Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:59

Ik had in het verleden ook wel eens geprobeerd om onbeperkt hooi te voeren omdat dat toch echt wel het beste is voor een paard (vooral idd vanwege maagzweren), maar hier werden ze echt moddervet van. Toen ben ik dus noodgedwongen toch maar weer porties gaan voeren om de paarden op gewicht te krijgen en te houden. Met diezelfde porties vielen ze met het hooi van dit jaar enorm af! Toen ben ik het toch maar weer gaan proberen en nu gaat het goed. Wel heb ik het hooi in twee kleinmazige netten over elkaar heen zitten zodat ze zo langzaam mogelijk eten. Ze brengen naar mijn smaak wel erg veel tijd door rond de voerbak, maar ik hoop dat dat ook bijtrekt zodra ze doorkrijgen dat er altijd iets te eten is.

Hier dus ook de bevinding dat de twee belangrijkste factoren in het onbeperkt hooivoeren zijn:
- arm hooi
- beperken van de eetsnelheid
maar ook: voldoende beweging

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:00

Mijn haflinger leek altijd zo een vreetzak... Voor ieder sprietje wat op de grond lag deed hij alles.
We zijn verhuisd en nu regel ik alles zelf.

De eerste dagen bleef hij hooi vreten. Hij leek niet te stoppen...
Nu gaat het prima +:)+ Hij laat heel vaak liggen en doet wat anders.

Voor de nacht 2 hooinetten met kleine mazen in zijn stal, hierin zit kuil.
In zijn stal leg ik ook nog 2 a 3 plakken droog oud hooi. De volgende ochtend zit er altijd nog kuil in de hooinetten en van zijn stro blijft hij af.
Overdags in de paddock kuil, waarvoor ik een hooibak wil aanschaffen, met het oog op in het zand vallen.

Hij is niet dik :n Zijn maag zit enkelt vol...
Hij legt zo een 10 a 12 mesthopen per dag neer.

Bij een paard wat wel te dik wordt zou ik alleen oud hooi voeren in slowfeeders. Zoals hooinetten met kleine mazen of hooibak met mazen.
Het gaat er niet speciaal om dat ze grote hoeveelheden hooi binnen krijgen.
Het gaat erom dat ze wat te knabbelen hebben, zodat speeksel wordt geneutraliseerd en maagzweer wordt voorkomen.
Om nog de stalgebreken achterwegen te laten, die paarden uit verveling gaan krijgen.

edit:
Ik sluit me geheel aan bij Mac!
Laatst bijgewerkt door doei op 30-12-11 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:01

BosscheBol schreef:
In diverse literatuur is terug te vinden dat een paard gemiddeld 7 kilo ruwvoer per dag nodig heeft. Dat zijn +- 7 plakken hooi. Er zijn bv in Flevoland stallen waar paarden 2x per dag 1 plak hooi krijgen. Zo zou ik het niet willen. Eten dan hun stal leeg en in stro zit veel stof en dus niet best voor luchtwegen.

Mijn balen zijn 25 kilo en daar zitten 10 plakken in.
7 Plakken is dan ook veel meer dan 7 kilo (nl. 17,5 kilo).
Daarnaast wordt 1,5 kilo ruigvoer per 100 kilo paard als richtlijn gegeven.
Dus een paard van 600 kilo zou dan ong. 9 kilo ruigvoer moeten krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:29

Ik vraag mij wel eens af hoe mensen dat deden, maar zo te lezen dus ook een hoop niet geslaagde experimenten met paarden die blijven dooreten en VEELTE dik worden.

Hier hebben we WEL onbeperkt ruwvoer. Echter gaat het dan om graszaadhooi. Gewoon hooi of voordroog kan ik ze mee weg rollen binnen no time... Graszaad krijgen ze onbeperkt, en wat stro om te knabbelen. Echter, als ik ze dat alleen zou geven, vallen ze teveel in. Zelfs mijn shetlandertje nu ze niet meer op gras staan zou dan te mager worden. Daarom geef ik ook gewoon hooi (kleine balen van ongeveer 20 kg) en daar krijgen ze wel beperkt van. Mijn merrie krijgt daar totaal 7 a 8 kg van, verdeeld over 2 voerbeurten (avond & ochtend) en shetlief krijgt alleen savonds daar wat van. Maar ondertussen hebben ze dus WEL beschikking ook tot onbeperkt graszaadhooi. Mijn grote heeft lekker hooi in een hooinet, en graszaad los. Mijn shetje krijgt lekker hooi los, en graszaad in een hooitas omdat ze het anders helemaal door de stal heen loopt. Bij mijn grote ligt hetvoor de stallen, dus is er geen sprake van het door stal heen lopen gelukig.

Ze stoppen gewoon met eten als ze genoeg hebben gehad. Ik denk echter dat, als ik van dat lekkere rijkere hooi onbeperkt zou geven, dat ze dan minder pauzes zouden nemen en veel meer zouden eten (en dus dik zouden worden). Met graszaad nemen ze veel makkelijker hun pauzes, en eten ze als ze honger hebben. Dat is echt voor buikvulling (al vinden ze het niet vies ofzo hoor)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:37

Zo doe ik het nu ook Tancreda :j . Met dat schrale hooi kreeg ik er gewoon geen gewicht bij, hoeveel ze er ook van aten :? . Nu krijgen ze een deel schraal hooi en een deel wat rijker (maar nog steeds niet heel rijk) hooi. Ik meng het in de netten, dus voer het niet "apart" zeg maar.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:39

Hier werkt het perfect. We voeren voor 2 jonge dieren en een shetlanders ong. 1,5 baal per dag en dan hebben ze de volgende dag vaak nog een klein beetje over.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:51

Onbeperkt hooi ??

(Ik reageer misschien een beetje direkt.)

Dat is een kostbare zaak financieel gezien.
Dat is een ongezonde zaak omdat je dan van die obesitas paardjes krijgt.
Een groot paard kan ongeveer 10 kg droge stof, is ongeveer 11 tot 12 kg hooi, per dag opnemen in zijn spijsvertering.
De rest van het hooi wordt niet meer verteerd en verdwijnt via de mest naar de mesthoop, dus ook zonde geld.

Het idee dat een paard moet knabbelen is eigenlijk voor mij ook weer een broodje aap verhaal.
Op een grote wei met hoog gras eten ze ook maar een paar uurtjes per dag.
Ik voer drie keer per dag hooi en tussendoor, een maal per dag, een halve tot hele schep krachtvoer, afh van wat het paard doet.
En soms sla ik dit krachtvoer zelfs over als door omstandigheden weinig gedaan is met de paarden.
Toch zijn mijn paarden wat aan de dikke kant.
En het leukste is, na dat de voerbeurt op is, staan ze lekker te suffen, of zelfs liggen ze.
En het gebeurt regelmatig dat al het hooi geeneens op is.
Gaat ook weer naar de mesthoop.

Graszaadhooi of goed weide hooi.
Ook onbeperkt graszaad wordt een dure zaak. Engels raai is zelfs slecht voor paarden.

En ik heb Tinkers, een kruising Shetlander, en wat Quarters staan, totaal 15 paardjes.
Geen dekens op, elke dag een paar uur buiten en sommige ook nog de western wedstrijd training.

Brainless

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:15

@Ariebren
Het gaat er juist om dat paarden over de gehele dag (beetjes) eten.
Als hun maag langer dan 6 uur leeg is, heb je grote kans op maag/darmzweren.
En dat kan echt ernstige vormen aannemen.

Het is bekend dat (grote) grazers niet al hun voer verteren, ook niet als ze minder krijgen.
Er blijven altijd (voor hun) onverteerbare resten inzitten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:50

Brainless schreef:
@Ariebren

Het is bekend dat (grote) grazers niet al hun voer verteren, ook niet als ze minder krijgen.

Ik heb hier paarden staan die al 15 jaar bij mij zijn met dit beschreven voer regime.
3 keer per dag hooi, dus waar zijn de maag en darmzweren ??

En al die honderden maneges en pensionstallingen in Nederland, Belgie en Duitsland die maar twee tot drie keer per dag hooi voeren ??
De praktijk geeft aan dat onbeperkt hooi geven een broodje aap verhaal is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:52

Je hebt hooi. En je hebt hooi. Op mijn hooi krijg ik ze waarschijnlijk echt niet moddervet :n En op graszaad al HELEMAAL niet. Dat kregen ze onbeperkt naast weidegang en ze zijn super slank gebleven. Mijne liggen/staan overigens ook prima te suffen ondanks dat ze nog voer hebben liggen. Net als weidegang. Ze doseren het zelf en eten niet het hele klokje rond. Geef je voederbeurten, dan kunnen ze juist eerder gaan schrokken.

Ik heb ook in de bak als ze buiten staan netten hangen met graszaad. Ze scharrelen een hoop, liggen languit te slapen, en eten echt niet de hele tijd door :n Maar het IS er wel. Het is vooral voor mijn eigen gemak; ik hoef maar 1x per dag te voeren en toch hebben ze voldoende. Al wordt er nu wel 2x per dag dus nog gewoon rijker hooi gevoerd omdat anders mijne té slank wordt (ze is al niet dik).

Krachtvoer krijgen ze niet. Muesli alleen, 1x per dag.

Staan ze verder op weide Ariebren? Dat is ook een dikmaker; gras. Maarrr dan hebben ze WEL constant wat te knabbelen. Ik vind het al niets als ik ze langer dan 4 uur zonder vreten in de bak heb... Overigens mijn paarden ook niet :+ Dan willen ze allee maar naar stal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 19:55

Ariebren schreef:
Brainless schreef:
@Ariebren

Ik heb hier paarden staan die al 15 jaar bij mij zijn met dit beschreven voer regime.
3 keer per dag hooi, dus waar zijn de maag en darmzweren ??

En al die honderden maneges en pensionstallingen in Nederland, Belgie en Duitsland die maar twee tot drie keer per dag hooi voeren ??
De praktijk geeft aan dat onbeperkt hooi geven een broodje aap verhaal is.

Er is aangetoond dat de meeste paarden dan wel zweren hebben.
'Gelukkig' hebben de meeste hier niet heel veel last van. (althans... ze laten het niet zien).

Vaak zie je wel dat ze sneller beginnen met luchtzuigen/kribbenbijten en singeldwang kunnen ontwikkelen.

Toen mijn paardje liet merken dat hij er last van had, was het al zeer ernstig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:02

Alleen al het woord "knabbelen" daar gaan mijn haren recht overeind van staan.
Een paard knabbelt niet, een paard zoekt met zijn gevoelige neus was eetbaars op.
Een paard die in luxe leeft zal eten totdat hij genoeg heeft.
Maar door het over aanbod aan eten zal hij zijn maag ook nog eens gaan oprekken, inclusief de darmen.
Dus er kan nog meer eten in, wat gewoon doorschuift, maag, darm en de mesthoop.

Paarden en ook de andere huisdieren, inclusief onze kinderen zijn gewoon al te dik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:07

Er is aangetoond, ja zal best.
Maar geef mij dan de cijfers en getallen van de echte onderzoeken naar maagzweer, enz.
Het grootste probleem waar onze paarden door gestraft worden zijn die boxen met tralie en gesloten zijkanten.
Loop maar door een stalgang van een grote en dure manege.
Alles opgesloten in 3 dichte wanden en een tralie hek aan de voorkant.
Ik heb boxen met wanden die 120cm hoog zijn, de paarden hebben onderling contact met elkaar.
Nadeel is wel dat een jong Tinkertje er wel eens uitspringt, nou dan halen we hem of haar weer op en zetten hem weer in de box.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:08

Ariebren schreef:
Alleen al het woord "knabbelen" daar gaan mijn haren recht overeind van staan.
Een paard knabbelt niet, een paard zoekt met zijn gevoelige neus was eetbaars op.
Een paard die in luxe leeft zal eten totdat hij genoeg heeft.
Maar door het over aanbod aan eten zal hij zijn maag ook nog eens gaan oprekken, inclusief de darmen.
Dus er kan nog meer eten in, wat gewoon doorschuift, maag, darm en de mesthoop.

Paarden en ook de andere huisdieren, inclusief onze kinderen zijn gewoon al te dik.

Mijn paarden zijn niet te dik.
Daarnaast hoef je ook niet 24/7 (rijk) kuil ter beschikking stellen.
Om te zorgen dat hun maag niet leeg komt kun je wel schraler hooi bijvoeren.

Het verteringsstelsel van een paard is gebouwd op continu "wat" eten.
Maagzuur wordt daarom ook continu aangemaakt. Als de maag leeg is veroorzaakt dit maagzweren.
Daarom is het van belang dat er altijd iets in de maag is.

Maar ik zal zowel Emmeloord en Wolvega melden dat dit blijkbaar een broodje-aap-verhaal is.
Dan kunnen ze hun lezing over voeding bijstellen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:11

Ariebren schreef:
Er is aangetoond, ja zal best.
Maar geef mij dan de cijfers en getallen van de echte onderzoeken naar maagzweer, enz.

Misschien even vragen bij deze klinieken naar het (nederlands)onderzoek?
http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_ ... index.html
http://paarden.dapbodegraven.nl/maagzweren.html
http://www.paardenkliniekdeveluwe.nl/we ... zweren.pdf

http://www.dacnoordwolde.nl/content/paa ... eren.shtml
Citaat:
De behandeling en preventie van maagzweren ligt bij het minimaliseren van deze invloeden. Hier volgen een aantal tips om maagzweren te voorkomen:
- Zorg voor onbeperkt hooi of gras. Paarden zijn erop ingesteld om de hele dag te kunnen eten met een groot aandeel aan ruwvoer.
- Wanneer een paard op stal staat, zorg dan dat hij contact heeft met soortgenoten. Voor wat afleiding kan een bal of andere speeltje in de stal worden gelegd.
- Voer het paard vaker kleine hoeveelheden, zodat het maagzuur gebufferd wordt.
-Medicijnen die de maagzuursecretie remmen zijn verkrijgbaar, maar deze doen niks aan de oorzaak van de stress.
-Mocht een paard terugkerende stress hebben tijdens een bepaalde gebeurtenis (bijvoorbeeld concours), dan kunt u een paar dagen voor de gebeurtenis uit het dier Equitop Pronutrin over het voer geven. Dit product zet een extra beschermend slijmlaagje in de maag af, zodat voer de maagwand niet kan irriteren.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 30-12-11 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:14

Onbeperkt hooi, ook tjdens de afgelopen zomer;
http://img.photobucket.com/albums/v146/ ... C05476.jpg
Ik zie geen paard met obesitas :n Ik moet juist oppassen dat ze niet te rank wordt! En dat terwijl ze vroeger, toen ze voerbeurten kreeg (kuil was het toen wel) altijd te vet is geweest.

Een paard in de natuur eet de hele dag door met korte tussen poses. Wij mensen geven ze opeens tussenposes van tig uren. Daar is hun verteringstelsel niet op gemaakt. Ik vind het dan ook belangrijk dat ze de hele dag door aanbod hebben voor voer en buikvulling in de vorm van ruwvoer of weidegang.

Ik dacht dat jij zo natuurlijk was, had verwacht dat die van juo ook gewoon de hele dag wat te eten hebben in de vorm van weidegang en ruwvoer. Net als in de natuur.

Overigens is dat stallings gebeuren offtopic?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:18

Ja, waarom niet.
Ik gaf al aan dat goed en regelmatig, minimaal 3 keer per dag hooi voldoende is.
Maar ook veeartsen komen zaken tegen in een praktijk en denken dan dat het algemeen zo is.
Maar doen die veeartsen in het noorden dan ook onderzoek naar, hoe de paarden gehouden worden ?
Wolvega is een bekende omgeving van Dravers in de sport.
Emmeloord, heeft veel opgefokte kwpn, enz, hengsten op stal voor de dekhengsten keuring.

Ja ik weet wel dat je een paard lekker naar buiten moet doen op een groot natuur gebied.
Maar mag jouw hond en kat ook dag en nacht buitenlopen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen ?
Een beetje koude winter met sneeuw en ijs, heel Nederland gaat piepen, omdat die zielige paardjes en koeien niks te eten hebben.
En juist een dier zet zijn voedings systeem in de winterstand en heeft zodoend veel minder voer nodig.

Maar iedereen doet het op zijn manier.
De adviesen van de diverse klinieken, enz, zijn eigenlijk voor de mensen die een paard houden aan huis en nergens wat van af weten.

Ook ik heb jaren geleden heel veel naar info gezocht hoe met paarden om te gaan en te voeden.
Dus, wat ik aangeef, is een stukje ervaring.
En als laatste;
Bezuinig niet op de kwaliteit en hoeveelheid van het voer.
Bezuinig niet op het onderhoud van gebit, hoef, leefomstandigheid en gezondheid van het paard.

:7
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 30-12-11 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:23

Alle paarden op onze stal krijgen onbeperkt hooi, maar ze zien er allemaal super uit hoor. Niet moddervet, maar ook niet mager. Ik wil niet anders meer, al die paarden zijn zoveel rustiger als ze gewoon altijd wat te eten hebben. Mijn paard is er ook echt veel beter van uit gaan zien.

De eerste week was mijn paard echt enorm aan het vreten, maar daarna wist hij dat er toch wel altijd lag en was het niet meer zo interessant. Nu eet ie gewoon precies waar hij behoefte aan heeft.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:26

Ariebren schreef:
Ja, waarom niet.
Ik gaf al aan dat goed en regelmatig, minimaal 3 keer per dag hooi voldoende is.
Maar ook veeartsen komen zaken tegen in een praktijk en denken dan dat het algemeen zo is.
Maar doen die veeartsen in het noorden dan ook onderzoek naar, hoe de paarden gehouden worden ?
Wolvega is een bekende omgeving van Dravers in de sport.
Emmeloord, heeft veel opgefokte kwpn, enz, hengsten op stal voor de dekhengsten keuring.

Ja ik weet wel dat je een paard lekker naar buiten moet doen op een groot natuur gebied.
Maar mag jouw hond en kat ook dag en nacht buitenlopen om zijn kostje bij elkaar te scharrelen ?
Een beetje koude winter met sneeuw en ijs, heel Nederland gaat piepen, omdat die zielige paardjes en koeien niks te eten hebben.

Jij vroeg om onderzoeken?!
De kliniek in Utrecht blijkt (ook?) onderzoek naar maagzweren gedaan te hebben.
Neem anders contact met hen op, ze zijn vast bereid deze naar je te mailen.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:30

ik gaf mijn paard altijd een halve baal of3/4 en smorgens lag er altijd nog wat hooi ( 1plak of meer)
Hij at dus gewoon hoeveel hij nodig had ,ook werd hij niet te dik ,maar had een mooi postuurtje :P

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:46

Ai, er word fel gereageerd hier....

Het lijkt mij niet meer als logisch dat de hoeveelheid aangeboden energie in balans moet zijn met de hoeveelheid die verbrand word. En dat is per dier en omstandigheid verschillend........

Heb een beetje moeite met de zin "huisdieren incluus kinderen" alhoewel ik de strekking wel begrijp......

Mijn paarden (KWPNx2, Welsh 2 jarig en mini shet) leven als kudde in een inloopstal met een grote paddock. In het seizoen krijgen ze een aantal uur weidegang. Nu krijgen ze droge kuil van eigen makelei. Het is zeker niet schraal maar ook niet zo rijk als het koeienspul..
Ik heb een voerbak en die vul ik als hij leeg is. Dat is ongeveer 2 maal per dag.
Krachtvoer krijgen ze eigenlijk niet. Alleen als er wat intensief getraind word.
Mijn oude paard stond eerst op een manege en had enorme voernijd. Die sloeg de wanden er zo ongeveer uit.
Daar is weinig meer van te merken. Overdreven dik zijn ze ook niet overigens.

Ik zou nooit meer terug willen naar een manege waar er 2 maal per dag 2 plakjes hooi in gaan en dan 4 kg sportbrok....Dat voer ik liever in ruwvoer.
Voor mij werkt het geweldig. Ik heb tevreden paarden, die er goed uit zien. Wat wil men nog meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:00

Ik heb perongeluk onbeperkt gegeven, ik ging van kleine baaltjes voordroog naar een grote baal en ik kon de hoeveelheid niet zo goed inschatten :') Pony kreeg het niet op, liet best wel wat liggen, maar hij leek ook wel te ontploffen, leek wel hoogdrachtig (is een ruin), echt geen zicht := Dus ik heb gezorgd dat ik de boel kon afwegen. Maar volgens wat ik hier lees zou het eventueel na een tijdje wel beter kunnen gaan? Is het wel gezond om je pony dan tijdelijk bijna te laten ontploffen? := Onbeperkt zou de boel natuurlijk wel een stuk makkelijker & interessanter maken, maar ik heb schrik dat mijn te dikke pony nog veel dikker gaat worden :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:05

Als het hooi/voordroog te rijk is, moet je het niet onbeperkt geven [***]; daar krijg je geheid problemen mee (spierbevangenheid, hoefbevangenheid, IR, etc.). Je zou het wel kunnen mengen met graszaadhooi of evt. stro voor meer volume zonder al te veel extra voedingswaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:07

Hmm neen, dat laatste gaat niet, heb al regelmatig zitten rondkijken maar hier is niks van graszaadhooi te vinden en stro is hetzelfde :( Kan eventueel wel aan grote pakken stro komen maar zit al met een grote baal voordroog en mijn opslagruimte is nu niet zo geweldig groot dat er nog eens zo'n pak bij kan :')

Vroeg me gewoon af of hij na de eerste dagen misschien toch minder zou gaan eten zeg maar, als hij echt vol zit laat hij het dus wel liggen, dat heb ik gemerkt, maar vol is dan ook echt wel vol, ontploffingsgevaar vol :+ Dus dat is ook niet de bedoeling :')

Dan blijft ik maar gewoon doen wat ik nu doe, doet hij het op het eerste zicht ook niet slecht op :)

ikwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:09

mijn paarden krijgen onbeperkt, met z'n vieren eten ze een grote ronde baal (350 kilo?)in een weekje op, de eerste keer na de zomer, als we de baal neerzetten doen ze er drie dagen mee, ze schijten zich helemaal leeg :D maar na een paar balen zijn ze het gewend, ze weten weer dat er altijd is en gaan dus niet 'vreten voor hun leven', ze zijn zeker niet dik, en we hebben vier totaal verschillende types lopen.
Mijn advies: in het begin schrik je je rot en zijn ze echt moddervet maar na enige tijd wennen ze en komt ook het lijf weer in proportie, ze stoppen echt wel als ze vol zitten, die van ons staan regelmatig ons glazig aan te kijken als we rond voer tijd aankomen!