voor welke stal zullen jullie kiezen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:11

rclio schreef:
Quellian schreef:
Ik vind het super als mijn paarden in de zomer 's nachts lekker binnen staan, niet elke stal wil daaraan meewerken en zeker met een paard dat makkelijk bevangen raakt... dan had ik het wel geweten :)
3 uur per dag buiten (naast de training) vind ik ook fijn, er zijn paarden die het beroerder hebben getroffen.

Dat dacht ik opzich ook maar dan zegt weer iemand zou je dat wel doen bij manege enzo dat is zo groot maar bij de beoderij heb je weer geen voorzieningen. Moeilijk hoor.

Klopt, daar zeg je wat...
Wij gaan vanaf eind van de maand naar een nieuwe stal met maar 12 stallen (waarvan 5 in eigen gebruik en wij huren er al 3) met alle voorzieningen en verzorging. Betaal je wel wat voor, maar dan heb je het precies hoe je het hebben wilt :)
Is er bij jou in de buurt niet nog wat anders te vinden?

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:15

Nee ben nu al een jaar aan het zoeken. Ben hier vorig jaar heen verhuisd om te gaan samenwonen met mijn vriend.
Mijn paard staan nu nog steeds op 45 min afstand enkele reis en dat gaat me nu toch echt op breken zeker omdat ik sinds 2 maanden geen verzorgster meer heb. zou dus graag wat dichter bij huis willen

Shareek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:15

wat ik ook een nadeel van stal 1 vind is dat je daar op vlas staat. Ik ben alleen een voorstander van vlas als het medische redenen heeft.

Lieverdje86

Re: voor welke stal zullen jullie kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:20

Ik zou voor geen van beiden kiezen op basis van de tijd dat ze buiten de stal komen.
Maar als ik moet kiezen, dan ga ik voor stal 2. Puur op basis van de faciliteiten en de reistijd.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:21

rclio, dan is het wel ideaal als je paard wordt gemest en buiten wordt gezet, dan kun je met een gerust hart een dag overslaan.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:23

Ja denk dat ik voor het moment toch maar voor stal 2 moet gaan. en dan mijn ogen en oren open houden of er nog wat nieuws aan stalling bij komt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:24

rclio schreef:
Ja denk dat ik voor het moment toch maar voor stal 2 moet gaan. en dan mijn ogen en oren open houden of er nog wat nieuws aan stalling bij komt

Precies en als er wat beters voorbij komt dan kun je je paard altijd weer verhuizen :)

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:27

ja dat is waar want als ik door de reistijd die ik nu kwijt ben er aan onder door ga dan heeft mijn paard niets aan mij en staat ie als nog in zijn stal en paddock weg te kwijnen. Dat is ook niets. Kan die beter maar 2 a 3 uur per dag langer binnen staan en dat ie er dan met mij uit komt. Denk ik

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:34

Mijn idee! Lekker voor stal 2 kiezen en je ogen en oren open houden.
Altijd dat gezeur over te weinig buiten staan! Soms heb je geen andere mogelijkheid.
Het is fijn als je paard de hele dag buiten komt maar als die mogelijkheid er niet is moet
je kiezen en rond blijven kijken. Wellicht komt de "ideale" stal nog op je pad.
Je paardje komt in ieder geval nog een paar uur buiten en met knuffelen, poetsen en
rijden komt daar nog een paar uur bij dat is op het moment het beste wat je voor hem/
haar kunt doen.
Lange reistijden kunnen je op een gegeven moment opbreken en net wat je zegt, dan heeft
je paard niets aan jou.

niezzuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:35

Ik zou ook voor stal 2 gaan.. ;)

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:41

SimoneX schreef:
Mijn idee! Lekker voor stal 2 kiezen en je ogen en oren open houden.
Altijd dat gezeur over te weinig buiten staan! Soms heb je geen andere mogelijkheid.
Het is fijn als je paard de hele dag buiten komt maar als die mogelijkheid er niet is moet
je kiezen en rond blijven kijken. Wellicht komt de "ideale" stal nog op je pad.
Je paardje komt in ieder geval nog een paar uur buiten en met knuffelen, poetsen en
rijden komt daar nog een paar uur bij dat is op het moment het beste wat je voor hem/
haar kunt doen.
Lange reistijden kunnen je op een gegeven moment opbreken en net wat je zegt, dan heeft
je paard niets aan jou.

Bedankt Ben het helemaal met je eens en ik denk dat in de winter 3 uur in de paddock en nog minimaal met mij er 2,5 uur uit. Niet zo slecht is er zijn veel paarden die het slechter hebben denk ik zo

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:45

Stal 2 klinkt helemaal niet zo gek met alle faciliteiten, inclusief een paar uur of zelfs langer kunnen buiten staan 's winters. Met een snel hoefbevangen paard met zomereczeem is het toch al niet zo makkelijk om je weidebeleid zodanig in te richten dat het voor het paard optimaal is (weet ik uit eigen ervaring). Als je je dan als paardeneigenaar geen zorgen hoeft te maken over de gezondheid van je paard ook als je een dagje overslaat of niet kan vind ik een groot voordeel.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:47

ik zou toch ook dan voor stal 2 gaan denk ik maar bij mij is het puur de reistijd die de doorslag geeft. Als je namelijk een klein uur onderweg bent (heen en terug) dan de stal nog moet doen etc dan ben je al heel wat tijd kwijt voor je ook maar gekeken hebt naar je paard. Bij 1 is het dichterbij en word de stal gedaan dus minder tijd aan die dingen en meer tijd voor je paard.

Echter dat ze in stal 1 in de zomer heel de dag buiten MOGEN staan vind ik wel weer een heel fijn idee. jammer dat ze in de winter alsnog binnen staan, dat is voor mij dus van alle 2 de stallen een zwaar minpunt.

Ook ik heb mn droomstal nog niet gevonden met rondneuzen :) helaas...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:50

het valt me altijd op dat veel mensen vallen over het 'kort buiten staan in de winter'
Ik vraag me dan meteen af in welk deel van het land deze mensen zitten, ik sta in de regio op een van de weinige stallen waar de paarden overdag een paar uur buiten komen (in groepen) maar bij de meeste stallen in de buurt moet je dat allemaal zelf regelen en ik ga dus pertinent niet 5u op stal hangen omdat mijn paard buiten moet.
We hebben hier kleigrond dus weidegang is sowieso geen optie, dan moet je al op een volpension stal staan waar ze buiten gezet worden, de meeste volpension stallen zijn groot en willen ze ze niet buiten zetten of ze hebben maar beperkt de ruimte.

Ik zou in jou geval gaan voor stal 2, zeker met een verleden met bevangenheid is overdag op het land idd misschien wel genoeg.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 12:51

nee klopt is echt een ramp om daar een balans in te vinden en iedereen weet het beter. Zoals mij verzorgster die ik had.
Nu is hij bevangen door haar ze zetten hem veel te lang op de wei en gaf hem veel te veel bix. had er regelmatig wat van gezegd maar ze wou niet luisteren. Nu hij bevangen is en ze niet meer kan rijden is ze gestopt hij mankeert volgens haar niet en zit ik te meuten volgens haar. helaas geloven heel veel mensen haar verhaal. Mensen snappen er echt niets van als je je paard binnen houd om medische redenen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:56

rclio schreef:
Mensen snappen er echt niets van als je je paard binnen houd om medische redenen.

Klopt... zo heeft mijn pony 2x een hitte beroerte gehad doordat hij in de volle zon heeft gestaan. Ik wil hem dus bij voorkeur op loeihete dagen op stal hebben, uit de zon. En dan ben je een dierenbeul ^)

Polly, daar zeg je wat inderdaad... Onze paarden verhuizen de 29e naar een kleinschalige pensionstal waar alle paarden een eigen zandpaddock hebben, met een goede bak, incl. 5x daags voeren, buiten en binnen zetten, mesten, de hele riedel en daar moet je voor betalen. Overigens staan mijn paarden 50km verderop en na de verhuizing is dat nog 30km.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:56

mijn shet staat al 2 jaar in een stenen uitloop wegens bevangenheid en ik sta dus op een van de weinige stallen waar ze 3u buiten komen overdag in de winter.
Ik weet ook wel dat meer wenselijk is maar we hebben helaas niet in het hele land zandgrond en het is gewoon niet begaanbaar nu

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:04

Ben het helemaal met je eens. Het is lastig maar je doet je best en je doet wat je kunt

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:32

Vind ik ook hoor 3 uurtjes buiten op een dag in de wintermaanden is niks mis mee... Denk ook dat de meeste er geen plezier in hebben als ze te lang in een zandbak staan zonder eten.. Of ze moeten de wei op kunnen maarja waar kan dat hier in NL? Op weining plaatsen... Maar ik vind 3 uur buiten staan wel een pre in de wintermaanden... Ik baal gewoon op het moment dat bij ons na 1 regen bui alles gelijk een zwembad wordt XD de bodem van de buitenbak en padock zijn nog niet alles helaas... En bij ons moet je het ook zelf doen in de wintermaanden en dat is lastig voor de mensen die gewoon de hele week moeten werken... :P denk dat ik voor mijn droom stal moet emigreren :z

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:35

Haha misschien moet ik dat maar aan mijn vriend gaan vragen om te emigreren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:37

Ik zou ook voor stal 2 gaan .. misschien kun je regelen bij stal 2 dat ze bv 2 a 3 uurtjes in een paddock kan staan overdag.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 13:39

Staat ie dan ook in de winter 3 uur en de zomer gewoon overdag op de wei

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:19

Zou kiezen voor stal 2
Dat omdat in de winter beide stallen evenveel/lang buitengang hebben, en de paddocks bij stal2 beter zijn, en je betere voorzieningen hebt en binnenbak. Doordat je paard alvast 3 uurtjes in de paddock heeft gestaan, komt hij langer buiten de stal en krijgt meer beweging als jij zelf op een ander moment ook nog komt om los te gooien, beweging te geven en te poetsen.

Voor een hoefbevangengevoelig paard kan de hele dag op de wei al te lang zijn, mag hij in de zomer ook een deel van de dag in een paddock staan als hij niet zo lang in de wei kan?

Zo houd ik nu mijn KWPN merrie. Ze was flink bevangen en heeft insulineresistentie. Ze loopt al vanaf de zomer slechts 1 a 2 uur op de wei (met graasmasker, nu pas af en toe zonder omdat het gras toch kort is)
en de rest in paddock met ruwvoer (en met inloopstal) Zomereczeem maakt lang buiten in de zomer ook lastiger als er geen schuilgelegenheid is.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:54

Ik zou voor stal 2 gaan,lekker dichtbij,en daar mag je met je wagen in de bak rijden.
Daar komt nog bij dat hij toch niet heel de dag op de wei kan i.v.m. hoefbevangenheid
Ik ben trouwens blij met jouw voormalige verzorgster,ze doet ook echt geen dingen die ik niet wil.

rclio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:07

ja paddock is evt ook mogelijk maar dan staat hij wel alleen