Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Duhelo schreef:
Tigra_ schreef:
Ik zeg ook niet dat ze weinig beweging krijgen.(als je op mij doelde dan)
Persoonlijk ben ik voor minimaal 5000 m2 weide/paddock. Of dat nu alleen zomer is maakt niet zoveel uit. Maar ik vindt het heerlijk als mijn paard van wei tot wei zich helemaal uitleeft en dat kan op een kleine ruimte gewoon niet zo goed. Maar dat is mijn mening. Ik weet dat vele er anders over denken. Maar vindt het soms jammer dat mensen altijd maar overal op ieder kleine hoek een paard willen houden. En nee nu doel ik niet perse op TS maar algemeen. Want zoals ik al zei als paddock in de winter en eventueel zomer maanden 's nachts prima te doen.

haha, we quoten elkaar al in twee topics :D
het was idd op je opmerking over vrije beweging, dat kan toch opgevangen worden door een looppad omheen de weides te maken
als er rondom de weide en paddock een pad gemaakt kan worden, kom ik op een lus van ong 230 meter uit waar de paarden een sprintje kunnen trekken, lijkt mij toch al een behoorlijk stuk, zeker als ze de toertjes zoveel kunnen maken als gewenst :D

Afhankelijk van het paard mijn paard zou bij de eerste de beste bok al in de draad hangen als ze in een looppad moet lopen.
Maar ik nouja mijn paard is behoorlijk verwend met haar grote weides waar ze zich naar hartenlust "veilig" kan uit leven.
En je hebt dan wel 230 meter maar dat is geen lang recht stuk of je moet de weides echt als rechthoek hebben dan zou het eventueel nog wel kunnen maar als je dan weer een vrij breed pad wil maken wordt de rest weer kleiner. En dan nog de bochten ze moeten toch weer goed opletten zeker als ze met meerdere gaan spelen is zo'n looppad ook niet altijd even veilig volgens mij. Nou laten we het er op houden dat het voor mij en mijn paard(en) niet ideaal zou zijn en het niet mijn keus zou zijn. Wat TS doet moet ze uiteraard helemaal zelf weten als zij zich er goed bij voelt moet ze het zeker doen hoor. Ik vindt gewoon de ruimte te beperkt om zich echt goed uit te leven wat de paarden hier toch dagelijks even doen. Ander is het dus als je bv in de zomer een lekker ruime wei kunt bij huren.

Duhelo

Re: Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:27

heb je ook een punt. ik ben verwend met mijn ubercoole trekpaarden, die eens in de week 50 m sprinten en that's it :D
de ruimte is te doen, maar het is voor de paarden inderdaad fijn om nu en dan eens een echt groot stuk land te hebben.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:46

Duhelo schreef:
heb je ook een punt. ik ben verwend met mijn ubercoole trekpaarden, die eens in de week 50 m sprinten en that's it :D
de ruimte is te doen, maar het is voor de paarden inderdaad fijn om nu en dan eens een echt groot stuk land te hebben.

We komen wel goed overeen zeg!
haha wees maar blij dat ze dat niet zo erg hebben weet niet of ze bij huis staan maar anders wordt je je bed nog uit getrild :')

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 10:06

Tigra_ schreef:
Ik denk dat ik de enige ben die wat "negatief" gaat zijn maar ik vindt toch best krap voor 3 paardjes. Je hebt dus kwa vrije beweging zo'n 1500 m2? Is de 2 jarige fjord blijvend? Neem aan dat die niet eeuwig in de opfok blijft? Of is die niet van jezelf.

In de winter zou ik zeggen dat is prima te doen. Maar in de zomer ga je volgens mij weinig gras houden met 3 paarden er op. Verder vindt ik de ruimte ook wat klein. Ik zou dan eerder van alles samen een paddock maken, gedeelte aan straten van de paddock 20 x 10 ofzo waar je hooi kunt voeren. En dan in de zomer een wei bij huren waar ze of 24/7 op staan of als het bv naast gelegen land is overdag wei en s'nachts paddock+stal. Zou natuurlijk ideaal zijn als je de stallen kunt verbinden met de paddock zodat ze overdag ook schuil mogelijkheden hebben.

Ik snap je reactie wel hoor, maar aan de andere kant, iedere vooruitgang dat ze buiten kunnen lopen is er 1 toch? Iig weer 3 paarden minder die de hele dag op stal staan. :)

Fiero6

Re: Is dit een goede situatie voor mijn paardjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 11:36

Hoi allemaal,

Allereerst: ik snap van iedereen hun reactie. Ik heb bewust dit topic geopend zodat ik jullie meningen kan meenemen in mijn overwegingen.
Ik ga denk ik proberen een extra wei te huren in de zomer, mocht dit niet lukken mogen ze altijd een tijd naar het zuiden toe waar ze weides hebben van minimaal 2000m2 tot 8000m2. Dit kan gelukkig altijd, zowel zomer als winter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:58

Tigra_ schreef:
Duhelo schreef:

We komen wel goed overeen zeg!
haha wees maar blij dat ze dat niet zo erg hebben weet niet of ze bij huis staan maar anders wordt je je bed nog uit getrild :')

de grond shaked idd als ze af komen galopperen (voor een kom voer willen ze wel een effort doen *\o/* )
Maar ze staan (jammer genoeg) niet aan huis, ooit misschien wel, wie weet :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 02:43

crazycactus schreef:
Moet prima gaan, maar ik zou er voor kiezen om van de wei maar wat anders te maken (850m2 is de maat van een flinke bak mensen!!) Daar zou ik liever een goede droge rijbak van maken zodat je in de winter ook je paardjes met een gerust hart buiten kan zetten. Zo'n klein weitje heeft geen zin dat hebben ze in een dag of 2 opgegeten. Dat is de moeite niet waard. En de bak die er nu is zou ik gebruiken als paddock.

Mijn paarden (1 paard, 1 c-pony) hebben ook 2 zomers in zo'n formaat weiland gestaan. Ging prima hoor! Ze mochten er wel pas eind april/begin mei op, t/m eind oktober ongeveer. Maar zeker tot half augustus hadden ze nog wel voldoende gras. Daarna werd het wat kort, maar er stond genoeg op zodat ze nog lekker de hele dag grasjes konden knippen.. Ze kregen wel meteen de hele wei, dus misschien als je strookbegrazing doet of het in delen opsplitst dat er nog wel langer gras staat!
Ze stonden er trouwens wel maar 6 uur per dag in, maar TS zou haar paarden ook gewoon zomers snachts in de paddock kunnen zetten :)

@Tigra_ Waarom zouden paarden in de zomer meer ruimte nodig moeten hebben dan in de winter?
Ik snap dat nooit helemaal.. In de winter is een paddockje wel genoeg, en in de zomer moet er ineens een groot weiland bij? Die paarden hebben echt niet door dat ze de helft van het jaar de benen wel helemaal mogen strekken en de andere helft wat minder..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:44

_suus19_ schreef:
@Tigra_ Waarom zouden paarden in de zomer meer ruimte nodig moeten hebben dan in de winter?
Ik snap dat nooit helemaal.. In de winter is een paddockje wel genoeg, en in de zomer moet er ineens een groot weiland bij? Die paarden hebben echt niet door dat ze de helft van het jaar de benen wel helemaal mogen strekken en de andere helft wat minder..

Gaat niet alleen om de zomer ik vindt dat een paard veel ruimte nodig heeft. En als je ze dat niet het hele jaar door kan geven. Dan toch op z'n minst in de zomer dan is er voldoende weidegang te vinden over het algemeen. In mijn geval heeft mijn paard meer ruimte en weiland in de winter omdat we in de zomer aan strookbegrazing doen en ze dus 1 groot weiland hebben en in de winter hebben ze beide weides.
Ik zie liever zomer en winter voldoende ruimte maarja dat kan niet iedereen waar maken. Dan kun je toch op z'n minst zorgen dat ze een half jaar zeker goed de benen kunnen strekken en in de winter wat minder, prima te doen want als het glad is of er ligt sneeuw doen de paarden het meestal rustiger aan.
Ik vindt 1500 m2 te weinig om 2/3 paarden heel jaar rond te houden. En gras zul je er nauwelijks houden, dat is gebaseerd op mijn ervaringen.