Middel tegen Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 21:56

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 02:27

Marion71 schreef:
Dat ligt aan de mok (= verzamelnaam) en de oorzaak.

Als mijten de oorzaak zijn, kun je smeren met sudo, betadine, noem maar op tot je een ons weegt. Het zal niet helpen, want de mijten gaan daar niet dood van. Als alleen bacteriën de oorzaak zijn, helpt sudo, wassen met betadine, goed drooghouden goed, maar consequent behandelen is echt nodig.

Vaak is de oorzaak een combi: mijten maken de huid kapot en blijven die irriteren waardoor bacteriën de kans krijgen in de huid te kruipen. Immers dat lukt ze niet in een gezonde huid (jij hebt ook bacteriën op je handen. Geen probleem, maar een ontstekinkje kan je wel krijgen als er een wondje zit. Dit principe is hetzelfde). Van de mokcure heb ik geen wonderen gezien. De oorzaak komt van buitenaf, de gevoeligheid kán wel van binnenuit komen. Mijten hebben daar uiteraard niks mee te maken.

Igv mijten kan een huidafkrabsel uitkomst bieden. Met de nadruk op kán: als er mijten inzitten heb je zekerheid. Als er geen mijten inzitten weet je alleen dat er in het afkrabsel niks zit, maar dat geeft geen zekerheid voor de rest van het weefsel. Om mijten te bestrijden is panalog een supermiddel. Niet goedkoop, maar het werkt 100%! Verkrijgbaar via je da en eigenlijk een middel voor honden en katten tegen oormijt.

Wat voor paard heb je? Vooral bij 'harige' paarden als Tinkers en Friezen zijn mijten bijna altijd de oorzaak. Preventief 2x per jaar wassen met sebacil kan veel ellende voorkomen, maar ook hiervoor geldt dat je geen garantie krijgt.

Duidelijk verhaal.
Ben het wel eens dat je eerst de oorzaak moet zien te achterhalen.
En de weerstand verhogen voor zover mogelijk.
Maar Panalog werkt tegen schimmels en bacteriën.zie http://www.ossehoofd.nl/bijsluiter.html#panalog
Is niet specifiek voor mijten.
Het zal best wel wat doen bij mok door mijten veroorzaakt maar doodt niet de mijten.
Niet te lang gebruiken , net als hydrocortiderm, omdat het cortcosteroide bevat.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 10:42

Ik gebruik in eerste instantie altijd betadine scrub om eenmaal alles goed schoon te maken.
Daarna gebruik ik altijd MSM zinkzalf (op aanraden van de DA). Dit beschermt de huid tegen vuil etc. en heeft een voedende en genezende werking voor de wond/huid. Bij mij werkt dit super, het geneest er heel snel door!
Bij echt hele erge mok heb ik wel eens droogzetters voor koeien gebruikt. Daar was het binnen 1,5 week compleet mee weg.
Overigens wat ook erg belangrijk is om alle haren rond de mok weg te knippen/scheren en zorgen dat er voldoende zuurstof bij kan komen.

Neoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:11

tine10 schreef:
Sudocreme, kun je bij supermarkt kopen bij de babyafdeling. Werkt super.

Helemaal mee eens, goede dikke laag smeren en is binnen no time weg :)

Marion71

Re: Middel tegen Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 21:11

Ondanks diverse keren wassen met sebacil, kwamen we niet van de mijten af. Het traject van wassen met betadine, sudocreme, door da gemaakte mokzalf met anti-schimmel en ab (de droogzetter van de koeien) hadden we al gehad. Ook de da zat ook te denken aan mijt en raadde panalog aan. Een weekje ermee behandeld en het was over.

Ook een ander paard dat we kochten met enorme mok kreeg het elke keer weer een heel klein beetje terug. Nu is het definitief weg. Overigens gebruiken wij bij beginnende mok gewoon met sudo of uierzalf of bij verdenking van mijt met wassen met sebacil. Als dat niet afdoende werkt, gebruiken we panalog. Je hebt niet zoveel nodig maar een flesje is meer dan 70 euro. Vind ik toch wel erg duur als een potje sudo van € 5,50 ook voldoende is.

saf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:43

hydrocortiderm werkte bij mijn pony heel goed maar dat moet dan wel via je DA is niet ergens te koop

bobeniti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:05

ik heb tandpasta gewoon goedkope witte tandpasta gebruikt droogt direct uit. heb mijn paardje nu 9 jaar en heeft 1 x mok gehad was ook binnen een dag weg.

Limerick

Re: Middel tegen Mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:44

zinkzalf werkte bij de mijne altijd prima!