Nikass schreef:Hey ik ben het met je eens, zelf zou ik het liefste kiezen voor een combinatie tussen 2 en 3. En optie 1 is niet okee! Alleen heb ik helaas wel optie 1. Wil ik naar een optie 2 dan moet ik minimaal 5 kwartier reizen met OV (heb geen rijbewijs+auto) en dat kost niet alleen veel tijd maar ook veel reisgeld. Ik ben deze optie wel aan t onderzoeken omdat ik moeite heb met de 5 uurtjes per dag dat mijn schatje van stal komt, maar helaas is het niet zo simpel. Ik kan een stal vinden met meer weide/paddock mogelijkheden dichter in de buurt maar deze stallen hebben zware/slechte bodems in de rijbak en geen uirijmogelijkheden. Mijn paard en ik maken heel graag een buitenrit en mijn paard heeft erg veel moeite met zware bodems, dus dit alternatief is niet heel erg aantrekkelijk.
Liefst verhuis ik naar een ander deel van Nederland waar er meer opties zijn, maar ook verhuizen met laag budget (huis verkopen/huis kopen) is best ingewikkeld. Dus, ondanks dat ik het volledig met je eens ben, lijkt het (nog) niet voor iedereen weggelegd om de keus te maken die hij zou willen.
Het is wél weggelegd, als men wat meer aan het dier denkt, en minder egoistisch is. Want jouw paard maakt helemaal niet "graag" een buitenrit met jou, die staat net zo lief op de wei hoor! Dat het een zware bodem is, zal het beest ook aan z'n reet roesten, dan gewoon niet in die bak rijden. Tuurlijk is het voor jou dan wat minder wat rijden betreft, maar de keus voor een paardwaardig leven is er dus wél. Als je niet alleen aan jezelf en rijden denkt. Het alternatief is dus wél aantrekkelijk voor je paard, alleen niet voor jou. En dat bedoel ik te zeggen, de keuze is er wel maar door het egoisme van de mens wordt het paard dus toch altijd nog als een gebruiksvoorwerp gezien die "het er maar mee moet doen" (een niet paardwaardig bestaan, wordt in de eerste levensbehoeften niet voorzien) omdat JIJ wilt rijden.
En dat vind ik ontzettend jammer, dat er dus mensen zijn die nog steeds zo denken.
Echt waar, had ik mijn dieren geen plek kunnen geven waar ze paard- en ezelwaardig kunnen wonen, dan had ik ze ook niet gehad.
En ik kom zelf uit de randstad, waar veel mensen over "klagen" dat er niets paardwaardigs te vinden is. Dit is gewoon niet waar, die mensen zoeken niet of zijn niet bereid daar wat meer voor over te hebben (financieel of qua tijd etc.) Ik zeg dan, begin dan niet aan een paard, je hebt een bepaalde verantwoording naar je dieren toe.