Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Of je een regendeken op moet doen of niet, moet je aan je paardje zelf zien.
Mijn paard (2.5j) heeft maar een gemiddelde wintervacht. Koude redt ze meestal nog wel. Maar regen heeft haar meteen te pakken, ze rilt, staat met haar kop laag en je ziet dat ze alle energie die ze binnenkrijgt meteen weer moet opgebruiken aan het zich warm houden. Spelen, zelfs gewoon om zich heen kijken zit er dan niet meer in. Ik vind dat niet paardwaardig (wat paardnatuurlijk ook zegt ), ze heeft het dan gewoon pokkekoud punt. Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.
Conclusie: als je aan de dekens gaat, neem dan een goed gevulde.
ikke schreef:Tries_en_Faf schreef:Ik heb een aantal ijslanders, waarvan mijn jongste merrie ook echt heeeeeeeeeeeeel erg blij was toen ze in een schuilstalletje kon vorig jaar vanaf het land waar ze vanaf kwam toen zonder schuilgelegenheid.
ging dr meteen in, en kwam er de eerste dag NIET meer uit, en die had een vacht heeee, enorm!
Mijn 24jarige KWPNruin, kan je zeker ook niet in de regen rijden, steeds met zijn kont in de regen staan, en totaal niet willen lopen in een natte bak, ook hem laten we maar met rust met dit weer.
De rest vind regen heel niet zo erg
Feit dat ze er fysiek tegen kunnen is niet hetzelfde als dat ze daar mentaal ook tegen kunnen........
Gini schreef:Ik kopieer even mijn reactie uit een ander topic dat bij deze thematiek aansluit:Citaat:Of je een regendeken op moet doen of niet, moet je aan je paardje zelf zien.
Mijn paard (2.5j) heeft maar een gemiddelde wintervacht. Koude redt ze meestal nog wel. Maar regen heeft haar meteen te pakken, ze rilt, staat met haar kop laag en je ziet dat ze alle energie die ze binnenkrijgt meteen weer moet opgebruiken aan het zich warm houden. Spelen, zelfs gewoon om zich heen kijken zit er dan niet meer in. Ik vind dat niet paardwaardig (wat paardnatuurlijk ook zegt ), ze heeft het dan gewoon pokkekoud punt. Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.
Mijn paard is niet wild en woont niet in de gebieden/omstandigheden van een wild paard, daarbij wil ik niet dat mijn paard ten prooi valt aan natuurlijke selectie en survival of the fittest. Daarom vergelijk ik mijn paard niet met de wilde soortgenoten.
Lisanne_S schreef:Gini schreef:Als het dus nodig is leg ik haar een dikkere regendeken op (heb er een van 200 en 300 grams naargelang de temperatuur). Een 0 of 100 grams regendeken zou ik niet doen. Je pakt dan namelijk de eigen vachtwerking af, maar geeft daarbij niets in de plaats.
Hier wil ik even op ingaan. Mijn pony heeft een mooie wintervacht, dicht en niet heel lang. Die krijgt een 0gr regendeken op als het elk uur regent of aan een stuk door. Als het een keer regent is het niet zo erg want dan kan ie weer op drogen, hij krijgt genoeg brandstof en is ook zo weer droog. Als ik die een "gevulde" deken op doe heb ik kans dat hij begint te zweten als het weer bijvoorbeeld eens meevalt (gebeurt ook nog wel eens) of als het opklaart. Zou je mij meer uit willen leggen wat je precies bedoelt met de eigen vachtwerking afpakken?
Yellomofoon schreef:Ik sta ook niet graag in de regen hoor![]()
Het lijkt misschien "raar" omdat er op bokt zo wordt gedramd op dat een paard eigenlijk liever 24/7 moeten buitenstaan zonder schuilstal dan 2 uur per dag buiten en de rest op stal.
Dood zullen ze er niet van gaan nee, maar mijn pony blijft op dit moment liever heel de dag in haar stal dan buiten te moeten (en ze kan nog grazen op een grote weide mét een vriendje, mét schuilstal en mét extra hooi en heeft een dik regendeken en een fleeceje op)
Mijn paard daarintegen vindt het niet erg zolang ze eten heeft. Laatst in augustus was het zo'n dikke hagels aan het hagelen (zeg je dat zo) dat ik haar ging halen met in gedachte "ocharme, ze zal wel in paniek zijn!" kwam ik aan de weide stond ze gewoon te grazen met haar poep naar de hagels. Ze wou ook echt niet mee, en toen is ze uiteindelijk maar achterwaarts de weide uitgelopen
.
Elk paard is anders, gewoon goed naar je paard luisteren dus
ikke schreef:Yellomofoon schreef:Ik sta ook niet graag in de regen hoor![]()
Het lijkt misschien "raar" omdat er op bokt zo wordt gedramd op dat een paard eigenlijk liever 24/7 moeten buitenstaan zonder schuilstal dan 2 uur per dag buiten en de rest op stal.
Dood zullen ze er niet van gaan nee, maar mijn pony blijft op dit moment liever heel de dag in haar stal dan buiten te moeten (en ze kan nog grazen op een grote weide mét een vriendje, mét schuilstal en mét extra hooi en heeft een dik regendeken en een fleeceje op)
Mijn paard daarintegen vindt het niet erg zolang ze eten heeft. Laatst in augustus was het zo'n dikke hagels aan het hagelen (zeg je dat zo) dat ik haar ging halen met in gedachte "ocharme, ze zal wel in paniek zijn!" kwam ik aan de weide stond ze gewoon te grazen met haar poep naar de hagels. Ze wou ook echt niet mee, en toen is ze uiteindelijk maar achterwaarts de weide uitgelopen
.
Elk paard is anders, gewoon goed naar je paard luisteren dus
Joh, het gros hoort nog niks al toetert het paard het ze in de oren.
Het punt is inderdaad dat het per paard verschillend is.
Ik heb er eentje die staat het liefste binnen. Rustig in een hoekje, bult hooi voor z'n voeten en voor de rest: RUST GRAAG!!!! Hij heeft 15 jaar lang een regime van overdag buiten, 's nachts binnen gekend, totdat ik 'm kocht en daar zomer 24/7 buiten aan toevoegde. hij kan er uitstekend tegen, maar hij vindt het helemaal niks!
Ik heb er nog eentje; die heeft 10 jaar lang een regime van binnen, tenzij je buiten staat gekend. Je weet wel, goed sportpaard en zo. Ik heb dat beest gekocht en plompverloren 24/7 op de wei gegooit. Ze heeft nu hetzelfde regime als die andere en ze is zielsgelukkig!
It all depends.........