Bodembedekking met minder stof dan stro?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xNK

Re: Bodembedekking met minder stof dan stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:14

Wij hebben vlas :j Is veel minder stoffig, maar bij ons ligt het omdat die van ons stro eten :+

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:14

Het zal natuurlijk niet meewerken dat er andere paarden wel op stro staan, maar het zal wel een stuk beter zijn als ze zelf niet de hele dag in het stro staat.
Daarnaast komt er van het voorjaar een heel nieuw dak op waardoor de ventilatie een stuk beter wordt :)

Pfft, lastig dit... Dacht van alle problemen af te zijn nadat ik was verhuisd met 'r...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:15

Britt schreef:
Ik ken het :+ Ik wil dingen ook vaak anders dan dat ze aangeboden worden. Maar goed, de gezondheid van je paard gaat toch voor lijkt me. En de stalhouder wil ook geen doodziek paard op stal hebben staan doordat hij geen kleine aanpassing wil doen op dierenartsvoorschriften :(:)

Sterker nog, als de stalhouder niet mee wil gaan in wat de gezondheid van het paard nu voorschrijft (nl zo stofvrij mogelijk), dan kun je hem voor de onkosten aansprakelijk stellen.
Hij heeft nl wettelijk te zorgen voor een zo gezond mogelijke 'huishouding'.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:15

Marloes schreef:
Daarnaast komt er van het voorjaar een heel nieuw dak op waardoor de ventilatie een stuk beter wordt :)
Ik neem aan dat er op termijn ook weer een ander dak voor terug komt :D

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:17

Nieuw dak zorgt niet per se voor een betere ventilatie. Mijn stalhouder wilde er ook niet aan meewerken, maar je kreeg zelf gewoon last van je ogen en neus als je in de stallen stond terwijl er opgestrooid werd. Moet je nagaan als de pony er zelf nog dichter op staat. Dat waren stallen van nog geen jaar oud; mooi, licht en vrij aardig luchtig.
Ik ben uiteindelijk verhuisd, had geen zin om af te wachten. Hier was de mededeling dat ze dan maar een prednisonkuur moest krijgen, als het zo erg was als ik vond, want 'Die pony is níét ziek! Anders had ík dat wel gezien!' ^) (niet echt een paardenman, zoals je wel kan begrijpen)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:20

Het is niet dat de staleigenaar niet meewerkend is ofzo, maar er staan 89 andere paarden. Als hij Sanne buiten zet tijdens het opstrooien kan je er op wachten dat er meer mensen hun paarden naar buiten willen hebben tijdens het opstrooien.
Het zijn echt lieve en leuke mensen en hebben het beste met je voor, maar ze moeten er ook rekening mee houden dat er meer mensen op stal staan die allemaal het beste voor hun paard willen. :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:21

Een nieuw dak werkt alleen tegen de urineluchten; als het hoger wordt én voorzien is van mechanische ventilatie.
Tegen het stof werkt het juist niet, want hoemeer luchtbewegingen hoemeer stof er verspreid wordt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:22

Daarom moet je ook de dierenartsverklaring hebben, telefoonnummer erbij geven dat hij altijd mag bellen voor aanvullende informatie etc. Even met de dierenarts overleggen natuurlijk, dat hij wel het advies geeft wat klopt en dat jullie wel dezelfde dingen zeggen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:22

@Marloes: een paard wat geen last van zijn longen heeft hoeft niet persé naar buiten, ook al blijft het wel beter voor een paard. Voor een paard wat wél last van zijn longen heeft is het een eis !!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:23

De nok van het dak komt hoger te liggen dan de rest van het dak, zeg maar. Er komt veel meer frisse lucht in de stal, het lijkt me dat het daar veel beter van wordt.

Ik wordt hier een beetje moedeloos van... :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:24

DubbelDun schreef:
Een nieuw dak werkt alleen tegen de urineluchten; als het hoger wordt én voorzien is van mechanische ventilatie.
Tegen het stof werkt het juist niet, want hoemeer luchtbewegingen hoemeer stof er verspreid wordt.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:24

In ieder geval bedankt voor jullie advies! :)

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:26

ik ben het niet met je eens Marloes. volgens mij gaat een nieuw dak niet beter zijn. Paarden staan nog steeds allemaal onder 1 dak mét stro.
(ik had hetzelfde voor mijn mijn paardje, werd er ook moedeloos van )

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:28

Hmm... Enige oplossing is dus de staleigenaar overhalen...
DubbelDun, geef jij je paardje nog wat extra's om er voor te zorgen dat ze geen last meer heeft/krijgt van hoesten?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:29

Vroeger stond mijn pony op houtkrollen, maar met de verhuis naar een nieuwe stal is dit stro geworden
(nu volpension en vroeger moest je alles zelf doen en kopen...). De DA heeft ons ten eerste aangeraden om de stal goed te verluchten, en indien mogelijk het raampje waardoor die naar buiten kan kijken altijd open te laten staan. Hielp hartstikke goed!

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:32

Ik zou haar ontzettend graag in een stal zetten waar ze naar buiten kan kijken. De twee stallen bij ons in het gebouw waar dat kan zijn bezet, die mensen zijn echt niet zo gek om te verhuizen (die enorme paarden passen ook niet in de ponystal van Sanne). In het stalgebouw naast ons is het halfpension en moeten mensen zelf uitmesten. Dit gebeurd de hele dag door, van 9 's ochtends tot 10 's avonds zijn mensen de hele dag bezig met uitmesten en opstrooien. Dan zal er dus alleen maar meer stof zijn. Waarschijnlijk is dus de enige optie de stal waar ze nu staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:33

@marloes: veel buiten in de paddock, met dit weer 's nachts op stal met de bovendeur open. Weinig bodembedekker, maar wel een HIT-softbed. Momenteel gebruik ik ontstofte houtkrullen van een goed merk.
Verder goed hooi, op de wind uit elkaar gehaald en desnoods natgemaakt (haar maag kan niet tegen voordroog) en als ze het echt té benauwd heeft een kuurtje Ventipulmin.
Ze is nu 26 en een jaartje met pensioen. Ze bleek COPD te zijn toen ik haar kocht als 12 jarige.
Overigens heb ik wel de 'luxe' dat ik ze aan huis heb en dus niets met pensionbazen te maken heb.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:35

Is verhuizen naar een stal met de accomodatie die jij zoekt geen optie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:36

@marloes: heb je daar geen mogelijkhjeid van een paddock met schuilstal ??

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:36

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 17:38

Heerlijk om ze aan huis te hebben! Zo veel mogelijk buiten probeer ik ook, helaas moet ik overdag gewoon de hele dag naar school waardoor ik haar 's ochtends niet buiten kan zetten. (Staat van 12 tot half 6 buiten).
Ze staat nu op Ventipulmin sinds vorige week dinsdag, maar merk dus nog niet echt verbetering....

Ka_tje, verhuizen is echt geen optie. Ik ben net verhuisd met 'r. Terug naar vorige stal is al helemaal geen optie. Andere goede stallen zijn niet in de buurt. Ik moet alles op de fiets doen waardoor veel dingen al afvallen.

Kabouterdans, dankjewel, ik ga er naar kijken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:40

@marloes: een goede stal hoeft voor je paard niet 'goed' te zijn. Soms sta je bij een simpel boertje misschien met minder luxe, maar wel beter voor het dier.
Als Ventipulmin al weinig lijkt te doen, dan is dat niet best. Want als er ergens een 'paardenmiddel' is dan is dat Ventipulmin wel.
Rond Leusden zitten toch aardig wat stalhouders dacht ik :D

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:42

Wij hebben ze staan op koolzaadstro, neemt goed vocht op en stoft ook niet tot minimaal!
Iedere dag mest er uit halen en er hoeft normaal gesproken maar 1x in de week een pak bij.
Misschien is het wat voor je :)

dit is wat ik er zo snel over kon vinden.
[WZ] Toevoeging bodembedekking: gemalen koolzaadstro

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:42

ik hoop dat je toch 1 en ander voor elkaar kunt krijgen op de stal waar je nu bent! (ik ben tot 2 keer toe moeten verhuizen!)
Succes!

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 17:43

DubbelDun: je hebt eigenlijk wel gelijk!