Goedkope oplossing smerige paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manegekind

Re: Goedkope oplossing smerige paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:33

pff word wel een heel gedoe om dat weer goed te kirjgen..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:01

met een kraan is het zo gepiept, daar wil je echt niet voor gaan scheppen met een groepje en kruiwagens...
Een midikraan met brede bak schraapt de vieze laag er vlot af, dan kan dat over de winterwei verspreid worden of op een hoop in het land als heuvel en dan een schone laag zand er op. Zoveel hoeft er waarschijnlijk niet af...
Kraan kost bij een loonwerker uit de buurt tussen de 50 euro en 80 euro per uur, soms heeft een boer ook een kraan en die vragen soms nog minder per uur (als "vriendendienst" scheelt ook heel veel)

Echt, dan kun je beter als groep pensiongasten even een klein bedragje voor die kraan over hebben, dan is het met een uurtje (of 2) klaar... En als er dan gelijk zand gebracht wordt, kan die het meeste werk om het te verspreiden ook gelijk doen.

Als er 20 pensiongasten zijn kom je een heel eind met een investering van €50 tot €100,- per persoon denk ik... En als je paard er dan weer netjes bij staat de komende tijd...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 14:09

Ik ga geloof ik ook maar pensionhouder worden... je laat je klanten betalen voor het stallen van hun paarden en zij betalen het onderhoud van de paddocks ook nog 8-)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:02

tja, er zijn genoeg stallen waar je paard niet eens in een paddock kan lopen, of waar ze in een modderpoel genaamd "winterwei" staan...
Het is maar net wat je aan stalgeld betaald en wat je voor je paard over hebt...

Ik kan me heel goed voorstellen dat stallen het vanwege de prijsconcurrentie en hoge kosten erg moeilijk hebben.
Als verbeteren er dan niet vlot in zit omdat het geld er gewoon niet is (of de stalhouder het er niet aan uit wil geven) dan is zelf een oplossing zoeken en daar aan meebetalen zodat de stalhouder wel akkoord gaat zo'n rare optie niet...
Maar alleen als er natuurlijk geen betere alternatieven in de buurt zijn, of wanneer de stal verder zo goed bevalt dat je echt niet weg wilt...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:44

En wat als je het uitgraven gedaan heb? waar laat je dit dan? denk niet dat het gewoon op de mesthoop kan?

Corrine01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:29

hi,

ik heb zelf paarden aan huis staan. In de zomer in de wei, voor de winter heb ik de paddock laten aanpassen zodat de paarden altijd droog staan. Het is wel een behoorlijke investering, maar je hebt er oneindig veel plezier en gemak van.
Ik heb een deel van ca 12 x 12 meter laten afgraven en daarin speciale betonnen platen laten leggen. Hierboven op staat een grote hooiruif met dak.
De paarden kunnen dus in de winter op het plateau staan, wat ze ook meestal doen (met de kop in de hooiruif!).
De paddock zelf is ca 50 x 50 meter groot. We hebben wel de afspraak dat elke dag de mest uit de paddock wordt gehaald. We werken met een rooster, iedereen een eigen dag. Zo houd je de paddock goed en schoon en de paarden ook.
Wat betreft het plateau: de paarden staan droog, niet in de modder dus ook weinig kans op mok of andere zaken die je niet wenst.
Wellicht is dit een optie voor jullie?
Groet,
C.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:11

Diaz schreef:
GewoonNoor schreef:
Wat dacht je om met een schep iniedergeval de ergste drap er zelf uit te halen? :)

:') 50 cm met de hand uitgraven uit een paddock van 40x20 ?(als het niet groter is..)

iedereen een stukje? en dan als goed voornemen voor het nieuwe jaar gelijk de stront er uit halen en degene die het laten liggen er ook op wijzen? heb je er volgende winter geen last meer van, en zodra het er uit is staan de pony's al niet meer in die blubber drap, dan kan er evt voor volgende winter nog een laagje zand op :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 14:34

amber_steph schreef:
En wat als je het uitgraven gedaan heb? waar laat je dit dan? denk niet dat het gewoon op de mesthoop kan?

verstrooien over je weiland is geen enkel probleem... Liefst wel als het opgedroogd is, dan verspreid het beter en heb je minder kans dat het gras onder een hoopje zand verstikt. Bezanden noemt men dat ook wel.
Je kunt het ook gebruiken om lage stukken wei op te hogen of om er een heuveltje van te maken ergens in je land of op je erf.

xRussell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:28

Zorg eerst dat je je paard (tijdelijk) ergens anders zet. Pak een schep en een kruiwagen en schep de drab er uit. Als er te weinig zand over is koop je nog een paar kuub zand ~zoek op internet en vraag hoeveel je ong. nodig hebt~ Overleg ook even met de anderen op stal dat jullie allemaal wel uitmesten!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:37

Ik lees ergens om met alle mensen geld bij elkaar leggen. Sorry, als ik ergens op pension zou sta en ik betaal maandelijks, ga ik niet de opkapbeurt van een paddock betalen
klein deel meebetalen kan nog, maar zou makkelijk zijn voor de eigenaar, hij verdiend geld, moet hij het ook ergens in investeren

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:50

als ts nog steeds op de zelfde stal staat als van de zomer denk ik dat t weinig zin heeft om de paddock eigenhandig op te knappen omdat er daarna niets aan word gedaan vanuit de stal eigenaar en er staan aardig wat paarden tegelijk in voor een aantal uren achtereen zonder toezicht, zomer winter regen vorst of kurk droog weer al met al geen omstandigheden om de paddock in goede conditie te houden.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:37

zavander schreef:
paddock bij jullie =15x30 paddock
staat op marktplaats..
jammer dat dat niet wordt gedaan mest eruit....

ik doe het zelf wel,, hij is nu ook nat maar wel mest eruit elke dag

Meen je dat nou? staat dat op marktplaats? Jij houd ook echt alles en iedereen in de gaten he........ 8)7

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:56

Als er op een oppervlakte van 450 m² een laag van 50cm stront ligt, vind ik het eerlijk gezegd een beetje vreemd dat er nooit eerder geklaagd is over mest in de paddock. Dit ontstaat niet in een paar weken, of zelfs een paar maanden?
Je geeft aan dat de stalhouder verantwoordelijk is voor het uitmesten van de stallen en de paddock. Ik zou het echt prima vinden om de mest van mijn paard op te ruimen als ik hem uit de paddock haal, maar dit is duidelijk zwaar achterstallig onderhoud en een ongezonde situatie waar je stalhouder debet aan is.
In jouw geval zou ik eens proberen om de pensiongasten te verenigen en een goed gesprek voeren met de stalhouder. Imo moet hij/zij zorgen voor een oplossing.
Als de bodem wordt aangepakt kan je natuurlijk met elkaar zorgen dat het netjes blijft, maar ík zou geen cent uitgeven aan het opknappen van andermans terrein.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:08

denk dat dit niet helemaal klopt hierboven...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:46

joyce B schreef:
denk dat dit niet helemaal klopt hierboven...

Hoe bedoel je, wat klopt niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:59

50 cm dikke laag mest.

Wat wel snel gebeurd is dat de bovenlaag zo vervuild met mest die er doorheen getrapt wordt, dat het vieze drek wordt en de paarden er 10 tot wel 30 cm in weg zakken. Maar die 30 cm is zelden bij een zandpaddock, en vaker bij een vertrapte winterwei op zwarte (veen)grond. En dan altijd nog grond vermengd met mest.
Ik vind 50cm echte laag pure stront dus redelijk onwaarschijnlijk. Zelfs als de mest niet opgeruimd wordt voor langere tijd. De mest vermengt door het er door lopen en spoelt namelijk ook deels uit door de regen.

Afgraven is wel de beste oplossing en weer opvullen met schoon zand, maar daar is geen beginnen aan met de hand.
En ik zou me ook niet gelukkig voelen als mijn pony tot zijn knieën in de vieze drap moest staan zonder drogere stukken (bij een ingang of doorgang kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar als de complete paddock zo vies is, dan is dat geen geschikte uitloop meer, net als een winterwei waar ze alleen nog maar tot hun knieën in de drek kunnen staan)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:15

Natuurlijk is het vermengd met zand, maar stel dat er dagelijks 10 paarden in die paddock staan. Een paard mest tussen de 5 en 10 keer per dag en volgens TS is de paddock al 5 jaar niet uitgemest. Ga ik uit van gemiddeld slechts 3x mesten terwijl ze buiten staan dan is het een simpel rekensommetje:

10 paarden x 3 keer mesten x 365 dagen per jaar x 5 jaar = 54.750 mesthopen!!!

De oppervlakte van de paddock is 450m2, wat volgens mij betekend dat er gemiddeld 121,5 mesthopen per vierkante meter liggen.

Ik heb geen idee wat er aan mest wegspoelt door de regen en natuurlijk wordt het vermengd met zand door het lopen, maar ik vind het wel heel héél smerig en zou mijn paard daar never nooit meer inzetten voordat de eigenaar van de stal aan zijn/haar verplichting voldoet en de boel netjes gaat onderhouden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:20

als dat zou kloppen wat jij zegt en berekend, zou die paddock 40 tot 50cm hoger liggen dan het omliggende erf...
Mest vergaat en de paddock wordt wellicht van voorjaar tot najaar vrijwel niet gebruikt en in de winter slechts enkele uren per dag.
Maar vermengt geeft het wel een vieze prutbende. Heb de pony's uit Den Haag nog goed op mijn netvlies...

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:33

joyce B schreef:
Maar vermengt geeft het wel een vieze prutbende. Heb de pony's uit Den Haag nog goed op mijn netvlies...

Nou inderdaad, arme dieren...

Ik weet absoluut niet hoe snel mest vergaat en wat er wegspoelt, ik heb het nog nooit zo ver laten komen :D
Maar als je er over nadenkt kan het wel heul veel poep zijn wat daar ligt. lijkt me niet gezond...

@ TS: Zoals Joyce B al eerder zei; drab weggraven, nieuw zand er op en een deel verharden lijkt mij de beste oplossing, maar zoals ik al eerder aangaf ben ik wel van mening dat dit de verantwoordelijkheid van de stalhouder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:06

SaskiaKa schreef:
54.750 mesthopen!!!

.

Hahaha, nou die paddock zal onderhand dan wel een halve meter hoger zijn geworden...eigenlijk blijft er van die mest niet veel meer over dan de onverteerde vezels, maar door die mest is de bodem wel dichtgeslibt...als je hem goed gaat keren, dus echt diep omkeert, heb je kans dat hij weer doorloopt en dan bordje bij paddock, na gebruik mest eruit.....

Dreamwish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:13

Miss kan je de ergste troep er gewoon uithalen door uit te mesten, iedereen op stal een kruiwagen schiet al aardig op

zavander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:19

00peetje00 schreef:
zavander schreef:
paddock bij jullie =15x30 paddock
staat op marktplaats..
jammer dat dat niet wordt gedaan mest eruit....

ik doe het zelf wel,, hij is nu ook nat maar wel mest eruit elke dag

Meen je dat nou? staat dat op marktplaats? Jij houd ook echt alles en iedereen in de gaten he........ 8)7

nee hooor. ik heb daar geen behoefte aan :D
als ze de paddock zo slecht vindt moet ze naar de stal eigenaar gaan

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 16:43

Ze weet zelf ook hoe de staat is.. Ik wil alleen 'klagen' als ik er een oplossing voor heb bedacht.. anders is het een loze klacht vind ik..

Misschien dat ik wel voor wil stellen betonplaten te leggen in een deel? maar in hoeverre dat kan en ideaal is met zoveel paarden, geen idee..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:34

Ik denk dat je een hoop tips hebt gehad, ben benieuwd of er wat aan gedaan gaat worden uiteindelijk :) Wij hebben de paarden in onze bak lopen en die is nu verpest. Er zijn 2 plekken waar ze mesten & pissen en dat zijn rampen plekken, ondanks dat ik zo nu en dan toch wat weg haal. Maar ja, er wordt een hoop omgespit door de paarden, door vogels en vertrapt dat ik het niet weg krijg. Nu wordt op die plekken een hoop weggeschept (met kraan), dat scheelt al iets. Drainage laten doorspuiten. Bodem los maken. En voortaan goed bijhouden.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:48

In een paddock of bak waar elke dagen paarden lopen moet ook ieder dag de mest weg gehaald zolang je dat niet geregeld krijgt kan je van alles doen maar is het zo weer een zooitje.
Moet zeggen als het iedere dag gedana wordt is het ook niet zoveel werk.

Groetjes genja