Welke regels in stallen en wasplaats enz?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:03

dat aanharken gebeurd inderdaad ook met een tractor door de eigenaresse vergeten eraf te halen ;)Heb dat ook nog nooit iemand zien doen hihi
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 27-12-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

AdnerB

Re: Welke regels in stallen en wasplaats enz?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:06

oja en springen in de padock?
ohz word dat lastig hoor..

gaten even dicht maken lijkt me logisch..

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:08

Hier is het allemaal heel simpel, ze zijn een klein stalletje dus alles loopt wel. Kruiwagens, hooivorken, bezems etc zelf weer terug zetten waar het hoort. Als je de stal hebt uitgemest even jouw stukje gang vegen, mest uit de bak halen en evt de gaten dichtgooien. Gaat altijd prima :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:09

Met de dekens is meer in de zomer maar de pension houder gaat alles ook vaak in overlegze kijkt dan word het een warme dag alleen vliegendeken of moet er meer op.
Maar kost erg veel tijd als je alle dekens moet wisselen van de paarden.
De 1 wil geen vliegendeken die wil gewoon dunne deken.
De 1 heeft bv nu een 200 gram de ander loopt als het vries met nog dikkere 400 gram? de ander loopt met 2 wat dunnere deken in de wei.
Elk paard word anders gehouden de 1 heeft wel 4 of 5 dekens liggen de ander heeft er maar 2.
Daar ben je als eigenaar zelf verantwoordelijk voor.

Pensionhoudster werkt zelf ook en kleine kinderen.
In overleg is alles mogelijk maar je moet als eigenaar van je paard ook wat verantwoordelijkheid hebben.

Elk eigenaresse van de paarden komen echt elke dag bij hun paard kijken.
Anders bellen ze wil je die medicijn geven of een andere deken op doen enz.
De 1 komt in de ochtend die werkt niet of met pensioen de ander komt alleen in de avond.
Zo wisselen we elkaar af en helpen we elkaar ook altijd.

Maar het is wel de bedoeling dat je zelf ook blijft nadenken en niet alles overlaat aan de pensionhoudster met bv de dekens.
Zelf ook even meedenken.

Ik kan je vertellen er staan meerdere paarden en iedereen heeft eigen merk supplementen, muesli, medicijnen of lijnzaad of van pavo voor de spieren, of voor het oudere paard of voor de zand weg is er een ander soort brok ook voor het zand enz enz.
Iedereen heeft zijn spullen in zijn kast of gedeelte staan wel of niet op slot.
Iedereen heeft zo zijn eigen voer voor erbij. Dat moeten ze zelf geven.

Hooi en biks krijgen ze standaard meerdere keren op een dag. Overdag in de wei krijgen ze ook nog hooi erbij gevoerd.
Paarden worden buiten gezet en weer naar binnen gehaald in de avond.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 27-12-11 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:09

We noemen het een paddock maar het is een grote zandvlakte wel omheind maar de mensen op stal weten wat ermee word bedoeld ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:11

Hier hebben we niet echt regel, maar gewoon fatsoen normen.
Je houd de boel met z'n allen netjes en mest ruim je gewoon op van het erf (is nooit gezegd, maar iedereen die doet dat gewoon). Heb ook wel eens gehad dat mijn paard net had gemest, denk oh ik ruim het even op loop weg om gereedschap te pakken kom terug heeft iemand anders het al opgeruimd. Wij helpen elkaar juist verder i.p.v. het te laten liggen voor een ander. :j

Ook het aanvegen voor de stal doe ik eigenlijk standaard uit fatsoen, heb een hekel aan rommel wat rond slingert. Net als na het gebruik van de was / poetsplaats je die weer netjes achterlaat voor de volgende! :)

Dekens doet hier wel iedereen voor zich, maar onderling is er met stalgenoten ook wel het e.e.a. te regelen en de pensionhouder is niet de beroerdste om in sommige gevallen z'n stalhouders even voort te helpen.

Bij ons draait het dus vooral op fatsoen normen en elkaar voort helpen, en dat gaat prima! Maar ik denk dat als je een grote stal hebt regels wel degelijk nodig zijn om het netjes te houden en voor iedereen prettig. Dan denk ik aan regels als:

- Afval direct weggooien
- Mest achter je (paard z'n) kont opruimen
- Mest na het rijden uit de bak opruimen
- Poetsplaats, wasplaats schoon achterlaten (afspuiten en droog trekken)
- Voor de stal even aanvegen
- Dekens e.d. zelf regelen
- Cap verplicht overal op het terrein

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:11

mag ik vragen waarom je deze vragen stelt?

je hebt het namelijk over bij ons op stal en de stal eigenaar..
het lijkt mij dat de stal eigenaar de regels beslist en dat het vanzelfsprekend is dat iedereen zijn rotzooi achter zich opruimd.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:13

Aanvegen als je klaar bent, en rommel opruimen. Verder verzinnen mensen soms de raarste dingen om te doen, dus dat hangt ook van de klanten af :+ .
De mensen v/d stal moeten zich er óók aan houden, waar mijn verzorgpony eerst stond moesten wíj altijd de gang aanvegen, kwam je twee dagen later, alles één grote puinhoop. Zelf veegde ze dus gewoon nooit aan. Hadden ook een uitloopstal met paddockje (pony had hoefbevangenheid) ze hadden ons alleen maar tegengewerkt, uiteindelijk heeft ze de hele stal omgebouwd zodat háár pony een uitloopstal had :Y) . En wij moesten de poep opruimen ''want het was ónze paddock!''
Ja maar die pony stond er nooit in :Y)

Zorg dus voor duidelijk afspraken voor de klanten, maar ook voor de stalhouder! :+

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 15:19

bv de wasplaats word altijd vies achtergelaten. muren erg vies.
Mest halen ze wel weg maar als een paard mest spat dat ook tegen de muren aan.
Als mensen bv deze gewoon even afspuiten en de vloer ook even afspuiten.
Is het schoon.....en hou je het langer schoon vanhet weekend de boel gescrobd met chloor ziet er weer netjes uit.
maar voor hoelang? kan 1 uur zijn als de volgende de boel weer niet afspuit.....

Of ze hebben haast of doen het gewoon niet. En zo gaat alles steeds makkelijker worden.
ook een periode gehad deden alleen dezelfde mensen de weides schoonhouden.
iedereen heeft weleens een periode dat je druk bent en ff geen kruiwagen eruit kan halen.
Maar als daardoor steeds dezelfde mensen meerdere kruiwagens uit het land moet halen krijg je irritaties.
maar samen het bijhouden word iedereen blij van ook de paarden.Soms zijn daarvoor regels nodig.
je ziet elkaar soms weken niet omdat 1 in de ochtend komt de ander in de avond enz enz.

Omdat het blaadje met stalregels er niet meer uit zag en verbleekt was door de zon enz wilde we alles opnieuw op papier hebben.Blaadje hing er al jaren.
Ik zei ik tik het thuis wel ff uit ik heb namelijk 3 weken vakantie.
Dan laat je het iedereen zien iedereen doet zijn zegje en je past het weer aan. En inderdaad dit gaat natuurlijk in overleg met de eigenaresse van de stalling :) Zij heeft natuurlijk laatste woord.
En was benieuwd wat voor regels anderen hadden.

Op stal gaat alles in veel overleg je kan elkaar ook altijd bellen als je niet komt, ziek bent of als je iets vergeten bent.
of je zit ergens mee. Dit zijn gewoon regels zodat de sfeer gewoon goed blijft. Omdat je niet iedereen wekelijks spreekt.

x_Anoukk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:39

Ik denk dat de belangrijkste regel is: alle rotzooi achter je kont opruimen, als iedereen dat netjes doet gaat de rest van zelf :)!

Dribbel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:45

Inderdaad zooi achter je kontje opruimen, geen mest laten liggen etc

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:06

GamblersCup schreef:
lonna1989 schreef:
Mest meteen opruimen, ook wanneer je aan het rijden bent (dus afstappen).

Ok, mag ik even zeggen dat ik dat de meest belachelijk regel vindt dat er kan bestaan??

Klopt ik ken nog een stal waar dat moet. Niet normaal hoe veel er nu gelopen word in de bak om mest te scheppen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:54

Bij ons hangen er 2 bordjes. 1 met ' stront opruimen op de wasplaats' en 1 met ' stront opruimen in de bak'

Alleen staat het er vast in het chinees op want het word maar vaak genoeg niet nagestreeft.

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:04

de regels hangen nergens dus af en toe word er wat op het bord geschreven voor diegene die zijn zooi niet opruimt
mest opruimen als je paard het buiten zijn stal neer legt ,vegen na poetsen en uitmesten.

Mieke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:28

Een heleboel :D

Richtlijnen
‘t Wilgenhof vindt veilig en verantwoord paardrijden erg belangrijk. Daarom hebben wij voor u een aantal belangrijke adviezen over uitrusting, lessen en regels op een rijtje gezet.

Voor het rijden:
• Je zorgt zelf dat je op tijd begint met het poetsen van jou paard of pony, dit wil zeggen minimum 30 minuten voor de les beginnen poetsen.
• Je pony of paard moet klaar staan (opgezadeld en met bit) wanneer de les begint.
• Als je paard niet proper genoeg is, moet je eerst verder poetsen voor je mag rijden. (vergeet de staart/manen en de hoeven niet)

Tijdens het rijden:
• Toeschouwers dienen zich rustig te gedragen en mogen zich niet met de gang van zaken in een les bemoeien.
• De rijkunst van nieuwe leden wordt in de praktijk beoordeeld door de instructeur. De instructeur deelt ruiters naar hun niveau in bij de verschillende lessen.
• Alle ruiters dienen een goed passende veiligheidshelm met gesloten kinband te dragen.
• Bij het rijden dienen alle ruiters rijlaarzen te dragen óf stevige schoenen met een gladde doorlopende zool en een hak, gecombineerd met chaps.
• Op- en afstijgen op de middenlijn van A naar C.

Na het rijden:
• Bit afspoelen onder kraan in zadelkamer.
• Als het paard waar je op gereden hebt gemest heeft tijdens het poetsen of rijden dien je dit op te ruimen met de scheppers die aan de blauwe drinktonnen staan.
• Beugels moeten omhoog gedaan worden aan het zadel en singels los aan beide kanten.
• Zadel op zadelsteun hangen met singel en zadeldekje omgekeerd zodat het kan verluchten.
• Als je een poetsbak van de manege hebt gebruikt dien je na gebruik altijd even de gebruikte borstels proper te maken.
• Poetsbakken die gebruikt worden van de manege moeten terug gezet worden, eigen poetsbakken worden aan de kant gezet.
• Wanneer je de pony of paard naar de stal brengt hang je het halster aan de stal en het touw hang je ook terug op zijn plaats (stal van Nono aan ijzeren bar), bij pony’s of paarden die naar de wei moeten hang je het halster aan een paal, ook het touw ruim je op.

Na de laatste les:
• De binnenstallen en poetsplaatsen worden geveegd, dit is enkel wanneer je in de laatste les van die dag hebt meegereden.
• Mee helpen voederen indien dit gevraagd wordt.
• Leden mogen alleen manegepaarden en pony’s poetsen, van en naar stal begeleiden en op- en afzadelen als dit onder toezicht gebeurt.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:22

Wij hebben geen regels, maar uit beleefdheid vegen we na het poetsen de vloer even en ruimen we de stront uit de bak op na het rijden.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:44

Wij zijn regels-loos *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:45

linnie050 schreef:
Stalregels:
1. Betaal op tijd (=eerste van de maand)
2. Poep opruimen van je eigen paard (in de bak, erf, gangpad etc.)
3. Dekens zelf doen
4. Extra voer en/of supplementen zelf kopen en voeren.
5. Alles op dit terrein is voor eigen risico. Wij zijn absoluut niet aansprakelijk voor enige vorm van verlies/diefstal.
6. Na 22:00 gaat de verlichting uit en dus geen acticviteiten meer.
7. Na gebruik wasplaats deze schoon achterlaten. Dwz. Tegels reinigen en vloer schoonmaken.
8. Afval zelf meenemen.
9. Gebruik solarium solarium €3,00 per 10 minuten.
10. Springen en logeren in de paddock.
11. Hoefslag aanharken na gebruik rijbaan.

Ik moest de stalregels opnieuw maken heb het onderstaande ervan gemaakt maar dit word door de anderen ook nog bekeken en evetueel aangepast:

(vandaar dat ik jullie hulp even nodig had)

Stalregels:
1.Betaal op tijd. (de eerste van de maand)
2.Mest van je eigen paard opruimen in de bak, erf, gangpad etc.)
3. Heb je gebruik gemaakt van de wasplaats spuit elke keer de tegels af en maak de vloer schoon!
4. Dekens zelf doen.
5. Extra voer en/of supplementen zelf kopen en voeren.
6. Alles op dit terrein is voor eigen risico. Wij zijn absoluut niet aansprakelijk voor enige vorm van schade of verlies/diefstal.
7. Na 22:00 gaat de verlichting uit en dus geen activiteiten meer.
8. Afval zelf meenemen.
9.Gebruik solarium €3,00 per 10 minuten.
11. Hoefslag aanharken na gebruik rijbaan en de gemaakte gaten dicht gooien.
12. Loop je door de weide bv met uitmesten controleer het lint en haal het oude hooi weg uit de weide.
13. Heb je iets te melden schrijf het op het bord.

Ik kom niet bij jou op stal staan.

Blijkbaar heb jij geen idee van je plichten als stalhouder. Skip regel 6 want dat slaat helemaal nergens op. Jij bent namelijk volledig verantwoordelijk voor schade die ontstaat door jouw nalatigheid!
Daarnaast zijn een aantal regels dusdanig belerend dat ik me afvraag wat voor volk jij op stal hebt en of ik daar wel tussen aangetroffen wil worden, dat je dit soort regels nodig hebt om de orde te handhaven.

Mijn voorstel:

2. Mest van je eigen paard opruimen in de bak, erf, gangpad etc.)
3. Heb je gebruik gemaakt van de wasplaats spuit elke keer de tegels af en maak de vloer schoon!
7. Na 22:00 gaat de verlichting uit en dus geen activiteiten meer (erg vroeg, maar vooruit).
9. Gebruik solarium €3,00 per 10 minuten (is wel aan de prijs hoor).

Als je meer dan deze regels nodig hebt op jouw stal, moet je jezelf eens degelijk achter je oor krabben waar je mee bezig bent!!