Nope, hier geen angst voor vuurwerk en carbid. Beestjes staan gewoon buiten in de paddock met stal zoals elke andere dag. Vorig jaar was ik aan het werk, maar wil toch altijd wel gecontroleerd hebben of het met alle beesten goed is na 0.00 uur, dus broer wezen kijken. Keken niet op of om.
Amiigo
Geplaatst: 13-12-11 20:57
Ik zet hem op stal, geef hem veel hooi en laat hem lekker staan Ik ga niet kijken, dan ga ik me druk maken om niets, omdat hij dan bijv. bang is voor een knal en dan rondjes gaat lopen, en dan ga ik allemaal dingen bedenken die er kunnen gebeuren
Onze paarden zijn niet bang, ze kijken de eerste paar knallen wel even gek op, maar wennen er snel aan. Wij zijn er 's nachts altijd bij. We zorgen er wel voor dat ze niet direct langs een weg staan, zodat mensen geen rotjes oid. naar ze kunnen gooien.
overdag staan ze overigens altijd bij het hek om te kijken wat de buren aan het doen zijn als ze aan het schieten zijn. Denk dat het ook wel uitmaakt hoe paniekerig je zelf doet, ik doe altijd of het de normaalste zaak van de wereld is en het scheelt ook wel dat ik er 2 bij heb die er echt niks van maken, daar trekt de angstige zich ook aan op.
Hier mogen ze een paar dagen voor oud en nieuw niet meer de straat op, te gevaarlijk! Er word hier best veel afgestoken en de lieve jeugd schijnt er ook plezier in te hebben om af en toe een rotje naar de paarden te gooien als ze buiten staan, dus ik neem het risico niet. Natuurlijk moeten de pensionklanten het zelf weten, maar ik waarschuw wel altijd. Zelf ben ik altijd op stal oudejaarsnacht, ze krijgen hooi, wortels en het licht is aan. Nu is het hier elk jaar best heftig, want ik zit midden tussen de huizen. Buiten dat ik zelf toch niet rustig zou zitten thuis, vind ik het risico dat er een pijl ergens terecht komt en er brand uitbreekt doodeng. De paarden hebben er gelukkig niet zo veel last van, sommige helemaal niet en sommige staan met hun hoofd in een hoek gedwee alles af te wachten. Echt paniek heb ik maar 1 keer gehad met een paard dat oudejaars dag zo nodig moest worden verhuist, die kwam toen bijna over de deur heen, dat was dus een keer nooit meer! Maar ik zal blij zijn als het weer 2 januari is en alles weer voorbij!
LastDream
Geplaatst: 14-12-11 16:57
bij honden en katten heb je tog vaak van die pilletjes voor kalmeren hebben ze dat niet bij paarden ?
De paarden bij ons op stal trekken zich er ook vrij weinig van aan. Gister hadden we les en er was een 4 jarige in de les en een 3 jarige. ong 5x is er Karbid afgeschoten. Geen enkel paard keek op of om. Wij de mens schrok eerder. Dus ben niet bang dat dat helemaal mis gaat lopen.
Ben wel blij dat ze zo bom proof zijn eerlijk gezegd
Tancreda4
Geplaatst: 18-12-11 13:45
Mijne worden er heel onrustig van. Ik ben met oudjaar nog nooit op stal geweest, maar als ik zie hoe ze reageren op af en toe wat knallen - of jagers, dan zal het een feest zijn in stal Gisteren waren er bijvoorbeeld jagers en racede mijn shetlief in paniek rondjes door stal, terwilj de grote constant op de achterbenen stond. Gelukkig is het maar 1 periode in het jaar... en is het voornamelijk als er meerdere knallen volgen. Een enkele knal schrikken ze ook van, maar gaan ze niet gelijk over de zeik.
Ik haat vuurwerk, vind het zo sneu voor de dieren
Gucci_
Geplaatst: 18-12-11 18:56
Met oud en nieuw ben ik altijd bij mijn pony, en we steken het vuurwerk af in het weiland naast de stal (paarden staan er ong 50 m vanaf) Om kwart voor 12 geef ik ze een grote berg hooi en wat muesli. Ze hebben vanuit stal uitzicht over het dorp waar eerder 's avonds al vuurwerk word afgestoken, vorig jaar stond mijn pony er zelfs naar te kijken
Sa_ndraaT
Geplaatst: 19-12-11 00:17
Ik vind het er een beetje van afhangen hoe dicht je paard buiten staat waar het vuurwerk wordt afgeschoten en hoe je paard er op reageerd. Als de mogelijkheid hebt om ze binnen te zetten waarom zou je het dan niet doen?:) Binnen zal het geknal vaak toch minder te horen zijn en dan weet je dat ze veilig staan:)
xannemiekjuh
Geplaatst: 19-12-11 19:23
ik heb een halve open deur in de stal, dus mijn paard kon naar buiten kijken... dat was niet zo slim hij werd helemaal gek van het vuurwerk en rende allemaal rondjes in de stal, de dag later had hij wondjes aan zijn hoofd.. ik woon nu op een boerderij en we staken zelf het vuurwerk af.. maar je moet gwn oppasen dat je paard zich niet kan verwonden aan rare stekels in de stal ofzoo dan kan er volgens mijn niet zoveel gebeuren