Hoe hout eten stoppen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 08:28

Paar druppels hertshoornolie op het hout doen, gegarandeerd dat ze er niet meer aan gaan eten :)

Alleen moet je in de stal dan even goed kijken met ventilatie, dat spul stinkt echt ontzettend :+

Calice

Re: Hoe hout eten stoppen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:07

Je zou ook azijn op het hout kunnen smeren, is heel smerig voor ze. Ik ga het bij die van mij ook proberen aangezien ze aan het hout zijn begonnen := .

Veel succes met het zoeken naar een oplossing mel :(:) .

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:28

Heb je al eens groene zeep geprobeerd? Werkt hier prima (die ene keer dat ik het dan moet gebruiken...). Lekker goedkoop, gifvrij, het gaat om die glycerine-achtige zeep, die is zacht en kun je zo uit het potje halen. Kost erg weinig en je kunt het er met een kwast opsmeren. Ben er nog geen een tegengekomen die bleef knagen.

Verder inderdaad wat fruittakken of wilgetakken ophangen in stal, of wat boomtakken in de bak neerleggen zodat ze kunnen knagen.

Gebruik je ook slowfeeders in de stal?

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:31

cribox werkt hier re-de-lijk... Wat hier beter werkt, toevallig ontdekt omdat het toegepast wordt/werd bij kippen ter bestrijding van bloedluis is biodiesel of schoonmaakmiddel ... :r

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:32

Hoefteer helpt ook.
Niet heel lang, maar een aantal dagen, dan weer nieuwe opsmeren.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 13:39

Ik denk dat ik een oplossing heb, aangezien de mijne het ook deed omdat die aan het wisselen is. Ik geef hem wilgentakken, daar knaagt hij de kleine takjes af en van de rest knaagt hij de bast af en het is oh-zo'n blije pony!!! En geen geknaag meer aan de stal ;)

friesje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:27

Ik heb gebruikt een sprayfles voor manenbijten (voor veulens) die hun moeders manen opeten :)
En wat ook wil helpen smeer het maar in met hun eigen poep :)
Mijn fries deed het vorig jaar op onze nieuwe wei palen :o
En trouwens die loopt 24/7 buiten!!

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:30

Nou, ik vind de stallen in je profiel er prachtig uitzien hoor, er zijn er heel wat die het met minder moeten doen.
Ze kunnen lekker met hun hoofd over de wanden staan, ja en idd ook gaan knagen.
Wij hebben thuis zulke konijnen, die vreten gewoon hun hele hok op.
Ja, ik weet dat ze moeten knagen, ze krijgen elke dag hooi, takken, ze hebben een knaagblok.
Ze kunnen vrij naar buiten lopen als ze willen.
En het is idd heel vervelend.
Een ijzeren hok zat ik maar aan te denken ;)
Maar goed, je zit er wel mee, buiten dat het heeeel erg zonde is.
Hoop dat de eerder gegeven tips een beetje helpen.
Tegenwoordig heb je ook kunststof wanden, maar wie weet doen ze het daar ook wel aan?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 04:03

Paddenpad schreef:
Maartje1990 en TurdusMerula als jullie nu eens de openingspost gelezen hadden dan lees je dat TS in Zweden woont en er nu een behoorlijk pak sneeuw ligt daar en de paarden overdag in de rijbak gehouden worden,dus ze staan niet heel de dag op stal!

Tevens een paard 24/7 buitenhouden is ook geen waardige optie,net of die dieren van tegenwoordig zo blij zijn 24/7 buitengehouden te worden in de modder,dag en nacht regen op hun lijf of in de vrieskou met de Oostenwind op hun lijf of in de brandende zon heel de dag zonder schuilgelegenheid,is ook maar een achterhaalde gedachtengang van de mens tegenwoordig.

Gezeur hier altijd over dat 24/7 buitenhouden!!

Ik heb de beginpost goed gelezen en zie dat ze in zweden woont en dat ze ook niet de hele dag op stal staan zie ik ook, maar wél de hele nacht en dat is al veels te lang. En ja, er ligt een flink pak sneeuw, en dus? Hoor je mij trouwens roepen dat ze geen schuilgelegenheid moet aanbieden? Nee, indd. Maar zelfs dan, mijn paarden (weliswaar staan die niet in zweden) staan 24/7 buiten, hebben een schuilstal en, ondanks de modder, regen, vrieskoud en wind staan ze echt nóóit in de stal behalve om er hooi te eten. Dus die schuilgelegenheid, bouwen we meer voor onze eigen gemoedsrust dan dat de paarden dat zo nodig vinden.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:00

Nee doen we niet voor ons gemoedsrust maar voor de dieren een gedegen onderkomen te verschaffen.
De paarden van tegenwoordig kun je niet in het wild houden,puur omdat hier geen rotsblokken of dichte bebossing in de wei staan die ze tegen weer en wind kunnen beschermen.

Paarden gaan echt niet uit zichzelf graag in de gure wind/regen staan of midden in het veld omdat ze graag in de sneeuwstorm of felle brandende zon willen staan,die zoeken beschutting en dat hebben ze vaak niet op een open weiland dus moeten wij ze die gelegenheid bieden omdat wij ze in het land willen houden tussen paaltjes en draadjes zodat ze niet uit zichzelf kunnen gaan zoeken naar een schuilplaats.

Zoals TS al zelf geschreven heeft,MOGEN ze daar niet eens snachts buiten ivm het extreme weer!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:34

Is het niet een idee een discussietopic te openen over 24/7 buiten staan? :D Kan dit topic weer lekker ontopic verder gaan. :D

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 10:31

@Maartje1990: het schijnt niet tot je door te dringen, dus daarom nog maar ern keer: PAARDEN MOGEN HIER IN ZWEDEN NIET 24/7 BUITEN STAAN!
En dan nog kun je de mening van een ander respecteren, jij hebt jouw opvatting, ik de mijne! Mijn oudste Fjord heeft in NL destijds 24/7 buiten gestaan, maar ik ben daar van teruggekomen en heb er mijn redenen voor. Dat is een hele andere discussie en die hoeft inderdaad niet in dit topic plaats te vinden, dus graag ontopic nu!

Voor alle anderen: bedankt voor de tips! De dames hebben nu een stuk los hout in de stal liggen waardoor ze minder geneigd zijn om aan de stal te eten. Ik ben nu op weg naar de stad om te kijken of ik een soort voerbal kan vinden voor in de stal. Verder hebben we besloten dat we komend voorjaar de houten tussenwand en voorwanden gaan vervangen voor steen. De binnenwanden gaan we bekleden met plywood en afwerken met metalen strips, dat is glad materiaal en krijgen ze geen vat op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:04

calice schreef:
Je zou ook azijn op het hout kunnen smeren, is heel smerig voor ze. Ik ga het bij die van mij ook proberen aangezien ze aan het hout zijn begonnen := .

Veel succes met het zoeken naar een oplossing mel :(:) .

azijn wordt ook gebruikt om de eetlust op te wekken, en dat is iets wat je denk ik niet wil

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:19

Wanja schreef:
@Maartje1990: het schijnt niet tot je door te dringen, dus daarom nog maar ern keer: PAARDEN MOGEN HIER IN ZWEDEN NIET 24/7 BUITEN STAAN!
En dan nog kun je de mening van een ander respecteren, jij hebt jouw opvatting, ik de mijne! Mijn oudste Fjord heeft in NL destijds 24/7 buiten gestaan, maar ik ben daar van teruggekomen en heb er mijn redenen voor. Dat is een hele andere discussie en die hoeft inderdaad niet in dit topic plaats te vinden, dus graag ontopic nu!

Voor alle anderen: bedankt voor de tips! De dames hebben nu een stuk los hout in de stal liggen waardoor ze minder geneigd zijn om aan de stal te eten. Ik ben nu op weg naar de stad om te kijken of ik een soort voerbal kan vinden voor in de stal. Verder hebben we besloten dat we komend voorjaar de houten tussenwand en voorwanden gaan vervangen voor steen. De binnenwanden gaan we bekleden met plywood en afwerken met metalen strips, dat is glad materiaal en krijgen ze geen vat op.

dat had ik óók gelezen, wat ik ronduit schandalig vind trouwens, maar dat terzijde. En in eerste instantie was mijn post netjes en daarna was ik gewoon geschokt door de manier hoe jij dingen in je profiel had verwoord, maar goed dat is dus off-topic. Fijn voor je dat je een oplossing voor 't gevolg hebt gevonden, jammer dat je de oorzaak niet kan aanpakken.

pollewoplabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:42

Paard van mn vriendin vreet ook aan de stal, eigenlijk aan alles wat hout is. Daar is hij mee begonnen toen ze een logeetje kregen die het ook deed. Hij kopieerde het gewoon. Verveling?: hij heeft een klein mini shet als vriendje, wilgentakken, speelbal, slowfeeder, likstenen en staat nooit opgesloten (grote open stal met zandpaddock). Ruwvoer: dat krijgt hij genoeg, uit een slowfeeder.
Volgens mij is het gewoon aangeleerd gedrag en krijg dat er maar eens uit. Smeerseltjes helpen vaak maar voor even. Ik denk dat je de houten omheining zal moeten vervangen door ijzeren constructie :D

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:47

Wel gaaf die vloerverwarming in je stal en wat zien de stallen er prachtig uit,zeker iets om trots op te zijn,paardjes kunnen het niet beter hebben volgens mij! +:)+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:30

Dan hebben jullie hout gebruikt dat ze toch wel heel erg lekker vinden.... :Y)
Hier voorkomen we dat ze de wanden aanvreten met carboleum of zwarte teer. Echter, het is niet handig om dat er zo ineens op te smeren, het moet nl wel eerst opdrogen voor je ze dan in de stal zet. Het stinkt nl enorm als het nat is en ze krijgen verbrandingsplekken als ze van de natte teer/carboleum eten.
Maar goed...zag dat je al een oplossing had bedacht. +:)+

Vloerverwarming in de stallen? :wow:

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 21:49

Bedankt voor het meedenken!

Ja, die vloerverwarming hebben we gekozen omdat het de meest effectieve warmte geeft en het heel goed af te stellen is. Het is verdeeld in verschillende sectoren, zodat ik het stalgedeelte minder hoef te verwarmen dan bijvoorbeeld de zadelkamer. De stal zelf is ongeveer 2 tot 8 graden (afhankelijk van de buitentemperatuur, want ik heb ook altijd een ventilatiesysteem aan staan) en de zadelkamer is zo'n 15 graden (beter voor het leer enzo). We moeten onze stal wel verwarmen, anders bevriezen de waterleidingen :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:52

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier een beetje vriendelijk houden? Dat niet iedereen een paard 24/7 buiten heeft staan is voor iedereen een persoonlijke keuze. Daar mag een reactie niet van afhangen of om bepaald worden. Graag vriendelijk en respectvol reageren. De TS heeft netjes de thuissituatie uitgelegd. Probeer haar dan ook in nette tips te voorzien hoe ze haar probleem kan verhelpen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:59

Wanja schreef:
Bedankt voor het meedenken!

Ja, die vloerverwarming hebben we gekozen omdat het de meest effectieve warmte geeft en het heel goed af te stellen is. Het is verdeeld in verschillende sectoren, zodat ik het stalgedeelte minder hoef te verwarmen dan bijvoorbeeld de zadelkamer. De stal zelf is ongeveer 2 tot 8 graden (afhankelijk van de buitentemperatuur, want ik heb ook altijd een ventilatiesysteem aan staan) en de zadelkamer is zo'n 15 graden (beter voor het leer enzo). We moeten onze stal wel verwarmen, anders bevriezen de waterleidingen :)

Ja, ik ken de buitentemperaturen in die landen daar boven. Maar van vloerverwarming in stallen had ik nog niet gehoord. Wat voor waterbakken gebruiken jullie buiten met die lage temperaturen?

sourihJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:02

doe een stuk eizer oover de deur van de stalen hebben ze bij mijn manege ook half houden en half eizere stal deuren

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:07

Ik smeer hertshoornolie op hout waar aan gevreten word.Werkt prima +:)+ en in de zomer houd het ook nog eens het ongedierte een poosje weg. :P
Maar het meurt :wow: ,je moet het echt niet op je handen of kleren krijgen pfoehh :oo dan kiep je om hoor hahaha.
Maar tegen hout knagen werkt het wel. :j

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 12:18

@bravura: wij gebruiken een verwarmde waterbak, die kun je hier bij de boerenbond kopen. Ziet er hetzelfde uit als de gewone zwarte speciekuip, maar deze is voorzien van verwarmingsdraden die tussen twee speciekuipen in zitten. Deze zorgt dat er geen ijs vormt door een temperatuursensor :)

Bedankt voor de tips! De dames knagen op het moment minder *klopt snel af* en hebben speelgoed in de stal waar ze druk mee zijn :D

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:27

Volgens mij hebben jouw paarden een prachtig leven :D
Ik denk dat ze de gebruikte houtsoort gewoon erg lekker vinden.
Onze schuur is van eiken en daar komen ze (bij ons) niet aan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:31

Ik denk ook dat de zachte houtsoorten gewoon lekker zijn om de tandjes in te zetten. :j