Winter in de paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:41

Nikass schreef:
anne_bento schreef:
Bij ons op stal wisselt er erg. Ze staan dan wel met ongeveer 30 paarden in een enorme paddock, dat scheelt misschien. Sommige dagen staan ze allemaal te suffen, andere dagen (vooral als het onstuimig weer is) zijn er toch vaak wel wat aan het rennen en spelen.
Ach ik vind het fijne er gewoon van dat ze lekker kunnen doen waar ze zin in hebben, hebben ze zin om lekker te rennen dan kan dat.
Vind 4 uur paddock en 20 uur stal trouwens wel bizar weinig, maar goed.

Volgens mij staat er nergens dat ze 20 uur op stal staan. wellicht doen ze nog andere dingen ook?

Oké, 19 uur dan misschien.. Vind ik nog teveel. Maar daar gaat dit topic niet om :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:43

Mijn paard staat momenteel op een stal waar ze in principe onbeperkt in de paddock kan staan. Ze vindt er echter geen klap aan >;) Een uurtje, met heel mooi weer twee of drie, maar dan houdt ze het voor gezien. Ik geef haar zelf hooi in de paddock. Binnenkort verhuist ze naar een stal waar ze standaard 4 uur per dag in de paddock gaat, (in de winter dan hè, zomers op het land), zónder hooi (mag niet) Ik moet nog zien of ze daar blij mee is :? (het zal wel wennen neem ik aan...?)

@anne-bento: nee dat is off topic, maar jij begint erover!? En nog steeds weet je niet wat dat paard de overige uren doet, dus ik vind dat je te snel conclusies trekt.

Mizsz_Kitty

Re: Winter in de paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:48

misschien een idee om dat dan eerst op je huidige stal te proberen, voordat je gaat verhuizen?

AliceMellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:25

Die van mij staat ook overdag in de paddock.
Elke dag van 08:00 tot 20:00.
Ze staan in een grote paddock van 40 x 70 met totaal 6 paarden en onbeperkt ruwvoer.
Merries en ruinen staan gewoon gemixt en ook de leeftijden verschillen.
Toch staan ze vaak lekker te suffen met z'n alle of wat te eten.
Wel hebben ze duidelijk hun speeluurtje maar daarbuiten gebeurd er dus weinig.

Ik vind het wel een fijn idee dat mochten ze willen rennen, stoeien of spelen dat dat gewoon kan! En ze lijkt erg gelukkig te zijn met het suffen in de paddock!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:33

HAHAHA... ZOOOOOOO herkenbaar!!!
Hier echt precies hetzelfde... de merrie groep staat de hele dag als een soort standbeeld, de ruinengroep zijn een paar die spelen, de Shetlanders maken ruzie en de ponygroep staat de hele dag bij het hek te kijken of ze heel misschien toch alstublieft alstublieft weer naar binnen mogen!!
Afgelopen 2 dagen met dat mooie vriesweer hebben ze langer buiten gestaan en ik voelde me bijna schuldig!
Ach zodirect als het weer lente word en een stuk warmer, dan gaan ze ook liggen buiten en genieten ze echt van het zonnetje, nu is de stal volgens mij een stuk fijner.... mits ze er een paar uur uit komen natuurlijk!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:43

Hier staan ze ook vrij rustig, en als het zonnetje schijnt zoals afgelopen zondag liggen ze ook lekker uitgebreid te slapen.. En als het wat vieser weer is zijn ze veel gekker en rennen ze meer..
Merries zijn hier veel rustiger dan de ruinen. Hier staan ze in kleine groepjes van gemiddeld 3/4 paarden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:31

Mizsz_Kitty schreef:
misschien een idee om dat dan eerst op je huidige stal te proberen, voordat je gaat verhuizen?

Eh welk stukje heb je niet gelezen? Ik weet toch hoe ze in de paddock is? En het zal heus wel lukken als ze eenmaal aan het ritme gewend is. Maar ik reageerde even op de bokkers die het belachelijk vinden dat niet elk paard de héle dag in de paddock staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:40

Nou, vervelend vinden ze het hier niet, zeker niet met dit mooie weer. Gisteren werd ik aangemoedigd toch HEEL erg op te schieten met de halsters pakken met hinneken & flink stampen van de paarden. Dat doen ze normaal alleen voor voer, maar ze hadden nog niet eens hun ochtend portie heerlijk hooi op! Rare paarden. Ze stonden te popelen. En ze hebben de hele dag gestaan zonder enig moment dat ze naar binnen wilden. Heerlijk, kijk daar doe ik het voor. Ze doen dan misschien niet zoveel, maar blijkbaar vinden ze het toch fijn. Ik ben iig blij dat mijn asociale bitch ook po die manier 'gezellig' met twee anderen kan lopen. Ze staren voornamelijk een hoop, maar ach, ze zijn gelukkig lijkt het :) Zelfs de zwarte die het normaal nooit lang vol houdt wilde nog niet mee naar binnen. Helemaal prima dus!

Overigens staan ze hier met zn 3en in e normale rijbak. Soms zie je idd van die mini-paddocks, dan hebben ze wel frisse lucht, maar thats it. Hier kunnen ze evnetueel wel een sprint trekken, maar ja, het zijn saaie merries ;) Die gaat pas uit dr plaat als ze met mij aan het werk is ;) :+

Overigens lijkt mij buiten lopen zonder soortgenoten best saai idd voor een paard. Mijne is niet heel sociaal, maar is op haar manier wel gelukkig met haar twee "vriendinnen". Met alleen voer hou ik haar een uurtje zoet, dan is ze het zat zonder maatjes.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 22:47

Zou het komen omdat ze op zand staan?
Mijn paard is nl. wel actief.
Staat op een hectare weiland.
Staat nog een klein beetje gras maar ik gooi er 's morgens een plakje hooi in, wat ze niet eens allemaal op eet.
Ze staat op de wei van 9.30- 16.30 uur en loopt de hele dag te scharrelen.
Zie haar nooit staan te suffen.
En elke keer als er een paard voorbij komt uit het dorp die gaat rijden trekt ze even een sprintje met oortjes er op en staart in de lucht.
Ze staan er overigens met zijn drieën maar zij doet het als enige.
Een paar seconden en dan weer scharrelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 10:58

Ja dat denk ik zeker. Want in het land bewegen ze wel, al is het maar om te zoeken naar het lekkerste stuk gras. En ons land is helemaal niet zo groot :n Maar in de bak valt er weinig te scharrelen en gras te zoeken uiteraard. Mijn poown mag wel wat uurtjes op het gras steeds, en die legt hele kilometers af opzoek naar grasjes :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:11

Hier staan ze 24/7 buiten. En als er hooi ligt staan ze in het begin te eten ja. Ze hebben bepaalde tijden dat ze hun *dolle momentje* hebben en dan staan wij altijd te kijken van wat een stel idioten zijn het toch ook.

Maar dit is misschien in totaal 2 uur per dag, de rest scharrelen ze vrolijk verder.

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:25

Bij ons verschilt de merrie of ruinen groep ook heel erg.
Bij ons staan ze nog wel gewoon op het land. De ruinen zijn lekker aan het spelen en klieren met elkaar. Maar er zijn er ook een paar bij die na 2 uurtjes het wel weer genoeg vinden en naar binnen willen. (Of gewoon zodra je ze in de wei zet: En waaaarom moeten wij naar buiten? :+ )

De merries zijn vooral chagerijnig tegen elkaar. Beetje elkaar opjagen en verder slapen of bij de draad vervelen.
Nu met de vorst en het zonnetje zijn ze trouwens wel een stuk vrolijker! (Wij ook ;) )

Maar ik heb niet het idee dat ze in de zomer meer doen. Ze eten dan, maar verder zijn ze niet veel actiever. Bij een lekker zonnetje misschien zelfs luier. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:09

Nikass schreef:
Shenavallie schreef:
Wij denken vanuit ons mensen-gedrag: los staan moet rennen zijn, vrijheid blijheid. Maar voor paarden werkt dit heel anders. Terwijl wij denken dat ze staan te "niksen", gebeurt er een hele hoop. Ga maar eens een paar uur langs de bak zitten en je zult zien (voor zover dat waarneembaar is, want het is vaak heel miniem) dat ze voortdurend naar elkaar lopen te seinen met orenspel, oogopslag, lichaamshouding, bijna niet hoorbare geluidjes, snuffelen, etc. Voor paarden zijn deze kleine dingen heel belangrijk, terwijl wij denken dat ze niets doen. Het wisselen van voerplek, zoals TS schreef, is niet zomaar even een ander plaatsje zoeken. Het is de "wisseling van de wacht". Paarden zijn voortdurend alert voor gevaar. Op deze manier houdt steeds iemand anders de boel in de gaten. Het "slapen" van paarden is een teken dat ze elkaar vertrouwen. Ze kunnen even een rustmomentje nemen. Op stal moeten ze zichzelf vaak "beschermen" en is er niet altijd sprake van een uitgebreid rustmoment. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Soms kan een bak of paddock ook te klein zijn om lekker te bewegen. Ik zie hier in de omgeving soms zulke kleine paddocks, dat de paarden net zo goed op stal hadden kunnen blijven staan. Ook is het belangrijk dat zoveel mogelijk verschillende leeftijden en geslacht bij elkaar staan. Paarden blijven ook van elkaar leren en als je constant met hetzelfde paard los staat, dan wordt het vrij eentonig.
Bij mij op stal staan veulens, jaarlingen, ruinen, merries en oudjes bij elkaar. Op het land is het ook mooi om te zien hoe ze met elkaar communiceren en welke actie/reactie daar aan vast zit. ;)

Die communciatie die jij beschrijft (orenspel, lichaamshouding enz) is imo niet zozeer "iets doen". Als jij naast iemand op de bank zit te niksen communiceer je ook de hele tijd, maar je kunt je wel de klere vervelen (ik zeg daarmee niet dat de paarden dit doen). Dat op verschillende plekken eten is niet "wisselen van de wacht" maar appeleert gewoon aan hun natuurlijke manier van voedsel zoeken. In een kudde houdt er niet steeds iemand anders de wacht, dit zijn met name een paar hoger geplaatste merries.

Het zijn voorbereidingen op een mogelijke vlucht en dan is het heel belangrijk om op elkaar ingespeeld te zijn. Paarden sparen hun krachten, alleen de jonge paarden spelen (ook met als doel om een plek in de groep duidelijk te krijgen en grenzen te zoeken). Het is geestelijk bezig zijn en dat is iets anders dan vervelen. Als je het toch wilt vergelijken met mensen: als je naast iemand op de bank zit zou je je inderdaad kunnen vervelen, maar als het gesprek diepgaand wordt (en dus geestelijk inspannend) kan het net zo inspannend en vermoeiend zijn. Ga maar eens bij het hek zitten en ontdek - zoals vele onderzoekers je al voor zijn gegaan - wat er allemaal gebeurt. ;)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:34

Bij ons staan ze van 8.30 tot ca 16.30 buiten en dan met z'n 2, de 2 merries keutelen een beetje, eten, staan te slapen, de oudere ruinen spelen een beetje, knabbelen aan elkaar en eten, die van mij staat met een ander ruintje en die spelen bijna de hele dag en eten ook nog, ze hebben ook een paar ballen tot hun beschikking en het hangt ervanaf in welke paddock ze staan maar het is geweldig de bal in de waterton te dopen dan door de modder en weer in de waterton die ze ook regelmatig omgooien, de hooibak wordt omgegooid en de wand van de schuur wordt gesloopt. Nu staan ze in een andere kleinere paddock en gelukkig laten ze de waterbak met rust maar verder spelen ze heerlijk samen.
Soms wel eens te veel en als ik in de middag wil rijden is ie helemaal moe en bijna niet vooruit te krijgen en soms fokken ze elkaar erg op, dat als ik die van mij eruit haal loopt ie helemaal te dansen en druk te doen dan moet iet eerst even chillen voor ik iets met hem kan doen.
Maar hij vindt het heerlijk om naar buiten te gaan en eind van de middag heerlijk om naar binnen te gaan en in de zomer 24/7 op het land.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:41

Hier staan ze nu ook 24/7 op de paddock met uitloopstal. Ook hier wordt lekker wat rondgescharrelt en gedaan. Hapje hooi hier, hapje hooi daar (maken gebruik van slowfeeders zodat er bijna onbeperkt beschikking is tot ruwvoer), slokje drinken, even mesten en vooral heeeeeerlijk niks doen :+

Maar heb toch niet het idee dat ze zich vreselijk vervelen hoor :n er wordt tussendoor ook lekker wat gekroeld en soms wat gedonderjagerd maar er heerst voornamelijk een heerlijke rust in de groep en ik denk dat dat voor paarden ook erg belangrijk is. Misschien willen wij wel gewoon dat ze de hele dag in beweging zijn, maar zelf lijken ze daar lang niet altijd behoefte aan te hebben. Ze hebben hier de keus om te doen wat ze willen, en schijnbaar voelen ze zich hier het prettigst bij. En bewogen wordt er dan wel tijdens de trainingen ~~}>