Stallings dilemma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Re: Stallings dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:09

Zeker voor een paard dat gevoelig is voor suikers en daardoor grotere kans heeft op hoefbevangenheid, lijkt het me niet verstandig om die 24/7 op het land te zetten. En dan is het voorjaar ook niet de meest ideale tijd om het paard te verhuizen, omdat er dan veel gras op staat.
Het zijn altijd lastige keuzes, waar doe je goed aan? Weidegang en bewegingsvrijheid zijn goed, maar er zijn inderdaad ook paarden die er niet gelukkig van worden om altijd in een grote groep te staan. Het enige wat ik je mee wil/kan geven... jij kent je eigen paard het best. Advies van anderen is handig, maar zij kennen in veel gevallen jouw paard en situatie niet. Neem je eigen beslissing!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:33

Liep ze voorheen ook op het land , en is de zode vergelijkbaar ? Dan zou ik me over die suikers niet al te druk maken.

Dat ze een nieuw paard 2 weken apart zetten vind ik alleen maar ZEER verstandig +:)+
(en zeker als de jouwe wat losse achterbenen heeft ;) ).

Zijn de zaakjes goed geregeld op de nieuwe stal (goed voer e.d. beleid , goed begaanbare uitloop in de winter) dan zou ik als ik jou was gewoon een maand proef gaan draaien op de nieuwe stal.

Je betaalt je oude stal dan door , dan hebben ze geen reden om die aan een ander te verhuren en kun je elk moment weer terug komen als het niet naar je zin gaat op de nieuwe stal.

Zeker als er al wachtlijsten zijn op je oude stal lijkt dat me geen enkel probleem voor de stalhouder. Hij krijgt gewoon doorbetaald maar heeft geen werk aan je stal zolang je paard weg is , en als je na een paar weken besluit om de stal op te zeggen dan kan er zo iemand van de wachtlijst in , dus stalhouder loopt niks mis qua inkomsten :)

Het kost jou wel een maand dubbel stalgeld (oude + nieuwe stal) maar dat moet je er dan maar voor over hebben hoor :)

Mocht het niet bevallen op de nieuwe stal dan kun je je paard op elk moment weer terug verhuizen , en dan moet je maar denken dat ze even een kleine vakantie op de wei gehad heeft ;)

miem521

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:39

ik zou er gewoon lekker blijven staan .
als er nu onverwachts iets gebeurd heb je tenminste beschikking tot een stal.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:44

Ik moet zeggen: ik ben net omgeruild van de stalling die jij beschreef.. Ik ga van een 24/7 buitenstal met 21/22 paarden naar een 'snachts op stal overdag buiten.. Persoonlijk vind ik 3 uurtjes per dag naar buiten niet voldoende maar een kudde met 20+ paarden is veel hoor! vergis je niet.. Bij ons loopt alles door elkaar, pony's paarden, ruinen, merries.. en die van mij een een pieperd met kou en regen dus betaal nu een godsvermogen en écht dure sterke dekens, want die zijn ondanks dat hij vrij hoog in rang staat (nr 5 ofzo) regelmatig de sjaak! Zonder deken dus ook, dus wonden/tjes, open plekken, missende plukken manen/ staart e.d. komen bij alle regelmatig voor.. + dat mok bij ons dankzij alle natigheid ook een issue is (die van mij gelukkig niet.. maar zie verschillende eigenaren flink tobben).. dus vooral zo'n grote groep paarden, al zou de inburgering prima verlopen, zou ik geen tweede keer voor kiezen.. Succes met je keuze!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:45

Denk niet dat een maand voldoende is om te kijken of het gaat of niet. Daar heb je echter wel een maand of 3-6 voor nodig vind ik zelf.

Stal aanhouden denk toch echt niet dat ze er mee akkoord gaan, en dan gaat het niet eens om de inkomsten. Maar de onrust.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:53

Ja een jaar zou nog beter zijn , maar echt haalbaar is dat natuurlijk niet :P

Maargoed na een maand moet je best al een redelijke indruk kunnen hebben :)

Zou het erg flauw vinden van de stal als ze hier een probleem van zouden maken. Hoezo onrust :?

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:55

In een maand kun je best al veel zeggen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:00

Vind een maand erg kort, je paard heeft toch mimaal aantal weken nodig om te wennen en dat is niet in 1 maand klaar, kan wel zo zijn maar als de merrie eerst 2 weken apart gaat en daarna in de kudde heb je dus nog maar 2 weken.
Prince mijn pony heeft er zeker 6 maanden overgedaan. Hij had zeker de 1e-2e maand last van de verandering

Tevens moet je zelf ook wennen, tis toch een afstand en Toos heeft vast nog nooit A27 gereden die route in de spits. Hoe zijn de mensen, hoe is de gang van zaken.

Onrust als de merrie iid in april van stal veranderd dan weet men niet wanneer ze precies terug komt, of defenitief de stal opzegt. Nieuwe mensen hebben vaak een opzeg-termijn van 1 maand waardoor de eigenaar alsnog een maand tekort komt.
Bovendien waarom zou je een stal aanhouden voor iemand die eigelijk weg wilt, terwijl er nog stuk of 20 op de wachtlijst staan.

Komt er een nieuw paard binnen in het weideseizoen, dat zorgt vaak onrust als er al koppels zijn gevormd en zeg niet dat het niet zo is want Prince zijn weide is 3x veranderd door nieuwkomers en toen was ik het zat... Prince uit de groep en alleen.

Zelfde met paard van Toos die stond met mijn paard Door en 3 ander jonkies in een koppel, na 2 weken uitelkaar ging voor geen meter. Alles was die dagen nieuw op stal..maar ging helemaal niet.

Maar je moet zelf beslissen, ik weet niet of Utica gevoelig is bv voor mok.
Buitenrijden blijft denk ik een issue als je niet alleen op pad kan, dan hoef je daar ook niet speciaal voor weg

Tuurlijk hoop ik gewoon dat je blijft :D

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:03

toen ik naar mijn huidige stal verhuisde, moest ik ook wel even slikken, kudde van 22 op het land en de merries en ruinen door elkaar heen. Maar, ik moet zeggen, nooit problemen en gaat altijd heel goed. Wellicht omdat ons land ook behoorlijk groot is.

Zijn de uitrijdmogelijkheden beter bij stal 2? Want ik begrijp dat dit een belangrijk argument voor je is? Als je bij stal 1 ook buiten kan rijden, zou ik denk ik blijven staan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:16

Elma_ schreef:
LCharlotte schreef:

Hahaha ik ook niet, 100x liever dat dan een paard dat vrijwel de hele dag op stal staat. Maar 25 of 30 paarden is wel een erg grote 'kudde'.

Daar heb je gelijk in. Dan zou je naar je paard als idvd moeten kijken hoe die zich gedraagt in een kudde.
Wat nog weleens lastig kan worden als die gewend is opgesloten te worden...

Toch wil ik waarschuwen dat je moet opletten in een groep die al even bestaat. Mijn opa had regelmatig een nieuweling in de draad zitten, omdat de anderen een nieuweling er simpelweg uit meppen. Dus het is in het begin gewoon opletten. Hier gaat ook alles, ook al zijn het er maar 4, samen naar buiten in dezelfde wei. Gaat ook prima. Maar toen nr. 4 erbij kwam, hebben we haar wel even apart gezet met één en pas alles bij elkaar gemikt, toen de andere 2 haar al even hebben kunnen bekijken over de draad. Dat doen we voorzichtig. Ik weet natuurlijk niet hoe het toezicht is? Maar één keer per dag gaan kijken, kan dan wel eens te weinig zijn.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ik dat nog moet uitleggen. :P

Daar komt bij, dat ik heb gezien wat het effect kan zijn op verhuizen van een paard en dat hakt er in elk geval bij de mijne ook flink in. Dus ik ga niet over één nacht ijs. Idd als het maar tijdelijk is, zou ik het niet doen. Ik heb gewoon geen zin in de stress die het met zich mee brengt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:21

tita schreef:
Vind een maand erg kort, je paard heeft toch mimaal aantal weken nodig om te wennen en dat is niet in 1 maand klaar, kan wel zo zijn maar als de merrie eerst 2 weken apart gaat en daarna in de kudde heb je dus nog maar 2 weken.
Prince mijn pony heeft er zeker 6 maanden overgedaan. Hij had zeker de 1e-2e maand last van de verandering

Tevens moet je zelf ook wennen, tis toch een afstand en Toos heeft vast nog nooit A27 gereden die route in de spits. Hoe zijn de mensen, hoe is de gang van zaken.

Onrust als de merrie iid in april van stal veranderd dan weet men niet wanneer ze precies terug komt, of defenitief de stal opzegt. Nieuwe mensen hebben vaak een opzeg-termijn van 1 maand waardoor de eigenaar alsnog een maand tekort komt.
Bovendien waarom zou je een stal aanhouden voor iemand die eigelijk weg wilt, terwijl er nog stuk of 20 op de wachtlijst staan.

Komt er een nieuw paard binnen in het weideseizoen, dat zorgt vaak onrust als er al koppels zijn gevormd en zeg niet dat het niet zo is want Prince zijn weide is 3x veranderd door nieuwkomers en toen was ik het zat... Prince uit de groep en alleen.

Zelfde met paard van Toos die stond met mijn paard Door en 3 ander jonkies in een koppel, na 2 weken uitelkaar ging voor geen meter. Alles was die dagen nieuw op stal..maar ging helemaal niet.

Maar je moet zelf beslissen, ik weet niet of Utica gevoelig is bv voor mok.
Buitenrijden blijft denk ik een issue als je niet alleen op pad kan, dan hoef je daar ook niet speciaal voor weg

Tuurlijk hoop ik gewoon dat je blijft :D

In de meeste gevallen kun je na een maand wel heel aardig inschatten of het al goed is of goed gaat komen :)
En je hebt dan tijd zat voor het krijgen van een indruk over hoe het daar allemaal werkt op de nieuwe locatie.
Het is in ieder geval totaal geen goede reden om het daarvoor te laten :P

Wat voor onrust heb je nu van een paard dat weg gaat :P

Op de nieuwe stal daar heb je die onrust van een nieuw paard , maar op de oude stal is het zeuren om niks als ze er moeilijk over doen dat een paard er wellicht tijdelijk even niet is. Moeten de paarden daar verplicht elke nacht inklokken ofzo , gaat er nooit eens een paard tijdelijk even weg :P

Is een stukje service dat je mensen een stukje vrijheid geeft....EN een mogelijkheid om onrust van een nieuw paard te voorkomen :)* want je houdt de mogelijkheid open dat het bekende paard weer terug komt. Als je iets dergelijks niet toestaat dan gaat het bekende paard weg en dan komt er sowieso een nieuw paard.

De staleigenaar komt ook geen maand tekort want je betaalt de stal gewoon door zolang je nog niet zeker weet of je hem definitief op wilt zeggen. En vanaf de datum dat je hem opzegt kan er iemand van de wachtlijst in. Het maakt geen enkel verschil of je paard nu wel of niet op stal staat , die maand opzegtermijn blijft gewoon hetzelfde :P

Waarom zou een staleigenaar het toestaan i.p.v. meteen een nieuwe er neer te zetten ?

Omdat het een stukje goede service is , en omdat hij weet wat hij aan de huidige klant heeft , niet aan wie er voor in de plaats kan komen , en dat hij zo een mogelijkheid open houdt dat de bekende huurder + paard gewoon weer terug komen , dus nogmaals : mogelijk juist MINDER onrust :)

En iemand als de TS zal er lovend over zijn dat ze dit mocht uitproberen van de stalhouder , dus goed voor de goede naam.
En daarbij is het natuurlijk ook niet on-interessant om een stal betaalt te krijgen waar je wellicht 4 (of zelfs 8...) weken lang geen werk aan hebt en geen kosten aan voer- en bodembedekking.

Dus voor de staleigenaar heeft het heel veel voordelen juist , nadeel is te verwaarlozen :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:23

barbara28 schreef:
toen ik naar mijn huidige stal verhuisde, moest ik ook wel even slikken, kudde van 22 op het land en de merries en ruinen door elkaar heen. Maar, ik moet zeggen, nooit problemen en gaat altijd heel goed. Wellicht omdat ons land ook behoorlijk groot is.

Zijn de uitrijdmogelijkheden beter bij stal 2? Want ik begrijp dat dit een belangrijk argument voor je is? Als je bij stal 1 ook buiten kan rijden, zou ik denk ik blijven staan.

Bij stal 1 kan ik wel buiten rijden hoor op de weg alleen bij stal 2 heb je polders met zandpaden en redelijk in de buurt "echt bos".

Ik ben er nu al mee bezig omdat ik idd niet over 1 nacht ijs ga. Ik heb op mijn vorige stalling ook bijna een jaar gedaan voordat ik er naartoe ging (geen plek toen etc) maar dan kan je er wel goed over nadenken.
Ik ben ook alle opties aan het afgaan het liefste zou ik een stalling hebben met overdag buiten. In de winter 24/7 hoeft van mij niet hoor.
Ik ben ook absoluut nog niet overtuigd maar door de mening van andere zie je misschien weer andere dingen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:25

En over doorbetalen heb ik het op mijn huidige stalling nog helemaal niet gehad. Want misschien ga ik pas eind van de zomer weg dan praten we pas over een half jaar.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:35

@pmarena jij leest niet goed wat ik bedoel, of jij snapt mijn posten niet.

Iig gaan er op deze stal maar minimaal aan paarden weg, er is geen verloop. Wat weg is, was noodzaak.
Stal is behoorlijk nieuw vandaar de lange wachtlijst.

@ tooske
Ik las het voorjaar dus dacht automatisch aan de maand april
Letwel jij bent bij ons ook nog niet overal geweest, denk aan de kade van Arkel dat zijn allemaal langere ritten en het weer zorgt er nu voor dat je in de omgeving moet blijven waar genoeg bermen zijn voor draf.
Polder zat hier...... je moet alleen weten te vinden

Ik dacht dat stalling 2 aan rand van bos was maar als het bos geen echt bos is, maar een park dan zit je met lingebos hier ook goed. (is het de pannenhoeve)
Zolang jij niet alleen met Utica op de weg gaat, lijkt een verhuizing me niet zinvol.

Kan je alleen veel wijsheid toewensen is een vervelend besluit

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 14:51

Met zo'n 20 minuten zit je in het teteringse bos dus wel echt bos. En ik zou pas gaan als ze bij ingrid helemaal goed aan het gras gewend is dan praat je al snel over mei/ juni. En ik wil eigenlijk helemaal niet weg hoor maar de situatie is zodanig veranderd dat het voelt alsof ik geen keus heb. En alleen ga ik binnenkort wel een keer proberen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:40

Of anders toch de kant van Oosterhout, Dorst, Rijen, Breda op kijken voor een stal waar ze gewoon overdag naar buiten gaan s'winters en in de zomer evt 24/7.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 23:39

Ik heb waarschijnlijk iets gevonden wat een heel eind aan mijn eisen voldoet! Wel 24/7 buiten maar in een kudde van hooguit 10 paarden die nog helemaal gevormd moet worden.
Schrale wei/ strookbegrazing en onbeperkt schraal hooi. Ruime inloopstal. en een stuk verhard/zand.
Op zandgrond en de drunese duinen begint in de achtertuin.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 09:56

Dat zou heel mooi zijn! +:)+
Ik wil ook Drunense duinen in de achtertuin :9 :P

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 10:04

Wanneer de ruimte van de weilanden/paddocks groot genoeg is, hoef je je over de grootte van een totale kudde niet zo'n zorgen te maken. Binnen de grote kudde worden kleine groepjes gevormd, dus eigenlijk is het juist een pré als de kudde flink groot is - mits ze dus echt voldoende ruimte hebben!

Ik weet wel dat schuilmogelijkheden (ook voldoende voor de totale kudde!) voor 24/7 buiten heel belangrijk is, zeker in een bosrijke omgeving ivm de dazen in de zomer!