Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xxMaxx schreef:xMnOn schreef:wij kopen grote balen hooi op stal, 45 euro. hier doen we twee weken mee met 4 paarden en twee shetlanders. twee keer voer per dag. Stro gaat er per paard ongeveer een halve baal per dag doorheen. 4.50 per baal. dit zijn dan van die kleintjes.
Hoeveel kg is een grote baal?
zuzu schreef:voeren doe je op het oog en niet per tabellen of % lichaamsgewicht![]()
het ene paard heeft nou eenmaal meer nodig als het andere paard en het ene hooi bevat meer voedingsstoffen als het andere hooi...afhankelijk van arbeid enz. enz.
xxMaxx schreef:35 kg?? Ik vind 35 kg vrij veel voor 1 dag?
Ireen_ schreef:xxMaxx schreef:35 kg?? Ik vind 35 kg vrij veel voor 1 dag?
Ja dat is ook veel, knappe pony als hij dat in 1 nacht weggewerkt krijgt
Ik denk zo'n 5 / 6 kg per nacht, er vanuitgaande dat hij overdag goed gras kan eten, dan heb je een goede bult hooi.
Dat percentage ruwvoer moet 1,5-2% droge stof per kg lichaamsgewicht zijn, ik houd zelf iets meer dan 2% aan voor mijn paard en voor haar is dat bijna onbeperkt.
zuzu schreef:als er 's ochtends nog wat hooi ligt , heb je genoeg gegeven en is alles op dan geef je de volgende avond iets meer hooi .....wordt je pony op een gegeven moment dikker , dan ga je weer iets minder geven en op den duur heb je vanzelf door hoeveel jouw pony nodig heeft
Tinkels schreef:Ik vindt het absurd dat je op een pensionstalling zelf je hooi etc moet inkopen!
Het is voor een stalhouder veel goedkoper om grote partijen in te slaan.....
zuzu schreef:ik heb in mijn schuilsstal een aantal netten hangen met mazen van 3 x 3 cm ....zo doen ze de gehele dag en nacht met het hooi wat ik er in de ochtend in prop en er is minder hooiverspilling op de grond
zuzu schreef:denk dat er in zo'n hooizak met flink proppen toch best wel een kilootje of 6 a 7 in moet kunnen.....
en anders koop je toch nog 1 zo'n hooizak erbij en hang je ze alle 2 op aan verschillende zijden van de stal ... stimuleert ook nog wat beweging en tijdverdrijf op stal ....steeds van de ene hooizak naar de andere lopen.....