Pony heeft altijd een vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Re: Pony heeft altijd een vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:07

Ik volg dit ook even, ik wordt ook gillend gek van mijn varken. Ze staat momenteel stil, heeft dus geen bal te doen en is aan het vreten geslagen (emo eter :D ) Stro at ze elke dag haar stal leeg ook terwijl ze nog aan het werk was, terwijl ze daar anders heel erg schoon op was. Elke dag een plak van zo'n 400 kilo baal erbij, daar wordt je ook niet echt vrolijk van in de portemonnee.

Zaagsel heeft ze gestaan maar dat vindt ik zelf niet zo'n succes omdat er dan helemaal niks te knabbelen is als het hooi op is, en nu heb ik gehakseld stro. Werkte perfect een week of 3, totdat ze erachter kwam dat ze dit ook lust... zucht.. Dus nu heb ik 3 plakken hooi én een plak stro als ruwvoer neergegooid voor de nacht in de hoop dat ze dan minder gaat eten.

Tendance, jij haalt dus elke dag ook de natte plekken eruit begrijp ik? (ik neem aan dat vlas en gehakseld stro ongeveer hetzelfde werken, op vlas mag ze niet omdat ze dat ook eet) Want het is het proberen waard uiteraard, ik vermoed dat ik haar vanavond zo ongeveer op het beton terugvindt..

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:12

Ik lees even mee....
Ik ben net naar een stal verhuisd (paard stond in een hit actief stal) en is een zwijn....
Mijn vorige paard heb ik eerst een jaar op stal gestaan (overdag buiten) en die stond op vlas. Op zich wel fijn Maar omdat hij best netjes was (achterin mesten enz)

Nu heb ik rapsodi (gehakseld koolzaadstro) geeft meer volume dan vlas Alleen probleem is dat mn paard de stal omwoelt (je krijgt geen vaste bodem hierdoor) En mest wel grotendeels aan een kant van de stal maar toch is het een zooi!

Ik heb 1,5 week geleden de stal gevuld met 4 pakken (stal is 9,5 m2) Lag een dikke laag in. Elke dag mest eruit en eventueel natte plekken. (1 a 2 kruiwagens per dag) Na een week een baal bij gestrooid. En nu 4 dagen later was het me een zwijnenstal! Heb er vandaag 2,5 kruiwagen uitgehaald en 1 baal rapsodi bijgegooid en 2 balen houtvezel... Kijken of dat spul beter werkt...

Maar probleem is grotendeelds, dat ze t omwoelt

Ze krijg heel veel hooi (onbeperkt eigenlijk) Hooinet super vol gestopt met plakken en op de grond nog een berg Zo heeft ze hele avond en nacht te eten. Hierdoor zal ze ook wel meer mesten (maar ik vind veel ruwvoer belangrijk en ze mag wel iets aankomen ook)

Ik dacht nog aan stro... maar vrees dat ze daar ook een bende van maakt....

Maar ja wat dan wel... Prijzen zijn behoorlijk per pak houtvezels, raposodi, vlas e.d. dus ja minstens 2 balen per week wordt een dure bezigheid...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:13

Ja bij vlas wordt het verzadigde rood en dat haal ik er iedere dag uit.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:19

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:20

hay,

ik gebruik nu denk ik een jaartje ook strookorrels
helemaal super!!!
en ze is ook een vieserik! gewoon stro is dus echt geen doen.
vlas of zaagsel eet ze op en al 2 keer koliek van gehad .....
dus toen maar gaan proberen
je moet het wel elkedag ff omgooien zodat het drogen kan.
ik gebruik ong. een zak (15kg) per week
moet ik wel zeggen dat ze elkedag op de wei komt dus laat ze dr stal wel iets netter
en de zakken bestel ik gewoon bij de welkoop
geloof dat ze iets van 7 a 8 euros kosten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:21

Ik lees ook even mee...

Ik heb mijn paarden nog altijd op stro staan, maar wordt er langzamerhand gestoord van... Eens per week geef ik ze ieder een baal, en doe daar vervolgens iedere dag 2 schone plakken bij. Maar vooral de pony woelt zó erg en vreet zo ontzettend veel, dat binnen 10 uur (!) zijn hele stal kaal is en hij letterlijk in de stront staat. De laatste weken heb ik er elke dag een halve baal bij gegooid.... Maar ook dat zonder succes...

Terwijl ik dus echt iedere avond uitmest.... Ik zoek dus ook een alternatief.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:59

Kleine zakken, die grote kon ik niet kwijt hier. En niet betalen op dat moment :')

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:02

Ik heb ook zo'n varken, potten geprobeerd maar dat werkt niet het word een grote smeerboel.
Nu staat hij hele dagen buiten en op vlas en dat word 'gewoon' uitgemest. Hij verbruikt iets meer als de rest maar hij staat redelijk schoon.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:44

Tendance, doe jij dan ook altijd één pak per week, of komt het voor bv na een maand dat je toch wel eens twee pakken moet doen? Ik ga het morgen proberen, maar ik vermoed dat ik maar een half pak bijmik want anders komt ze de vrijdag niet door.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:47

Nee, altijd maar 1 pak.
Ik begin dus met een nieuw paard met 4 pakken in zijn box en vanaf dat moment altijd iedere zondag een nieuw pak erbij. Ik haal de box nooit helemaal leeg!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:54

Tendance schreef:
Nee, altijd maar 1 pak.
Ik begin dus met een nieuw paard met 4 pakken in zijn box en vanaf dat moment altijd iedere zondag een nieuw pak erbij. Ik haal de box nooit helemaal leeg!

Ah kijk, ik had de eerste keer 2 pakken gedaan, toen had ze een lekker bedje en dan idd elke dag de mest eruit, 1x per week de natte plekken en 1x per week uitzeven en alles wat verzadigd was eruit halen en nieuwe baal erbij. Dan wordt het idd wel een beetje schraal na een maandje als ze het ook nog opeet :o . (Erm peerd)

Ik denk dat ik dan morgen een half pak erbij mik op jou manier, dan in het weekend een heel pak, evt volgende week de rest van dat halve pak en dan zou ze weer op volume moeten zitten. Denk ik. Als ze het tenminste niet allemaal meteen weer opvreet. ^)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:00

Die van mij eten niets op, omdat ik een nieuwe baal altijd onder het overgeblevene gooi.
Maar ik haal dus wel iedere dag het rode eruit en de drollen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:05

Mijn paard is wel zo'n smeerpijp, dat ik, er met 1 baal vlas per week niet kom. Hij sch..t de hele zooi onder en bezaait alles met mest. Wat ik ook gebruik, vlas, stro, het is altijd een zooi.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:20

Tendance schreef:
Die van mij eten niets op, omdat ik een nieuwe baal altijd onder het overgeblevene gooi.
Maar ik haal dus wel iedere dag het rode eruit en de drollen.

Ik had van het weekend een mooie nieuwe baal erbij gegooid, ze komt even op stal te staan en vreet meteen hele happen ^) {:)-:( . Was zoooo pissig, dat ik de volgende dag niet eens gemest heb, maar alles door elkaar heb gewerkt. Was het even heeeeelemaal beu. Dus ik ga een poging doen, maar ik vermoed dat ze elk vers plukje ertussen uit pulkt, al lijkt het me wel de moeite waard want op jou manier is het nieuwe ook niet echt nieuw meer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:10

Als je al het vieze erover gooit, dan kunnen ze het schone niet meer zien. Ik gooi altijd eerst het vieze naar buiten, dan het schone in het midden en dan het vieze er weer over. Geen paard dat het bij ons nog at.

Het is inderdaad het principe, dat het nieuwe niet nieuw meer is.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:13

Ik ga het straks uitproberen, helaas ben ik morgen niet op stal maar zaterdag weer wel, dus ben heeel erg benieuwd.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:32

hier ook met 4 pakken begonnen en elke week 1 nieuwe erbij. maar ik krijg het ook niet helemaal voor elkaar hoor. T is zo'n smeerpoets! Ik koop nu 1 extra pak in de week, hopelijk gaat het dan beter.
Laatst haalde ik mn riek erdoor om uit te mesten....sopte het gewoon helemaal, terwijl het nog niet rood was! Mijn schatje speelt graag met water dus alles wordt vrij snel vochtig. Ik heb nu de laatste keer veel vlas aan de zijkanten gestrooid en pak daarvan elke dag een beetje om door de hele stal te verdelen nadat ik natuurlijk alle drollies heb verwijderd. Ik ga niet meer heel de bodem los halen elke dag, wel de soppende natte plekken eruit, en t semrigste bovenste laagje en verder laat ik zoveel mogelijk bodem liggen. En dan heb ik een mooi bedje voor dr, na 10 minuten heeft ze t midden alweer kaal 8)7 . T gaat al wel iets beter op t moment dus op deze manier.

De methode om nieuw op de bodem te gooien, en oude eroverheen: blijft het dan niet glad in de stal? Omdat nieuw vlas zo heerlijk glad is?? En is je nieuwe dan niet snel doordrenkt en verzadigd omdat je t oude er weer over gooit??

t is misschien t proberen nog eens waard als het nu weer mis gaat, maar t is een manier die ik nog niemand heb zien doen bij ons op stal tenminste, maar wie weet...?

Dani2708

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:49

HOi,

Mijn paarden hebben een tijd op vlas gestaan. Mijn Merrie was nadat ik een dag ervoor een hele zak vlas erin had gegooid de dag erna alweer nat en donkerbruin. Echt niet om aan te zien! Het hengstje was een stuk schoner en droger. Maar ik vind een stal moet er netjes uit zien en met vlas wordt het al snel een donkere boel! Mijn paarden staan nu weer op stro en ik moet het afkloppen ze zijn ontzettend schoon. (ze staan nu wel veel buiten overdag). Voordat er op vlas was overgeschakeld was mijn merrie ook vies op stro dus ik snap het eigenlijk niet zo. Het feit dat ze dus overdag buiten staan doet wonderen voor je stal schijnbaar!

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:56

Mijne staat overdag al buiten...

Heb er gisteren zaagsel bij in gegooid En een zak rapsodi nog, ben benieuwd hoe t zaagsel eruit ziet...

Zit ook aan stro te denken...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:18

Dani2708 schreef:
HOi,

Mijn paarden hebben een tijd op vlas gestaan. Mijn Merrie was nadat ik een dag ervoor een hele zak vlas erin had gegooid de dag erna alweer nat en donkerbruin. Echt niet om aan te zien! Het hengstje was een stuk schoner en droger. Maar ik vind een stal moet er netjes uit zien en met vlas wordt het al snel een donkere boel! Mijn paarden staan nu weer op stro en ik moet het afkloppen ze zijn ontzettend schoon. (ze staan nu wel veel buiten overdag). Voordat er op vlas was overgeschakeld was mijn merrie ook vies op stro dus ik snap het eigenlijk niet zo. Het feit dat ze dus overdag buiten staan doet wonderen voor je stal schijnbaar!

Maar dat is toch ook logisch. De tijd dat een paard buiten staat heeft het geen tijd om de box vies te maken.
Ik vind ook dat een stal netjes moet zijn. De meeste mensen vinden, dat ik haast overdrijf in het schone, dus zo zit ik ook in elkaar en dat lukt mij perfect met vlas.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 17:38

Tendance ik zou je haast willen vragen de uitdaging hier aan te gaan haha!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:54

Waar woon je?
Oh Amersfoort, dat is een beetje ver. Was hier in de buurt graag de uitdaging aan gegaan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:01

200 Km is het maar naar mij _O- ik weet niet of dat makkelijk aan te rijden is? _O-

Kim14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:03

Mijn pony was de grootste smeerlap die je maar kon bedenken. Vlas, zaagsel, stro, of een mengsel. Werkte allemaal niet!

Maar, nu staat ze in een stal van 5 x 7.. Kan dr alles in donderen wat ik maar wil en ze is zo ontzettend mooi schoon. Wil die 3 x 3 stal echt nooit meer. Dat is echt het enige advies wat ik je geven kan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:05

Breghje schreef:
200 Km is het maar naar mij _O- ik weet niet of dat makkelijk aan te rijden is? _O-

Haha misschien per vliegtuig???