Paarden eten boomschors. Verveling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:53

hestejente schreef:
Knert schreef:
neem aan dat de 6% regel voor kuil telt? of bedoel je ruwvoer?

Kuil = ruwvoer...

ruwe cel. is niet direct 100% kuil hoor. Kuil bevat erg veel vocht.

Citaat:
Let op! Ruwvoer wordt opgegeven in kilo's droge stof, dus een voedingsproduct waaruit het water is weggelaten. Voor het daadwerkelijke gewicht moet je een omrekeningsfactor toepassen die afhankelijk is van het vochtgehalte. Vooral bij gras kan het daadwerkelijke gewicht afwijkend zijn.

paardnatuurlijk,nl
Laatst bijgewerkt door Anomien op 23-12-11 22:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:53

Ik zie ook dat een KWPN'er van pakweg zo'n 650kg toch in verhouding nog veel meer nodig heeft dan een haf van -+450-500kg. Het hangt echt heel erg van dier tot dier af. Die van mij kunnen bijna op een handje gras overleven (bij wijze van spreken natuurlijk) terwijl de KWPN'ers van een vriendin van mij gewoon niet dik te krijgen zijn, hoeveel je er ook instopt. Sommige dieren hun metabolisme is gewoon trager of sneller, daar moet je rekening mee houden :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:54

_Kimberley schreef:
Ik geef mijn paard trouwens geen krachtvoer, ze krijgen wel iedere avond wortels.

Heb je je kuil laten onderzoeken? Kan zomaar dat ze wat missen in dat kuil en daarom aan de bomen knagen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:55

:D hier geen gras\ruwvoer buiken gelukkig, daar was ik wel bang voor toen ik op deze manier ging voeren, want ja...dat hoort eigenlijk niet bij "sportpaarden" he :P

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:57

Ik ga volgen....
Mijn paarden knabbelden altijd al wel aan wilgentakken.
Maar heb ook een grote fruitboom in de wei staan, waar ze verder nooit aan hebben gezeten.
Sinds kort heb ik een hengst bij van 2,5 en die is wel spontaan aan de boom begonnen!
Inmiddels natuurlijk afgezet. Maar ben wel benieuwd waarom hij dat wel doet en de anderen niet.
Heb ook wat boomstronkjes liggen die ik gebruik als hindernis, wederom, de anderen zaten daar nooit aan
en hij dus wel.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:00

Waar kan ik dat laten onderzoeken dan?

Ze zien er trouwens goed uit hoor. De mijne is in de zomer altijd te dik.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:01

kimberley82 schreef:
Ik ga volgen....
Maar heb ook een grote fruitboom in de wei staan, waar ze verder nooit aan hebben gezeten.
Sinds kort heb ik een hengst bij van 2,5 en die is wel spontaan aan de boom begonnen!
Inmiddels natuurlijk afgezet. Maar ben wel benieuwd waarom hij dat wel doet en de anderen niet.
Heb ook wat boomstronkjes liggen die ik gebruik als hindernis, wederom, de anderen zaten daar nooit aan
en hij dus wel.

Mijn welshxarabier doet dat al haar hele leven (heb haar sinds 6 maanden) terwijl mijn 2 haflingers het totaal niet doen. Maar zij zet dan ook óveral graag haar tanden in, van mijn mobiel naar glansspray naar elektriciteitsdraad naar spijkers en hamers en ga zo maar door. En het állerlekkerste zijn de bomen in de wei. Jammer, maar dan zetten we er dus paaltjes met draad rond (waarvan zij denkt dat er stroom op staat en waarvoor ze erg veel respect heeft). Denk dat het gewoon een voorkeur is voor knabbelen :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:03

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:04

Ik zoek eigenlijk gewoon iets om ze bezig te houden, maar da's zo lastig voor paarden he. Ze hebben een skippybal haha, maar daar doen ze ook niets mee.

Dankje hestejente!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:06

Hier houden ze zich bezig met elkaar :P Beetje klooien en spelen enzo. En verder met eten natuurlijk, maar je voert al met netten om ze langer met het eten te laten doen. Wij hebben grote netten (aanhangernetten) in voerkisten, maar mijn paard vindt het ge-wél-dig als ik aan een balk een gewoon hooinetje ophang. Type boksbal :P

Heb je je stallen, voer en water dicht bij elkaar? Als je die elementen wat verder bij elkaar vandaan neerzet, en ook meerdere plekken maakt waar ze kunnen eten, zullen ze meer in beweging zijn omdat ze steeds onderweg zijn van het één naar het ander.
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-12-11 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Kimberley

Re: Paarden eten boomschors. Verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:08

Mijn paard houdt niet van spelen. :P De andere wel.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:09

Die wortels die je 's avonds voert zou je ook kunnen verstoppen, of bijvoorbeeld aan een touwtje in een boom hangen zodat ze meer moeite moeten doen om ze te vinden/te eten. Is ook bezigheidstherapie.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-11 23:11

Hahaha, dat is grappig. Daar ga ik eens over nadenken ja, of ik wat met die wortels kan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 23:15

Creatief met wortel :Y) Het wordt helemaal een uitdaging als je ook eens wat appels verstopt, of iets anders wat ze lekker vinden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:02

cirkeltje gaas rond de boomstam, dan gaat die niet dood.
Hier snoeien ze ook wel de beuken, wilgen en fruitbomen, zelfs als er nog hooi ligt, maar goed, de boompjes lopen wel weer uit van het voorjaar.

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 15:43

Helpt dat ook als de onderkant al aangevreten is? Het schors is al helemaal rondom weg, werk van de shet denk ik. Vind het doodzonde dus als het nog kan zal ik dat zeker doen.

slim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:48

als de schors rondom weg is overleeft ie het niet meer. kan dan geen water meer naar de takken brengen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 16:00

kimberley82 schreef:
Ik ga volgen....
en hij dus wel.

Ik denk dat je hengstje ook aan het wisselen is. Dan vinden ze het heerlijk om op dingen te knabbelen.....;-)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 12:04

Balen zeg.. Arme boom.