Dilemma's over waar mijn arabier te stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 14:06

Hij is gewoon ontwormd, maar dat vele kijken, afgeleid zijn, zodat de ander al 10 keer eerder zijn eten opheeft als hij, dat herken ik wel. Ik sta er altijd bij als ze eten , anders wordt hij bij zijn brokken weggejaagd dus ik zie altijd wel wat hij opeet qua brok, maar niet precies hoeveel hooi hij eet .

Ik neig zelf toch, ondanks de kosten , naar stal 2 . Gewoon door de stal (hij heeft het snel koud) en het vaker, en alleen ,eten kunnen geven waardoor hij meer binnenkrijgt.

Alleen hoop ik maar dat hij zijn vriendinnnen niet gaat missen want daar ben ik nog wel bang voor .

Mandyke

Re: Dilemma's over waar mijn arabier te stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:18

Heb je zijn tanden al eens laten nakijken? Een paard kan ook dun worden omdat z'n gebit niet in orde is. Als hij niet goed kan eten en dus dun wordt zal hij het uiteraard koud krijgen.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:22

Allebei de plekken klinken goed.
Wat wil jezelf. Wil je een bak hebben om in te rijden?
Qua vriendjes: Ik ben paar keer van stal veranderd en mijn arabier paste zich altijd goed aan en had binnen no time nieuwe vriendjes.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:02

Sheraab eet altijd gewoon goed , hij is niet de snelste eter, tenminste niet met hooi, maar dat is hij nooit geweest. Dat was ook nooit een probleem > vroeger stond hij s'nachts binnen en dan at hij ook heel langzaam, maar dan had hij de rust van de hele nacht kunnen eten, en niet dat een ander het al opgegeten heeft, als je tussendoor even rust.

RoMaReToFel Ik heb nog nooit op hem gereden omdat hij vroeger hengst was , en ik geen held :D . Dus een plek om te rijden /bak is wel noodzaak. Lastig is dat als ik bij de oude plek ga rijden ik dat
a. in het gladde weiland moet doen die
b. omheind is met prikkeldraad.
En dat vind ik toch een beetje een eng idee. Resultaat > ik rij nog maar even niet en laat hem eerst wat dikker worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:05

Maar issie gewoon ontwormd of is er een mestonderzoek gedaan?
Heb je wel eens een bloedonderzoek laten doen? Is er wel eens een DA bij geweest?
Verhuizen kan ook erg stressvol zijn voor een paard, helemaal voor eentje die al niets bij heeft te zetten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:33

Je hebt 'm drie maanden gelden gekocht en ook laten castreren schrijf je. Hij was toen ook al schraal, dus aan de castratie kan het niet liggen. Heb je hem wel laten keuren toen je hem kocht? En zo ja, wat zei de keuringsarts over z'n conditie?

Verder schrijf je dat je geen held bent. Dat van jezelf weten lijkt me een hele goede basis om niet te verongelukken. Het lijkt me ook een goede reden om, als je met hem gaat rijden, in een veilige bak te beginnen. Angstig beginnen met rijdne op je paard in een weiland omheind met prikkeldraad lijkt mij onnodig riskant.

Een paard dat in deze belachelijk warme winter niet in staat is warm te blijven onder een deken is fysiek niet in orde. Hij kan wormen hebben (ik mis in je verhaal een beetje hoe er met ontworming wordt omgegaan, zijn de paarden altijd regelmatig tegelijk ontwormd, wordt mest uit de wei gehaald?), hij kan ergens in de spijsvertering een probleem hebben waardoor hij onvoldoende voedingsstoffen kan opnemen of hij kan teveel energie voor iets anders gebruiken. Dat laatste lijkt me alleen niet erg waarschijnlijk, een paard dat niet werkt en geen overmatige stress heeft, heeft genoeg aan ruwvoer.

Kortom: ik zou de oorzaak voor zijn ondergewicht laten onderzoeken door een dierenarts én ik zou 'm verhuizen naar de andere plek, zodat je veilig met rijden kunt beginnen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:42

Ik zou hem laten staan.
Ribben voelen en lichtjes zien is perfect. Was dat niet zo, dan kon je je pas zorgen gaan maken.

Staat hij buiten zonder schuilstal en deken dan kost dat hem behoorlijk wat energie zodat er niet veel overblijft om vetjes van te kweken. Zolang hij verder gezond is, is dat niets om je zorgen om te maken.

Op die andere stal moet hij op stal, dat is erg tegennatuurlijk en slecht voor zijn fysieke en mentale gezondheid. Hij is het ook niet gewend om op stal te staan, dus hij zal waarschijnlijk de boel afbreken. :D

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:53

Dani_ schreef:
Staat hij buiten zonder schuilstal en deken dan kost dat hem behoorlijk wat energie zodat er niet veel overblijft om vetjes van te kweken.

Hij heeft een deken én een onderdeken op. De buitentemperatuur waarbij paarden geen energie nodig hebben om hun lichaam warm te houden of af te koelen ligt tussen de -5 en 15 graden Celsius, dat is het al maanden.

Dani_ schreef:
Op die andere stal moet hij op stal, dat is erg tegennatuurlijk en slecht voor zijn fysieke en mentale gezondheid. Hij is het ook niet gewend om op stal te staan, dus hij zal waarschijnlijk de boel afbreken. :D

Op de andere plek moet hij op stal, maar alleen 's nachts en dat is hij wél gewend. TS schrijft immers dat hij 'vroeger' ook 's nachts binnen stond.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:55

Dit is een goed voorbeeld waaruit wel eens kan blijken dat niet ieder paard en iedere situatie geschikt is om je paard 24/7 buiten te laten. Ik zou kiezen voor de 2de stal. Je paard heeft dan namelijk zijn eigen plek, wat voor paarden die moeilijk hun positie op kunnen eisen in een groep prima kan werken. Daarnaast heeft je paard zijn eigen hooi, wat hij op zijn eigen tempo kan eten. En hij kan zich in de wintermaanden warm houden.

Een paard dat 24/7 buiten staat moet ruim voldoende ruwvoer tot zijn beschikking hebben om zich goed warm te houden en schuilgelegenheid.

Ribben mag je voelen, dat is prima. Maar je moet ze niet kunnen zien.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:59

maura schreef:
Hij heeft een deken én een onderdeken op. De buitentemperatuur waarbij paarden geen energie nodig hebben om hun lichaam warm te houden of af te koelen ligt tussen de -5 en 15 graden Celsius, dat is het al maanden.

Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons heeft het flink gestormd zo nu en dan. :D

Citaat:
Op de andere plek moet hij op stal, maar alleen 's nachts en dat is hij wél gewend. TS schrijft immers dat hij 'vroeger' ook 's nachts binnen stond.

Dat het alleen 's nachts is maakt mij niet uit, het blijft tegennatuurlijk en ongezond.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:06

Dani_ het is ongezond om je paard iets op te leggen omdat de eigenaar deze way of life prettig vindt. En dit is wat je op deze manier doet wanneer je stellig noemt dat het ongezond en tegennatuurlijk is wanneer je paard op stal staat. Er bestaan geen vaste regels voor het houden van paarden. Er zijn paarden die het beter doen wanneer ze een eigen plek hebben, bijvoorbeeld een stal. Een eigenaar die met een brede visie naar zijn paard kijken en het houden van paarden niet in een hokje plaatst, weet dit.

Manon262

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:11

Ik kan je maar 1 tip geven, jij moet doen wat jij voor jouw paardje, uiteindelijk, het beste vindt.

Wat ik zou doen is : is laten nakijken van da ivm zijn ontwormingsschema, en bij meerdere dieren bij elkaar, en begrijp dat de jouwe niet echt de baas is of hoger in rang in de kudde, vele hopen eten leggen, of in het uiterste als dat nog niet genoeg helpt, apart zetten om te eten, maar zeker een Arabier, is in mijn ogen absoluut geen dier om de hele tijd op stal te zetten, kweek je bommetjes mee, en als je dan is een dagje over moet slaan ivm omstandigheden zit ie alsnog 24u in zijn stalletje, tov misschien elke dag 22-23u, zou ik trouwens geen enkel diertje aandoen, maar goed, het is jouw paardje, dus jij moet kiezen !

ivm prikkeldraad, vroeg of laat gebeuren er àltijd ongelukken mee, kijk toch is voor een paardvriendelijke elekctr afsluiting van de weide ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:16

Zou stal 2 eens proberen. Lang niet ieder paard kan 24/7 buiten staan, dat heb ik met mn pony ook meegemaakt, die ging véél beter als hij 's nachts lekker een eigen stalletje had. :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:19

Misschien op meer plekken voeren dan 2? Ik heb zelf 3 paarden en voer op 6 plekken hooi/kuil,dit i.v.m met mijn oudje van 33 die ook heel traag eet.
Als ik op meerdere plekken voer aanbied lopen de andere 2 constant heen en weer tussen de plekken,mijn oudje heeft hierdoor de rust om op haar tempo te eten omdat ze niet bij haar voerplek word verjaagd.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:41

Dani_ schreef:
maura schreef:

Ik weet niet waar jij woont, maar bij ons heeft het flink gestormd zo nu en dan. :D

Ik woon gewoon in Nederland, maar sinds wanneer zegt storm iets over buitentemperatuur? Of zijn er bij jou misschien sneeuwstormen langsgekomen?

Ellie_F schreef:
Dani_ het is ongezond om je paard iets op te leggen omdat de eigenaar deze way of life prettig vindt. En dit is wat je op deze manier doet wanneer je stellig noemt dat het ongezond en tegennatuurlijk is wanneer je paard op stal staat. Er bestaan geen vaste regels voor het houden van paarden. Er zijn paarden die het beter doen wanneer ze een eigen plek hebben, bijvoorbeeld een stal. Een eigenaar die met een brede visie naar zijn paard kijken en het houden van paarden niet in een hokje plaatst, weet dit.

Helemaal mee eens!

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 16:49

Allemaal bedankt voor jullie reactie´s!

Ik denk dat ellie wel de spijker op zn kop slaat ; voor ieder paard gelden andere eisen om het voor hém fijn te maken. Ik had hiervoor een fell pony die het prima deed op deze plek, en ook zijn arabier weidemaatje doet het prima en is best dik. Een ander arabiertje,maar wel met dezelfde afstamming, is ook slank, maar nét niet dun.
Sherabi vind het heerlijk om s´avonds binnen te staan, gaat altijd heerlijk liggen.Hij is inmiddels als ruin heel wat rustiger .

Oja maura, ik heb hem van mijn ex gekocht nadat ik mijn fell pony verkocht had. Ik ken hem ook al 9 jaar ,dus weet alles van hem.
de ontworming gebeurt tegelijkertijd, de mest wordt idd niet uit de wei gehaald, ook nooit aan gedacht eerlijk gezegd. :o

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:26

Als de mest blijft liggen en je hebt 4 paardjes 24/7 op 1 hectare lopen (wat aan de krappe kant is qua draagkracht van de wei) dan heeft de wie het best zwaar te verduren. 't Is natuurlijk helemaal goed dat ze tegelijkertijd worden ontwormt, maar het hebt toch best een grote kans dat de wei besmet is en dan is ontwormen wel een beetje dweilen met de kraan open. Wordt dewei wel regelmatig gesleept? Wormen zijn niet dol op UV-licht en droogte en ook niet op vorst. Als je bij droog, zonnig weer en bij vorst de wei sleept en zo de mest verspreid gaan veel wormen dood. Niet alles, maar de besmettingsdruk wordt dan wel wat lager dan bij alles laten liggen. Sommige paarden zijn gevoeliger voor wormbesmetting dan andere. Ik zou toch een dierenarts vragen om uit te sluiten dat je paard een wormbesmetting heeft (middels mest- én bloedonderzoek). Als dat namelijk het geval is, ondanks regelmatig ontwormen, heb je dikke kans dat de wormen die hij nu heeft resistent zijn tegen eerder gebruikte ontwormingsmiddelen.

Overigens zou ik hem zéker verhuizen als je weet dat hij graag 's avonds binnen staat.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 11:22

Dank je wel voor je kennis overdracht, Maura!!!! Nooit over nagedacht maar klinkt inderdaad heel logisch.

Ze staan wel pas va 1 januari met zn 4 en (3 arabieren en 1 welsh-a) op 1 ha. Daarvoor hadden we een ruime ha meer , dus stond hij met 1 arabier het hele jaar op die iets meer dan een ha weiland.
Dat is ook een overweging voor mij : er staan er nu 2 op een boeren pad langs de wei op en sherabi staat met 1 arab in de ha wei, maar die is idd nu al behoorlijk vertrapt in die 2 weken . daar blijft zo weinig van over als ze daar va maart weer écht met zn 4 en moeten staan.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:42

Graag gedaan.

Als ze wel alle 4 op deze wei zouden blijven, is het echt zaak om wat beter voor de wei te gaan zorgen. Paardenmest maakt de grond zuur, bekalken is dan eigenlijk altijd wel nodig (een beetje afhankelijk van de grondsoort). Om een gezonde grasmat te krijgen waar je vier paarden van kunt laten leven in de zomermaanden zonder te hoeven bijvoeren moet je overtollig water kwijtkunnen (zodat ze niet meteen alles vertrappen als het even wat natter is) en tijdig bemesten (zeker als je op grond met weinig organische stof zit liever geen kunstmest) en doorzaaien. Doe je dat niet, dan krijg je een plukkerige wei met open plekken en veel onkruid. Als je geen zin of middelen hebt om de weide goed te beheren, word je jaarrond afhankelijk van bijvoeren. Daar is niets mis mee, alleen heb je daarvoor weer opslagruimte nodig, of je hebt veel gedoe omdat je heel vaak kleine hoeveelheden moet gaan halen (en dat is trouwens ook weer duurder dan een grote partij ineens). Als ze in de zomer zonder bijvoeding gewoon gras kunnen eten, kun je ook gemakkelijker zelf op vakantie.

Ik weet niet hoe het verder allemaal geregeld is, maar het zou best eens kunnen dat de huidige plek toch minder goedkoop zal uitpakkan dan hij lijkt te zijn. Land kopen of huren is 1 kostenpost, een wei in goede conditie houden is een andere kostenpost. Helaas wordt die laatst vaak onderschat.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:34

En, hoe is het nu met je Arabier?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:38

Heb een afspraak met de boer van stal 2 gemaakt om te overleggen, evt ook over de prijs, of die nog wat naar beneden kan. Heb sherabi dit weekend maar eens "ontdekend": hij is niet bottig , maar wel over het geheel heel dun én onbespierd.

Als we er een beetje uitkomen gaat Sheraab va 1 februari denk ik wel naar stal 2, heb er een beter gevoel over , qua dikker worden maar ook qua veiligheid bij het rijden (geen bak : prikkeldraad met blubberwei)
Van het weekend wil ik mn beslissing definitief nemen , ga er deze week ook even kijken.

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 10:17

Oeeeehhh, ben gister even geweest , en is wel heel verleidelijk. Hij zou een hele grote stal krijgen , iets van 4 bij 4 1/2 ofzo, en de tijden van binnen en buiten zetten zijn al verdeeld : ik kan dan op een white bord iedere week neerzetten wanneer ik kan en kan ik niet dan doen de anderen het .
Dat is ook wel heel erg prettig, was ook wel beetje struikelblok omdat ik alleen woon met mijn zoontje van 6 die net in de psychische mallemolen zit ,en ik wil hem niet belasten/overvragen door hem telkens mee te nemen.
Maar zo kan ik dus precies gaan als ik kan en anders niet!!

Ik heb gezegd dat ik in het weekend bel of ik kom per februari of niet , maar denk dat ik het maar wel doe, het ziet er ook gewoon heel netjes uit en als ik wil kan hij meerdere keren per dag gevoerd worden :als je dan wat klaarzet geven ze dat sávonds laat nog even.Ook heel fijn om hem een beetje te laten aankomen.

Ik ga nog wel even fotoos maken van de plek waar hij nu staat en strax dan ook van de nieuwe plaats!!!
Ik wordt wel beetje blij, maar vind het zon grote stap om m te verhuizen!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:27

Persoonlijk zou ik hem zeker laten staan, OF naar een beter optie zoeken waar het dier wel altijd buiten kan. Vind het erg sneu om een paard dat al de hele winter buiten staat nu plots op stal te zwieren. Wees daar voorzichtig mee, voor je het weet heeft je paardje een vervelende stalondeugd ontwikkelt, omdat hij niet gewoon is om in een box te staan en er niet mee om kan gaan. Stalondeugden kunnen zeer schadelijk zijn...

Dus, laat hem voorlopig daar staan, overleg of er niet iets verbeterd kan worden (schuilstal maken, stuk bestraten zodat ze droog kunnen staan) en ga anders op zoek naar een plekje waar je paard alsnog 24/7 buiten kan zoals het hoort, maar waar deze dingen al wel aanwezig zijn.
Ga ook op zoek naar de echte reden van het mager zijn, heb je wel gekeurd bij de aankoop?

luckyboy5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 13:31

Gypsy ; Sherabi heeft vroeger altijd s ávonds binnen gestaan en 1 ding weet ik noujuist heél zeker ; dat hij dat heerlijk zal vinden. Hij is helemaál geen paard om 24/7 buiten te staan maar doordat wij 4 jaar geleden faiilliet gingen moest hij opeens 24/7 op de wei. Dat was niet echt een vrijwillige keuze.

Bij de wei waar hij nu staat mogen we het prikkeldraad niet eens vervangen door lint. Het is een boer die het gepacht heeft en zich aan veel regels moet houden, een schuilstal oid mag ook niet gebouwd worden.

Zoals ik al vertelde is Sherabi al bijna sinds geboorte in bezit ,maar hij was van mijn inmiddels exman. Hij is ook pas zo mager sinds dat hij 24/7 buiten staat , daarvoor was hij prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:47

Zijn er niet nog meer stallen in de omgeving?? Ik vind allebij de stallen niet ideaal klinken eigenlijk.. Al is stal 2 misschien iets beter voor zijn gezondheid.