uitloopstal, met stro vies, oppotten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: uitloopstal, met stro vies, oppotten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:41

ohja, zaagsel ken ik, wordt bij ons op het werk verkocht aan 16 euro per pak. ik schat dat er in zon stal wel een pak of 4-5 in kunnen, dus dat wordt me een wat dure bedoening. zal eens kijken of ik ze goedkoper kan verkrijgen ...

kmhaaima1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:46

ik heb in mijn schuilstal tegels liggen en heb van de week rubber ringmatten gekocht bij de action, super stevig. staan mijn pony's niet meer in hun eigen urine.
ik haal wel 2 keer per dag de mest eruit. verder gebruik ik geen strooisel.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 20:49

oh, die ringmatten is wel een idee, zodat het water ietwat naar beneden kan zakken ...wordt het geen vieze boel met modder en stro?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 11:01

Heb je foto's even bekeken
Die houtsnippers zijn echt een drama voor je stal, zodra het kan zouden jullie die af moeten graven, en dan vervangen/ophogen met mooi schoon geel of grof wit zand. Storten op vieze houtsnipperderrie maakt dat het water alsnog moeilijker dieper de grond in kan, dan wanneer het op gewoon zwarte grond ligt.

Het mooiste zou zijn als voor je stal hoger is dan omliggende grond, en dan het in je stal nog weer iets hoger is dan voor je stal. En natuurlijk dat het voor je stal verhard is...

Boeren hebben vaak wel betonplaten op het erf liggen, hebben ze niet een paar van die grote platen over die ze van het voorjaar met de trekker op schoon zand voor je stal kunnen leggen> Die zijn trekpaardbestendig, en verschuiven niet en makkelijk schoon te maken. Dan ben je van de ergste ellende af. Als ze de hele ingang voor de stal tot de weidedoorgang bedekken, kunnen de koeien ook de doorgang naar het hek niet meer vertrappen en ook droog staan. Iedereen blij ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 13:41

joyce B schreef:
Heb je foto's even bekeken
Die houtsnippers zijn echt een drama voor je stal, zodra het kan zouden jullie die af moeten graven, en dan vervangen/ophogen met mooi schoon geel of grof wit zand. Storten op vieze houtsnipperderrie maakt dat het water alsnog moeilijker dieper de grond in kan, dan wanneer het op gewoon zwarte grond ligt.

Het mooiste zou zijn als voor je stal hoger is dan omliggende grond, en dan het in je stal nog weer iets hoger is dan voor je stal. En natuurlijk dat het voor je stal verhard is...

Boeren hebben vaak wel betonplaten op het erf liggen, hebben ze niet een paar van die grote platen over die ze van het voorjaar met de trekker op schoon zand voor je stal kunnen leggen> Die zijn trekpaardbestendig, en verschuiven niet en makkelijk schoon te maken. Dan ben je van de ergste ellende af. Als ze de hele ingang voor de stal tot de weidedoorgang bedekken, kunnen de koeien ook de doorgang naar het hek niet meer vertrappen en ook droog staan. Iedereen blij ;)

het is idd het plan om er beton te gieten (eigenaar zit in tuinaanleg, dus raakt regelmatig aan "restjes") , maar ik vrees dat het nu inderdaad niks zal zijn met de nattigheid.
de houtsnippers waren het eerste jaar ideaal!, tweede jaar al een heel stuk minder, en nu sh*t (er zijn er echter geen meer bijgegooid, dus alles is verteerd en de bodem is dichtgeslibt.
Momenteel is het wat opgelost, met dat het water uit de grote weides weer weggetrokken is, mogen ze terug in de grote weide en staan ze redelijk droog.
hopelijk begint het gauw droog te vriezen, dan is er geen probleem voor een tijdje :D