met oud en nieuw binnen zetten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:36

Een deur die uit 2delen bestaat nl een onderdeur en een bovendeur. Onderdeur zal iets hoger zijn dan je heup.(kan wisselen)

Ik zet alle paarden op stal.
Radio aan,veel ruwvoer.

Is evt een likje tranqeluizer niet een idee?

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:40

Mijn paarden staan aan huis en snachts altijd op stal in de schuur, maar ook ik ga nergens heen en sta om 12 uur bij de paardjes hoor :) Gewoon deur van de schuur dicht, paardjes om 5 voor 12 lekker voeren, licht aan, en dan de boel een beetje in de gaten houden, zodra het ergste geknal voorbij is loop ik even naar voren om de buren een goed nieuwjaar te wensen. Het scheelt dat we schuin tegenover een koeienboer wonen, er wordt hier rekening gehouden met zijn vee (en daar hebben mijn paarden dus ook profijt van). Hoewel de paarden vorig jaar niets meer hebben gedaan dan eens wat argwanend luisteren en daarna weer met de kop de voerbak in, blijf ik toch thuis, er zal toch idd maar een stuk vuurwerk naar binnen schieten of toch een paard in paniek raken... Ik ga nieuwjaar dus in in de schuur, wel met vriendlief erbij :D Het heeft ook wel wat :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:42

Dav schreef:
Een deur die uit 2delen bestaat nl een onderdeur en een bovendeur. Onderdeur zal iets hoger zijn dan je heup.(kan wisselen)

Radio aan,veel ruwvoer.

zou ik niet doen :n
het verdooft wel is waar, maar de schrikreacties zijn ook vele malen erger/heviger...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:44

Die van mij blijft gewoon buiten staan.. Heeft hij lekker een half hectare om los op te gaan als hij schrikt.
Als ik hem binnenzet schiet hij helemaal in de stress. Tussen onze 2 stallen zit de zadelkamer dus hij kan de andere pony niet zien. bovendeur hebben we niet dus kan niet dicht en ik heb maar schrik dat hij gewoon over de onderdeur overklimt om buiten te geraken :)
Onze stallen blijven wel openstaan en ze krijgen bergen hooi dus ze kunnen doen en laten wat ze willen..
om 12u in het weiland staan is helaas niet mogelijk bij ons..

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:45

Een van onze paarden gaat ook volkomen uit zijn koker door vuurwerk, verbouwt echt zijn stal. Carbid daarentegen doet 'm niks. Het gaat echt om de fluittonen en knallen die snel op elkaar volgen, de tig-klappers.
Vorig jaar stonden we er echt radeloos bij en konden we serieus niks doen, het was levensgevaarlijk.

Dit jaar hebben we er voor gekozen om alle 3 de paarden voor twee weken in een pensionstalling te zetten, ver weg van alle vuurwerk. Want als mijn dieren bang en gestrest zijn, heb ik ook geen plezier ! Bijkomend voordeel, nu kunnen we zelf ook, sinds jaren, weer eens weg *\o/*

Afschaffen die rotzooi !

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:46

De mijne blijven lekker buiten staan.
Om eerlijk te zeggen, ze geven er niks om :+.
Kijken een beetje dom als er een harde knal komt en gaan verder met eten. Maar voor alle zekerheid controleren we wel alles even dubbel, en is de wei-eigenaar er even om 12 uur.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:47

Wij staan wel aan de grens van een natuurgebied met weinig bewoning.
Meisje van in de straat zegt dat er toch wel wat vuurwerk wordt afgestoken.
Dit is het eerste jaar dat hij hier staat. Hij gaat wel even uit zijn plaat met vuurwerk want hij heeft al een keer buitengestaan met vuurwerk. Maar door de draad gaan zie ik hem niet doen aangezien hij daar een helse schrik van heeft :) en erover gaat niet lukken.

tita

Re: met oud en nieuw binnen zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:49

Hier in de buurt gaat alles naar binnen. Die paar shetters die ik ken gaan ook naar binnen de echte buitenblijvers gaan vaak een nachtje naar pensionstal

Wubbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:53

Caira schreef:
Wat dacht je van gewoon thuis blijven en voor je dieren zorgen? Ik zorg dat ik om 12 uur bij de paarden sta, ik voer ze de hele dag weinig en om kwart voor 12 krijgen ze pas te eten.

Ik ben het hier helemaal mee eens, om 12.00 uur blijft mijn man bij de katten en de hond en ik ga dan altijd naar de paardjes toe en ga pas weer naar binnen als het geknal wat minder aan het worden is.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:53

Wij houden onze paarden altijd binnen met de bovendeuren dicht en de radio aan. Dit gaat prima. Als ze dan overstuur raken, kan er nooit veel gebeuren.

Bij ons in de buurt heeft 2 jaar geleden een pony z'n been gebroken met oud & nieuw. Stond buiten...

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:54

Yontheke schreef:
Dit is het eerste jaar dat hij hier staat. Hij gaat wel even uit zijn plaat met vuurwerk want hij heeft al een keer buitengestaan met vuurwerk. Maar door de draad gaan zie ik hem niet doen aangezien hij daar een helse schrik van heeft :) en erover gaat niet lukken.

en waarschijnlijk word er ook carbid geschoten... ik vraag me af wat ze bij ons doen, paarden staan sowieso snachts op stal, met hooi...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:56

Dav schreef:

Radio aan,veel ruwvoer.

Oh oke! bij ons is het een deur vandaar dat ik het niet wist!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:58

Lillian__ schreef:
Yontheke schreef:

en waarschijnlijk word er ook carbid geschoten... ik vraag me af wat ze bij ons doen, paarden staan sowieso snachts op stal, met hooi...

Geen flauw idee wat dat is?

Binnenzetten is met de mijne echt geen doen, zeker als hij geen enkel ander paard kan zien.. En ik heb geen bovendeur dus als hij er dan uit wil doet hij wel een poging tot erover springen of kruipen.. en dat richt meer schade aan dan buiten staan :)

cissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:01

Bij mij blijven ze gewoon buiten. Het gaat tot nu toe altijd goed, bij ons is het ook redelijk rustig en mijn paard is totaal niet onder de indruk. Alleen de nieuwe buren bleken nogal liefhebbers te zijn vorig jaar, ik hoop dat die zich dit jaar een beetje inhouden. En ik heb een nieuwe pony, dus ik hoop dat zij ook rustig blijft. Sowieso gaan wij rond 12 uur altijd even bij ze kijken en geven we voldoende ruwvoer.

Mijn man gaat ook altijd even bij de koeien kijken. Bij de koeien doen we de windzeilen zover mogelijk omhoog en alle lichten aan, zodat ze er zo min mogelijk last van hebben maar het scheelt toch altijd wel iets melk de volgende dag. Maar ja, kan moeilijk alle buren vragen om niets af te steken. Ik vind vuurwerk sowieso iets belachelijks, maar goed, dat moet ieder voor zich weten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:02

carbid is met melkbussen schieten :)

oh ik vind vuurwerk zo mooi en leuk...
maar dat arme paard van mij :(:)

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:06

Wat vervelend voor jou en de shetties.
Om uitbreken te voorkomen, kun je ze toch maar het beste binnen zetten, denk ik.
Hebben ze een gezamenlijke stal, of staan ze apart van elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:12

Hier blijven we ook thuis vanwege de dieren hoor. De paarden op stal, alleen die vinden het vuurwerk alleen maar interessant, zijn niet bang of iets dergelijks dat scheelt.
Maar ik laat mijn dieren niet alleen met de jaarwisseling. Alles is in huis of in de schuur.

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:20

Ik zou ze ook binnen zetten, lekker veel eten geven en als het kan dan zou ik er bij blijven.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:31

Bij ons is er niemand aanwezig op de weide om 12u..
Mijn vriend zou er echt niet mee akkoord gaan om om 12u even bij de paarden te gaan staan..
En om dan mijn nieuwe jaar al direct in ruzie te beginnen :)
Ik ben er zowiezo nog wel laat op de avond en als we weer naar huis rijden we er ook wel voor om.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:32

Bij ons ook veel geknal enz. Paard gaat op stal, bovendeur dicht, lampen aan, en de radio goed hard aan met rock muziek, werkt prima. En natuurlijk hooi om hem bezig te houden. Bij de koeien de windzeilen dicht, lampen aan en daar ook de radio goed hard. Tis net een discotheek bij ons met oud en nieuw :D Maar de dieren blijven rustig en even na 12 uur gaan we altijd kijken en als het ergste geknal voorbij is de radio weer in normale stand. Lampen blijven wel de hele nacht aan. Onze hond gaat bij t paard op stal en de katten ook. Zo zijn ze niet alleen en zijn ze allemaal niet bang.

Sedalin oid kan ook, ookal wordt hier ergens in t topic anders beweert. Honden en ook katten worden heel vaak gesedeert met oud en nieuw, de vetranquil tabletjes zijn niet aan te slepen in de praktijk.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:27

hier staan ze sowieso s'nachts op stal, dus ook met oud en nieuw. Ze geven niks om al dat geknal hoor!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:40

Nou, die van mij wordt er nu al hieper de pieper van.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:51

max66 schreef:
hier staan ze sowieso s'nachts op stal, dus ook met oud en nieuw. Ze geven niks om al dat geknal hoor!

ik heb hele andere ervaringen :)

Famke160301 schreef:
Sedalin oid kan ook, ookal wordt hier ergens in t topic anders beweert.

ik was degene die anders beweerde :)
mijn paard werd eerst met scheren altijd verdoofd, werkte perfect...
dus ook een keer met oud en nieuw geprobeert...
njaa kan het iedereen af raden!!
zoals ik al zij, ja ze worden verdooft, maar als ze schrikken is de reactie ook vele malen erger...
en dat is echt niet tof :n

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:01

Ow das kei vervelend dat t zo uitpakte voor jouw paard! Ik zal even een correctie schrijven.. Sedalin kan, maar niet bij elk paard ;)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:28

Ik zou in jou geval voor binnen zetten kiezen..
Ik zou liever hebben dat ze binnen op stal van streek zijn dan dat ze ontsnappen en wie weet wat er dan allemaal kan gebeuren..

Gewoon alles dicht doen, misschien klein kiertje voor de frisse lucht, licht aan laten, radio aanzetten en veel eten geven om af te leiden.
Denk dat je in jou geval niks anders kan doen.

En zo laat mogelijk nog een keer kijken, het liefst vlak voor 12 uur en zodra je thuis bent gelijk weer kijken!