Bestraten paddock, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:02

Lynn_Nikita schreef:
focussed. het zand om je tegels heen ligt wel een stuk hoger, heb je nu niet de hele dag door zand op je tegels liggen? Ik zou het stukje wat betegeld wordt echt wat hoger leggen dan het omliggende zand, om zo niet al het zand op de tegels te laten lopen
Ik heb het practisch gelijk liggen en kan 2 x per dag vegen omdat alles vol zand ligt

Klopt, inmiddels is het ongeveer gelijk. Maar er wordt idd zand overheen gelopen. Maar dit is heel weinig bij mijn paard en ik vind het wel fijn. Door een klein laagje zand zijn ze net wat stroever en blijft het hooi wat op de grond ligt liggen en waait het niet weg omdat het vast wordt gehouden door het laagje zand!

Lager dan gelijk zou ik niet doen, aangezien ik geen bandje eromheen heb en het zand dus de tegels tegenhoudt. En als ze dan op het randje staan kan de tegel aan de andere kant omhoog komen. Nu staan ze nooit precies op het randje omdat daar zand ligt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:05

Ik heb klinkers. ideaal! nu hebben ze tenminste een stuk waar ze droog kunnen staan en ik voer er het hekle jaar door hooi op. heerlijk! Tegels kunnen gaan wiebelen en kapot gaan als het zand eronder wegspoeld omdat ze te groot zijn. klinkers hebben hier geen last van. en erop lopen is geen probleem hoor. de hoeven wennen er aan en slijten er mooi door! (ik heb minder vaak de hoefsmid nodig dan toen het niet bestraat was)

Odysseus

Re: Bestraten paddock, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:46

Is klinkers niet een ongelovelijk karwei om die te leggen?

Ik heb mijn grindtegels proffesioneel laten straten. Daardoor wiebelen ze niet, verschuiven ze niet, verzakken ze niet, maar liggen ze gewoon als een huis :)

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:55

Wij hebben stalroosters gebruikt. (Oude rooster uit varkensstallen) Werkt perfect, zitten gleuven in dus het water loopt er mooi tussen door. Is ook niet glad.

Ik heb er nog heel veel liggen. Dus als iemand interesse heeft.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:13

Focussed schreef:
Is klinkers niet een ongelovelijk karwei om die te leggen?

)

Hoezo? een oprit met klinkers is toch net zo als een deel van een paddock? Klinkers zijn makkelijker leggen dan grindtegels.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:16

Nou omdat je veel langer bezig bent omdat je voor dezelfde oppervlakte meer klinkers nodig hebt dan grote tegels :+ ?
Neem niet aan dat jij klinkers van 50x50 cm had ..?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:24

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:28

Focussed schreef:
Nou omdat je veel langer bezig bent omdat je voor dezelfde oppervlakte meer klinkers nodig hebt dan grote tegels :+ ?

Heb jij weleens iemand klinkers zijn leggen??? at gaat razend snel. De ondergrond vlak maken is het meeste, moeilijkste en belangrijkste werk. Ik heb ook in mijn stallen klinkers!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:31

suuzepuus schreef:
Focussed schreef:

Heb jij weleens iemand klinkers zijn leggen??? at gaat razend snel. De ondergrond vlak maken is het meeste, moeilijkste en belangrijkste werk. Ik heb ook in mijn stallen klinkers!

Ja onze oprit is van klinkers, maar ik vond dat leggen er een stuk arbeidsintensiever uitzien als het straten van grindtegels. Dat is heel banaal gezegt bijna neerkwakken en het ligt :+ Vandaar dat ik het me afvroeg

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:35

Nou 2 tegels zijn gelijk aan mijn lichaamsgewicht, maar zelfs ik kon er 1 per keer tillen :D dus zo loodzwaar zou ik ze niet noemen!
Het feit dat ze zo zwaar zijn is juist het grote voordeel, hierdoor verschuiven ze veel minder :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:40

ik heb toevallig pas alles getegeld, Ik heb aan de binnen kant allemaal 30x30 tegels, daarom heeft grote betontegels en 60.40 tegels. Ik heb alles nog afgerand met 30x30 tegels in de grond. Ik heb alles zelf met een vriendin gelegd! wat een klus niet normaal.
Voor de afwatering, wij hebben een geul gegraven en richting de geul van de wei, onder de tegels hebben we zelf een buis gelegd. Alles zelf gedaan. Het beste kan je zware tegels gebruiken voor de buitenkant, anders heb je kans dat het gaat wibbelen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:35

Ik heb ook alles zelf gehaald en gelegd, bij ons ligt 30x30 stoeptegels er omheen. Gewoon op het gras gelegd, gaat prima, nog steeds. Er is er af en toe een die wat wiebelt, maar dat is met een klein beetje zand er onder zo opgelost. Aan de randen ligt niks, eigenlijk blijven de tegels goed liggen.

Dus zelfs als je het op die manier doet: kan gewoon. Zal er niet kaarsrecht uitzien, maar het is ook een paardenwei, geen chique hotel!

Hier kun je een deel van onze tegels zien. Inmiddels is het een groter stuk geworden, en ligt er bij de andere hooikist, naast de stal ook.
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 19:20

Wij hebben voor de stal een stuk verhard met betonnen koeienroosters. Hier kan wel wat water doorheen (nu het zo nat is helaas niet meer, want het is ook aangestampt). Deze kon ik goedkoop aankomen via marktplaats. Ze zijn wel zwaar, maar daardoor liggen ze wel stabiel. Glad zijn ze niet, maar zoals gezegd als er plassen opliggen en die bevriezen dan zal het wel glad zijn, maar het valt in de winter ook reuze mee. Als je het licht laat aflopen zal het water zelf weglopen.

Afbeelding
Hier lagen de tegels er nog niet zo lang.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 11:58

Zo hebben wij het dus ook gedaan. Werkt echt prima. De paarden staan er graag op. Om de dag maak ik alles schoon. Even poep weghalen en vegen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 12:02

Idd :j Ik zit te denken om van die platen nog een weg te maken naar het hek toe zodat de paarden en ik ten alle tijden met droge voeten naar het hek kunnen. Nu hebben we er houten platen liggen, maar dat is niet echt ideaal.

vosjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 14:21

Ariebren schreef:
Die 50 bij 50 tegels zijn loodzwaar.
Ik klinker alles.
http://www.mijnalbum.nl/Album=3IIQROJD

Het lijkt of jij wel een enorm stuk van je grond gaat verharden met Klinkers Ariebren
Volgens mij ziet het er na al het werk een stuk netter uit. (waardeverhogend :) )
Volgens mij zien grote platen er ook wat 'industrieler' uit en klinkers wat 'huiselijker'.
Als je de mogelijkheid hebt tot beide zou ik ook voor klinkers kiezen, al is dat ook afhankelijk van de situatie.
Ik zie hier ook hele andere nette oplossingen voorbijkomen.
Een groot voordeel van een stuk van de paddock of erf verharden is volgens mij ook dat het goed is voor de pezen van de paarden om afwisselend op verharde grond te lopen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:41

Het was maar een stuk van 10 bij 10 meter.
En ik had de hulp van wat vriendjes van de paarden meiden, vandaar het machine park erbij.
Uiteindelijk is het zo geworden.
En het scheelt enorm in de kosten van de smid, hoefjes slijten mooi en recht af.

http://www.mijnalbum.nl/Album=APRQHWMM

Dit is een andere uitloop, zomers het bbq terras en 's winters voor de paarden.
Ongeveer 10 bij 6 meter.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6GYMKNTU

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:03

Focussed schreef:
Klopt, inmiddels is het ongeveer gelijk. Maar er wordt idd zand overheen gelopen. Maar dit is heel weinig bij mijn paard en ik vind het wel fijn. Door een klein laagje zand zijn ze net wat stroever en blijft het hooi wat op de grond ligt liggen en waait het niet weg omdat het vast wordt gehouden door het laagje zand!

We uitkijken voor zand koliek he!! Mijn vorige paard at uit verveling zand en daar kunnen ze beste last van krijgen of zelfs dood aan gaan.. Als ze vaak hun hooi uit het zand eten krijgen ze dan veel binnen en er is mij verteld dat zand uit zichzelf moeilijk weer het lichaam verlaat, dus ik voerde hem gekookte lijnzaad of zandweg

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 22:04

amazing_lady schreef:
Wij hebben stalroosters gebruikt. (Oude rooster uit varkensstallen) Werkt perfect, zitten gleuven in dus het water loopt er mooi tussen door. Is ook niet glad.

Ik heb er nog heel veel liggen. Dus als iemand interesse heeft.

Heb je hier een foto van? En waar woon je? (voor eventueel ophalen)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:09

wereld schreef:
Focussed schreef:

We uitkijken voor zand koliek he!! Mijn vorige paard at uit verveling zand en daar kunnen ze beste last van krijgen of zelfs dood aan gaan.. Als ze vaak hun hooi uit het zand eten krijgen ze dan veel binnen en er is mij verteld dat zand uit zichzelf moeilijk weer het lichaam verlaat, dus ik voerde hem gekookte lijnzaad of zandweg

Die van mij weigert het hooi op de grond op te eten, dus ze krijgt geen hooi met zand binnen gelukkig!
Ze vrat wel zand uit verveling op m'n oude stal, omdat ze daar geen hooi mochten in de paddock. Nu staat ze van 9 tot 5 buiten met onbeperkt hooi en eet ze nooit meer zand gelukkig.
En ze is dus zo verwend dat t hooi wat op de grond ligt te min is voor mevrouw _O-

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:14

Ik vind klinkers juist helemaal niet geschikt. Ze worden spekglad, wij hebben op ons erf allemaal klinkers en de paarden mogen in de winter (sowieso al niet in de zomer) absoluut niet naar de stal toe rennen of wat dan ook wat het word spek, en dan ook spek glad.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:21

Vreemd, mijn paarden weten wanneer de bodem glad is.
De paardjes op klinkers gaan alleen maar in de grote buitenbak ff rennen.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:30

Ik heb een tijd lang gehad dat mijn paarden zoiets hadden van ''als ik naar stal ga dan krijg ik brokjes'' ehh, niet dus. Ze waren dus vaak over enthousiast maar dit is gelukkig opgelost door ze niet meer los mee te nemen van de paddock naar de stal en nu gaat het weer erg goed! Ze zouden inderdaad dondersgoed moeten weten wanneer het glad is alleen mijn tinker staat nu al 19 jaar aan huis op de zelfde plek en ze heeft nog af en toe van die ''uitspattingen''

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:35

Maar in principe zijn klinkers stroever dan stelcon platen of grote tegels.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:29

Je hebt klinkers en klinkers.... Die van mij zijn heel grof aan de bovenkant. Echt niet glad hoor! Die in de stallen liggen zijn wel glas aan de bovenkant. Maar daar liggen matten op en daarover wat bedekking... geen problemen dus.