Veulen in een hit actief stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Re: Veulen in een hit actief stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:16

@Tamary, post iets aangepast.. Naar een ander stal is natuurlijk wel nodig..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:23

Marlis schreef:
Tot nu toe alleen maar positieve reacties :D

Dat komt omdat als je een andere mening bent toegedaan over dit onderwerp je kop er meestal wordt afgebeten. Ik zal in dergelijke topics ook niet snel mijn mening meer geven.

Maar nu ik er toch ben.
Ik zou eerder naar een andere betere opfok uitkijken. Zeker met het oog op de zomer.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:07

Inderdaad eerst een seizoen op de wei lijkt mij ook fijner en eventueel daarna in de Hit. Dan is hij ook wat groter en wellicht wat weerbaarder in de groep.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:18

ShauniBef schreef:
@Tamary, post iets aangepast.. Naar een ander stal is natuurlijk wel nodig..

Als gras gelijk staat aan jeuk maakt de stal niet zoveel uit qua weide. Hoogstens of er andere mogelijkheden zijn om naar buiten te kunnen zonder het gras op te gaan. Hitactief zoals die van de TS is dan juist wel een fijne optie. Maar ik stel naar buiten niet gelijk aan weidegang, er zijn meer mogelijkheden om een paard buiten en liefst in een groep te houden dan op gras.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 00:25

Opfok zou ik niet doen, zoals eerder gezegt een kleuterklas zonder juf.
Leeftijdsgenoten zijn leuk, maar een goede kudde met dieren die haar opvoeden nog leuker.

In de hit-actief krijgen ze toch ook gewoon voer? En lopen op een lekker groot stuk buiten...
Denk dat je hier veeeeel beter aan doet dan een andere opfok zoeken!

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 08:52

ik ben niet weg van opfok
zou als ik zelf een veulen had (vroeger wel gehad en ook niet in een opfok geweest) zelf ook kiezen voor een gemengde groep
ik ben van mening (en ieder heeft natuurlijk zijn eigen mening en dat is ook prima) dat alleen kleuters elkaar niet kunnen opvoeden
die hebben ook oudere paarden nodig om ze af en toe is op hun plek te zetten
dus ik zou hem gewoon als het kan in de hit actief stal zetten
en zo kun je hem/haar ook regelmatig even in handen hebben

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:02

Het is wel echt jammer dat er helemaal geen weidegang bij zit en je zit inderdaad met het risico dat ie niet bij de voerstations 'kan'. Verder lijkt het me een goede plek om op te groeien: gemengde groep van verschillende leeftijden met zelfs een leeftijdsgenootje, ruimte om te bewegen en te schuilen. Gelukkig kun je zijn voerinname in de gaten houden middels de computer en ingrijpen indien nodig. Het zal per dier verschillen natuurlijk, maar dat andere jonge paardje doet het goed toch? Misschien eens vragen hoe dat gegaan is?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:22

NatasjavE schreef:
Marlis schreef:
Tot nu toe alleen maar positieve reacties :D

Dat komt omdat als je een andere mening bent toegedaan over dit onderwerp je kop er meestal wordt afgebeten. Ik zal in dergelijke topics ook niet snel mijn mening meer geven.

Maar nu ik er toch ben.
Ik zou eerder naar een andere betere opfok uitkijken. Zeker met het oog op de zomer.

Iedereen mag zijn mening geven alleen ik bedoel dat het ondanks verschillende meningen, die hier zeker over zijn. Het geen reltopic kan worden. Een meningheeft iedereen maar die kan je ook onderbouwen en op een normale manier plaatsen. Iedereen zijn mening is welkom.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:32

Ik snap het even niet, Er staat eerst 365 dagen per jaar buiten, en daarna staat er zomers geen land?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:47

Elma_ schreef:
Ik snap het even niet, Er staat eerst 365 dagen per jaar buiten, en daarna staat er zomers geen land?

Ja 365 dagen per jaar buiten in de hit actief. Dit is een aardig groot. Oppervlak met stenen en zand, voerstations, natuurlijke waterplaats, binnenverblijf maar er is geen land bij nee. Hier staan ze zomers en swinters.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 10:53

Marlis schreef:
Elma_ schreef:

Ja 365 dagen per jaar buiten in de hit actief. Dit is een aardig groot. Oppervlak met stenen en zand, voerstations, natuurlijke waterplaats, binnenverblijf maar er is geen land bij nee. Hier staan ze zomers en swinters.

Ik heb even :)* gekeken en snap nu hoe het eruit ziet.
Ik zou dat persoonlijk niet doen. Ben niet zon fan van paddocks ed. Maar dat komt omdat ik al 2 paarden met zandkoliek heb zien liggen. Ik zou veel te bang zijn voor zandhapperij.
Mijn nu bijna 2 jarige staat op een normale pensionstal. 24/7 weidegang met soortgenootjes varierend van 3 tot 20 jaar. Ideaal zon gemengde groep. Zou eerder naar zoiets zoeken dan dit of een opfok.
Maar das mijn mening hoor :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 11:52

Het klinkt als een prima plek op zich , als het een stabiele groep is en de paarden er elke dag (ook tijdens deze nattigheid) heel fijn kunnen lopen , nog een leeftijdsgenootje er bij ook...dan is dat geweldig !

Ik ben het wel eens met je zus betreffende de weidegang. Maar daarin maak ik geen onderscheid tussen veulens en volwassen paarden. Ik vind het voor èlk paard sneu als ze nooit eens gewoon lekker kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn : grazen.

Een veulen is ook maar gewoon een paard , ik vind het altijd maar idioot dat veulens wel "recht" zouden hebben op zaken als vrije beweging en weidegang , en dat dezelfde mensen dat voor een volwassen paard ineens niet meer belangrijk vinden , hele aparte gedachtengang vind ik dat.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:06

ik zou het niet doen, zo'n kleintje is toch niet zo weerbaar in zo'n groep en 25 is al best een grote groep. Als ze nu wat oploopt kan ze er haar hele leven last van hebben. In een kleiner groepje zou het anders zijn denk ik. Plus het risico dat ze niet genoeg voeding binnenkrijgen, er gaat vaak genoeg een paard door het poortje die nog niet mag en voer van anderen op eet en daar heb je te weinig zicht op.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 12:43

maaike2800 schreef:
ik zou het niet doen, zo'n kleintje is toch niet zo weerbaar in zo'n groep en 25 is al best een grote groep. Als ze nu wat oploopt kan ze er haar hele leven last van hebben. In een kleiner groepje zou het anders zijn denk ik. Plus het risico dat ze niet genoeg voeding binnenkrijgen, er gaat vaak genoeg een paard door het poortje die nog niet mag en voer van anderen op eet en daar heb je te weinig zicht op.

Voeding kan jeaflezen vanaf de computer, eten ze te weing kan je ze er zelf nog extra inzetten. Dit wordt goed in de gaten gehouden iig.

Van het land is het ook jammer. Maar je moet vaak(hebben wij met die volwassen merrie gedaan) keuzes maken om te kiezen voor weidegang zomers en swinters in een hokje of heel t jaar door buiten met goed ruwvoer en geen weide. We zitten hier toch in de randstad helaas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 13:19

Begrijp ik :j

Daarom : als je het voor een volwassen paard acceptabel vindt zonder wei , dan zie ik geen enkele reden om het voor een veulen ineens niet okee te vinden :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:07

Ik was vroeger er ook altijd op tegen als mijn paarden niet konden grazen. Helaas zijn 2 van mijn pony's in het verleden bevangen geraakt en nu krijgen ze heel af en toe tijd om te grazen als de omstandigheden goed zijn. In het begin vonden ze het niet leuk dat ze niet konden grazen, nu zijn ze het gewend.

Zeker als de keus is tussen weiland met swinters veel op stal of geen weide en veel naar buiten dan zou ik het wel weten :)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:15

Marlis schreef:
Marloes__ schreef:
Waarom geen land in de zomer? Neville stables heeft zomers gewoon land :).

Ik sta niet bij Neville Stables en bij de hit actief stal waar ik met mijn merrie staat hebben ze tot nu toe nog geen land. En is ook niks zeker of dat er gaat komen :j

En Neville Stables zou geen optie zijn voor je veulen? Aangezien je in Vlaardingen staat is dat prima te doen!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:17

ik zou het ook zeker doen :j

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 15:18

Marlis schreef:
Marloes__ schreef:
Waarom geen land in de zomer? Neville stables heeft zomers gewoon land :).

Ik sta niet bij Neville Stables en bij de hit actief stal waar ik met mijn merrie staat hebben ze tot nu toe nog geen land. En is ook niks zeker of dat er gaat komen :j

En Neville Stables zou geen optie zijn voor je veulen? Aangezien je in Vlaardingen staat is dat prima te doen![/quote]
Nee, het sprak me daar totaal niet aan vandaar de keuze met ons merrie naar rhoon te gaan.voor veulen dus ook geen optie.

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:24

Waar je denk ik wel rekening mee moet houden zijn de voerstations en kan het veulen (die ongetwijfeld zeer laag in rang zal staan) wel bij de voerstations komen van de andere paarden?

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:27

Ik vind het wel paard vriendelijk dus doen zou ik zeggen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:32

Alleen al vanwege de nadelen, zou ik het niet doen......je moet je zelf afvragen wat een veulen nodig heeft in zijn jonge jaren en dat is ravotten met leelftijdsgenoten en heel veel beweging op het gras.......die HIT aktief kan je doen als hij van de opfok terug komt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:33

Lekker op die hit-actief stal zetten, is ook makkelijk met je andere paardje en geen gereis en gezeul meer en je weet dat het goed is.
Ik zou het veulen liever gister dan vandaag nog weg halen bij die opfok, stelletje mafketels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:37

Ik zou een goed opfok adres zoeken...en in de winter uit de opfok zodat hij goed bijgevoerd kan worden, in de hand komt en in de zomer weer maandenlang op een weideopfok met leeftijdsgenoten..

overigens vind ik de meeste HIT aktiefstallen te vol en te klein.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:38

Dit is een veel betere hitactief dan de Neville ( sorry dat ik het zeg ).

Maarre even ontopic:
Waarom niet Marlis?
Ze staat in de kudden, wordt ze lekker opgevoed door de kudde en een leeftijdgenootje, dus ze kan lekker spelen.
Jullie hebben toch in de zomer land erbij?