Hoeveel stro in stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Re: Hoeveel stro in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:10

2 plakken van die middelbaal is inderdaad erg weinig!
ik gooi er meestal na de viezigheid eruit gehaald te hebben 2a3 plakken van een grote baal bij(ook afhankelijk van hoeveel ik eruit haal natuurlijk, is soms meer en soms minder). als de stal geheel leeggehaald wordt, zo'n 6 plakken

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:30

Als de stal leeg is, gooi ik er ongeveer 5 a 6 plakken in, maar ik haal dagelijks de mesthopen eruit en dan gooi ik er maar 1 a 2 plakken bij.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:39

Wij potten op stal. Elke dag poep eruit en 1 grote plak erin. Zo blijft de bovenlaag mooi droog, en heeft paard een lekker dik dekbed. Eens per 2-3 maanden wordt de stal helemaal leeggetrokken. Dan groeien de paarden nl tegen het plafond :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 00:46

Als ik de stal helemaal leeg is komen er zeker 6 plakken stro in, stal is 3 bij 3. :) Tussendoor, wanneer ik alleen mest aan de kant gooi of eruit haal komen er max. 2 plakken bij. Het is soms wel eens afhankelijk van wat je krijgt van de fouragehandel, we hebben nu pakken met flinke plakken, soms ook hele dunne plakjes.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 17:31

Wij hebben hele grote balen, en er komt elke dag 1 plak is. Dat zal ongeveer gelijk zijn aan 6 normale plakken. Waardoor hij steeds een grote schone laag erover heen krijgt. 1x in de week gaat de hele stal leeg, en dan komen er minimaal 2 grote plakken in. Maar bij ons komt het stro ook helemaal vanuit het buitenland, extra kwaliteit.

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:53

als de stal helemaal leeg is 6 a 7 plakken.
opstrooien dan 2 a 3 plakken.

ME2JES

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:33

Ik vind bodem in een stal het belangrijkste wat er is.. je paard bengt daar natuurlijk veel tijd door dus vind ik dat die ook prettig met een lekkere dikke bodem moet staan. Ik maar altijd een randje tegen de muuren zo dat als ze gaat rollen ze niet hard met der benen tegen de harde muur knalt.
Dus mijn paard staat redelijk dik op gestrooit en daaronder liggen rubberematten

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 14:29

xJess schreef:
Maar bij ons komt het stro ook helemaal vanuit het buitenland, extra kwaliteit.

:oo Vanuit Duitsland of België zeker?
Maar kost het niet onnoemelijk veel geld om het uit het buitenland te halen?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:59

Ik tel ze eigenlijk nooit, mijn paard staat toch wel in een ruime halve meter hoog stro. Moet hem dagelijks leeghalen want het is een smeerlap helaas.

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:07

Wij hebben van die kleine baaltjes op stal. De stalbaas haalt dagelijks de mest en nattigheid eruit. Voordeel bij ons is, dat er gaten in de vloer hebben en het vieze stro nooit écht doorweekt is. Ik denk dat hij voor de 6 paarden die er staan 2-3 kruiwagens vuil stro en mest heeft. Er gaat elke dag wat stro bij, geloof 1/3 baal ongeveer. Elke zaterdag worden de stallen écht grondig gedaan (en de gaten in de grond doorgeprikt) en dan gaat er 3/4 tot een baaltje in.

Als we geen gaten zouden hebben zou mijn voorkeur ook gaan naar oppotten, en dan goed dagelijks bijstrooien en mest er uit (met een mestboy om zo min mogelijk stro eruit te halen) en maandelijks de stal leegtrekken. Er wordt naar mijn mening op andere stallen écht te veel stro weggegooid. Zonde, het is al zo duur!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:10

Weet niet hoeveel, want wij hebben van die hele grote strobalen.

Wel vervelend, aan de ene kant, krijgen ze hooi en aan de andere kant zit de deur naar buiten, Daar ligt dus niet anders laten ze het hooi liggen of slepe ze alles naar buiten :=

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:22

Sjors schreef:
xJess schreef:
Maar bij ons komt het stro ook helemaal vanuit het buitenland, extra kwaliteit.

:oo Vanuit Duitsland of België zeker?
Maar kost het niet onnoemelijk veel geld om het uit het buitenland te halen?

Ja we betalen er wel extra voor, maar als meer dan 50 stalgenoten allemaal wat extra betalen valt het per persoon wel mee. Uit welk land het komt zou ik niet weten.

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:09

Wij doen er gemiddeld 3 plakken stro in de stal, en halen het elke dag er weer uit, zodat ze elke dag een schone stal hebben. Onze paarden staan er alleen 's nachts in, overdag staan ze buiten in de bak.

Rythm_Hooves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:20

Omdat mijn dames overdag buiten staan vervuilen de boxen niet zo heel snel. We mesten ze elke dag uit, alle mest en natte plekken eruit. Ito is zindelijk, die doet alles netjes op 1 plek dus 1 a 2 plakken stro en zij staat er weer schoon bij. Pien is een smeerpijp 1e klas die alles overal doet, er in gaat liggen, het uitveegt en half begraaft. Zij verbruikt al snel een halve baal per dag. :') Als we de boxen leegtrekken en weer opvullen dan gaan er 3 balen per box in. Onze boxen zijn 400 x 450.