Stalling opzeggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:52

Eerder weggaan mag je natuurlijk altijd, zolang je maar betaald wat je nog behoort te betalen. Of je paard er nu wel of niet staat.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:54

Wat betreft de betaling, de ene keer is dat de 1ste en deze maand de dag dat ik opgezegd heb. Daar kan ik dus ook niet echt naar kijken. Al zou ik deze maand wel in mijn recht staan als ik het goed begrijp.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:55

Ik tel altijd een maand vanaf de datum dat je opzegt, dus nu nog tot 9 februari in jou geval. Die 9 dagen betaal je dan kale huur, dus zonder hooi en stro, dat gebruik je ten slotte ook niet.
Dan heeft de stalhouder een maand om een nieuwe stalgenoot te zoeken. Tot 1 maart vind ik persoonlijk wat overdreven, maar ja dat ligt er aan wat er in je contract staat natuurlijk.

050206051012

Re: Stalling opzeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:56

Je bent niets verplicht hoor, je staleigenaar kan wel zoveel zeggen :D
Je kan gewoon weg, hoeft ook niet te betalen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:57

Een maand begint normaal gesproken op de eerste datum, dus voor die tijd moet je meestal opgezegd hebben... Ik vind het dan ook een beetje raar om zomaar midden in de maand te gaan, je betaalde waarschijnlijk toch ook per maand?
En al is er geen contract, ik vind het gewoon fatsoenlijk om netjes die maand te betalen dus tot 1 maart in dit geval ... :o

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:59

Op een stalling waar ik jaaaaaaaaaaaaren gestaan heb kon je gewoon elke dag opzeggen en je betaalde achteraf. Daar waren nooit problemen met opzeggen ofzo hoor.
Het is toch te belachelijk voor woorden? Per 1 februari zou TS weer stalgeld moeten betalen, dus ik zou zorgen dat ik per 1 februari verhuisd was :)
Op de laatste stal hebben we ons er wel braaf aan gehouden, maar dat was puur omdat we niet eerder terecht konden op de nieuwe stal.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:01

Ik vind het helemaal niet raar. Voor de stalhouder is dit inkomen, en als iedereen zomaar kan opstappen zou hij/zij in de problemen kunnen komen.
Als je een andere stal zoekt vind ik dus dat je daar van te voren over na moet denken of moet overleggen. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij de stalhouder maar bij de pensionklant.

Natuurlijk kun je zomaar gaan, maar ik zou dat onfatsoenlijk vinden...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:02

Ik vind wel dat je je zaken altijd netjes moet achterlaten, maar ik vind dat je dat zeker doet als je een maand van te voren opzegt. Ook als je er niet meer staat, dus toch die 9 dagen betalen voor kale stalling.
Als je op de 31e zou opzeggen zou hij ook precies een maand hebben, nu bijna twee; lijkt me overdreven.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:07

Ik heb zelf ook aangeboden om tot 9 feb. te blijven en te betalen of iig te betalen. Dat vind ik wel zo normaal. De reden dat ik wegga daar is omdat ik geen baan meer heb, zondag te horen kreeg dat mijn verzorgster ermee stopte (zou deze maand 50 euro mee gaan betalen). Had gehoopt dat ie zou snappen dat ik anders niet weg zou gaan maar 395 euro veel is vergeleken met 270 die ik op de nieuwe stal ga betalen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:08

Gelukkig is de nieuwe staleigenaar wel zou coulant dat ik per 1 maart daar hoef te gaan betalen, dat scheelt maar gaat mij gewoon puur om het geld nu. Hij heeft een wachtlijst dus er kan iemand anders in mijn stal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:09

Lousje, dat vind ik dan weer niet zo netjes van je staleigenaar :o
Jaren geleden raakte ik ook werkloos en kon niet 2 stallen a 235 euro p.p. meer betalen, er moest gewoon snel een oplossing komen. Eigenlijk had ik ook een opzegtermijn (en jawel, contract ondertekend!), maar nadat ik had uitgelegd waaróm de paarden weg moesten, zei hij ook dat ik snel moest handelen :j
Ik heb een appeltaart voor hem gebakken en ben naar hem teruggegaan toen ik weer werk had :)

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:14

Nee ik dus ook niet. Natuurlijk kun je zeggen dat het mijn probleem is en niet het zijne, maar heb daar 7 jaar gestaan en die 8 dagen. Plus dat dus andere mensen ook gewoon zijn gegaan zonder nog langer te betalen, ik weet niet hoe hun verstandsverhouding nu is met hem en aangezien ik die goed wil houden heb ik geen zin in ruzie. Maar het zegt genoeg lijkt me dat iemand hem confronteerd met het feit dat een maand staat en niks over 1ste van de maand iod en dat hij dan ineens tegen hun zegt dat ze zonder problemen weg kunnen. Er is alleen een blaadje met regels, niet eens een ondertekend contract.
Haha als ik met een appeltaart aankom gooit z'n vrouw die zo in mijn gezicht denk, daar valt helemaal niks mee te beginnen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:39

Quellian schreef:
Je bent niets verplicht hoor, je staleigenaar kan wel zoveel zeggen :D
Je kan gewoon weg, hoeft ook niet te betalen.

En dat vindt ik niet netjes. Als je stalhouder daar geen problemen mee heeft prima.
Maar ik kan me er best wel kwaad over maken dat mensen daar zo makkelijk over doen.
Ze zijn goed genoeg om je paard te verzorgen maar op het moment dat je wil vertrekken en ineens komen mensen er achter dat je per kalandermaand moet opzeggen is het wegwezen zonder te betalen en denken ze alleen maar aan hun eigen portemonnee.
Terwijl ze 9 van de 10 keer wel klaar staan om je paard dagelijks te onderhouden of in de gaten te houden.

Dit is overigens niet tegen TS maar even algemeen zijn zo vaak topics over maar stalhouder zijn is een vrij ondankbaar baantje.
Lesje voor iedereen besprek van te voren wat je opzeg termijn is en niet pas als je gaat opzeggen.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:45

@Tigra, snap wel wat je bedoeld. Weggaan zonder te betalen vind ik ook niet netjes. Qua onderhouden e.d. ben ik het niet altijd helemaal mee eens. Als je kijk bij ons op stal betaal je een hoop voor het onderhouden van je paard. Maar zodra je speciaal voer, medicijnen of bodem nodig hebt is het teveel gevraagd. Ja of je moet voor bijv 2x medicijnen geven een hoop extra betalen. Bij onze eigenaren draait het echt om geld helaas en word regelmatig niet naar de welzijn van het paard gekeken. Staat het ook om bekend hoor.
In mijn geval heb ik goed gelezen en me aan die maand willen houden, dan had ie maar duidelijk lopende + maand erin moeten zetten.

(is niet als aanval ofso bedoeld hoor)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:46

Tigra, en als je het niet eens bent met hoe je dier behandeld wordt? Moet je je dan ook aan die maand houden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:53

Quellian schreef:
Tigra, en als je het niet eens bent met hoe je dier behandeld wordt? Moet je je dan ook aan die maand houden?

Dat ligt eraan wat er onder slecht behandeld valt. Mensen zijn niet makkelijk en zien vaak zelf vrij weinig van een paard.
Als een eigenaar wil dat het paard 5 kilo krijgt en de stalhouder geeft er maar 2 omdat het paard niet meer nodig heeft is dat niet slecht behandeld. De meeste topics die hier geopend worden over dit onderwerp gaan niet over paarden die geen eten krijgen of de stallen niet worden gedaan, maar gewoon mensen die er al jaren staan en hebben ze niet zulke problemen. Als nog als je weet dat je paard slecht behandeld wordt en niet zoals afspraak heb je dus al een heel ander geval aangezien de stalhouder zich niet aan zijn afspraken houdt en hoef jij je daar ook niet aan te houden.

Lousje22 schreef:
@Tigra, snap wel wat je bedoeld. Weggaan zonder te betalen vind ik ook niet netjes. Qua onderhouden e.d. ben ik het niet altijd helemaal mee eens. Als je kijk bij ons op stal betaal je een hoop voor het onderhouden van je paard. Maar zodra je speciaal voer, medicijnen of bodem nodig hebt is het teveel gevraagd. Ja of je moet voor bijv 2x medicijnen geven een hoop extra betalen. Bij onze eigenaren draait het echt om geld helaas en word regelmatig niet naar de welzijn van het paard gekeken. Staat het ook om bekend hoor.
In mijn geval heb ik goed gelezen en me aan die maand willen houden, dan had ie maar duidelijk lopende + maand erin moeten zetten.

(is niet als aanval ofso bedoeld hoor)

Ik weet niet hoe je dat bedoelt maar het lijkt me vrij normaal dat als je veel paarden hebt staan en iedereen iets anders wil voor z'n paard dat daar geen beginnen aan is. En dat het of zelf moet doen of je meer moet betalen. Speciaal voer is duurder en niet eerlijk als dat voor jouw aangeschaft wordt en je hoeft niet meer te betalen hetzelfde als het apart gevoerd moet worden als iedereen dat wil is het zo simpel niet meer.

Lisa_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:58

vind ik een beetje onterrecht. bij ons op stal is gewoon 1 maand opzegtermijn geregeld zonder een contract tekenen ofzo.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:04

Ik lees dat de eigenaar een wachtlijst heeft. dat is natuurlijk heel leuk en fijn voor de beste man. Maar op 9 februari kan hij zijn stal niet vullen natuurlijk. De nieuwe pensionner moet ook nog opzeggen, dus vóór 1 februari, zodoende kan hij zijn stal gevuld hebben per 1 maart. Het is een bedrijf en daar gaat het om geld (of je wilt of niet) Je kan iedereen wel gaan matsen (want zo zie ik het) maar dan draai je verlies op den duur met wat pech als dit vaker gebeurd (want jantje zegt dat pietje dit ook mag etc etc). Dat jij je baan en je bijrijder kwijt bent is heel erg vervelend maar even banketstaaf gezegd, ziet zijn pakkie an. Als je huur betaald aan een huis dien je ook aan je verplichtingen te doen en dat is een kalender maand van te voren op zeggen. Bij een stal huur werkt dat ook zo. Je kan vragen de kale huur te betalen maar daar schiet je niks mee op. Je moet immers ook nog je nieuwe stal betalen. Dat je de eigenaar nu gaat afgeven dat hij niet goed voor de paarden is vind ik ineens kul doordat je schrijft dat je er 8 jaar gestaan hebt. Je gaat immers weg vanwege het financiele plaatje.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:13

@Tigra, logisch dat je ander voer, medicijnen en bodem zelf betaald. Maar voor 395 euro mag het toch een kleine moeite zijn dat als het echt niet anders kan bij het paard je dat gewoon doet. En als er 2x per dag medicijnen door het voer heen moeten en de eigenaar het zelf klaar zet, zodat de mensen die voeren het alleen ff er doorheen hoeven te gooien. Zelfde met ander voer, zolang het door de eigenaar klaar word gezet lijkt het mij een kleine moeite. De stal waar ik nu heen ga is dat allemaal vrij normaal, zolang je het netjes vraagt.

@PBA, ik geef niet ineens af op de eigenaar, dit is gewoon zo en dat vind ik al jaren. Ik erger me daar ook regelmatig aan, maar verder stond ik daar goed en heb ik er zelf twee keer wat mee te maken gehad en heb ik dit op kunnen lossen met hem. Zeg niet dat hij niet goed is voor de paarden, maar als er iets bijzonders is en moet gebeuren dan kijkt ie eerst naar het geld en dan naar het welzijn van het paard dat vind ik niet netjes.
Je kan niet iedereen matsen, maar waarom dan wel 5 andere mensen die afgelopen twee maanden weg zijn gegaan...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:24

Lousje22 schreef:
Je kan niet iedereen matsen, maar waarom dan wel 5 andere mensen die afgelopen twee maanden weg zijn gegaan...

Precies.

Op mijn vorige stal werden de paarden ronduit schandalig behandeld (uitmesten stond niet in hun woordenboek, dus paarden stonden in hun eigen stront en pis (uitmesten enkel aan het einde van het stalseizoen), het voer bestond uit Hongaars hooi (distels met riet), biggenkorrel, gekuilde snijmais en een HANDJE kuil, je mocht zelf niet voeren (betaalde toch echt 7,50 voor een klein pakje hooi bij de fouragehandelaar om mijn paarden bij Godsgratie wat bijgevoerd te krijgen), paarden werden niet nagekeken; Quellian schimmel met ontstoken huid over haar hele lijf door verlaagde weerstand, Stanley rotstraal). En ja, ik ben heel wat keren gaan praten of er 'alsjeblieft', maar 'alsjeblieft' jaagt mensen schijnbaar in het venijn en aangezien je het in sommige gevallen niet nóg verder over de rug van je dieren wilt laten gaan, ja... dán hou je je aan je maand opzegtermijn als je toch nog niet binnen een maand terecht kunt op je nieuwe stal.
Dit hele grapje heeft me buiten het stalgeld om héél wat gekost aan dierenarts en hoefsmid!
Dus nogmaals; had ik per direct terecht gekund op de nieuwe stal, dan had ik ook per direct mijn paarden opgepakt.

Overigens is dit in de loop van de tijd steeds erger geworden, omdat ze het financieel niet meer konden bolwerken.

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:37

@Quellian, ja dan zou ik ook weggaan en het ze laten bekijken. Bij ons is dit niet aan de orde dus wil ik netjes die maand betalen en niet meer omdat dat niet duidelijk ergens vermeld staat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:38

En je hebt gelijk :)
Succes alvast met de verhuizing!

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:04

Je kunt ook aanbieden dat je per 1 februari verhuisd en de kale boxhuur voor de volgende maand betaald. Als hij de box die jij leeg laat weer kan vullen, dan krijg je je kale boxhuur terug?
Je zit dan qua kosten ongeveer hetzelfde (270 + kale boxhuur oude stal) als nu nog een maand op oude stal, toch? Zou balen zijn als je nieuwe stal weg gegeven wordt aan een ander...Succes!

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:22

Ik vind dat wanneer je 7 jaar al op een stal staat en je weg gaat vanwege financiele redenen, dat je staleigenaar ook een beetje gul moet zijn.. Je bent 7 jaar trouw geweest en als je niet werkloos was geworden was je waarschijnlijk niet eens weg gegaan.
Hoe trouwer kan een stalklant wel niet zijn. En die zou je misschien in de toekomst nog eens graag terug willen. Kom dan zo iemand ook een beetje tegemoet.
Dat je staleigenaar misschien een maand wat geld mis loopt tja ook begrijpelijk.
Als jeje paard had moeten laten inslapen dan had je februari ook niet betaald.
Het is netter als je het ruim schoots van te voren zegt. Maar je staleigenaar mag ook best zich een beetje inleven in zijn eigen klanten en tegemoet komen zeker als hij een lijst heeft met aanmeldingen..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 01:38

Inderdaad wordt het hier ook als normaal gezien dat je tot 1 maart betaald, of je blijft meot je natuurlijk zelf weten.