Paard word steeds dunner

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Paard word steeds dunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:06

Van goed ruwvoer ook, al zal dat ook wel rasgerelateerd zijn. Mijn welsh en shet waren te dik, puur door het hooi dat ze onbeperkt kregen. Pas toen ik armer hooi ging voeren vielen ze af, al sloeg dat bij de welsh dus door naar te dun.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:09

ik zou zeggen geef hem maar eens een tijdje wat zupa slobber bij dan zul je zien dat hij opknapt
je paardje heeft in de koude maanden gewoon net wat extra's nodig denk ik

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:28

Citaat:
Vet op de ribben krijgen ze nog altijd van krachtvoer en niet van ruwvoer

Nee, te dik worden ze van krachtvoer, wat vet op de ribben krijgen ze ook gewoon van ruwvoer... Je kunt er 5 kilo krachtvoer per dag in pompen, als ze onvoldoende ruwvoer krijgen helpt dat nog niet. Als je veel krachtvoer icm voldoende ruwvoer geeft dan komen ze wel sneller aan ja, maar met enkel ruwvoer komen ze ook aan hoor.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:37

Maar als we het hebben over 'sport' paarden hebben ze niet voldoende aan enkel ruwvoer en zullen ze er ook nooit dikker van worden :)

We zijn het er iig over eens dat het een samenwerking van beide is haha :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:54

Ik word altijd zo moe van de term 'sport'paarden, de meeste zogezegde 'sport'paarden hebben een conditie om van te huilen en zijn veel te dik, dus die hebben echt geen extra krachtvoer nodig en redden het prima op ruwvoer alleen. Mijn recreatiepaard had een dijk van een conditie (totdat ze in de sloot viel en daarmee waarschijnlijk haar pees blesseerde) en redde het ook op enkel ruwvoer. Toen ze begon te vermageren was dat door gebrek aan ruwvoer. Om dat gebrek te compenseren en er sneller spek op te krijgen heb ik tijdelijk dagelijks 2 emmers met krachtvoer/lucerne/slobber en mais gegeven om haar sneller bij te laten trekken. Dat ging evengoed nog niet echt vlot en pas toen ze genoeg ruwvoer kreeg kwam ze echt weer wat bij. Echt spek is het nog steeds niet, maar er zit nu in ieder geval voldoende ruwvoer in en nu krijgt ze ook nog maar 2 of 3 keer in de week een beetje bij.
Alles staat of valt dus met ruwvoer, niet met krachtvoer.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:57

Ik denk dat je paard gewoon teveel energie verbruikt door de kou. Als het koud is vebruikt je paard een groot deel van zijn energie om zich warm te houden. Deze energie haalt hij uit zijn voer en als er te weinig energie overblijft valt je paard af. Ik zou dus gewoon meer voer en vooral energierijk voer geven. Als je paard 24/7 op de weide staat met die kou moet je het voer zeker aanpassen (ik bedoel nu niet dat je je paard niet 24/7 buiten mag laten staan, ik vind het zelfs beter zo om dat je hem dan natuurlijk houd ;) ).

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:00

In de winter geven wij sowieso wat meer krachtvoer

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:12

Mijn paarden staan ook altijd buiten met schuilstal en in de winter geef ik ze altijd wat extra krachtvoer en lucerne..Ze worden in de winter altijd wat schraler en hebben het toch wel nodig,alleen hooi daar redden ze het dan niet mee..Ik heb net ontdekt dat er van horsefood een mais/lijnzaad brok is en die geef ik nu bij..Erg handig en het zet wat extra aan..Het is natuurlijk niet de bedoeling om te veel krachtvoer te geven,maar zoek iets wat extra aan zet.Equifyt zuppa en subli seniores priores zijn ook goed maar moet wel weer weken wat ik zelf met vorst lastig vind voor 5 paarden..

MarijkexMara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:40

misschien heeft hij gevoelige tanden
en als het dan koud is (zoals de winter)
dat hij pijn heeft aan zijn tanden en niet
goed op zijn eten kan kauwen.
waardoor hij niet veel zal eten.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:17

Een van mn pony's is deze winter ook heel erg afgevallen. Het is al een iets oudere, 17 jarige merrie die tot afgelopen zomer actief in de mensport heeft gelopen. Eerst dacht ik het kwam omdat de bespiering heel erg afnam maar je kunt de ribben nu zien. Het is niet zo dat ze in 1 keer extreem is afgevallen maar geleidelijk aan word ze dunner.Ze krijgt evenveel als de wedstrijdpony's die 4 tot 5 keer in de week voor de wagen staan en wel mooi op gewicht zijn. Ook de tandarts is afgelopen november nog langsgeweest en heeft niets ontdekt. Hebben jullie misschien nog wat tips/ervaringen?

Als jou dier sterk vermagerd zou ik een dierenarts laten komen. Slobber is ook een goede optie. Ga ik ook proberen.