Nieuwjaarsnacht..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Fadigho

Re: Nieuwjaarsnacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 19:24

oke, dankjewel voor de reacties! ik laat ze lekker op hun vertrouwde plek staan.. en dan zullen we zien wat de nacht brengt! komt wel goed, want ik ga regelmatig kijken, en mn moeder ook :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:07

VVDD ---> VSW

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 00:49

oké dankjewel voor het verplaatsen!

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:57

Hier gaan ze voor dat ene nachtje in het jaar wel op stal. De rest van het jaar 24/7 buiten, maar omdat voor ons terrein een bankje is waar de jeugd met oud & nieuw hangt en vuurwerk afsteekt/karbiet schiet heb ik gewoon geen gerust gevoel. Niet voor de paarden, die geven er niet om, maar moet er toch niet aan denken dat er een pijl de verkeerde kant op schiet of er een rotje in de paddock beland. 's Avonds zo laat mogelijk er in en 's ochtends weer lekker de wei op :)

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 00:59

Jack staat sowieso 's nachts op stal dus ook met Oudejaarsavond blijft hij op stal. Ik geef 'm wat extra hooi zodat ie zijn bezigheid heeft en hopelijk blijft hij rustig die nacht :P

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:06

Wij zijn misschien raar, maar wij zetten ze juist in de wei ipv op stal. Bij huis (de stal) schieten ze van alle kanten over de stal heen. We wonen namelijk in de bebuowde kom. Mijn merrie is doodsbang voor vuurwerk, dus die eet nu al nauwelijks meer en wil steeds naar buiten. Buiten heeft ze het gevoel dat ze kan vluchten en dan is ze rustiger. Thuis in de wei kan niet, want dan ben ik bang dat ze geraakt worden door een vuurpijk. Dus wij brengen ze als het even kan naar ons andere weiland in het buitengebied. Veel minder vuurwerk, ruimte en gras als afleiding. Vroeger hadden wij een neurotische schimmel die compleet verdoofd moest worden met O&N en hij heeft daar onverdoofd nog niet op of om gekeken. Dus al het weer het even toestaat, gaan ze weer het land op!

Vorig jaar liepen mijn pony en veulen dag en nacht buiten in dat weiland, maar toen was het SPEKglad. Alleen maar ijs. Ik was bang dat ze zouden verongelukken als ze een sprintje zouden trekken van schrik. Die hebben we toen wel voor een nacht op stal gezet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 01:34

Ik heb mijn paard ook in de bebouwde kom staan, maar mijn paardje gaat absoluut naar binnen op oudjaarsdag. Hij is absoluut niet bang voor vuurwerk, en dát vind ik juist eng (': Ik heb de weide die bij de straat ligt al afgesloten, zodat hij morgen en overmorgen nog wel naar buiten kan. Maar ik ben gewoon bang dat er een kind het in zijn hoofd haalt om rotjes te gooien naar mijn paard, krijg er al horrorscenario's van in mijn hoofd.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:27

Hier schieten ze karbiet naast de wei vd paarden, paarden doen alsof ze oostindisch doof zijn en knabbelen lekker door aan hun hooi.
Ik laat ze dus gewoon buiten staan. Ze staan lekker samen op hun vertrouwde plekje. Dus mocht er 1 in paniek zijn, hebben ze steun aan elkaar. Op stal breken ze de hele boel af denk ik zo, dan zien ze niet wat ze horen en waar het vandaan komt. Je sluit ze op en zeker als ze dat normaal niet zijn is dat de ergste straf die je ze kan geven.
Ik neem aan dat als je paarden dag en nacht buiten staan normaliter, dat je een fatsoenlijke omheining hebt. Gaan ze echt niet zomaar doorheen omdat ze schrikken van vuurwerk.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:11

Hier staan ze voor het eerst 24/ buiten, gelukkig word hier al een week of 2 vuurwerk afgestoken en kijken ze nergens meer van op of om. Ze staan wel in een stukje waar het rustiger is met vuurwerk.
Ben van plan ze normaal te voeren als normaal en rond half 11 nog even extra hooi te geven en eventueel een v/d T-L balken op accu aan te laten.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:22

Onze 2 NF's staan op het land , we kunnen ze evt op een verhard stuk zetten met inloopstal , de stal kan ook afgesloten worden , maar mijn ervaring is dat als ze in de stal staan om te eten , en ze horen iets waarvan ze schrikken , ze meteen naar buiten rennen , ze voelen zich het veiligst op de open vlakte en kunnen dan bij schrik weg rennen , dat lijkt me veiliger dan paniek in de stal , vooral omdat ze nooit opgesloten staan.
Dit wordt hun vierde jaarwisseling bij ons en nieuwjaarsdag is tot nu toe oke geweest ,merk niks aan ze .

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:44

Mijn paardje blijft lekker buiten staan :)

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:23

Ik denk dat ik alle dieren een nachtje binnen ga zetten, ook al zou het niet perse hoeven want ze zijn veel gewend. Ik neem liever geen risico meer. Het paard van mijn buurman is vorig jaar geschrokken en door de bakrand gerend. Hij was door het dolle heen en belandde in een sloot die bevroren was. Brandweer en alles moest er aan te pas komen om het dier te bevrijden. Even later is die vanwege onderkoeling alsnog ingeslapen.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:01

@FrieseMenner. als ik een sloot naast de wei zou hebben oid, zou ik heb zelf ook niet doen.
maar ik heb toch besloten, de paarden lekker buiten te laten. :) Jammer van het paard van je buurman ;(

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:38

Mijn paarden staan ook 24/7 op het weiland. Het weiland is aan een rustige weg. Vorig jaar was ik met de jaarwisseling op stal en dit jaar zitten we er weer met een groepje mensen.

Ik weet dat die van mij wel even het weiland over gingen rennen want ik was er naar toe gegaan. Toen was het weiland enigzins bevroren.
Ik maak mij nu meer druk om het weiland wat nat is dan dat mijn paarden bang zullen zijn (ook eventuele glijpartijen). Op de wei kunnen ze immers ' vluchten' op stal niet.

Ik weet ook nog niet wat ik doe, paarden op de wei, paarden toch op stal of een middenweg die ik mij net bedenk, op een paddock met een bak vreten.

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:42

die van mij staat sowieso binnen maar als ze 24/7 buiten had gestaan zou ze de nacht naar binnen gaan

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:04

x_Fadigho schreef:
@FrieseMenner. als ik een sloot naast de wei zou hebben oid, zou ik heb zelf ook niet doen.
maar ik heb toch besloten, de paarden lekker buiten te laten. :) Jammer van het paard van je buurman ;(

Het paard was gewoon dwars door de omheining heen gevlogen omdat het zo was geschrokken, de bak/paddock staat niet naast de sloot. Ik woon hier ook aan een vaart maar heb het wel goed afgeschermd. Je weet nooit van tevoren wat er gebeurt.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:08

Op mijn vorige stalling, sloot ik mijn pony altijd op in de schuur. Die stalling lag ook dicht tegen de wijk aan.
De stalling waar ze nu staat laat ik haar uitloop gewoon open, de wijk ligt toch wat verder :j

Wel hang ik altijd een kruidenlikkit in het midden van haar stal op. Dan heeft ze wat om zich te vermaken tijdens het vuurwerk. Al is ze er niet bang voor.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 02:05

@Friesemenner. Dat is heftig.. Wij hebben ook alles goed omheint.. links en rechts zowiso hoge omheining van de bedrijven en aan de achterkant ligt een bedrijf ( dus een muur.. ) en aan de voorkant goede omheining met poort + stroomdraad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:09

Mijn paarden staan tijdelijk tot maandag bij Stal de Ruuter. Daar gaan ze tijdens het vuurwerk veilig op stal. Ik durf ze niet in mijn wei met schuilstal te laten staan want ik woon er niet naast en als mensen dan vuurwerk in de wei gaan gooien dan ben ik bang dat ze door het draad gaan rennen. Nu wordt er netjes op ze gepast, heb ik een paar dagen voor mezelf en hoef ik me geen zorgen te maken. Vorig jaar hebben ze daar ook met oud en nieuw gestaan, is heel goed bevallen :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:18

Hier gaan de paarden gewoon naar binnen. Dat doen we in de winter sowieso iedere avond en nacht, dus dat is niet anders vanwege het vuurwerk.
Wel krijgen ze extra hooi, de radio gaat aan én er gaat iemand regelmatig kijken. Het is de afgelopen jaren ook prima gegaan, ze schijnen totaal geen last van 't vuurwerk te hebben. Ze staan gewoon rustig te knabbelen aan hun hooi, of ze staan gewoon rustig te dutten. :)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:32

Nou hebben wij geen 24/7 buitenpaarden, dus komen ze 's nachts sowieso op stal. Met O&N is de eigenaar er altijd, meer voor het geval er iets in of op stal terecht komt (ook binnen de bebouwde kom) dan voor de paarden. Al vinden die het reuze gezellig, zo'n middernachtelijke extra snack inclusief entertainment en staan ze dan ook rustig kauwend naar het vuurwerk te kijken.
Maar goed, in jouw geval, TS, lijkt me ze buiten houden in eerste instantie beter. Ze zijn niet anders gewend, neem ik aan, en dan is stallen misschien ook al wat stressvoller en bovendien, als de PRE zo stoer is heeft de AV iets om tegenaan te leunen als het eng wordt. Die keren dat we jongspul hadden zetten we die het liefst ook naast de dames op stal zodat ze kunnen zien dat zij het ook niet eng vinden.
Je zou wel bv echt op de jaarwisseling voor de zekerheid bij het land kunnen wezen, mocht er al iets gebeuren dan ben je er tenminste gelijk bij.
Poeh, lijkt me toch een moeilijke beslissing als je niet weet wat eentje kan gaan doen...Iig veel succes met O&N, en alvast een heel fijne en vooral brokkenvrije jaarwisseling!

deetjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:47

Ik zet mijn paarden wel binnen met oud en nieuw
Want onze wei ligt aan de weg
mijn paarden zijn echt als de dood voor vuurwerk
En ik ga elk uur bij ze langs

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:50

Mijn paard staat 24/7 buiten en is afgelopen jaar verhuisd, wordt dus de eerste oud en nieuw voor hem in de nieuwe omgeving. Hij staat nu aan de rand van een woonwijk, net als eerst, en hij maakt zich nooit echt druk om vuurwerk. Bovendien heeft hij z'n vriendjes om zich heen en alle ruimte om te rennen als ze dat willen. Stalgenoten kijken uit op de wei vanaf thuis dus dat is een hele geruststelling. Maar ik denk dat 't allemaal wel los zal lopen :)

JoyceR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 05:04

Horrorscenario's met alleen rotjes bij je paard gooien kan niet.
Wel als t ding in de lucht afgaat bij zn ogen ofzo.
Er gebeurd meer door de schrik zoals friesemenner al noemde.

Bij de politie trainen ze paarden door rotjes op de grond te gooien waar ze nog overheen rijden ook!
Nooit iets gebeurd daarmee.

Blijf zelf rustig anders voelt je paard dat t mis is.
En als je wil kijken doe dat net als normaal, een paard kan toch niet klokkijken!
Ga dus niet ineens overbezorgd je paard aaien, dat zou je normaal om bijv 21:00 uur ook niet doen...

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 05:21

Ik laat mijn twee mannen ook maar gewoon buiten staan. Ik heb twee stallen
waarvan er maar eentje kan afgesloten worden. Als ze willen kunnen ze wel binnen gaan staan.
Ze staan aan huis maar ik moet oudejaarsnacht werken dus ik kan ze helaas niet in 't oog houden.
Ga wel genoeg hooi voorzien, zowel in de weide als in beide stallen. Dan hebben ze wat te doen.

Ik woon best rustig, dus ik verwacht niet teveel vuurwerk vlak in de buurt.