Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur787

Re: Ervaring met 5 pakken vlas per stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:58

Bedankt voor de tip! Ik ga het proberen:)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:04

Ik gebruik al dik 10 jaar vlas in de stallen. Heb er verschillende paarden op gehad, hele nette en hele smerige... Bij alle soorten beviel vlas mij nog het allerbest van alle strooiseltypes.

Zelf vind ik de hoeveelheid pakken in de box niet zo interessant. Wel wil ik de laag minimaal 20cm dik hebben. Hiermee voorkom ik dat de natte plek ook echt nat wordt aan de oppervlakte. En een dikke laag is wel zo confortabel voor het paard.
Het scheelt in verbruik weinig of je nu begint met een hele dikke laag of met een dunnere laag. Waarom dan beginnen met een dunne laag? Vind het altijd zo'n sneu gezicht, een paard die op een dun laagje moet liggen...

Fleur787

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:06

Ik zal eens kijken of ik de 20 cm haal;) denk het eerlijk gezegd niet:(

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:10

Mijn paard is niet verschrikkelijk smerig (merrie) maar beweegt wel veel waardoor het midden altijd kaal is en alle strooisel aan de zijkanten ophoopt. Ik heb stallen van 3x3 en ik denk dat er als basis ongeveer 3-4 balen Hemparade in liggen. Ik haal dagelijks de mest eruit en natte plekken wanneer ik denk dat het nodig is. Als er naar mijn mening te weinig strooisel in ligt strooi ik 1 of 2 pakken bij (ongeveer 1x per week) Daarna heb ik een paar dagen heel weinig werk, daarna wordt het weer viezer. Ik hark het strooisel altijd naar het midden zodat daar een goede laag ligt, maar 's morgens ligt het altijd weer aan de kanten..

Mijn ervaring is wel dat als je er wat meer strooisel in hebt, het langer schoon blijft. Anders had ik elke dag een vieze boel en moest ik dagelijks een beetje bijstrooien. Dat doe ik dus niet meer, ik gooi er in 1x een boel in zodat het vervolgens een paar dagen echt schoon blijft en ik weinig werk heb.

Maar het scheelt gewoon in de zomer of de winter. 's Zomers is het droger dus blijft mijn stal ook droger'en 's winters staan ze meer en langer binnen.

Ik ben gemiddeld per maand 75 euro kwijt aan strooisel voor mijn paard en mijn minishet in de winter en 50 in de zomer. Ze hebben beide een box van 3x3 maar voor mijn shet leg ik niet de hele box vol met strooisel, maar ongeveer 1/3 tot de helft.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:59

Pearlie, Hemparade is géén vlas.
Stap over op vlas en je zult zien dat je én je boxen langer schoon en droog houdt, én goedkoper uit bent :D

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:12

Dees schreef:
Pearlie, Hemparade is géén vlas.
Stap over op vlas en je zult zien dat je én je boxen langer schoon en droog houdt, én goedkoper uit bent :D

Ik heb een paard wat alles eet.... behalve Hemparade ;)

Ik heb wel een tijdje vlas gebruikt, maar op zich vond ik niet dat dat schoner was dan Hemparade hoor... Hemparade neemt heel veel vocht op!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:21

Mijn paard staat ook op vlas. Ze heeft een stal van 3 bij 4 en voorin ligt een rubber mat van een meter breed en 3 meter lang. Ik strooi alleen achter de mat op ( 3 x 3 dus ) met 2 pakken vlas en ik haal elke dag de drollen eruit, veeg de mat aan en de natte plekken om de dag. 1 keer per maand ongeveer haal ik de hele stal leeg.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:33

Ik heb een stal van 3 bij 6 en daar gaan voor de eerste keer 5 a 6 pakken vlas in.
Daarna ongeveer 1 pak per week voor bijvullen, omdat ik wel de echte natte plekken eruit haal (wekelijks), de mest dagelijks. Vaak hebben ze idd een plasplek die op gegeven moment zo verzadigd is dat de stal naar ammoniak dampen kan gaan ruiken. Die dampen zitten laag (waar paarden grootste gedeelte met hun hoofd zitten) en is erg slecht voor de gezondheid (ga ook maar eens op de knieeen om te ruiken of dat van toepassing is). Ik schuif het niet verzadigde altijd wat naar achteren en vul de voorkant steeds weer aan met schoon vlas. Zo blijft de stal altijd fris. Ik denk dat mijn laag ongeveer 15 cm is. En vooraan meestal zo'n 10 cm (maar daar liggen ze toch niet).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:42

Ik begin altijd een lege stal met 4 a 5 pakken vlas. Dat is een bodem van 4x2 meter (ze heeft een grotere stal, maar de achterkant hou ik leeg). Mijn ervaring is dat er een lekkere bodem wordt gevormd. Een vaste onderlaag. De plasplek haal ik 1x in de week (om de 5 dagen ongeveer) leeg - het hele rode spul. Vul het met oud, en gooi een nieuwe baal erin. De pisplek is ongeveer 1x1 en de rest laat ik gewoon liggen. Dus wel een beetje potten, maar werkt prima. Ik heb overigens ook geen vocht dooraltende vloer, zit wel een rooster, maar die heb ik afgesloten met matten omdat anders zoveel vlas door het rooster verloren ging.
Uiteraard elke dag drollen zeven :j Maar ik heb een kaal stuk achterin stal waar ze het meeste poept, lekker makkelijk :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 14:53

Halen jullie de stal telkens helemaal leeg?
Ik geloof dat ik dat maar 1x per jaar doe :D zonde om al dat droge spul weg te gooien...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:14

Ja, ik ook amper, zonde!. Enkel het felrode doorweekte gaat eruit, de rest blijft eigenlijk altijd liggen. Ik haal hem nooit helemaal leeg, veelte zonde :o Enkel als de stallen schoon moeten worden gespoten. En dan nog, verplaats ik meestal alles naar een stal die nog niet aan de beurt is om te spuiten, en hevel ik het later weer terug naar mijn paard haar stal over.

Hmm, als ik dat zo schrijf denk ik dat ik maar 1x echt alles heb leegetrokken en weg heb gegooid, toen ze de waterleidiing kapot had geslagen van de waterbak en er dus een mega laag water in haar stal stond en ALLES nat was :=

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:49

@ dees en Tancreda: ja, zo hoort het dus ook. :)

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:56

ik haal het alleen helemaal leeg als daar aanleiding toe is. dat is tot nu toe eigenlijk nog nooit geweest, behalve bij mijn ruin toen die alles met hooi had vermengd en het daarom zo'n enorme zooi was geworden, dat was niet meer uit te mesten.

verder ben ik erg zuinig met het schone vlas. ik heb graag een witte stal dus gooi liever teveel dan te weinig erin. en ik heb het idee dat als de paarden het eenmaal doorhebben hoe het 'systeem' werkt en ze weten dat ze zichzelf schoon kunnen houden, dat ze het dan ook graag doen. Althans, dat is mijn hoop, dat mijn ruin dat straks doorheeft en eraan gaat meewerken :+
Laatst bijgewerkt door quadripes op 18-12-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:01

3 pakken in een lege stal van 3x3m, elke dag de mest er uit scheppen en 1 keer in de week (toen deed ik het altijd op zaterdag) de natte plekken er uit en vaak een zak er bij. Heerlijk mesten en altijd nette droge stal. Schep overigens vrijwel nooit de hele stal leeg. Wat schoon en droog is kan gewoon blijven liggen, zonde om het weg te gooien.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:17

Bij ons is de stal absoluut niet wit, maar licht - tot middenbruin.
Het gaat erom dat ze droog staan en de koeklaag dicht zit zodat er geen amoniakdampen uit kunnen komen.
Daarom is het zo belangrijk dat de stal dik genoeg is. Ongeveer 15 tot 20 cm aangekoekte, vast laag.

Evelyne80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:07

Ik heb twee stallen. 's Nachts staan ze daar plus een verhard stukje. Ik heb vlas en mest ze twee keer per jaar helemaal uit. Verder iedere dag de drollen en nooit de natte plekken. (twee keer per jaar dus) Het is juist de bedoeling dat het een koek wordt en daar zo min mogelijk in wroeten. Als je dat wel doet wordt het veeel viezer en gebruik je veeel meer vlas. Ik doe twee keer per jaar drie pakken per stal erin. Verder ongeveer 1 pak per week voor twee stallen. Ik gebruik ook twee keer per jaar een pallet vlas. Super goedkoop! Zou niet meer anders willen. En weinig werk en dat is ook wel fijn. Twee keer per jaar is het natuurlijk wel meer werk maar ook dat valt reuze mee. Ongeveer drie volle kruiwagens per stal. Dat is dan zo verzadigd en nat dat het niet veel volume is. De stallen stinken niet en nog nooit maden ofzo gehad. Dat hoor je ook wel eens.

Succes!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:23

Trennie schreef:
Bij ons is de stal absoluut niet wit, maar licht - tot middenbruin.
Het gaat erom dat ze droog staan en de koeklaag dicht zit zodat er geen amoniakdampen uit kunnen komen.
Daarom is het zo belangrijk dat de stal dik genoeg is. Ongeveer 15 tot 20 cm aangekoekte, vast laag.

Idd mijn idee ook. Als ze maar droog staan! Een mooie vaste onderlaag hebben, en geen geuren. Mijn paard haar stal ruikt amper, terwijl de anderen echt snel naar pis ruiken (stro).

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:28

Mijn paard staat in een 4x4 stal, in het begin zijn er zo'n 3 a 4 pakken vlas in gekomen en nu elke week komt er een pak bij in. Erg gemakkelijk om te mesten, zomaar klaar en ze heeft nu een mooie laag voor in de winter. Straks in het voorjaar haal ik alles eruit want in de zomer gaan ze 24/7 het land op. Dan kan de stal wel weer luchten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:45

Wat veel vlas gebruiken jullie. Geloof het of niet, ik veeg elke dag de hele stal schoon en strooi ong 5 handen vol vlas erin (kleine ponystal). Tegen plassen. De pony staat overdag gewoon buiten. Ik dacht zelf ook altijd dat er wel een laag van 10 cm in moest, maar waar mijn pony staat wordt gezegt dat een klein beetje wel genoeg is. Ik durf er ook niet een hele laag in te doen, omdat mijn pony het vlas dan gewoon op eet.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:52

Ik haal hem helemaal niet leeg, ook geen piesplekken.
Ik gooi er iedere week a 1,5 week een nieuwe baal bij, die van mij staat
Ook altijd lekker te draaien en te stampen.
Werkt prima, stinkt niet en is ook niet nat.
in de tijd dat ze t land opgaan rond april trek ik hem helemaal leeg
En al hij weer op stal gaat begin oktober begin ik met 2 balen, en gooi er alleen maar bij, en voor de rest lekker laten potten, alleen de poepjes euit halen, en ook creeer ik geen heuven, maar alles lekker glad en vlak, en tot verbazing laat hij alles nu liggen, dus gelukkig ook geen betonplekken meer :)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:53

ik stop ook altijd 5 pakken vlas in ene in mijn stal. Doe er ongeveer 2,5 maand mee en dan schep ik hem weer leeg. Idiaal!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:54

Gucci_ schreef:
Wat veel vlas gebruiken jullie. Geloof het of niet, ik veeg elke dag de hele stal schoon en strooi ong 5 handen vol vlas erin (kleine ponystal). Tegen plassen. De pony staat overdag gewoon buiten. Ik dacht zelf ook altijd dat er wel een laag van 10 cm in moest, maar waar mijn pony staat wordt gezegt dat een klein beetje wel genoeg is. Ik durf er ook niet een hele laag in te doen, omdat mijn pony het vlas dan gewoon op eet.

Dus jouw pony moet gewoon op een koude harde beton vloer liggen slapen?

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:59

@quir. Gewoon lekker die balen erin gooien, beetje overspuiten mt water en azijn, voldoende hooi geve en voia, meestal is het 1 of 2 happen en dan laten ze het liggen, mijn minishet dacht ook van jammiee dat is een lekker hapje, tot zn 2e hap, toen ging ie tog maar aan zn hooi.

K zou het ind niet meer doen hoor, je pony op een koude harde vloer laten liggen, slaat straks de kou in zn benen, of raakt spierbevangen van de harde (pies)natte koude stal in de winter

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:00

Gucci_ schreef:

Ik hoop toch wel rubbere matten er onder? Dan zou het als nog niet mijn keuze zijn

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:03

steefian schreef:
@quir. Gewoon lekker die balen erin gooien, beetje overspuiten mt water en azijn, voldoende hooi geve en voia, meestal is het 1 of 2 happen en dan laten ze het liggen, mijn minishet dacht ook van jammiee dat is een lekker hapje, tot zn 2e hap, toen ging ie tog maar aan zn hooi.

K zou het ind niet meer doen hoor, je pony op een koude harde vloer laten liggen, slaat straks de kou in zn benen, of raakt spierbevangen van de harde (pies)natte koude stal in de winter

Huh? Neem aan dat t niet aan mij gericht is? Want bij mij gaan er echt wel een aantal balen in. :D