Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Wat doe je als de bak en het land te nat is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:07

Ik vind het nutteloos voor de ponies en te slecht voor de wei om ze nu op de klei te laten , ze glibberen en glijden alle kanten op en trappen alles aan gort waardoor het met goed weer ook een zooitje is.

Bij een hele grote wei is dat anders inderdaad :j

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:14

Wij mesten elke dag de bak,en als het echt slecht is blijven ze binnen maar ze gaan er wel elke dag uit.
En met die nattigheid rijdt ik met de mijne veel buiten.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:15

Binnenbak in de buurt (manege) of lekker buitenrijden

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:22

Hallo Allemaal!

Wij zijn thuis ook boer, en ik kan me dus heel goed begrijpen dat de boer zijn land netjes wil houden ivm met het bewerken van de grond. Nu hebben wij het geluk dat wij met onze ruim 50 hectare wel een stuk land kunnen missen waar onze paarden en die van mijn opa dus gerust kunnen staan.

Maar, ik zet ze nooit een hele dag buiten met deze natte grond. ivm mok. Onze paarden zijn er nogal gevoelig voor. Het paard wat ik train laat ik elke dag (na of voor het rijden) even los in de binnenbak bij onze buren waar ik altijd terecht kan. Wat ik enorm waardeeer.

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:23

@gypsy, ik ben het helemaal met je eens dat je weet dat het winter wordt, maar sommige van ons hebben te maken met een pensionhouder die het niet zomaar goed vind als je een stuk land afzet, een stuk bestraat of zand ergens stort. Of ergens een paddock maakt.

Bij on staan de paarden vanaf april 24/7 buiten (ongeveer 2 paarden per hectare). En ze hebben dit jaar zelfs tot half november 24/7 buiten gestaan.

In de winter wordt er een stuk land afgezet ter grootte van ongeveer 4 rijbakken per 3 paarden. Dit is bij ons nu een hele grote prut/blubberzooi. Maar mijn paarden gaan wel ELKE dag om 6.30 de prut in met hooi, lucerne, wortels en zemelen. De lucerne met wortels en zemelen krijgen ze 2x p.d. in een emmer geserveerd :j

En ja, ze staan tot hun kogels in de bagger :( . Ze gaan rond 16.00/17.00 uur weer naar binnen. Goed de voeten schoonspuiten met schoon water, even afdrogen en dan in een heerlijke schone droge stal met een goed dik pak stro. Ik vind het superbelangrijk dat ze naar buiten gaan dus ook met regen, hagel, onweer en meer van dat soort ellende gaan ze er uit! Wij hebben geen schuilstal, maar wel wat schuren en bosjes, waar ze een beetje uit de wind kunnen staan (als de wind uit de goede hoek komt). Wij hebben op dit moment als bak, een soort van "aquatrainer :D ", maar gelukkig hebben we een tweetal binnenmaneges in de buurt waar je voor niet al te veel geld lekker binnen kan rijden.
Ach ik zou niet op een luxe pensionstal willen staan, waar ze wel een binnenbak hebben, maar waar je paard vanaf augustus 1 uurtje p.d in de paddock mag en in de zomer alleen maar overdag op het land. Bij de één heb je wat en bij de ander laat je wat. {:)

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 19:32

Dankjullie wel voor alle reacties, intressant om allemaal te lezen.... ;)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:47

hier heb ik alles nog steeds 24/7 buiten lopen. maar nu wordt het eigenlijk wel een beetje té nat,
ook wij hebben klei grond, de wei staat dus gedeeltelijk blank en vooraan in de wei is alles kapot gelopen.
en met het glad zijn van de wei kunnen de paarden hier goed om gaan, ze dollen nog steeds vaak door de wei (waar ik wat minder fan van ben omdat het dan nog meer kapot gaat :Y)
dat laatste is dan maar zo, liever de wei een deel kapot als dat mijn paarden op stal moeten.
Ik heb er een grote hekel aan om paarden lang op stal te hebben staan en er maar een paar uur per dag uit.
Maar ook onze paarden moeten er deze week weer aan gaan geloven, weer op stal.
Ook wij hebben geen binnenbak, en er ook geen in de buurt dus ook hier moeten we het doen met een hele natte buitenbak. gelukkig kan ik ze daar zo'n 6 keer per dag in los laten en ik heb ze zoveel mogelijk buiten de stallen. ik heb er altijd zo'n hekel aan om ze op stal te hebben staan, 1 omdat ik zelf veel vroeger op moet (nu gaat de wekker rond half 7/7 uur, als ze op stal staan half 6. want ik moet alles dan 's ochtends eerst los gooien in de bak) en 2 omdat de paarden er ook een hekel aan hebben en dus vaak erg chagarijnig zijn. gelukkig heb ik het zo lang mogelijk kunnen rekken en ze mogen hier vanaf half februari ongeveer weer het land op voor 24/7 *\o/* het fijne van paarden aan huis dus, ik hoef geen rekening te houden met stalhouders of boeren oid :D

Young_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:00

Wij hebben precies hetzelfde op stal. Geen binnenbak en ze mogen niet op het land omdat het land anders kapot gaat en dan hebben ze volgend jaar geen goed gras. Wij hebben ong. 4 kilometer verderop een grote pensionstal en volgens mij mag je daar voor 5 euro per halfuur rijden. Dat is een oplossing (als er bij jou in de buurt een stal is met binnenbak). Maar op dit moment probeer ik nog zo veel mogelijk te rijden en te longeren tot dat de bak te slecht wordt. Dat is eigenlijk de enige oplossing, het is gewoon jammer dat we dit jaar een slechte zomer hebben gehad. :-(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:05

Er is natuurlijk nog een tussenstap mogelijk hè tussen in de wei of op stal :)

Gewoon een goede paddock aanleggen zodat ze nog wat rond kunnen struinen :j

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:07

zolang het droog weer is rijden we gewoon buitenritten, dan zijn ze in ieder geval buiten en krijgen beweging, maar als ze gaan wel een aantal uur naar buiten en staan nu in een natte buitenbak, vandaag hebben we een waterpomp erin gezet om de meeste water eruit te laten pompen. Zo hopen dat het wat droger wordt. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:26

Soms is het gewoon roeien met de riemen die je hebt, vooral als het niet je eigen stal is. Zo te lezen denken jullie er goed over na en maken er het beste van.

Je kan altijd overleggen met de eigenaar of er nog andere mogelijkheden zijn, niet geschoten is altijd mis.

Met de hoeven in de modder is niet zo erg. Rotstraal ontstaat eerder in een vieze stal dan in de modder.
Staan ze tot aan hun koten erin, dan is het minder. Maar ik verwacht dat een paard ook geen uren met het water in zijn koten blijft staan, dan zoeken ze wel een ander plekje op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:42

@afbaf: Al als je je paard koopt, weet je dat het ooit winter word. Dus als je denkt een geschikt maatje gevonden te hebben, ga je zoeken.
Op mijn eerste stalling moest ik een uur en een kwartier fietsen om er te komen. Jammer dan, paard had een mooi leven.

Een paard kopen, in de herfst denken oei het word winter, en dan vanuit je huidige situatie proberen iets te regelen zoals weitje afzetten etc. ja daarvan snap ik ook wel dat het niet werkt.

Ook mbt vorst. Hoe doen jullie dat? Daar moet je nu eigenlijk je klaar voor maken, de laatste dingetjes.
Want een vertrapte blubwei kun je de paarden met vorst niet inzetten.
Bestrating met ijzel erop ook niet.

paardlief staat in principe op een mengsel van zand/klei/houtsnippers (Tja, het is droog daar gaat het om, drainage helpt ook nog mee) maar het stuk bij haar schuilstal is wel bestraat. Daar gaan we deze week even een zandbak van maken, klein randje erom en rivierzand erin, zodat we niet plotseling overvallen kunnen worden door ijzel. (Ja ik ben heel blij met mijn handige vriend. :_+ )

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:04

Situaties kunnen veranderen. Toen ik mijn paard kocht reed ik er iedere dag op, en had ik dus een stal met binnenbak, overdekte paddock en 2-3 uur weidegang per dag. Daar had hij toen genoeg aan want ik reed ook veel en daar kon hij zijn energie prima in kwijt. Inmiddels is paard wat ouder, ik rij niet meer iedere dag en dus heb ik de binnenbak ingeleverd in ruil voor de hele dag weidegang voor hem.
Met slecht weer is het dan wat minder handig dan eerst, maar voor de rest van het jaar levert het veel voordeel op. Bovendien vind mijn paard er met slecht weer ook een stuk minder leuk om de hele dag buiten te staan, dan in het voorjaar als het zonnetje schijnt en het gras lekker is. Paddock vind hij ook een stuk minder leuk als op de wei. En hij heeft nu wel echt een hele grote weide, net als de andere 18 paarden op stal. Ga je voor zoveel paarden paddocks maken, dan heb je de 20 dagen in het jaar dat het echt slecht weer is, misschien profijt van. Maar de andere 345 dagen heb je er nadeel van. Met vorst en sneeuw zet ik hem trouwens gewoon buiten (met ijzers), is nog nooit fout gegaan en heb het bij andere paarden ook nog nooit fout zien gaan. Als je ze maar vanaf het begin gewoon buiten blijft zetten, weten ze zelf ook wel wat ze doen. Hij krijgt dit jaar voor het eerst wel sneeuwbeslag en schroefgaten, omdat ik dus de binnenbak niet meer heb. Zodat we wel íets kunnen doen.

Ik heb hier echt nog van niemand gelezen dat ze geen oplossingen hebben bedacht of dat de paarden het slecht hebben omdat ze niet vooruit gedacht hebben. De ideale situatie voor alle weersomstandigheden creëren gaat gewoon niet, of je moet een wei á la de Amsterdam Arena voor je paard kunnen en willen bekostigen zodat met slecht weer het dak van de wei dicht kan ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 16:07

@gypsy, ja nogmaals, ik ben het met je eens en het is erg fijn voor jou dat je een handige vriend hebt. Maar ik blijf van mening dat ik bij onze pensionhouder niet hoef aan te komen met betrating, stal, zand storten enz. Ook niet als ik dat in de maand juli al doe. Ik vind dat je nogal snel oordeelt over anderen terwijl je niet de algehele situatie kent.

@fleurtje, jij begrijpt wat ik bedoel.

Bij vorst hebben we de bak en de pensionhouder doet voordat het gaat vriezen zijn best om de landjes te vlakken. Verder heb ik mijn paardjes erg dicht bij mijn huis staan en dat betekent dat ik een aantal maal per dag het landje in kan lopen om te voeren en te kijken hoe het gaat. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het dit jaar echt EXTREEM nat is. Zo nat als nu is het echt nog nooit geweest helaas.

Ik vraag me af hoeveel ruimte jij tot je beschikking hebt het hele jaar door? Hoe groot is het stuk waar je paard nu staat? Staat hij samen met andere paarden? Heeft hij continu ruwvoer tot zijn beschikking? Wat doe je qua training/beweging met je paard? Staat hij 24/7 buiten? Zo niet, hoelang wel? En zo heb ik nog wel veel meer zaken die ik ook van belang vind. Als je de luxe hebt van ruime weilanden, luxe grote stallen en de mogelijkheden om zandbakken te maken e.d dan is dat natuurlijk super. Maar net zoals grit al schrijft moet je soms roeien met de riemen die je hebt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:25

Ik snap dat het wel een beetje een luxe situatie is waar ik in zit hoor. Niet dat ik een eigen stuk land heb of wat dan ook. Heb er gewoon mijn best voor moeten doen.

Paardlief staat op ong. 20 bij 20, overdag staat ze op een stuk waar alleen de schuilstal bestraat is (daar is hier en daar ook wel blub hoor, maar het grootste gedeelte is gewoon wat nat verder niet.) en in de nacht ook ong. 20 bij 20 helemaal bestraat met schuilstal.
Ze krijgt nu 4 dikke plakken hooi per dag, maar dat vind ik te weinig dus stappen we over naar kuil en gaan daar ook wat meer van geven. (Wel rustig opbouwen offcourse)
Ach en anders is het altijd nog leuk om met 't baasje aan de hand te gaan grazen. Of als extra het hooinet ook nog volproppen met wortels. Ze heeft trouwens drie vriendinnetjes. :)

Normaal gesproken staan ze ook in de winter overdag op de wei. (De winterwei hebben ze nu 3 keer oid ingestaan, een klein stukje dan, we werken met strookbegrazing daar.) Die wei is nog behoorlijk vet, hebben ze natuurlijk de hele zomer niet opgestaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:28

Je bent toch niet getrouwd met je stalhouder :P

De mensen die het nu best leuk voor elkaar hebben , hebben ook niet zitten wachten op hun eerste stalhouder totdat die eens aan de slag ging hoor , daar zul je zelf achteraan moeten :j

Ik snap het ook niet zo goed waarom ik hier al een paar keer langs zie komen dat het maken van fijne paddocks een soort nutteloze verspilling voor de rest van het jaar zou zijn.

Een fijne zandpaddock is altijd handig , ook in de zomer liggen en rollen ze graag in zand hoor :j

Veel in de stal is niks in zowel zomer als winter , veel in de wei is ook niks in de winter...een tussenstationnetje van een zandpaddock is altijd handig en hoeft ook niet veel te kosten.

Al helemaal niet in vergelijking met een goede bak....waar mensen niet op willen beknibbelen terwijl ze dat op winter-proof-huisvesting wel doen :)

Ik vind het altijd wel grappig dat je zelden mensen hoort zeggen : maarja , bij ons op stal hebben ze nu eenmaal geen (goede) bak , dus ik moet het doen met wat ik heb...

Want in dat geval gaat men op zoek naar een stal waar het beter voor elkaar is.

En als het dan gaat om de huisvesting voor het paard zelf , dan is het ineens wel okee want tja er is niks aan te doen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:39

Ja dan heb je het inderdaad luxe. Bij ons is het zo dat er in de zomer strookbegrazing wordt toegepast. Vanaf april ongeveer. Wij hebben zo'n 8 hectare land voor 12 paarden tot onze beschikking. In de winter is er bij ons geen gras helaas. Wij staan bij een "oude" koeienboer en die is erg zuinig op zijn land. Echter hebben we nu ondanks de erg natte zomer toch de paarden tot half nov 24/7 buiten gehad.

Maar dat betekent wel dat we in de zomer echt een supermooie weide hebben. Waar ze veel ruimte per paard hebben en ook ruim voldoende gras.

Voor nu is het helaas niet anders. Ik kan gelukkig met mijn rijpaard (de andere is afgekeurd en doet dienst als uit de kluiten gewassen gezelschapspaard van 1.72) lekker vaak naar de binnenmanege en dan is ze weer zo'n uurtje of 3/4 uit de blub.

@pmarena, klopt! Ik ben gelukkig niet getrouwd met mijn stalhouder *\o/* . Voor mij is het GROTE voordeel dat ik naast de pensionstal woon en ik ze dus in principe aan huis heb. Graag zou ik van jou lezen wat nu de echte ideale stal is. En dan bedoel ik werkelijk ALLE aspecten. Wat ik dus bedoel is dat je soms moet kiezen tussen een aantal dingen. Dus ik zie graag wat jij verstaat onder een ideale stal.
Waarom is veel in de wei niks in de winter?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-11 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:42

Pmarena, ik vind je erg zelfingenomen overkomen. En je generaliseert, want ik vind TS in deze helemaal niet overkomen als iemand die kiest voor haar eigen gemak boven die van het paard.

Beetje inleven in andermans situaties zou je niet slecht staan. Sommige dingen kun je best zelf oplossen met wat moeite en ik vind ook dat je als paardeneigenaar die moeite moet doen.
Maar jij doet net of elk probleem overwinbaar is en dat is gewoon niet het geval. Het zal altijd afwegen zijn tussen de voors en tegens om tot een pensionkeuze te komen.

Hoe vervelend dit ook is, gelukkig gaat het om periodes in het jaar en niet over het volle jaar rond. En nu duimen dat er even een adempauze komt, zodat het water weg kan in de grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:03

[***] : ik neem aan dat je verstandig genoeg bent om te begrijpen waarom het niet ideaal is als je paard in de winter de hele dag geen andere keuze heeft dan op een wei te staan die steeds natter wordt ;)

Ideale stal is voor iedereen anders. Maar aangezien je paard er 24-7-365 moet wonen , moet de plek er wel geschikt voor zijn dat het dier er dan ook het hele jaar door fijn kan staan. Of het nu wekenlang kurkdroog en 35 graden in de zomer is , -10 in de winter met overal ijs en sneeuw , of je in de herfst de hele dag aan gort regent en hagelt.

Weersomstandigheden die voor kunnen komen zijn nu niet bepaald rocket-science om aan te denken dat je daar op voorbereid moet zijn :P

Het is best wel een beetje belachelijk dat veel mensen hun paard in de zomer 24-7-365 op het land zetten en dan "vergeten" dat er ook nog zoiets is als winter , en zich dan rot schrikken als hun paard in november de hele dag in de blubber staat te soppen want wie had dat verwacht dat dat zou gebeuren , dat konden zij toch niet weten , en het is de schuld van de eigenaar van de wei want die heeft geen verharding gemaakt :P

Grit : Dat mag je vinden hoor , maar het is niet terecht :)

Wie zegt dat ik het over de TS heb :? Ik reageer ook maar gewoon op voorgaande reacties :)

Mensen zijn vaak gewoon wat te makkelijk en geven alles en iedereen de schuld van de situatie waarin ze zitten , behalve zichzelf.... terwijl je toch echt zelf bepaalde keuzes maakt waardoor je in bepaalde situaties terechtkomt. Daarvoor hoef je niet de schuld op iets of iemand anders te schuiven , of met drogredenen te komen zoals dat paddocks niet nuttig zijn :)

(algemene reactie dus)

Mowgli23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 19:17

Wij hebben de paarden nu een aantal uur in een natte bak staan, omdat een paddock maken niet kan, terrein is niet van ons en er is geen plek voor. Op het land staan mogen ze ook niet want dan wordt de boer er niet blij van. Gelukkig heeft de waterpomp het meeste water er nu al uitgepompt maar is nog lang niet droog. Zodra het droog weer is en ik heb tijd om te rijden dan gaan we gewoon rijden maar dan wel buitenrit, en anders gaan ze rond een uur of drie weer naar binnen, ze staan dan van negen tot drie buiten. Ik was vooral nieuwschierig hoe andere mensen het doen, als het land te nat is en de bak ook en hoe hun het dan oplossen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:20

Wel fijn dat je een waterpomp kunt gebruiken inderdaad , dat scheelt uiteindelijk toch nog wel een beetje :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:26

@pmarena, inderdaad ben ik verstandig genoeg. Echter merk ik dat verstand bij jou op het gebied van communiceren/discussiëren niet je sterkste punt is.
Jammer hoor :j '

En ja ik ben voorbereid op Nederlandse weersomstandigheden.

Alleen soms kun je, je niet helemaal voorbereiden op het weer. Of heb jij in je glazen bol gezien dat we een kletsnatte zomer zouden krijgen (sinds jaaaaaaaren) en een zeiknatte winter ipv de "horrowinter" waar al in september over gesproken werd???? En helaas is ons weiland op de voor mij en mijn paarden ideale stal daar niet op voorbereid. Misschien toch wel een beetje rocket-science, want zelfs het KNMI hadden dit niet voorzien. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-11 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:31

Geloof dat ik wel geluk heb met de weide op stal. En met een koeienboer die de koeien op stal zet maar de paarden buiten laat lopen. Hier was de wei alweer redelijk opgedroogd vanmiddag en de bak stond ook nog maar 1 plasje in.
Het was echt extreem nat afgelopen week. Sta sinds februari op deze stal en voor het eerst konden ze 2-3 dagen minder naar buiten vanwege het weer.
Ik vind de hele winter op de wei staan wel ideaal, lekker veel ruimte, altijd wat te knabbelen. De weides zijn nog steeds groen bij ons, en er is maar weinig blubber.
En dat het in bepaalde omstandigheden minder leuk is voor een paard daar doe je uiteindelijk toch vrij weinig aan. In het voorjaar is het gras nou eenmaal het lekkerst, in de zomer zitten er steekbeesten en kan het te warm zijn, en de hele dag regen vinden paarden ook minder fijn. Daar doe je allemaal weinig aan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:19

[***] schreef:
@pmarena, inderdaad ben ik verstandig genoeg. Echter merk ik dat verstand bij jou op het gebied van communiceren/discussiëren niet je sterkste punt is.
Jammer hoor :j '

En ja ik ben voorbereid op Nederlandse weersomstandigheden.

Alleen soms kun je, je niet helemaal voorbereiden op het weer. Of heb jij in je glazen bol gezien dat we een kletsnatte zomer zouden krijgen (sinds jaaaaaaaren) en een zeiknatte winter ipv de "horrowinter" waar al in september over gesproken werd???? En helaas is ons weiland op de voor mij en mijn paarden ideale stal daar niet op voorbereid. Misschien toch wel een beetje rocket-science, want zelfs het KNMI hadden dit niet voorzien. :D

Tja , da's jouw mening en dat is prima , we zijn niet allemaal hetzelfde gelukkig qua om de hete brij heen draaien :P

Met een beetje boerenverstand had je inderdaad kunnen weten dat het nu hartstikke nat zou worden :j

Over het gehele jaar genomen krijg je toch altijd wel grofweg een bepaalde hoeveelheid regen en zon en dergelijke.

Na het enorm droge voorjaar kun je dan ook verwachten dat de regen heus nog wel een keer komt : daar kwam die baggerzomer vandaan.
En als je een enorm bizar droge november hebt dan is het wel logisch dat je dat nog een keer moet bezuren , die nattigheid blijft niet eeuwig weg :P

Komop zeg , daar hoef je echt geen genie voor te zijn hoor :P

Ons weiland kan zoveel regen ook niet hebben trouwens hoor , maar weinig weides denk ik :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:56

@Grit: Pmarena beeld zich imo prima in in anderen. Namelijk in de paarden. :j