wanneer is een wei te nat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:35

Je hebt nat en nat. Ik heb een weiland op zandgrond, daar staan nu wel plassen op maar de grond blijft gewoon hard, het wordt geen sopzooi. Dat is toch anders dan boterachtige kleibende, dat kun je paarden nu echt niet aandoen, dan moet je op z'n minst een paar stelconplaten hebben of een ander verhard stuk of iets met zand.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:37

de wei lijd er ook enorm onder als ze nat is en er paarden oplopen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 19:38

Aukelizzy schreef:
Hoe zit het dan in de natuur?
Daar hebben ze toch ook niet altijd droge plekken om te liggen?

Nee maar in de natuur kunnen de paarden wegtrekken uit gebieden waar het heel nat is en op zoek gaan naar drogere plekken. Op een weiland is dat onmogelijk.
Ik ben het eens met friesiszwart: Als er geen droge plek meer is om te staan of te liggen is het te nat..[/quote]

De paarden in de Camargue komen niet ver hoor, die lopen sowieso rond in zompig gebied en kunnen daar ook niet echt uit.

Wilde paarden bestaan niet meer sowieso, alleen de przewalski's (eh spelling..) de rest zijn allemaal verwilderde huis tuin en keuken paarden. In 't engels heb je 'wild horses' en 'feral horses' om dat verschil aan te geven.

clairew

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:01

Net gaan kijken bij iemand (privé) die elk jaar enkele veulens in opfok aanneemt.

Mijn hengst en merrieveulen krijgen een loopstal voor hun tweetjes met een deur naar een eigen weiland. (blij dat ze ook samen kunnen blijven staan zolang dat nog mogelijk is)

Loopstal is ongeveer 12 x 5 groot dus lijkt me groot genoeg om bij slecht weer twee jaarlingen enkele dagen in te houden.
Alles was proper, er waren niet veel paarden en het voornaamste voor mij is het feit dat ze nog altijd weidegang hebben wanneer het geen totaal zeikweer is.

Ze krijgen elke dag hun hooi, voordroog en korrels en de stal wordt dagelijks uitgemest.

Het is voor mij een eindje rijden dus zal er niet elke dag naartoe gaan maar zal wel blij zijn dat ze niet meer constant in de modder moeten ploeteren (en ik overigens ook niet meer).

Ik heb dus beslist. En in het voorjaar worden er maatregelen getroffen zodat we volgend jaar niet met hetzelfde probleem zitten. Ga voor een deel van de paddock trouwens ook varkensroosters zoeken. Lijkt me ook netjes.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:17

Bij ons staan ze gewoon binnen hoor, dag en nacht (ik zal nu wel een hoop commentaar krijgen). Overdag gaan ze alleen een paar uur de buitenbak in. De wei is veel te nat en ze lopen de boel helemaal stuk.

Overigens staan de meeste paarden hier bij mij in de buurt, ook op de dichtbijzijnde maneges en pensionstallingen, in principe dag en nacht op stal. Ook daar gaan ze een paar uur de binnen- of buitenbak in.

MaritB

Re: wanneer is een wei te nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:19

Alle paarden bij ons in de buurt staan dag en nacht op stal, maar dat vind ik geen excuus.

Ik sta bij een boer in een grote wei in ZH, drassige ondergrond, maar gelukkig mogen ze nog gewoon op de wei lopen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:21

Hier ( klei grond) is het niet meer te doen het is echt 1 grote zwarte bagger bende.. Nou is een beetje nat opzich niet zo erg.. maar het is GLAD! glad, echt niet normaal dit is ook de reden wanneer ik het te nat vind.. Als het glad word is het voor mij klaar, te gevaarlijk... Paarden glijden gewoon laarzen blijven in de blub zitten.. Nu moeten we ze uit ellende maar uit laten razen in de binnenbak ( 20x80, wat eigenlijk verboden is :D Dus nu extra leuk dat het nu wel even mag :o

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:29

Arabesk schreef:
Aukelizzy schreef:
Hoe zit het dan in de natuur?
Daar hebben ze toch ook niet altijd droge plekken om te liggen?

Nee maar in de natuur kunnen de paarden wegtrekken uit gebieden waar het heel nat is en op zoek gaan naar drogere plekken. Op een weiland is dat onmogelijk.
Ik ben het eens met friesiszwart: Als er geen droge plek meer is om te staan of te liggen is het te nat..

De paarden in de Camargue komen niet ver hoor, die lopen sowieso rond in zompig gebied en kunnen daar ook niet echt uit.

Wilde paarden bestaan niet meer sowieso, alleen de przewalski's (eh spelling..) de rest zijn allemaal verwilderde huis tuin en keuken paarden. In 't engels heb je 'wild horses' en 'feral horses' om dat verschil aan te geven.

Je hebt er een beetje een vreemde quote van gemaakt arabesk :D . Ik reageerde op het stukje tekst dat je mij nu laat zeggen.. ;)
Maar verwilderde huis tuin en keukenpaarden worden er ook niet gelukkig van als ze continue in het water staan. De paarden in de Camargue is weer een ander verhaal. Die paarden zijn niet anders gewend. Ze zijn geboren in die gebieden..

Ha,ha...hoe het er nu staat wordt het er ook niet duidelijker op wie wat gezegd heeft.. :=

liekensancho

Re: wanneer is een wei te nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:55

Hier ook allemaal blubber. Het is dit jaar het ergste jaar sinds de 5 jaar dat we hier wonen. We wonen op zand/bosgrond en het staat blank en de rest is zo'n 10 tot plekken van 20 cm blub. De bak is onbegaanbaar. De zandpaddock hebben ze de zand omgeploegd met de hoeven en is nu ook blubber.
Gelukkig 2 noodstallen in elkaar gezet. Anders zou ik het glad laten trekken nog, doek erover en zand laten storten... maar omdat we gaan verhuizen is dit nu geen optie meer. Blij met de 2 stallen en ik probeer ze elke dag toch buiten te laten. Zonder storm toch ook te wandelen of, liever nog, even fietsen.
Het is echt een verschrikkelijk jaar geweest met al die nattigheid van de zomer al. We kijken ook reikhalzend uit naar het voorjaar... en dan niet naar een hittegolf in mei ;-)
we moeten ons er met onze paardjes maar zo goed mogelijk doorheen slaan.

Iemand eigenlijk ervaring met steenschotten op de grond leggen? Worden die niet vreselijk glad/ glibberig?