wat is jullie mening van verschillend houden van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RamboBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:53

M_D_H schreef:
ik mis een vierde optie :+
die van snachts op stal en zowel zomers en swinters in de wei :)

Ik zie dat zelf als optie 2, hier staan ze inderdaad ook zomers en winters op de wei. Soms in de bak om even te kuren, maar daarna verhuizen ze ook weer naar de wei.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:56

Optie 1 is een dikke vette no-go. Dat is NIET paardwaardig, ik vind het een vorm van dierenmishandeling, wat mensen ook zeggen. Paarden zijn gewoontedieren, tuurlijk staan ze aan het hek. Ze kennen neit anders. Verhuis ze naar een ander plekje waar ze wél de hele dag buiten staan en kijk eens hoe snel ze niet meer voor hethek staan. Dat optie 1 "ok" is, is kul, je voldoet niet aan de basisbehoeften van het dier. Dat mensen dat hun dier nog steeds aan doen zeg... ook 5 uurtjes op de dag naar buiten is vééls te kort. Als je geen goede wei hebt daarvoor, zorg je maar voor een andere uitloop. Wat iemand ook zegt, het is NIET paardwaardig en ik hoop dat mensen dat eens gaan inzien.

Optie 2 vind ik ok, maar heb ik ook alleen maar gedaan omdat wij boxen hebben met paddock. Dus ook 's nachts een uitloop. Pony stond altijd in een loopstal, maar door omstandigheden (maatje ingeslapen) moesten we kiezen: of pony 's nachts in een box met de andere twee paarden, of alleen in de loopstal. Makkelijk: bij de andere paarden. Maar ze staan wel van 's morgens vroeg tot 's avonds op het land. Dat vind ik het minimum. Maar pony staat vaak al vroeger buiten dan dat ik m'n bed uit kom, dus dat zit wel goed :D

Optie 3 vind ik ook ok, paardje wat ik net verkocht heb staat nu 24/7 buiten en kan zelf kiezen of ze naar binnen wil of niet. Prima! Beste wat je ze kunt bieden, zelf kiezen!

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:04

Ik heb mijn paard in een optie 2 staan, maar wel iets anders zoals jij optie 2 heb beschreven.

Ze staat van sochtends vroeg tot het eind van de middag in de paddock, met voer.
Savonds ben ik er om haar te vermaken en snachts staat ze dus op stal.
Dit geldt alleen zo voor de winter.
Zomers staat ze dag en nacht buiten, ongeveer van april tot oktober.

Jessx

Re: wat is jullie mening van verschillend houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 12:11

Wij hebben altijd 2 paarden (fries en haflinger) samen in een open stal met paddock gehad en overdag in de wei. Een combinatie van 2 en 3 dus met het voordeel dat je de wei kan ontlasten bij nat weer. Erg fijn gewerkt altijd, nooit problemen en je hebt er zelf weinig werk aan met binnen en buiten zetten. Paardjes altijd tevreden en goed gezond. Ideaal. Ik vind het sowieso raar dat het idee een keer is ontstaan om dieren die in kuddeverband leven in aparte hokjes te zetten en de hele dag binnen te houden.

Siel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:27

ik zou in de zomer op de wei met schuilstal ,
en 's winters elke dag een uurtje buiten en voor de rest op stal

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:56

Ik heb een stal die altijd open staat dus ze kunnen binnen wanneer ze willen, en anders hebben ze een grote paddock.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:17

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:18

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:32

Dat is voortgekomen uit een op een paarden, dus 1 paard - 1 eigenaar die ondergebracht worden apart van elkaar. Nederlanders zijn niet van elkaar lenen....dus je nieuwe paard bij een pensionpaard op stal zetten, is helemaal iets wat ze niet zouden willen...hun mooie sportpaard bij die gemene knol van die en die....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:15

Eens kijken... het 10.000 ste topic hierover???

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:44

optie 2 en optie 3.
mijn broer heeft in verleden optie 1 gehad met zijn paard maar wist hier niet van er werd hem verteld dat het paard 6 a 7 uur naar buiten ging elke dag maar aangezien hij altijd in de avonduren er was wist hij dit niet.
totdat iemand loslippig was en het eruit kwam dat ze maar 1 uurtje per dag naar buiten ging en dat was als hij er was om te rijden.
en als die er niet was stond ze dus gewoon binnen.
nou ze had er last van hij is er een paar keer zo hard van afgegaan gekneusde ribben en al dat die er bijna 2 jaar niet meer opgestapt is en sinds kort weer rijdt op der.
vind dat gewoon zwaar triest.
optie 2 hebben wij voor de meeste op 2 na die slopen hun stal en willen heel graag naar buiten dus die staan altijd buiten mits ze moeten eten dat moeten ze gewoon op stal doen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:46

Het verbaast mij nog altijd hoeveel mensen voor optie 1 gaan.
Ik zou dat persoonlijk echt niet kunnen. Ik vind het zo oneerlijk tegenover je paard.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:25

Nikass schreef:
Hey ik ben het met je eens, zelf zou ik het liefste kiezen voor een combinatie tussen 2 en 3. En optie 1 is niet okee! Alleen heb ik helaas wel optie 1. Wil ik naar een optie 2 dan moet ik minimaal 5 kwartier reizen met OV (heb geen rijbewijs+auto) en dat kost niet alleen veel tijd maar ook veel reisgeld. Ik ben deze optie wel aan t onderzoeken omdat ik moeite heb met de 5 uurtjes per dag dat mijn schatje van stal komt, maar helaas is het niet zo simpel. Ik kan een stal vinden met meer weide/paddock mogelijkheden dichter in de buurt maar deze stallen hebben zware/slechte bodems in de rijbak en geen uirijmogelijkheden. Mijn paard en ik maken heel graag een buitenrit en mijn paard heeft erg veel moeite met zware bodems, dus dit alternatief is niet heel erg aantrekkelijk.
Liefst verhuis ik naar een ander deel van Nederland waar er meer opties zijn, maar ook verhuizen met laag budget (huis verkopen/huis kopen) is best ingewikkeld. Dus, ondanks dat ik het volledig met je eens ben, lijkt het (nog) niet voor iedereen weggelegd om de keus te maken die hij zou willen.

Het is wél weggelegd, als men wat meer aan het dier denkt, en minder egoistisch is. Want jouw paard maakt helemaal niet "graag" een buitenrit met jou, die staat net zo lief op de wei hoor! Dat het een zware bodem is, zal het beest ook aan z'n reet roesten, dan gewoon niet in die bak rijden. Tuurlijk is het voor jou dan wat minder wat rijden betreft, maar de keus voor een paardwaardig leven is er dus wél. Als je niet alleen aan jezelf en rijden denkt. Het alternatief is dus wél aantrekkelijk voor je paard, alleen niet voor jou. En dat bedoel ik te zeggen, de keuze is er wel maar door het egoisme van de mens wordt het paard dus toch altijd nog als een gebruiksvoorwerp gezien die "het er maar mee moet doen" (een niet paardwaardig bestaan, wordt in de eerste levensbehoeften niet voorzien) omdat JIJ wilt rijden.
En dat vind ik ontzettend jammer, dat er dus mensen zijn die nog steeds zo denken.

Echt waar, had ik mijn dieren geen plek kunnen geven waar ze paard- en ezelwaardig kunnen wonen, dan had ik ze ook niet gehad.

En ik kom zelf uit de randstad, waar veel mensen over "klagen" dat er niets paardwaardigs te vinden is. Dit is gewoon niet waar, die mensen zoeken niet of zijn niet bereid daar wat meer voor over te hebben (financieel of qua tijd etc.) Ik zeg dan, begin dan niet aan een paard, je hebt een bepaalde verantwoording naar je dieren toe.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:38

Ik vind het wel heel wat dat je haar egoïstisch noemt.

Mijn voorkeur gaat ook niet naar optie 1, maar soms kan ik gewoon niet anders.
Ik heb 5 paarden aan huis, ik moet een kilometer heen en terug lopen vooraleer ik bij mijn weides ben.
Ik heb er dat allemaal voor over, maar mijn weides zijn zo ongelijk dat ik al eens meegemaakt heb dat mijn paard viel in de weide (Terwijl er ijs en sneeuw lag) een flinke blessure opliep en dus bijna 3 maanden geen voet meer uit de stal mocht zetten.
Nee, ik ga dan liever een stuk met mijn paarden wandelen iedere dag.

En btw, mijn 3 van de 5 paarden hier vinden het helemaaal niet leuk om 24/7 op de weide te staan.
Die staan na anderhalf uur op de weide al te drammen aan de poort dat ze naar binnen willen.

En mijn paarden op een pensionstal zetten, is voor mij financieel niet haalbaar.
De goedkoopste hier in de buurt is 250 per maand per paard. Ik betaal hier thuis voor alle paarden 250 per maand aan kosten. scheelt wel een heel hoop!
En dan is het makkelijk zeggen om dan paarden te verkopen, maar ik heb er hier al 1 die al bijna 3 jaar te koop staat!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:41

Maar je zegt het zelf al: soms kan hetgewoon niet anders. Degene waar ik op reageer zegt dat ook, om vervolgens voorbeelden te noemen waarmee het príma anders kan. Maar dat wil ze niet, omdat ze dan niet zo goed kan rijden... dat IS egoistisch tegenover het paard.

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:44

Ja ok, als rijden voor het paard gaat, dan ben ik het wel met je eens.
Ik heb ook geen fijne rijbak, gewoon een omgefreesd weiland.
En dat gaat prima :)

Nikass, kan je niet bij een boer in de buurt kijken?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:20

Dribbelkont schreef:
wat zijn jullie meningen van verschillend houden van paarden

optie 1:
paard staat in box 3 bij 3 en komt er alleen uit als eigenaar komt in de winter
staat dus meer als 23 uur op stal.
zomers onverdag weidegang en dan snachts op stal.

optie 2:
paard komt in de winter overdag in paddock en snachts op stal
en zomers overdag weiland snachts op stal

optie 3:
paard komt het gehele jaar buiten met schuilstal

ik heb mijn pony nu in optie 2 staan

maar vraag me wel eens af of ze niet blijer is met optie 3
is een tinker.
optie 1 heb ik vroeger gehad en vindt ik niet paard waardig.
optie 2 is prima
optie 3 is perfect maar vast niet voor alle rassen.

Optie 1 vind ik geen ideale keuze.. Dat sommige mensen ervoor
kiezen mogen ze uiteraard helemaal zelf bepalen :)

Optie 2 heb ik zelf. Alleen staat ze wel iets meer dan alleen snachts op stal.
In de winter staat ze zo'n 4 uur per dag buiten. Met erge regen niet , en met slecht
weer 1 of 2 uurtjes. In de zomer de hele dag buiten en echt savonds pas naar binnen.

Optie 3 lijkt mij zelf niets aangezien Nederland nogal nat kan zijn, en met al
die regen vind ik het fijner om de paarden in ieder geval in de avond en nacht op
stal te hebben staan.

Ik ben erg tevreden met mijn stalling. Bij optie 3 zitten vaak weinig faciliteiten, en daar
kan ik niets mee. Ik rij fanatiek wedstrijden en train elke dag. Dus dan wil ik mijn paard
ook niet 20 uur per dag in de stromende regen zetten. Maar 23 uur per dag op stal vind ik ook
heel erg dus dan is dit een goede middenweg.

Als ze met heel slecht weer niet naar buiten gaat, zorg ik dat ik extra lang op stal ben.
Lekker lang tutten, ruim een uur rijden en extra hooi overdag. Maar dan voel ik me er
echt niet prettig bij. :n

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 14:48

Ik heb al eerder gereageerd, mijn Welsh Pony's sectie A en B, staan (bijna) altijd buiten en ik hoor ze nooit klagen. Wij wonen pal aan de Westerschelde, het waait hier altijd en als het regent.... nou ja..... kijk naar de laatste dagen.

Gelukkig heb ik de luxe (en ik ben me daar zeer van bewust dat het een luxe is) dat ik verschillende soorten weides voor mijn pony's heb. Plat laag met veel 'plassen', natuurgebied, daar mogen ze in als het een periode lekker droog is geweest. Dijkjes met bomen en één heeft aan twee kanten een brede platte berm (vooral geschikt als het nat is en in het voorjaar) en dan nog mijn weitjes bij het huis, die probeer ik altijd alleen in het voorjaar en in de winter te gebruiken (veulens, shows en extreem weer). Ik heb een 'bakje' (snippers op klei, niet ideaal) maar ze kunnen dus altijd naar buiten.

Er staat er bij mij nooit één aan de draad zo van "mag ik aub naar binnen", ja wel om brokjes te komen eten, maar als die op zijn dan staan ze weer aan de staldeur "mag ik aub naar buiten".

Er is geen ideale oplossing, als ik hier paarden in de buurt zie, lekker glad in het velletje, geen modder, nooit nat, vind ik prachtig maar ja ik heb besloten dat ze zo natuurlijk mogelijk gehouden worden, dat houdt ook in dat ze er dus als 'VARKENS' uitzien! Mijn keuze! Ik vind het ook super als ik mensen heerlijk in hun mooie bak zie rijden, tsja als het nat is, dan kan dat bij mij niet! Mijn keuze!

Dus.... goed nadenken wat wil ik met mijn paard en dan zo eerlijk mogelijk kiezen voor je paard!