1x per week uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:07

Ik mest de stal 5 á 6 dagen p week. Ik heb graag dat mijn pony een schone stal heeft....

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:10

Je zegt wel doodleuk dat het minder stro kost, maar ik denk juist van niet. ;)
Als je elke dag een flinke plak stro(zoals ik uit de OP kan begrijpen) in de stal kwakt en de stront en dergelijke laat liggen, is dat een behoorlijk duur grapje.
Ik denk dat je veel goedkoper uit bent wanneer je elke dag de stront en natte plekken eruit haalt, per dag een kwartiertje werk misschien, als er dan net wat aan de weinige kant stro in ligt, kun je er gerust een halve plak(of minder) in gooien.
Dan ga je in mijn ogen veel beter om met de verzorging van je paard en met je portefeuille.
Bovendien vind ik het ronduit smerig als je de stal van je viervoeter maar eens per week schoonmaakt.
Laatst bijgewerkt door moelly op 22-12-11 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

CKR

Re: 1x per week uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:12

Een vriendin van mij deed ik ook altijd op deze manier voordat zij op mot overstapte. De stal was altijd verre van vies, maar zorgde er dan wel altijd voor dat er elke dag een goede nieuwe laag kwam. 1 dag in de week haalde zij de stal dan helemaal leeg.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:14

Hier bij mij op stal 1 keer per 2 weken. Er word wel elke dag de poep uitgehaald en opgestroopt. Vind het prima je mag zelf ook mesten maar geen extra stro pakken. Na 2 weken is ze juist op z'n schoonst met een flink pak in de stal.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 19:17

Ik doe mijn stallen in de winter 1 a 2 keer in de week en laat een bodempje liggen. Nou moet ik zeggen dat beide paarden op 1 plek poepen en plassen.
In de zomer haal ik die plek elke dag even weg vanwege de vliegen enzo.. en 1 a 2 keer in de week grondig alles van zijn plek halen.

Het ligt aan de kwaliteit van het stro of ik ze 1 of 2 keer in de week doe. Ik stro wel iedere dag bij een half pakje per paard.

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:48

ik probeer tog dagelijks mijn stalletje te doen omdat meneer nog al een schijtertje is in stal zeg maar

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:59

Bij ons worden de stallen 1x per 2 weken leeggehaald. Mijn box is 6x3 en ik doe in de tussenliggende weken alleen de drollen eruit en opstrooien en mijn paard staat er keurig bij hoor. Toen ik nog een 3x3 box had deed ik wel na 1 week zelf de natte plek eruit halen maar dat is met deze grote box echt niet nodig.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:06

Hier staan ze op (redelijk dikke laag) vlas. Elke dag uitmesten en 1 keer in de week helemaal leeg, heb je relatief weinig afvoer kosten van en een schone stal.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:08

Dat is zonde om vlas er elke week helemaal uit te halen. Ik deed toen mijn oude paard op vlas stond altijd 5 pakken er tegelijk in, dan elke dag drollen eruit, 1x per week natte plek en een nieuw pak er in. Leeghalen deed ik nooit. Kost veel geld als je elke week weer die box moet vullen en je creeert zo niet echt een bodem.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:11

hier komt er ene enorme berg in.. iedere dag word het recht gelegd en evneuteel opgestrooid een dag in de week gaan we mesten.. is het te schoon om te mesten komt er of ene berg stro over heen.. of we halen er de helft uit wat wel in het midden ofzo smerig is..
en er komt daarover een nieuwe berg..

maximaal 3 weken ofzo word het zo opgestrooid.. dan komt die helemaal leeg..

en het is dan ook echt een berg word er met de shovel ingedaan.. ze lijken veel groter de paarden..

2 mensen doen zelf hun stal.. iedere dag alles eruit wat vies is.. en dan zon stom dun laagje er weer in.. een vreet alles op en staat op beton die andere ligt ook haast op het beton.. zo dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:17

1x per week? Lijkt mij wel erg smerig voor de paarden!
Op stal waar ik sta wordt het 3x per dag gedaan...

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:24

Drollen halen wij elke dag weg. Natte plekken eens in de zoveel tijd en elke dag een laagje vers stro over het oudere/nattere. (beetje potstal idee) 3 a 4 keer per jaar gaat hij helemaal leeg en wordt hij schoongespoten. Wij hebben dikke rubber matten en daar overheen dus stro.
Moet er niet aan denken hoe de stallen hier er na een week niet uitmesten uit zouden zien, als ik zie wat voor smeerboel ze er na 1 dag al van maken...Maar ik kan het me wel deels voorstellen dat wanneer je een vrij schoon paard hebt en elke dag een flinke laag stro en dan 1x per week helemaal leegscheppen (lijkt me nog best een klus) wel te doen is. Zelf zou ik er alleen niet voor kiezen

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:27

Bij ons gaan elke dag de drollen eruit & ongeveer 2 keer per week de natte plekken. Opstrooien doen we gewoon wanneer het nodig is. Ene dag wel, andere dag niet.
Ik vind elke week alles eruit wel zonde hoor, dan verspil je volgens mij best een hoop.
Daarnaast, als ik zie wat mijn paard in een nachtje mest, als dat er de hele week in ligt, is dat echt veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:29

1x per week vind ik persoonlijk veel te weinig.
Wij mesten elke dag alles uit,in de stal gaat de vieze krul eruit(natte plekken en mest) en gaat er schone bij,wat we verdelen over de stal. Werkt prima en kost minder dan 1x per week uitmesten.
Daarnaast moet echt de héle stal voorzien zijn van een dubbele laag mest,als ik zie wat er na 1 nachtje al in licht :r
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-11 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:30

Ik vind het best wel weinig en eigenlijk ook heel smerig. Je paard moet er toch zo'n 12 uur, als het al niet meer is, in staan.
Hier word 2 keer per dag uitgemest.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:31

Ik werk op een grote manege/pensionstal en daar worden alle stallen 1x per week uitgemest. de rest van de week worden ze rechtgetrokken en een nieuwe laag stro erbij. In totaal hebben wij 70 paarden staan. Dat zou erg veel werk zijn als je die elke dag zou moeten mesten, of meerdere keren per week. Er staan een paar viespeuken tussen die wel 2x per week uitgemest worden. maar de rest echt 1x per week.

Op mijn vorige stal hebben we het een tijdje uitgeprobeerd om elke dag de drollen en natte plekken eruit te halen. Uiteindelijk kostte dat meer stro en hadden we veel meer last van paarden met rotstraal. Ook was het meer werk. we waren veel langer bezig dan wanneer alle stallen 1x per week gemest werden. Dus na een tijdje zijn we weer terug gegaan naar het oude systeem van 1x per week de stallen compleet uitmesten. wel het schone stro scheiden van het vieze stro. Dat verspreiden en een schone laag er overheen.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:36

Als ze veel buiten staan een keer per dag, maar als het weer slechter wordt en ze meer op stal komen dan soms zelfs 2 keer. Ik heb zelf het idee dat ik minder stro verbruik dan als ik hem een keer in de week leeg zou halen en nieuw erin zal doen. Al dat verse stro eten de meeste paarden alleen maar op. Ik kan me wel voorstellen dat als je veel paarden op stal hebt staan dat dit erg lastig is dan lijkt mij de mestwijze van sheela het handigst. (niet alles leeg, maar het schone scheiden van het vieze)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:37

1x in de week vind ik veel te weinig.

Wij mesten iedere dag uit. hij is geen viespeuk, maar toch iedere dag de drollen en piesstukken er uit, iedere dag komt er 1 plak stro bij.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:40

Gaat dat niet enorm naar ammoniak ruiken>?
Ik was laatst op een stal waar ze om de dag mestten, hadden rond de 20 paarden staan 's nachts.
Man wat stonk het daar naar ammoniakQ!!
Bij ons mesten ze elke dag en een dikke laag vers stro erbovenop.

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:41

Ik vind het ook veel te weinig.
Behalve dat het gewoon goor is, is het ook nog eens funest voor de luchtwegen en de hoeven.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:45

Vind het echt smerig om de mest een week lang te laten liggen. Kleine moeite om iedere dag even de mest eruit te halen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:46

1x per week de natte onderlaag eruit, de droge bovenlaag onder in en dan een flinke laag schoon stro erop. Wel dagelijks de mestballen verwijderen en bij strooien.
Zo zie ik het graag en dat past ook goed bij mijn paard, die is heel zindelijke en poept en plast op een vaste plek.

De andere pensionklanten willen juist graag dat iedere dag de nattigheid eruit gehaald wordt en omdat we op een "doe het samen" stal staan ga ik daarin mee, met dien verstande dat ze bij mijn paard niet te veel eruit mogen halen en ik op mijn beurt de onderlaag uit mijn eigen stal verwijder.

Ze krijgen bijna onbeperkt voordroog, dus mesten veel en enorme hopen, die er niet uithalen zou erg vies worden :=

De paarden gaan om 9 uur naar buiten en tegen de tijd dat het donker wordt weer naar binnen, nu ca. 16 uur, maar langer licht is later naar binnen. Of dat echt helpt met de stal droog te houden valt te betwijfelen, met dit weer lekken ze behoorlijk water uit hun vacht of van de deken als ze binnen komen. ;(

Sinds vorig jaar hebben we van die waterdoorlatende matten in de stallen die op koeienroosters liggen, met een kelder eronder dus, ideaal, de stallen zijn veel droger en we verbruiken beslist minder stro en geen last van damp of luchtjes, zonder matten is dat wel anders.
Een paar stallen waar geen roosters onderzitten hebben nog dichte matten, veel natter en meer werk met uitmesten. :Y) Die krijgen een nieuwe betonbodem met gaatjes dus daar wordt nog aan gewerkt.

Als paarden stro eten krijgen ze over het algemeen te weinig hooi/voordroog bij ons blijven ze echt wel van het stro af, er ligt altijd voordroog klaar. Alle stallen hebben een voerhek, dus het voer ligt buiten de stal en het wordt dus niet vertrapt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:47

clara schreef:
Vind het echt smerig om de mest een week lang te laten liggen. Kleine moeite om iedere dag even de mest eruit te halen.

met een of een paar stallen wel ja... maar met 50 boxen..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:48

kim345 schreef:
Gaat dat niet enorm naar ammoniak ruiken>?
Ik was laatst op een stal waar ze om de dag mestten, hadden rond de 20 paarden staan 's nachts.
Man wat stonk het daar naar ammoniakQ!!
Bij ons mesten ze elke dag en een dikke laag vers stro erbovenop.

Nee hoor, mijn stal is een buitenstal dus ventilatie genoeg. Je hebt pas last van die ammoniak met uitmesten als je de dikke plak eruit haald (poep etc. Wordt een keurige harde plek dan dus t is ook geen smeerboel)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:50

Niets mis mee, de paarden hebben een mooie dikke laag in de stal. Dat ligt lekker en ze glijden niet zo snel weg met opstaan of rollen. Plus ook nog extra warm.
Het bespaart veel extra werk ook nog, zeker met veel boxen. Iedere dag mesten kost heel veel tijd en veel meer strooisel, wil je de paarden er fatsoenlijk bij hebben staan.