Kun je paard leren om zijn eigen stal te kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Re: Kun je paard leren om zijn eigen stal te kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:36

Het aanleren van eigen stal zal wel gaan. Maar ik denk dat als je 1 langzame eter hebt dat de snelle eter al gauw bij hem in de box staat om alles op te eten. tenzij je de deuren natuurlijk sluit tot ze het beide op hebben.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:40

bij ons weten ze heel goed naar welke stal ze moeten (waar hun eten staat.) 1 vd 2 sluiten we op zodat de snelste niet gaat binnenbreken bij de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:12

Marchador schreef:
passieAppel schreef:
Nee, zoals jij bedoelt niet.
Een paard zal altijd kiezen voor het meeste eten, welke stal dit ook is. :)

Dat is onzin.

Oké, vertel maar waarom.

Ik blijf erbij dat als er één stal is waar eten is, maar waar er twee zijn en de paarden weten dat,
dan zal het paard dat in de andere stal 'hoort', naar de stal gaan met het eten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:18

Hier hebben 1 pony's 2 containers als schuilstal.

De bedoeling is de fjord in die met vlas, de haflinger in die met stro.
Je raadt het al, daar lichten ze nog wel eens de hoef mee.
Haflinger staat vaak in vlas stal en fjord vreet stro stal leeg.

Tevens hebben ze beiden hun eigen voerplaats (mand met kuil) in principe die die het dichtst bij hun eigen container is.

Maar je snapt het al, ook hier gaat het fout.
De fjord is chef, dus die bepaald waar zij eet, en de haflinger mag het andere.
Is haar eten op? Dan moet de haflinger doorschuiven, want dan gaat ze verder met zijn eten.

Dus of je sluit ze op de een of andere manier op, danwel de dominantste eet het meest.

Overigens ook heel gezellig, want ze passen blijkbaar ook prima met zijn 2en in een container,
want zo treffen we ze vaak genoeg aan.

Maar hun eigen stal, nee, dat werkt niet. (ja, zolang er eten is voor beiden, daarna dus niet.)

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:02

Op mijn pensionstal gaat het in en uit stal halen van de paarden op deze manier. Enige wat we doen is hek open en de paarden lopen stuk voor stuk naar hun eigen stal, en dat zijn vijf paarden.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:41

Mijn paard loopt op stal naar der eigen box ja, maar er zijn ook 2 die bij de voertonnen blijven staan of de verkeerde box in lopen.......
Het is ook een kwestie van opvoeden vind ik, want mijn paard denkt ook wel eens grappig te zijn om naar een andere box te lopen maar 1x een gil en dan loopt ze toch echt wel naar der eigen toe.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 02:39

Ja, dat kun je ze leren. Gewoon elke keer in dezelfde stal hetzelfde paard voeren en naar verloop van tijd weten ze dat ze in die stal eten krijgen. Het andere paard weet dat dan ook van de andere stal.
Wij doen dat al jaren zo en gaat prima. Daarna doen we wel de box dicht zodat ze er niet meer uit kunnen.
Een snelle eter kan wel doorkrijgen dat er in het andere stalletje ook nog wat te halen valt mocht je de boxen niet dicht doen. Dus daar moet je wel rekening mee houden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 03:41

Mijn Fjord probeert altijd even de stal van de buurman in te lopen...

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 04:42

Ik heb op een manege ook wel eens gezien dat 30 paarden uit de weide zelf ieder naar hun
eigen stal liepen. Mooi om te zien was dat.

Nu heb ik zelf ook 2 exemplaren (ruinen) en 2 stallen die aan elkaar grenzen. De deuren staan altijd
dag en nacht open. Als het regent voer ik in hun stal en het gebeurt soms dat ze dan samen in één
stal aan het hooi beginnen, terwijl er ook een berg hooi ligt in de tweede stal.

Ze zoeken het maar uit, zolang het gezellig blijft :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:00

Eigen stal herkennen ze snel genoeg en lopen ze zo zelf in. Zou er dan ook voor kiezen pas te voeren als ze al in de stal staan.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:15

mijne wist idd ook zijn eigen stal donders goed te vinden maar als er een stal eerder al eten lag dan nam hij die toch eerst :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:23

passieAppel schreef:
Oké, vertel maar waarom.

Ik blijf erbij dat als er één stal is waar eten is, maar waar er twee zijn en de paarden weten dat,
dan zal het paard dat in de andere stal 'hoort', naar de stal gaan met het eten.

Bij ons gaan de paarden altijd los naar binnen en de staldeuren zijn gewoon open, ze gaan echt niet eerst kijken in welke stal het meeste hooi ligt :+
Ze lopen gewoon naar hun eigen stal toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:16

Marchador schreef:
passieAppel schreef:
Oké, vertel maar waarom.

Bij ons gaan de paarden altijd los naar binnen en de staldeuren zijn gewoon open, ze gaan echt niet eerst kijken in welke stal het meeste hooi ligt :+
Ze lopen gewoon naar hun eigen stal toe.

Ik denk dat je het niet helemaal snapt :)

Dat paarden eerst alle stallen langs gaan om te kijken om daarna te besluiten welke ze in gaan is onmogelijk voor een paard. Leer je (bewust of onbewust) je paarden echter dat er bij binnenkomst al eten ligt in 1 stal en de andere niks dan zullen ze allebei in die ene stal willen.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:18

Bij ons zit de routine van naar de eigen box gaan er ook goed in. Vanuit de paddock gaan ze ieder braaf naar hun eigen stal. Eentje helemaal naar rechts naar de box onder de carpoort. Twee rechtdoor hun box in. En de laatste gaat naar links, loopt de gang in en pakt de eerste box in de gang. Ideaal. Buitenzetten is ook simpel: alle boxen open en ze wandelen zo de paddock in.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:21

Hier hebben onze paarden het zichzelf aangeleerd, de kleine blijft buiten wachten, mijn jonge paard staat in schuilstal nr 1, en mijn oude paard gaat in schuilstal nr 2 staan. Het jonge paard is de baas van de groep, maar blijft wel netjes in zijn stal staan, ondanks dat de kleine (pony) eerst eten krijgt. Ik vind het wel handig, geen gedoe met een hoop paarden rond die ene emmer in je hand :)

horses1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:34

Jep die van mij weten het ook, mijn shet is nog weleens eigenwijs en die maakt rechtsomkeerd naar de voerton, maar mijn haflinger loopt altijd haar eigen stal in en blijft er ook gewoon instaan ook al doe ik de deur pas 5 minuten later dicht (heb ik een keer uitgeprobeerd, normaal doe ik de deur meteen dicht hoor). Mijn shet weet het wel hoor waar zijn stal is ik hoef maar de zeg uhh stouterd! En je ziet hem echt zo kijken van okee ik ga wel naar mijn stal!

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:29

Mijn moeder heeft vroeger op een stal gereden met heel veel paarden op een ontzettend groot stuk land. Het was een stuk land met bos, een meertje, een strand en veel weiland.Om een bepaalde tijd kregen de paarden eten en ook om die tijd kwamen ze allemaal aanlopen en ging elk paard in z'n eigen stal staan. Daarna was het een kwestie van deuren dicht doen en voila de paarden stonden binnen voor de nacht. Haha dus het is zeker mogelijk.

De mijne doen het ook, maar die gaan op stal staan zodra ze honger hebben, maar allebei in hun eigen stalletje. Ze komen wel is in elkaars stal, maar zodra ik kom voeren rennen ze snel naar hun eigen stal toe.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 21:35

Die van mij kunnen het ook. Eentje krijgt buiten voer en de ander in de loopstal. Als ik met het voer aan kom dan blijft de ene gewoon staan, en de andere schiet de stal in. Als je gewoon consequent aanhoudt dat ze hun voer pas krijgen als ze op de goede plek staan dan kun je ze overal leren te staan waar je maar wil :) Ik heb er voor de ene het commando 'stal in' aan gekoppeld :)