Wie heeft er ook zo'n "rare"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XXOOXX

Re: Wie heeft er ook zo'n "rare"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:43

Ik ben niet anti deken, maar mijn eerste gedachten zijn "hoe lang gaat die deken het overleven als hij met leeftijdsgenootjes staat" Als die zelf schuilt lijkt het mij prima toch en zal ik er zelf pas een deken op doen zodra die aan het werk gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:08

Ik kopieer even mijn reactie uit een ander topic dat bij deze thematiek aansluit:

Citaat:
Of je een regendeken op moet doen of niet, moet je aan je paardje zelf zien.
Mijn paard (2.5j) heeft maar een gemiddelde wintervacht. Koude redt ze meestal nog wel. Maar regen heeft haar meteen te pakken, ze rilt, staat met haar kop laag en je ziet dat ze alle energie die ze binnenkrijgt meteen weer moet opgebruiken aan het zich warm houden. Spelen, zelfs gewoon om zich heen kijken zit er dan niet meer in. Ik vind dat niet paardwaardig (wat paardnatuurlijk ook zegt ), ze heeft het dan gewoon pokkekoud punt. Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.

Conclusie: als je aan de dekens gaat, neem dan een goed gevulde.

Mijn paard is niet wild en woont niet in de gebieden/omstandigheden van een wild paard, daarbij wil ik niet dat mijn paard ten prooi valt aan natuurlijke selectie en survival of the fittest. Daarom vergelijk ik mijn paard niet met de wilde soortgenoten.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:26

ikke schreef:
Tries_en_Faf schreef:
Ik heb een aantal ijslanders, waarvan mijn jongste merrie ook echt heeeeeeeeeeeeel erg blij was toen ze in een schuilstalletje kon vorig jaar vanaf het land waar ze vanaf kwam toen zonder schuilgelegenheid.
ging dr meteen in, en kwam er de eerste dag NIET meer uit, en die had een vacht heeee, enorm!
Mijn 24jarige KWPNruin, kan je zeker ook niet in de regen rijden, steeds met zijn kont in de regen staan, en totaal niet willen lopen in een natte bak, ook hem laten we maar met rust met dit weer.

De rest vind regen heel niet zo erg

Feit dat ze er fysiek tegen kunnen is niet hetzelfde als dat ze daar mentaal ook tegen kunnen........

idd, vandaar dat ik haar daar toen weggehaald heb, wat was ze blij! Maar veel mensen zeggen 'ooooh het is toch een ijslander!! Die moeten daartegen kunnen' Dus hebben zij hun ijslander bij weer en wind zonder enig schuilplek buiten staan 'want ze kunnen ertegen' of ' ze zijn het gewend'
Ik vind dat onzin, ook een ijs moet kunnen schuilen bij slecht weer, of ie ervoor kiest om dan alsnog buiten te staan, is eigen keuze maar ik vind dat je ze op zijn minst die keuze moet geven.
Mijnes staan nu s nachts op stal, en bij slecht weer waag ik ze ook weleens een uurtje langer binnen te houden...... oeoeoeoeoeie

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:29

Hier nog twee hoor... ze staan 24/7 buiten met schuilstal, we staan op kleigrond dus alles is hier zo'n beetje modder. Mijn oudje blijft in de schuilstal staan, no way dat die eruit komt, met als gevolg dat hij nu met een stalkoker en lichte stalbenen staat. Mijn 9-jarige houdt zichzelf altijd netjes, overal modder maar hij is nog steeds lichtgevend wit! En dan de derde, de pony van mijn zus, die banjert overal doorheen, vinden we meestal met de voeten in de modder als we langsgaan, en is zwart van boven tot onder :') Die vind het helemaal niet erg in de modder.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:26

Ik sta ook niet graag in de regen hoor :+
Het lijkt misschien "raar" omdat er op bokt zo wordt gedramd op dat een paard eigenlijk liever 24/7 moeten buitenstaan zonder schuilstal dan 2 uur per dag buiten en de rest op stal.
Dood zullen ze er niet van gaan nee, maar mijn pony blijft op dit moment liever heel de dag in haar stal dan buiten te moeten (en ze kan nog grazen op een grote weide mét een vriendje, mét schuilstal en mét extra hooi en heeft een dik regendeken en een fleeceje op)

Mijn paard daarintegen vindt het niet erg zolang ze eten heeft. Laatst in augustus was het zo'n dikke hagels aan het hagelen (zeg je dat zo }:0 ) dat ik haar ging halen met in gedachte "ocharme, ze zal wel in paniek zijn!" kwam ik aan de weide stond ze gewoon te grazen met haar poep naar de hagels. Ze wou ook echt niet mee, en toen is ze uiteindelijk maar achterwaarts de weide uitgelopen :+ .

Elk paard is anders, gewoon goed naar je paard luisteren dus :)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:43

Herkenbaar :D Mijn jonge paard vindt alles prima, kan ook prima buiten zonder deken, maar die heeft lichte ZE en wordt snel vet, die komt dus in de zomer voor de schemering naar binnen. Die zou 247 wel trekken :) Maar die vindt buiten lopen dan weer niet zo interessant als er niet voldoende gras staat...lees de winter, wanneer ze hooi bijgevoerd krijgen. Omdat ze met zijn 2en zijn en ik geen inloopstallen heb staan ze of samen binnen of samen buiten. Mijn 22-jarige heeft lichte artrose, wordt echt bloedsjagrijnig van regen en kou, wil niet uit de stal als t regent en staat na een uur bij t hek.. Verbruikt dan zonder deken ook zoveel energie om zich warm te houden dat er niet tegenop te voeren is en voelt zich dan zonder deken ook echt NIET happy, dat straalt er aan alle kanten vanaf. Dus dan kan de naturalbrigade nog zo hard roepen dat ieder paard zonder deken 247 buiten hoort, maar die van mij doen t toch t beste op snachts op stal en overdag buiten, tot 12/13 uur pd buiten bij normaal en goed weer en minder uren met slecht weer.. nu met die aanhoudende regen is mijn winterwei veranderd in een baggerbende zonder gras, dan hebben ze het na een uurtje of 4 echt helemaal gezien..en dan voer ik ook nog flink hooi op de wei bij..

Ze geven idd zelf wel aan wat ze fijn vinden, hier staan ze aan huis en als ze t zat zijn dan gaat mijn jongste gewoon heel hard naar me roepen zodra ze beweging ziet :') Als t gewoon of lekker weer is krijg ik wel een 'hoi!' hinnik maar bij slecht weer is het echt zo'n klaaglijke schelle 'wie komt me redden?'hinnik :')

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:00

Gini schreef:
Ik kopieer even mijn reactie uit een ander topic dat bij deze thematiek aansluit:

Citaat:
Of je een regendeken op moet doen of niet, moet je aan je paardje zelf zien.
Mijn paard (2.5j) heeft maar een gemiddelde wintervacht. Koude redt ze meestal nog wel. Maar regen heeft haar meteen te pakken, ze rilt, staat met haar kop laag en je ziet dat ze alle energie die ze binnenkrijgt meteen weer moet opgebruiken aan het zich warm houden. Spelen, zelfs gewoon om zich heen kijken zit er dan niet meer in. Ik vind dat niet paardwaardig (wat paardnatuurlijk ook zegt ), ze heeft het dan gewoon pokkekoud punt. Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.

Mijn paard is niet wild en woont niet in de gebieden/omstandigheden van een wild paard, daarbij wil ik niet dat mijn paard ten prooi valt aan natuurlijke selectie en survival of the fittest. Daarom vergelijk ik mijn paard niet met de wilde soortgenoten.

Hier wil ik even op ingaan. Mijn pony heeft een mooie wintervacht, dicht en niet heel lang. Die krijgt een 0gr regendeken op als het elk uur regent of aan een stuk door. Als het een keer regent is het niet zo erg want dan kan ie weer op drogen, hij krijgt genoeg brandstof en is ook zo weer droog. Als ik die een "gevulde" deken op doe heb ik kans dat hij begint te zweten als het weer bijvoorbeeld eens meevalt (gebeurt ook nog wel eens) of als het opklaart. Zou je mij meer uit willen leggen wat je precies bedoelt met de eigen vachtwerking afpakken?

Verder staat mijn pony van 's ochtend half 9 tot het donker wordt buiten, of eerder als het echt rotweer is. Hij komt wel elke dag buiten om een frisse neus te halen, maar als het vriest en het heeft gesneeuwd, komt ie sneller weer binnen. Ik ben niet zo voor een deken, omdat je hem maar gedeeltelijk bedekt en hij zijn lichaamstemperatuur niet gedeeltelijk kan regelen (bv zijn benen warmer dat onder de deken).
Bij ons kan hij zo goed als droog eten, alleen zijn hoeven staan in de modder maar dat hou je toch omdat hij daar vaak staat. Verder hebben wij een heel goed water doorlatende bodem en kan hij dus altijd ergens op droge grond staan. Misschien nog een tip: bij ons bestaat de grond uit eerst een laag zand, dan een laag klei en daar dan weer zand overheen. Die laag zand is bij ons in de bak kapot gemaakt en de onderste laag zand is naar boven gehaald. Je ziet heel duidelijk het verschil tussen onze bak (waar ik nu ook gewoon in kan rijden) en het weiland.

Webbie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:02

Ik volg even... hier nog zon gevalletje

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:12

Lisanne_S schreef:
Gini schreef:
Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.

Hier wil ik even op ingaan. Mijn pony heeft een mooie wintervacht, dicht en niet heel lang. Die krijgt een 0gr regendeken op als het elk uur regent of aan een stuk door. Als het een keer regent is het niet zo erg want dan kan ie weer op drogen, hij krijgt genoeg brandstof en is ook zo weer droog. Als ik die een "gevulde" deken op doe heb ik kans dat hij begint te zweten als het weer bijvoorbeeld eens meevalt (gebeurt ook nog wel eens) of als het opklaart. Zou je mij meer uit willen leggen wat je precies bedoelt met de eigen vachtwerking afpakken?

Een paard heeft verschillende soorten haar, de lucht die wordt vastgehouden tussen die haarlagen zorgt voor isolement. Wanneer een paard koud krijgt, zet hij zijn haren recht om de isolatielaag zodoende nog dikker te maken. Wanneer je echter een deken op het paard legt, druk je alle haren tegen het lijf en kunnen de haren niet meer rechtsstaan. De deken moet nu de isolatiefunctie overnemen. Leg jij nu in de plaats maar een dun dekentje op dan kan die de volledige functie van de paardenvacht niet overnemen en het paard heeft het alsnog te koud. Een iets dikker deken neemt die functie wel volledig over en is dus een waardig equivalent voor de vacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:15

Het erste was dat ik tijdens een buitenrit een plensbui over mij heen kreeg. Wat deed ie? Juist, kont parkeren in de regen en ik kreeg hem geen stap meer vooruit :') ik was zo dichtbij de stal, had nog overwogen om zelf maar te schuilen en hem maar daar te laten staan hahaha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:09

Yellomofoon schreef:
Het lijkt misschien "raar" omdat er op bokt zo wordt gedramd op dat een paard eigenlijk liever 24/7 moeten buitenstaan zonder schuilstal dan 2 uur per dag buiten en de rest op stal.
Dood zullen ze er niet van gaan nee, maar mijn pony blijft op dit moment liever heel de dag in haar stal dan buiten te moeten (en ze kan nog grazen op een grote weide mét een vriendje, mét schuilstal en mét extra hooi en heeft een dik regendeken en een fleeceje op)

Mijn paard daarintegen vindt het niet erg zolang ze eten heeft. Laatst in augustus was het zo'n dikke hagels aan het hagelen (zeg je dat zo }:0 ) dat ik haar ging halen met in gedachte "ocharme, ze zal wel in paniek zijn!" kwam ik aan de weide stond ze gewoon te grazen met haar poep naar de hagels. Ze wou ook echt niet mee, en toen is ze uiteindelijk maar achterwaarts de weide uitgelopen :+ .

Joh, het gros hoort nog niks al toetert het paard het ze in de oren.

Het punt is inderdaad dat het per paard verschillend is.
Ik heb er eentje die staat het liefste binnen. Rustig in een hoekje, bult hooi voor z'n voeten en voor de rest: RUST GRAAG!!!! Hij heeft 15 jaar lang een regime van overdag buiten, 's nachts binnen gekend, totdat ik 'm kocht en daar zomer 24/7 buiten aan toevoegde. hij kan er uitstekend tegen, maar hij vindt het helemaal niks!

Ik heb er nog eentje; die heeft 10 jaar lang een regime van binnen, tenzij je buiten staat gekend. Je weet wel, goed sportpaard en zo. Ik heb dat beest gekocht en plompverloren 24/7 op de wei gegooit. Ze heeft nu hetzelfde regime als die andere en ze is zielsgelukkig!

It all depends.........

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 00:17

ikke schreef:
Yellomofoon schreef:

Joh, het gros hoort nog niks al toetert het paard het ze in de oren.

Het punt is inderdaad dat het per paard verschillend is.
Ik heb er eentje die staat het liefste binnen. Rustig in een hoekje, bult hooi voor z'n voeten en voor de rest: RUST GRAAG!!!! Hij heeft 15 jaar lang een regime van overdag buiten, 's nachts binnen gekend, totdat ik 'm kocht en daar zomer 24/7 buiten aan toevoegde. hij kan er uitstekend tegen, maar hij vindt het helemaal niks!

Ik heb er nog eentje; die heeft 10 jaar lang een regime van binnen, tenzij je buiten staat gekend. Je weet wel, goed sportpaard en zo. Ik heb dat beest gekocht en plompverloren 24/7 op de wei gegooit. Ze heeft nu hetzelfde regime als die andere en ze is zielsgelukkig!

It all depends.........

Euh wablieft?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 01:59

nee, heb ik gelukkig geen last van
die van mij zoeken de stal amper tot niet op.. die houden wel van het rare weer

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:35

Yellomofoon schreef:
Euh wablieft?

Als je dat tegen je paard zegt is dat al heel wat meer dan dat de meeste mensen doen :D
Luisteren naar je paard is heel goed, maar de meeste mensen zijn nogal doof...... 8-)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:41

Mijn ruin van 7 staat 24/7 buiten. Aangezien hij erg snel koliek krijgt en ook heel moeilijk op gewicht te houden is, heb ik hem nu een deken op gedaan en het verschil op vlak van zijn gewicht was te merken na een dag of 2. Ik ben nooit zo pro dekens geweest, maar ik wou het er toch op wagen, puur voor zijn comfort en gezondheid. Moest hij nu geen gewichtsprobleem gehad hebben, stond hij gewoon zonder deken.

Hij vindt zijn stal trouwens minder leuk, staat er niet graag in, gaat altijd pal in de wind staan. Als het hard regent, gaat hij wel de stal in... Meestal :+

xannemiekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:47

Mijn shetland merrie van 12 staat altijd buiten, ze heeft de gelegenheid om naar de binnen/buitenstal te gaan.. zelfs de ergste regen bui doet haar niks ze blijft gwn tegen de regen in staat. het doet er niks!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:50

Heb er hier ook 1 lopen die een gruwelijke hekel heeft aan regen , niet naar buiten te krijgen dan.
En dan afentoe met z'n hoofd naar buiten staan te loeren of het al droog is :')