geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:20

wat zijn jullie af en toe onaardig zeg, iemand kan ook onzeker geworden zijn door al die verschillende adviezen. Doe wat je eigen gevoel je zegt dan is het goed!
Het feit dat jij je paard in zo'n hit actiefstal zet zegt al dat je na denkt over hoe jij je paard gelukkig kunt maken dus....ga zo lekker door!

catalyst1

Re: geschoren paard onder de deken vandaan halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:28

Ik vraag me ook af in hoeverre het een hitactief stal is ? 300 minuten per dag kuil..das dus 6 uur kuil eten,terwijl een paard 18 uur/dag beschikking moet hebben over ruwvoer.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:30

torgil schreef:
wat zijn jullie af en toe onaardig zeg, iemand kan ook onzeker geworden zijn door al die verschillende adviezen. Doe wat je eigen gevoel je zegt dan is het goed!
Het feit dat jij je paard in zo'n hit actiefstal zet zegt al dat je na denkt over hoe jij je paard gelukkig kunt maken dus....ga zo lekker door!

Tjaah ik had dit eerlijk gezegd al verwacht.
Ik twijfelden heel erg maar toch neer gezet. Ook over de deken af doen twijfelden ik maar verschillende stalgenootjes en zus zeiden ze heeft best een aardige vacht al. Dus toch met enige twijfel proberen. Het is niet dat ik haar ziek wil hebben maar die dekens zijn ook gewoon niet comfrtabel voor haar.
Hebben echt allerlei verschillende dekens gehad en ze krijgt elke keer weer schuurplekken. Bilsingels zitten trouwens kruislings, zag dat dat ook gevragd werd. Maar grote hoeveelheden tekst op een mobiel lezen is niet zo handig.

Heb verschilende dingen bekeken en gaan het toch proberen.
Gaat het niet gaat er direct weer een deken om.
Maar met een groot binnenverblijf, vrijwel de gehele dag door kunnen eten, kunnen bewegen(voldoende ruimte om een sprintje te trekken etc) toch maar proberen.
Ze stond niet onder onwijs veel gram, 200 grams en voelden altijd heel warm daar onder.

Ze kan idd 300 minuten per dag kuil eten, 15 minuten achter elkaar volgens mij en dan weer eruit en kan ze erna weer komen eten. Maar ze kan ook verdeeld over de dag 2 kg biks eten en hebben twee grote bakken met stro erin waar ze24/7 van kunnen eten.

Zal (bijna) heel bokt wel over me heen krijgen maar achja heb zelf een topic geopend dus kon ik verwachten.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:31

catalyst1 schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre het een hitactief stal is ? 300 minuten per dag kuil..das dus 6 uur kuil eten,terwijl een paard 18 uur/dag beschikking moet hebben over ruwvoer.

300 minuten per dag kuilgras verdeeld over de dag, 24/7 beschikking over stro in bakken en biks verdeeld in beurten.
Ga maar isnaar een pensionstalling daar mag je blij zijn met 3 keer per dag hooi/kuil

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:33

Als ze nu nog een 200 grams deken op heeft dan zou ik absoluut niet de deken eraf halen, dan krijgt ze het echt te koud, 200 gram is aardig wat. Dus ik zou een deken kopen die echt goed past, daar kun je imp. Geen schuur lekken van krijgen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:35

ik heb de foto bekeken en er zit al aardig wat haar op.
ik zou het lekker doen :j

waar ik sta is een shet vorig jaar en jaar ervoor geschoren en heeft geen deken op gehad, was in okt geschoren
de pony had ook weer een aardige vacht aangemaakt
en jouw paard kan uit de wind staan,het lijkt mij geen probleem
je moet het wel goed aankijken de eerste dagen hoe hij zich voelt
maar kale pijnlijke plekken van de deken is helemaal niks.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:36

Mensen, lezen jullie eigenlijk wel wat TS schrijft?? Dat ze al heel veel verschillende dekens heeft geprobeerd? Echt... hou dan op met die goedbedoelde adviezen, want dat slaat nergens op natuurlijk. Denk dat we er wel van uitmogen gaan dat TS heeft geprobeerd een goed passende deken te vinden, zelfs met een borstbeschermer werkt het dus niet.

TS, kun je niet afbouwen? Eerst een 100 grams erop ofzo? Dan kan ze nog beetje extra haar aanmaken. Of eraf en goed in de gaten houden of ze het niet koud krijgt?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:39

mirgino schreef:
ik heb de foto bekeken en er zit al aardig wat haar op.
ik zou het lekker doen :j

waar ik sta is een shet vorig jaar en jaar ervoor geschoren en heeft geen deken op gehad, was in okt geschoren
de pony had ook weer een aardige vacht aangemaakt
en jouw paard kan uit de wind staan,het lijkt mij geen probleem
je moet het wel goed aankijken de eerste dagen hoe hij zich voelt
maar kale pijnlijke plekken van de deken is helemaal niks.

Zit idd aardig wat haar al op, er lopen de gehele dag genoeg mensen op stal dus mocht het niet gaan horen we het snel genoeg.
Morgen ochtend zijn wij er zelf weer :)
En regelmatig staat ze te relaxen in het binnenverblijf, en plukken we haar daarvandaan eruit als we komen.
Dus mocht ze het koud krijgen weet ik bijna zeker dat ze er gebruik van maakt. Ze was net lekker aan het spelen en rennen, dus die houdt zich denk ik wel warm.
En dekens liggen gewoon allemaal op stal nog dus mocht het nodig zijn zijn ze zo weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:40

Nu ik de vacht zie kan het wel zonder deken hoor, paarden maken evengoed nog een wintervacht aan. Hou het in de gaten of ze koud aanvoelt, anders kan je altijd nog een 100 grams deken op doen toch!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:42

Annickkii schreef:
Nu ik de vacht zie kan het wel zonder deken hoor, paarden maken evengoed nog een wintervacht aan. Hou het in de gaten of ze koud aanvoelt, anders kan je altijd nog een 100 grams deken op doen toch!

:j Dat is wat mij ook de doorslag gaf. Al aardig wat haar en dat ze het nu ook nog aanmaken als dat nodig is.
Bedankt, tuurlijk wordt ze in de gaten gehouden. Voelt ze koud aan of komt ze anders over krijgt ze haar dek weer op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:42

Ik ben helemaal geen dekenfan, maar zou nu niet zomaar de deken weglaten. Een paard begint in de zomer (ja echt, midden zomer) al met de voorbereidingen van een wintervacht. De wintervacht, zoals een paard die normaal gesproken aanmaakt (zonder scheren en zonder deken altijd buiten) kan nooit op dit moment worden aangemaakt (voorbereidingen zomervacht beginnen zodra de dagen weer langer worden)
Misschien toch gewoon even 'uitzitten' voor deze keer? De winter is snel genoeg weer voorbij en dan kun in het vroege voorjaar beginnen met deken af op de wat aangenamere dagen en vervolgens afbouwen, om hem volgende winter volledig achterwege te laten.

Voerbeleid op je pension lijkt mij helemaal prima.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:43

wat ik me af vraag is waarom je je paard toch ieder jaar scheerd (in ieder geval een deken om doet) terwijl je weet dat je paard al jaren lang erge schuurplekken krijgt van dekens.. :?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:46

AdnerB schreef:
wat ik me af vraag is waarom je je paard toch ieder jaar scheerd (in ieder geval een deken om doet) terwijl je weet dat je paard al jaren lang erge schuurplekken krijgt van dekens.. :?

Neehoor dit is het 2e jaar waardoor geschoren is.
Aantal jaar terug toen ze slecht in haar vach zat en het iet goed geregeld kreeg(toen we haar net hadden) en dit jaar.
Toen ze geschoren was dit jaar stond ze in een binnnstal waar ze het echt warm had vandaar geschoren. Maar toen hebben we dit plekje gevonden waar ze heel het jaar buiten staat ene heeft ze ook al veel haar aangemaakt. In 6 jaar tijd is ze dus maar 2x geschoren geweest en de keer heirvoor had ze een BH voor paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:48

liljebo schreef:
Ik ben helemaal geen dekenfan, maar zou nu niet zomaar de deken weglaten. Een paard begint in de zomer (ja echt, midden zomer) al met de voorbereidingen van een wintervacht. De wintervacht, zoals een paard die normaal gesproken aanmaakt (zonder scheren en zonder deken altijd buiten) kan nooit op dit moment worden aangemaakt (voorbereidingen zomervacht beginnen zodra de dagen weer langer worden)
Misschien toch gewoon even 'uitzitten' voor deze keer? De winter is snel genoeg weer voorbij en dan kun in het vroege voorjaar beginnen met deken af op de wat aangenamere dagen en vervolgens afbouwen, om hem volgende winter volledig achterwege te laten.

Voerbeleid op je pension lijkt mij helemaal prima.

dat zeg jij nou, maar als ik op stallen hoor worden de paarden soms 3x geschoren in de winter omdat de vacht weer aangroeit :j
en ook de shet bij mij op stal had weer een dikke vacht na een tijdje

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:59

Ik weet niet beter dan dat de vacht in d

december klaar is, (google)

ik zou de deken oplaten en desnoods afbouwen en volgend jaar niet meer scheren

nts19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:02

Vervelend dat ze schuurplekken heeft zeg! Ik zou er ook niet gelijk voor kiezen om zonder deken te laten lopen maar aangezien haar vacht heeft ze al best veel. En ze kan zich warm eten en ze staat uit de wind zoals je aangeef dus zie niet gelijk een longontsteking tegemoed.
Wel zou ik zelf afbouwen met 100 grams en dan regendeken maar je geeft al aan dat je al verschillende dekens heb geprobeerd.
En in de gaten houden zou ik zeker doen maar dat doen jij en je zus wel! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:11

mirgino schreef:
dat zeg jij nou, maar als ik op stallen hoor worden de paarden soms 3x geschoren in de winter omdat de vacht weer aangroeit :j
en ook de shet bij mij op stal had weer een dikke vacht na een tijdje

Nee hoor, dat zeg ik niet. Dat is gewoon aangetoond.
Een vereenvoudigde uitleg van het hele principe staat hier

http://www.bokt.nl/wiki/Verharen

ter aanvulling van het artikel... dagen worden korter vanaf 21 juni (21 juni is dus langste dag) en langer vanaf 21 december (kortste dag)

Ik heb daar onlangs een lang artikel over gelezen, maar dat is in het zweeds.

Klopt dat ze in de loop van de winter haar kunnen aanmaken (tot op zekere hoogte past het paard zich aan de omstandigheden aan), maar niet van dezelfde kwaliteit als de vacht die ontstaat als het paard vanaf de zomer 24/7 buiten staat.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 08-12-11 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:12

Je paard heeft al aardig wat vacht, en de aanmaak van de wintervacht gaat gewoon door hoor naarmate het kouder wordt.
Mijn paard heeft nu een herfstjas aan en in de echte winter zie je die vacht nog eens verdubbelen, al helemaal die koudbloeden kunnen dat prima.
Maar ik zou wel in enkele weken afbouwen, dus bijv snacht nog wel deken op en overdag al af. Daarna 100 grams en daarna regendeken en dan zonder. Daar zou ik enkele weken over doen en goed het weer in de gaten houden.
En natuurlijk niet meer scheren ;)

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:15

Dit probleem had ik ook met mijn pony
toen heb ik specialen schapenwollekes gekocht speciaal voor het typen deken dat ik had (merk is br)
dit hielp veel
maar nu ik die foto heb gezien zou ik het toch wagen maar van je paardj "stekkers" krijg zou ik meteen weer een deken oplegn

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:19

Ik zou het niet doen, paarden maken nu geen haar meer aan dat gebeurt tot half november/ begin december. Nu hebben ze de vacht die ze hebben.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:26

Heb je al een borstdeken overwogen? Ik weet niet waar de schuurplekken zitten maar een borstdeken kan helpen tegen schuurplekken.

http://www.piafferuitersport.nl/dekens- ... zendkosten

Persoonlijk lijkt het me geen goed idee om het paard nu 24/7 zonder deken te zetten, ondanks de vacht. Een regendeken lijkt me minimaal wenselijk.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 15:29

44Myrthe44 schreef:
Ik zou het niet doen, paarden maken nu geen haar meer aan dat gebeurt tot half november/ begin december. Nu hebben ze de vacht die ze hebben.

Je ziet bij haar toch de vacht ontwikkelen hoor, ondanks dat ze zeggen dat de vacht vanaf november ofzo niet meer groeit.
Ze heeft vooral grote schuurplekken op haar borst/schouders.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:35

Je paard is misschien niet heel kaal maar heeft vacht aangemaakt passend bij haar beschermdende deken als je nu de deken eraf haalt vraag je om moeilijkheden.
Het is jouw paard maar ik zou het niet doen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:37

geloof dat de helft van de bokkers die hier reageren niet lezen wat ts al gedaan heeft,en maar opmerkingen zetten van een borstbeshermer of andere dekens.ts heeft een borstbeschermer(bh/borstdeken) algeprobeerd!!!!! en ook merdere merk dekens.dus kom met nuttige tips waar ts iets aan heeft.

ts ik zou gewoon kijken hoe hij het doet,hij kan daar genoeg eten,je merk snel genoeg of het wel/niet kan.
en anders afbouwen met de dekens die jen hebt(maar heeft ze het dan koud,kan ze haar haar niet overeind zetten).
de wat voor jou het beste lijkt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:39

Ik vind het weer er op het moment niet meer naar om de deken er nog af te halen.
Ik zou gewoon een passende deken zoeken en evt de warmere dagen overdag de deken af laten, als je dat een tijdje doet kun je zien of de vacht nog komt.
Persoonlijk zou ik het niet meer doen en gewoon de winter uitzitten, je gaat zelf ook niet in een t-shirtje buiten lopen met dit weer.