Paard staat voortdurend op stal, alweer verhuizen..?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stardust07

Re: Paard staat voortdurend op stal, alweer verhuizen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:50

Ik zeg verhuizen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:38

ik begrijp niet zo heel goed waarom iedereen meteen roept dat TS moet verhuizen.

Misschien heb ik eroverheen gelezen (sorry dan) maar is het niet een idee om eens een gesprekje met je stalhouder aan te gaan? Als er bij ons op stal iets is wat je niet aanstaat dan word je geacht dt bespreekbaar te maken en niet achter de pensionhouder haar rug om elders te bespreken.
misschien eens aangeven dat je door omstandigheden weinig kunt komen en of hij misschien een idee heeft waardoor je paard en die dagen wel uitkomt.

Ik ben ook niet alle dagen bij mijn paard maar die staat dagelijks in een groep buiten maar als ik een dag onverwacht niet kan kan ik altijd even een berichtje sturen of mijn pensionhoudster hem even in de molen wil zetten.

Ga gewoon eens met de eigenaar om tafel en probeer er zo uit te komen ipv meteen op je achterste benen te vertrekken en hier te zeggen dat de afsprakn niet nagekomen worden. Ik weet niet waar in het land je zit maar hier komt geen paard op het land nu, dan lopen ze alles stuk en hebben ze in de zomer niks meer. Land is niet zomaar droog en zeker als je er nu een groep paarden op zet gaat het echt niet goedkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:48

Stalhouder zal niet meteen alles nu buiten gaan zetten, kennelijk is er geen faciliteit voor buiten in de winter en je zult verbaast zijn hoeveel mensen er mee instemmen om paardje lekker warm binnen te houden.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:51

helaas weet ik niks in leuven voor je wel in provincie luik daar woon ik,en ook daar net over de grens in nl pb maar is niet te duur en ze kunnen naar buiten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:08

@russel, dat weet ik en ik sta ook op een van de weinige stallen waar ze wel buiten gezet worden hier in de regio, maar een stalhouder is een mens en daar kan je mee praten, als je je verwachtingen/klachten niet kenbaar maakt kan er ook niks aan gedaan worden.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:50

Hi TS! Ik ben ook van het leuvense, mijn paard heb ik (GELUKKIG) kunnen stallen bij een vriendin (is ze ondertussen geworden althans :)) privé thuis. Ik weet niet waar je allemaal al bent gaan kijken, of wat je precies zoekt maar hier in de buurt is het idd verschrikkelijk duur voor wat je krijgt. Over welke hit actief stal gaat het? Ik wilde ook dat mijn paard zoveel mogelijk buiten kan, niet opgesloten in zijn stal dagen op een stuk. Nu staat hij van 7u smorgens tot 20u savonds buiten, en dan komt hij in zijn stalletje. Hij stond eerst een paar maanden ook op een soort van paddock paradise. NOOIT MEER! Mijn paard takelde af, was onderaan de groep, vermagerde omdat hij nooit mocht eten van de andere paarden,... Nu herken ik mijn paard niet meer, hij is echt zoooooveel beter! Hij heeft een jaar gestaan bij boeren. Daar stond hij 24/24 buiten maar hij kwam niet bij, dus dacht ik dat hij te weinig eten kreeg. Ik heb hem in februari dit jaar verhuisd naar die paddock paradisestal, en in augustus ben ik terug kunnen verhuizen naar waar ik nu sta. Het heeft wat stress teweeg gebracht maar het weegt echt niet op tegen de (mentale) gezondheid van je paard. Ik wil je wel helpen met die stallen, ttz als je advies zoekt en ik ben misschien al op die stallen gaan kijken..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:32

@Polly, uiteraard ga ik niet zomaar mijn paard in de trailer zetten en vertrekken. Sowieso zal ik aan de eigenaar vertellen dat ik niet naar mijn paard kan komen om haar de nodige beweging te geven, of ik daar nu blijf of niet. Maar ik betwijfel het echt ten zeerste dat hij een uitzondering zal maken en haar wel buitenzetten...zo kan hij elk paard wel gaan buitenzetten. We hebben ook geen stapmolen dus dat is ook geen optie..

Ik ben momenteel nog aan het verder zoeken, en als ik niets vind wat een verbetering/oplossing is, dan blijf ik daar gewoon staan en probeer ik een andere oplossing te vinden (bv. toch met iemand proberen ruilen zodat ze ten minste haar hoofd buiten de staldeur kan steken..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:47

Polly schreef:
@russel, dat weet ik en ik sta ook op een van de weinige stallen waar ze wel buiten gezet worden hier in de regio, maar een stalhouder is een mens en daar kan je mee praten, als je je verwachtingen/klachten niet kenbaar maakt kan er ook niks aan gedaan worden.

Ja het zijn mensen, maar als de stalhouder zo een mens is om paarden weken binnen te houden, moet hij misschien cavia's gaan houden :D

Maar als ze mazzel heeft zet hij haar paard een uurtje in zijn eentje in de buitenbak?

Ik vind dat pensions pas paarden mogen huisvesten als ze winterpaddocks hebben..

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:04

Ik vraag me af: wat vinden je stalgenoten eigenlijk van het feit dat de paarden er niet uitkomen? Is er niet onderling iets af te spreken, om bepaalde paarden voor elkaar in de bak te zetten? Op een (grote) stal hier in de buurt heeft iemand op zich genomen om paarden buiten te zetten, en die kan je voor een klein prijsje inhuren daarvoor. Daar maken veel mensen gebruik van, weet ik (ze doet ook andere dingen, bijv. medicijnen geven, of beweging geven, enz.). Wie weet, een idee.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:54

TS heb je nog met de staleigenaar kunnen spreken? of misschien al een andere oplossing gevonden?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:06

Dat klintk als een regelrechte gevangenis voor een paard.... helemaal als ze er zelfs niet dagelijks uit kan worden gehaald door tijd tekort (wat ik ook wel snap hoor, maar toch). Ik zou haar ook gelijk daar weghalen, dan maar tijdelijk verder weg dat je e niet dagelijks kan zien, ik zou mijn paard niet zo willen houden :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:42

Vivat schreef:
TS heb je nog met de staleigenaar kunnen spreken? of misschien al een andere oplossing gevonden?

Vorige vrijdag heb ik contact gehad met een andere stal waar ze wel het hele jaar door buiten zouden kunnen (in de winter wel paddock ipv wei), ik ga daar morgenavond eens een kijkje nemen. Heb inmiddels ook al met mijn eigen staleigenaar gepraat, en hij heeft ook gezegd dat hij mijn paard tijdens het uitmesten van de stallen best wel even in de bak wil zetten... en er zou ook een meisje zijn die eventueel wil ruilen van stal, dus zodat mijn paard in een stal met luik kan komen te staan.

Dus in principe zou het probleem opgelost zijn, maar nu ben ik toch nieuwsgierig geworden naar die andere stal ;) dus ga morgen toch maar even kijken en dan kies ik wat het beste lijkt voor zowel het paard als voor mij..

@Tancreda4: inderdaad, het is een gevangenis zoals het nu is, je kan het echt niet anders noemen hoor. En ik ben daar ook ronduit tegen, maar ik heb de laatste dagen dan ook koortsachtig naar een oplossing gezocht. Hopelijk komt het in orde nu en hoeft ze nooit meer zo'n periode mee te maken!

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:46

Als ik jou verhaal zo lees zo ik haar gewoon bij je moeder zetten (waar ze het beter heeft lees ik zo?) en dan gewoon op je gemak opzoek gaan naar een geschikte/perfecte stalling waar je paardje zich thuis zal voelen. Wel rekening houden met een maand opzeg termijn bij je huidige stalling!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:01

Citaat:
@Tancreda4: inderdaad, het is een gevangenis zoals het nu is, je kan het echt niet anders noemen hoor. En ik ben daar ook ronduit tegen, maar ik heb de laatste dagen dan ook koortsachtig naar een oplossing gezocht. Hopelijk komt het in orde nu en hoeft ze nooit meer zo'n periode mee te maken!

Een gevangenis is nog beter dan dit :n En even in de bak terwijl die uitmest is lange niet genoeg... Zeker kijken bij die andere stal, hoe eerder hoe beter en verhuizen als je het wat vind! Dit is echt niks voor je paard...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:18

Robin_S schreef:
... hij heeft ook gezegd dat hij mijn paard tijdens het uitmesten van de stallen best wel even in de bak wil zetten... en er zou ook een meisje zijn die eventueel wil ruilen van stal, dus zodat mijn paard in een stal met luik kan komen te staan.

Dus in principe zou het probleem opgelost zijn ...

Meen je dit nou? Begrijp me niet verkeerd hoor, het is hartstikke fijn dat mensen bereid zijn zich voor je paard in te zetten (dat er iemand met je wil ruilen van stal en dat de staleigenaar je paard in de bak wil zetten), maar dat is toch helemaal niet afdoende? Je geeft aan dat je wil dat je paard in de winter elke dag buiten staat, dan is een (half) uurtje in de bak (in z'n uppie) toch geen oplossing?

Ik hoop dat die andere stal wat is en dat je anders nog net zo koortsachtig verder blijft zoeken, want zoals ze nu staat is het echt niks inderdaad.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:51

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:55

kun je niet rond vragen bij een boertje met wat paarden in je omgeving. het is niet poepie chic altijd, maar vaak paarden wel lekker buiten en veel hooi.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:46

Goed dat de staleigenaar in ieder geval je paardje naar buiten wil doen, helemaal niet of iedere dag een uurtje vind IK al een heel verschil en voor het paard een aangename verbetering :)
Lief dat een stalgenootje wil ruilen van stal zodat jou paardje naar buiten kan kijken.

Kan mij goed voorstellen dat je toch even bij de andere stal gaat kijken, ergens anders kijken is altijd goed toch? Door op andere stallen te gaan kijken doe je vaak goede nieuwe ideeën op, vind je misschien een nog beter plekje voor je paard of zie je weer hoe blij je moet zijn met wat je hebt :)

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:00

update

Ben gaan kijken naar de andere stal, zag er super uit. Paard kan winter en zomer buiten, geen probleem zeiden ze. Enkel wel paddock in de winter ipv wei, maar goed, dat is voor mij ook prima. Ook voor mezelf zijn er meer faciliteiten, dus zondag verhuizen we :)

Hoewel ik moet toegeven dat ik het wel wat zal missen waar ik nu sta, maar ja, paardje gaat even voor. Hopelijk valt het mee!

En bedankt aan iedereen die heeft meegedacht, ook via PB! +:)+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:04

Veel plezier op je nieuwe stal.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:35

Wat fijn TS! veel plezier op jullie nieuwe stal :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:41

Leuk! :) Is het die hitactief stal geworden?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 00:51

goed van je!! :j

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 01:39

Klinkt goed! Gaat paard dan alleen of in een groepje in de winterpaddock? En binnen-/buitenzetten wordt dan voor je gedaan? Hoop dat het jou en je paard goed bevalt.