mijn pony wassen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: mijn pony wassen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:06

bij ons op stal staan twee paarden (net 3 jaar en net 4 jaar) waar (nog) niks mee gedaan wordt. Deze zijn zoooo vies, ze hebben gewoon alleen nog maar aangekoekt haar. Ik denk dat dit mest is (rollen in stal?) want modder en zand kun je uitborstelen, dit niet.
Je krijgt dit er ook alleen maar af door te wassen, maar ook wij hebben geen warm stromend water. Tot nu toe dus nog niks mee gedaan, maar dat is wel hard nodig!
Iemand tips?

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:20

Kan het echt zo'n kwaad dat ze vies zijn? paarden hebben er namelijk meestal geen last van, enkel de mensen ;)
Maar als het echt aangekoekte mest enzo is en ze er last van hebben zou ik een emmer met warm water, schampo en een spons nemen, en het er zo af doen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:32

ja, ik denk dat het wel kwaad kan, omdat het haar zijn functie verliest als het 1 koek is.
Emmer warm water zou kunnen inderdaad en daarna de zweetdeken op...

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:57

Behalve de staart nu niet wassen,of ga je nu zelf ook lekker buiten zwemmen?
Goed poetsen als de modder is opgedroogd.
Bijhouden, dus niet te vies laten worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:02

het is niet zielig voor een paard dat hij vies is... als hij erg onder de modder zit gewoon met wat borstels eraf borstelen. de benen kun je wel afspuiten en eventueel de staart. meer dan deze lichaamsdelen in deze koud echt niet gaan wassen, zeker niet met alleen koud water!

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 21:05

Pien28 schreef:

het bijhouden gaat nogal moeilijk..
ze staan in een blubberwei, en ze houd van rollen en rennen en gek doen. :):)
dus elke dag is ze heel erg vies ;(

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:31

Niet doen!

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:12

Persoonlijk zou ik je paard niet uitgebreid gaan wassen met shampoo enzo, maar gewoon afspuiten en daarna in een dichte stal (dus geen tocht oid) kan wel.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:19

max66 schreef:
ja, ik denk dat het wel kwaad kan, omdat het haar zijn functie verliest als het 1 koek is.

Als je gewoon een dichte stal hebt dan kan je beter juist geen zweetdeken opdoen, met zweetdeken duurt het alleen maar langer voordat je paard droog is.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:45

dieuwertje_ schreef:
Pien28 schreef:

het bijhouden gaat nogal moeilijk..
ze staan in een blubberwei, en ze houd van rollen en rennen en gek doen. :):)
dus elke dag is ze heel erg vies ;(

Als je haar wast is ze een uur later ook terug vuil ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 12:53

Djeradalover schreef:
max66 schreef:

Als je gewoon een dichte stal hebt dan kan je beter juist geen zweetdeken opdoen, met zweetdeken duurt het alleen maar langer voordat je paard droog is.

ja, misschien wel. Als we ze zo droog mogelijk wrijven met handoeken dan drogen ze wel snel op denk ik

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:01

wassen heeft geen nut als ik het zo hoor. Die is zo weer vies als je haar in de weide zet.

Als je haar beter schoon wilt krijgen zou je haar een aantal uren op stal kunnen zetten zodat de modder droog is en makkelijk te verwijderen.
Onderkant staart en onderkant benen is nog wel te wassen met dit weer maar heeft toch geen nut TS?

Je hebt haar schoon en zet haar dan weer op een weide zodat ze weer gaat rollen en net zo hard weer vies is. Mijn advies, lekker zo laten. Het is gewoon een paard, geen pop.

Marisa99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:10

Ik heb hier ook een eersteklas viespeuk (en nog grotendeels wit ook) maar ga haar echt niet wassen in de winter hoor.
Gewoon elke dag echt flink goed borstelen en voor de ergste plekken een beetje greenspotremover van cowboy magic.
De modder op haar benen kan je er goed afborstelen als het weer droog is.
Het is in de winter gewoon altijd een beetje meer werk dan normaal en je resultaat is binnen een half uur meestal al weer ongedaan helaas.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 13:13

Als ik in de winter wel eens bij een vriendin reed, gingen de paarden na het werk gewoon onder de koude slang ;)
Ze zijn er nog nóóit ziek van geworden... :) Koud water, al is het -3.
Nog nooit wat gemerkt aan die paarden, en ze duiken er ook niet voor weg, ze staan gewoon te spelen met de waterslang.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:26

Hier ook een bonte met veel wit...

Deze wordt toch wel regelmatig gewassen, ook als het vriest in de winter, aangezien we concoursen hebben, maar wij hebben een binnen wasplaats met solarium, dus hier worden de manen en ook het lichaam snel gewassen en daarna wordt hij onder het solarium ingepakt met fleece halsdeken.

Benen gaan wel regelmatig, ook zonder solarium aan... van benen wassen krijgen ze echt niet zo snel wat hoor.

Maar buiten wassen zou ik nu echt niet doen, behalve bij medische noodzaak...

LisErm94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:39

Benen wassen vind ik wel kunnen nog met dit weer, als het kouder wordt niet meer.
Staart kan ook, maar meer dan de staart en benen zou ik niet snel doen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:49

Ik heb ook een haflinger en wassen doe ik nu ook wel met koud water maar dan alleen de benen en de onderkant van de staart (niet de staartwortel!)
Voor de manen gebruik ik wel warm water vanuit de waterkoker en dan doe ik alleen de manen met een borstel met warm water uitkammen. (wordt het ook wel weer aardig schoon van)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:17

Wat is voor jullie de reden om dit niet te doen dan?
Ik heb nu met meerdere paarden gezien dat het geen kwaad kan. Ze rillen niet, ze tribbelen niet tegen, ze lopen niet voor de slang weg.
Ook niet in de winter bij - temperaturen. het hele lijf gaat toch echt onder de slang. En nee, geen warm water.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:18

Ik volg dit even mee!

Zou ik mijn haff zijn staart kunnen wassen??

Moet zaterdag op wedstrijd.. *\o/*

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:18

Je hoeft niet te rillen om het koud tehebben

Staart wassen kan wel, maar wel onder de staartwortel beginnen!
gewon goed droog zwaaien

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:19

Dank je wel!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:19

Wat dan wel Casperzazoe? :)

Ik zie niets aan die paarden wat aangeeft dat ze het vervelend vinden, het koud hebben, het niet willen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:24

Ik was die van mij nu niet, ik vind het te koud en te winderig. Daarbij waarom zou je gaan wassen als je toch niet rijdt? Van een beetje modder gaan ze echt niet dood. Vroeger toen ik nog wedstrijden reed waste ik ze in de winter ook wel, maar dan met lauw water binnen in de schuur. Dan kreeg ze een zweetdeken op en kon ze de hele nacht op stal drogen. Overigens krimpen die van mij wel in van koud water, zelfs in de zomer. Zullen wel mietjes zijn dan :')

Als het paard gewoon buiten in de wei loopt zou ik het wassen sowieso laten, door de zeep kun je de vetlaag aantasten en die hebben ze wel nodig met dat natte weer.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:32

Nuja. Ik was ze gewoon hoor als het nodig is in de winter. Ik kan binnen 10 min een paard van de oren tot t puntje van de staart gewassen en uitgespoeld hebben dus zo lang duurt het niet. Daarna staan ze lekker ingepakt op een box waar geen tocht komt. Oja, de manen was ik ook gewoon.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:38

Het is gewoon een beetje behelpen met dit weer :) Ik heb vorige week ook de staart van mijn fries gewassen, allerlei thermoskannen, kruiken enz meegenomen naar stal om maar warm water in de emmer te hebben _O- Ik heb er flink wat biotex poeder in gegooit en de staart hierin laten weken. 't Water was gewoon zwart toen ik z'n staart eruit haalde :oo Toen heb ik het even in laten werken en met de slang afgespoeld. Wel geprobeerd om de staartwortel 'buiten beschouwing' te laten.

Ach, in de zomer krijgt 'ie wel een volledige wasbeurt hoor, nu moet 't maar even zo.