Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
BosscheBol schreef:In diverse literatuur is terug te vinden dat een paard gemiddeld 7 kilo ruwvoer per dag nodig heeft. Dat zijn +- 7 plakken hooi. Er zijn bv in Flevoland stallen waar paarden 2x per dag 1 plak hooi krijgen. Zo zou ik het niet willen. Eten dan hun stal leeg en in stro zit veel stof en dus niet best voor luchtwegen.
Brainless schreef:@Ariebren
Het gaat er juist om dat paarden over de gehele dag (beetjes) eten.
Als hun maag langer dan 6 uur leeg is, heb je grote kans op maag/darmzweren.
En dat kan echt ernstige vormen aannemen.
Het is bekend dat (grote) grazers niet al hun voer verteren, ook niet als ze minder krijgen.
Er blijven altijd (voor hun) onverteerbare resten inzitten.
Ariebren schreef:Brainless schreef:@Ariebren
Het gaat er juist om dat paarden over de gehele dag (beetjes) eten.
Als hun maag langer dan 6 uur leeg is, heb je grote kans op maag/darmzweren.
En dat kan echt ernstige vormen aannemen.
Het is bekend dat (grote) grazers niet al hun voer verteren, ook niet als ze minder krijgen.
Er blijven altijd (voor hun) onverteerbare resten inzitten.
Ik heb hier paarden staan die al 15 jaar bij mij zijn met dit beschreven voer regime.
3 keer per dag hooi, dus waar zijn de maag en darmzweren ??
En al die honderden maneges en pensionstallingen in Nederland, Belgie en Duitsland die maar twee tot drie keer per dag hooi voeren ??
De praktijk geeft aan dat onbeperkt hooi geven een broodje aap verhaal is.
Ariebren schreef:Alleen al het woord "knabbelen" daar gaan mijn haren recht overeind van staan.
Een paard knabbelt niet, een paard zoekt met zijn gevoelige neus was eetbaars op.
Een paard die in luxe leeft zal eten totdat hij genoeg heeft.
Maar door het over aanbod aan eten zal hij zijn maag ook nog eens gaan oprekken, inclusief de darmen.
Dus er kan nog meer eten in, wat gewoon doorschuift, maag, darm en de mesthoop.
Paarden en ook de andere huisdieren, inclusief onze kinderen zijn gewoon al te dik.
Ariebren schreef:Er is aangetoond, ja zal best.
Maar geef mij dan de cijfers en getallen van de echte onderzoeken naar maagzweer, enz.
Citaat:De behandeling en preventie van maagzweren ligt bij het minimaliseren van deze invloeden. Hier volgen een aantal tips om maagzweren te voorkomen:
- Zorg voor onbeperkt hooi of gras. Paarden zijn erop ingesteld om de hele dag te kunnen eten met een groot aandeel aan ruwvoer.
- Wanneer een paard op stal staat, zorg dan dat hij contact heeft met soortgenoten. Voor wat afleiding kan een bal of andere speeltje in de stal worden gelegd.
- Voer het paard vaker kleine hoeveelheden, zodat het maagzuur gebufferd wordt.
-Medicijnen die de maagzuursecretie remmen zijn verkrijgbaar, maar deze doen niks aan de oorzaak van de stress.
-Mocht een paard terugkerende stress hebben tijdens een bepaalde gebeurtenis (bijvoorbeeld concours), dan kunt u een paar dagen voor de gebeurtenis uit het dier Equitop Pronutrin over het voer geven. Dit product zet een extra beschermend slijmlaagje in de maag af, zodat voer de maagwand niet kan irriteren.
Ariebren schreef:Ja, waarom niet.
Ik gaf al aan dat goed en regelmatig, minimaal 3 keer per dag hooi voldoende is.
Maar ook veeartsen komen zaken tegen in een praktijk en denken dan dat het algemeen zo is.
Maar doen die veeartsen in het noorden dan ook onderzoek naar, hoe de paarden gehouden worden ?
Wolvega is een bekende omgeving van Dravers in de sport.
Emmeloord, heeft veel opgefokte kwpn, enz, hengsten op stal voor de dekhengsten keuring.
Ja ik weet wel dat je een paard lekker naar buiten moet doen op een groot natuur gebied.
Maar mag jouw hond en kat ook dag en nacht buitenlopen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen ?
Een beetje koude winter met sneeuw en ijs, heel Nederland gaat piepen, omdat die zielige paardjes en koeien niks te eten hebben.