Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik
Geplaatst: 02-01-12 18:23
je moet even kijken wat voor beton het is, want ik heb mijn pony wel eens gewassen en toen ging ik en toe glee ze uit op beton ( en dat beton was niet nat) maar je hebt ook reuwer beton en daar kunnen ze veel makelijker op lopen.
Caira
Geplaatst: 02-01-12 18:23
Hoeven slijten valt enorm mee hoor, paarden hier hebben keiharde hoeven gekregen juist.
Ik heb de paarden buiten op betontegels, gaat geweldig! Tja liggen doen ze nu niet, maar in de kletsnatte wei ook niet. Dit is makkelijk schoon te maken en ze vinden het prima! Krijgen er ook mooie hoeven door, slijt netjes af zo Ook totaal geen mok ellende meer!
Gewoon regelmatig schoonhouden en mocht het glad worden wat zand erop gooien.
hier staan de mijne op, met aan de linkerkant de rubberen matten
it_is_me
Geplaatst: 02-01-12 18:30
Ja, hoor kan prima! De hoeven kunnen wel behoorlijk slijten als ze het niet gewend zijn. Dus dat moet je wel even in de gaten houden. En wat eerder ook gezegd is sommige soorten beton kunnen erg glad zijn, dan kan je beter wat anders verzinnen. Zou er verder niet te veel op doen. Natuurlijk wel water en wat hooi en desnoods wat zand om het stroever te maken.
Caira@ poepen jou paarden nou zo netjes op de matten of lijkt dit zo?
TS@ ik wou dat wij zo'n groot stuk beton hadden! Bij ons staan de paarden het liefst momenteel op het stukje beton wat we hebben en dit is nog geen 16M2. Als het weer wat beter weer is wil ik overleggen of het mogelijk is om toch meer beton te storten. Goed voor de hoefjes en ideaal uit mesten.
Prima oplossing, hoor. En maak je over de slijtage van de hoeven niet druk, ze maken geen kilometers op zo'n stukje. Verder er niks bovenop doen, dat is nergens voor nodig.
acanthus
Geplaatst: 02-01-12 18:35
Gaat prima op beton. (is het een beetje geruwd beton helemaal goed). Afwisseling van ondergrond is prima voor de voeten, pezen etc. Aanpassen kunnen ze zich sowieso goed en liggen doen ze wel als ze daar zin in hebben, natte wei, zand, modder, beton, hoeft ze oha niets uit te maken.
Eventueel kun je wat zand strooien mocht er nat- en daarna vriesweer verwacht worden.
Caira
Geplaatst: 02-01-12 18:37
annebe schreef:
Caira@ poepen jou paarden nou zo netjes op de matten of lijkt dit zo?
Goed dat je een oplossing zoekt! Mijne staan wel op het land, is gelukkig droog stuk land, maar bij het hek en voor de stal heb ik ook grote betonplaten (anders wordt daar alles stuk gelopen en wordt tevens gebruikt als voerplaats). Ik vind het juist ideaal, ze hoeven niet in de nattigheid te staan, hoeven worden er hard van, glijden niet uit want ik heb ruwe betonplaten ook niet met ijzers.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 02-01-12 19:01
ja hoor die van mij staan er momenteel 24/7 met een schuilstal. Geen problemen met de hoeven en toen het een paar weken terug 's morgens een keer spekglad was van de ijzel konden ze ineens heeeeeel voorzichtig lopen. Als ze de hele dag lekker buiten staan hebben ze sowieso niet zo de neiging om te gaan rennen. Met de jaarwisseling heb ik ze naar een pensionstal gehaald en daar los in de bak gezet, toen gingen ze wel uit hun plaat maar thuis doen ze dat echt niet, ook niet op het land de laatste 2 weken trouwens, was ook te glad. Ze staan er bij mij de hele winter als het land te nat is. Afgelopen 2 weken hebben ze wel overdag op de wei gestaan maar das nu geen optie..
Hier staan ze het grootste deel van de dag op beton, lekker frisse licht, beweging en met vriendjes. Prima hoeven en paarden zijn duidelijk happy, vermaken zich prima met zijn alle en weten heel goed wat wel en niet kan. Alle paarden gaan daarnaast ook nog los in de bak voor een paar uur en weten dat ze daar kunnen donderjagen. Ik heb ze liever de hele dag op beton met een paar uur in de bak dan de hele dag op stal. Zuigende blubber is niet veel beter en zo komen ze tenminste fijn veel buiten.
Adamootje
Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)
Geplaatst: 02-01-12 19:07
Onze paardjes staan onder andere ook op een grote betonnen plaat (hier komen in- en uitloopstallen). Ze kunnen er overigens zelf voor kiezen om in de blubber te staan, want de andere kant van de paddock bestaat gewoon uit zand. Ze kiezen liever de betonnen kant!:)
boedjang
Geplaatst: 02-01-12 19:09
Wij hebben een groot gedeelde van de paddock met betonplaten, paarden kiezen daar nu liever voor dan in de blub te staan en de hoeven slijten echt niet heel erg van het staan op de platen, wat wel kan is dat ze erop gaan liggen, mijn paard doet dat niet maar een aantal wel en dan kun je wel plekjes aan de benen krijgen. Maar nogmaals, ik weet zeker dat je je paard er veel meer plezier mee doet dan de hele dag op stal te zetten.
Christiene
Geplaatst: 02-01-12 19:14
hier staan ze gewoon in de blubber.. vooral bij het hek is het erg.
beton durf ik niet aan, ze rennen nog al vaak.
ze staan wel korter buiten nu, dat is niet anders.. de meeste komen na paar uur al bij het hek staan.
feminin
Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-12 19:26
En snachts ook buiten houden? Wat vinden jullie daarvan? (evt met rubber matten en aanleg schuilstal).
's nachts buiten houden zou ik alleen doen als ze iets van matten hebben om te kunnen liggen o.i.d.,dan is het een prima oplossing
PanamaD
Geplaatst: 02-01-12 19:36
Extra voordeel is dat ze minder snel naar de smit hoeven als ze zonder ijzers staan!
Mir_horses
Geplaatst: 02-01-12 19:36
Overdag is dat een prima oplossing! Ze merken vanzelf dat ze niet heel hard kunnen rennen, dus houden ze zich rustig. En kunnen ze toch lekker wat bewegen en hebben ze frisse lucht! 's nachts zou ik ze liever in de box zetten, zodat ze een zachte ondergrond hebben om eventueel op te liggen.
die van ons hebben een flinke uitloop bij de stal van (betonnen) stoeptegels. gewoon schoonhouden, geen hooi of stro erop. wij laten ze sowieso veel op het harde, dus qua hoefslijtage hebben we nergens last van (het mag zelfs wel wat meer ) het lijkt mij een prima oplossing hoor, zeker beter dan de hele dag binnen staan
Semmerd
Geplaatst: 02-01-12 19:49
Mijn paard staat 24/7 op beton met een uitloop naar 3 landjes (die uiteraard blubber zijn met 1 droog stukkie) En dan in de schuilstal ligt stro als ze willen liggen,al gaat de mijne altijd er náást liggen..
Hier een foto van waar ze staan (niet alles staat er op, was een leuke foto van een kudde-genootje )
E_W
Geplaatst: 02-01-12 19:49
Wij hebben ze altijd op het beton staan in de winter zonder schuilstal of iets, volgend jaar zou je een deel van de weide kunnen afzetten en dan eerst grind etc. en daarboven op zand storten, dat hebben wij en dat werkt heel goed. Een soort van paddock dus eigenijk. Dit gebeurd toch elk jaar... Paarden rennen ook gewoon op het beton, er is nog nooit iets gebeurd. Op het beton hebben we in het midden een hele grote hooiruif waar 1 grote ronde baal in past, werkt heel goed.
Kan prima hoor. Mijn merrie staat sinds een week op een nieuwe stal, hier staat ze met 1 ander rustig paardje op een betonnen uitloop. Wat is dat ideaal zeg! Geen modder aan die benen, schone staart Geen mok..Ik ben er echt blij mee.