Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:16

Een paard moet 10% van lichaamsgewicht aan ruwvoer beschikken per dag, ik dacht een groot paard dus 10 kilo? Als mijn paard nu voldoende hooi heeft op de wei, laat hij zijn hooi staan. Dan weet ik dat ik er geen hooi op te doen de volgende dag. Ik doe een halve plak van een grote baal per dag in de stal waar hij de hele avond mee zoet is in een slow feeder. Op de wei heeft hij deze ook en knoeit er ook niet mee.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:16

35 kg?? Ik vind 35 kg vrij veel voor 1 dag?

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:17

wij kopen grote balen hooi op stal, 45 euro. hier doen we twee weken mee met 4 paarden en twee shetlanders. twee keer voer per dag. Stro gaat er per paard ongeveer een halve baal per dag doorheen. 4.50 per baal. dit zijn dan van die kleintjes.

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:18

Wij zijn voor 3 paarden (2 pony en een paard) 50 tot 70 euro kwijt voor een groot pak.

Hooi maken we zelf...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:18

xMnOn schreef:
wij kopen grote balen hooi op stal, 45 euro. hier doen we twee weken mee met 4 paarden en twee shetlanders. twee keer voer per dag. Stro gaat er per paard ongeveer een halve baal per dag doorheen. 4.50 per baal. dit zijn dan van die kleintjes.

Hoeveel kg is een grote baal?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:18

SienenIvo schreef:
Wij zijn voor 3 paarden (2 pony en een paard) 50 tot 70 euro kwijt voor een groot pak.

Hooi maken we zelf...

Groot pak stro? En daar doe je 1 maand mee?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:22

Wij geven ook onbeperkt hooi. Zijn heel grote, zware pakken. Denk meer dan 500 kg. Volgens mij de grootste vierkante maat. De grote ronde pakken van vorig jaar waren echt lichter/kleiner. Wij doen er ongeveer 3 weken mee met 2 paarden en een shet. Ik had eens berekend dat ze op zo'n 12 kg hooi per dag eten. Ik denk eerder meer dan minder. Ze versmeren ook een boel, omdat we teveel voeren.

Wij voeren alleen een plakjes stro als extraatje, omdat ze graag de strohalmen uit de baal plukken. Verder staan ze op vlas.

De paarden staan bij ons aan huis, maar wij voeren zo ruim dat het voor ons goedkoper zou zijn om ze in pension te zetten. Ook omdat wij niet groot in kunnen kopen (niet veel opslagruimte). Ik vind het echter heerlijk om alles zelf te kunnen bepalen, dus wij houden ze mooi thuis.

Het scheelt dat we een paar pakken hooi van eigen land hebben, want het hooi is samen met het krachtvoer (o.a. dure muesli) de grootste kostenpost.

Ik vind het lastig om te bepalen hoeveel je pony nodig heeft. Ligt ook aan de inspanningen die hij/zij moet leveren en hoeveel voedingswaarde er in het gras zit. Ik denk dat wij zoveel zouden voeren als de pony op zou kunnen en het minderen als de pony te vet werd. Dan weet je na een poosje wat de goede verhouding is.

xMnOn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:22

xxMaxx schreef:
xMnOn schreef:

Hoeveel kg is een grote baal?

eh. uit mijn hoofd dacht ik rond de 400 kilo

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:33

voeren doe je op het oog en niet per tabellen of % lichaamsgewicht ;)
het ene paard heeft nou eenmaal meer nodig als het andere paard en het ene hooi bevat meer voedingsstoffen als het andere hooi...afhankelijk van arbeid enz. enz.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:33

Hmmm dus gemiddeld 5 kilo per paard/pony? Of laten we zeggen 3 voor de shetten en 7/8 voor de paarden?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:34

zuzu schreef:
voeren doe je op het oog en niet per tabellen of % lichaamsgewicht ;)
het ene paard heeft nou eenmaal meer nodig als het andere paard en het ene hooi bevat meer voedingsstoffen als het andere hooi...afhankelijk van arbeid enz. enz.

Ik ben hier zo slecht in... Wat zou je denken van een pony die de gehele dag op de wei staat, met voldoende gras en savonds dan hooi krijgt en in de ochtend een beetje. Met elke avond als hij naar stal gaat vers stro in ligt, waar hij dus ook aan kan knabbelen. Verricht bijna geen arbeid, vooral knuffelen en verder af en toen rondje bos

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:34

xxMaxx schreef:

Ja dat is ook veel, knappe pony als hij dat in 1 nacht weggewerkt krijgt ;)

Ik denk zo'n 5 / 6 kg per nacht, er vanuitgaande dat hij overdag goed gras kan eten, dan heb je een goede bult hooi.
Dat percentage ruwvoer moet 1,5-2% droge stof per kg lichaamsgewicht zijn, ik houd zelf iets meer dan 2% aan voor mijn paard en voor haar is dat bijna onbeperkt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:37

Ireen_ schreef:
xxMaxx schreef:

Ja dat is ook veel, knappe pony als hij dat in 1 nacht weggewerkt krijgt ;)

Ik denk zo'n 5 / 6 kg per nacht, er vanuitgaande dat hij overdag goed gras kan eten, dan heb je een goede bult hooi.
Dat percentage ruwvoer moet 1,5-2% droge stof per kg lichaamsgewicht zijn, ik houd zelf iets meer dan 2% aan voor mijn paard en voor haar is dat bijna onbeperkt.

Ik koop gewoon een aantal baaltjes, en kijk ik hoelang ik er mee doe... Ik kan natuurlijk ook niet eej plak pakken en denken.... Hmm dit is 7 kg :P

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:39

als er 's ochtends nog wat hooi ligt , heb je genoeg gegeven en is alles op dan geef je de volgende avond iets meer hooi .....wordt je pony op een gegeven moment dikker , dan ga je weer iets minder geven en op den duur heb je vanzelf door hoeveel jouw pony nodig heeft ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:39

zuzu schreef:
als er 's ochtends nog wat hooi ligt , heb je genoeg gegeven en is alles op dan geef je de volgende avond iets meer hooi .....wordt je pony op een gegeven moment dikker , dan ga je weer iets minder geven en op den duur heb je vanzelf door hoeveel jouw pony nodig heeft ;)

Slim! Helaas ben ik er niet elke ochtend. Vriendin woont er tegenover en zet ze in de ochtend buiten, zij kan dat dan natuurlijk voor me in de gaten houden! Ik doe het alleen maandag :D

Batlow

Re: Vanwege verhuizing, zelf inkoop stro/hooi. Gem. Kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 14:40

Is het misschien slim ook een hooinet op te hangen, zodat hij langzamer eet? En wat hooi op de grond?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 14:44

Tinkels schreef:
Ik vindt het absurd dat je op een pensionstalling zelf je hooi etc moet inkopen!
Het is voor een stalhouder veel goedkoper om grote partijen in te slaan.....

Ja zo denk ik er ook over, ik ga dan nooit op een stalling staan waar je zelf hooi en stro moet inkopen, mij te gek voor 1 eigen paardje, want meestal heb je per paard een eigen opslag voor hooi en stro en die is vaak te klein om voordelig in te kunnen kopen en ook vaak gedoe met stalgenoten hierover ikke ikke en die is van mij en die is van jou enz enz.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:05

ik heb in mijn schuilsstal een aantal netten hangen met mazen van 3 x 3 cm ....zo doen ze de gehele dag en nacht met het hooi wat ik er in de ochtend in prop en er is minder hooiverspilling op de grond

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:06

zuzu schreef:
ik heb in mijn schuilsstal een aantal netten hangen met mazen van 3 x 3 cm ....zo doen ze de gehele dag en nacht met het hooi wat ik er in de ochtend in prop en er is minder hooiverspilling op de grond

Zo dacht ik dus ook, minder hooi verspilling. Maar ik heb zelf het idee dat alles in het net te weinig is

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:09

ligt eraan hoe grote netten je hebt/ koopt ;)
ik heb nu 2 grote en 1 kleiner net hangen en daar gaat met gemak 22 kg in en ik schud de plakken nog uit ook , als ik er hele plakken in zou doen kan ik denk wel 2 balen hooi erin kwijt....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:12

zuzu schreef:
ligt eraan hoe grote netten je hebt/ koopt ;)
ik heb nu 2 grote en 1 kleiner net hangen en daar gaat met gemak 22 kg in en ik schud de plakken nog uit ook , als ik er hele plakken in zou doen kan ik denk wel 2 balen hooi erin kwijt....

Ik heb er zo eentje:
Afbeelding

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 15:17

ik heb hooikussens van 120 cm x 80 cm .... die zijn nogal wat groter als jouw net

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 15:19

zuzu schreef:
ik heb hooikussens van 120 cm x 80 cm .... die zijn nogal wat groter als jouw net

Ja daarom, en ik denk dat dit wel te weinig is toch?

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 16:05

denk dat er in zo'n hooizak met flink proppen toch best wel een kilootje of 6 a 7 in moet kunnen.....
en anders koop je toch nog 1 zo'n hooizak erbij en hang je ze alle 2 op aan verschillende zijden van de stal ... stimuleert ook nog wat beweging en tijdverdrijf op stal ....steeds van de ene hooizak naar de andere lopen.....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 16:21

zuzu schreef:
denk dat er in zo'n hooizak met flink proppen toch best wel een kilootje of 6 a 7 in moet kunnen.....
en anders koop je toch nog 1 zo'n hooizak erbij en hang je ze alle 2 op aan verschillende zijden van de stal ... stimuleert ook nog wat beweging en tijdverdrijf op stal ....steeds van de ene hooizak naar de andere lopen.....

Dat is inderdaad misschien ook een goed idee. :j