Doe ik mijn paard hier goed mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:32

Ik denk dat elk paard in principe 24/7 buiten kan staan. En onder goede omstandigheden (ruimte, een kudde, gras, schuilmogelijkheid,...) zal élk paard dat ook doen. Ik begrijp wel dat je de indruk krijgt dat je paard naar binnen wilt op een bepaald moment. Laten we zeggen -ik weet niet of het bij jou vroeger het geval was- dat de paarden op een vast tijdstip, om 5 uur, naar binnen gingen en daar stond een lekker bakkie eten te wachten. Nu staat ze buiten, het wordt ongeveer 5 uur en je paard wilt naar binnen. Logisch toch, want volgens haar is binnen nu beter want er is lekker eten. Maar hoeveel van die paarden blijven écht in een kotje van 3*3 staan als je de deur laat openstaan? Je kunt je paard idd wel leren om in de stal te blijven staan als jij even weg bent, maar de deur een hele dag laten openstaan? :') zou maar tegennatuurlijk zijn he.
Het kan wel dat je paard regen niet zo fijn vindt en mss te weinig kan schuilen? Kun je als ze het echt niet went nog altijd een regendeken opleggen.
Wel goed dat je hebt geleerd dat het niet zo moet dat paarden binnen moeten en dat het voor hun zeer onnatuurlijk is :) Ik denk dat als de DA boxrust adviseert het mss ook het beste is zo. Maar het is idd kiezen tussen 2 kwaden, maar een blessure is ook altijd lastig he. Ze mag nu toch niet op een grote wei, dus dan liever buiten met de neus in de wind en mss nog iets te zien dan de hele dag tussen 4 muren. Zo denk ik er toch over ;)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:32

Nou, geen zorgen maken dus :D Volgens mij heeft je paardje een prima plekje zoals ik het lees. Ik zou haar persoonlijk een deken op doen om het haar wat aangenamer te maken met slecht weer.

lonnie

Re: Doe ik mijn paard hier goed mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:36

ik heb niet meer alles post na je OP doorgelezen, maar zou me geen zorgen maken! Evt toch een dekentje opdoen bij bar weer. Mijne staan in de winter ook van 's ochtends tot 's avonds buiten, elke dag, ook in de zeikende regen of in de sneeuw. GEen probleem. Deken heb ik wel op, eentje heeft het snel koud en daarbij komt dat het voor jezelf ook handig is ivm rijden en poetsen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:19

Ik denk dat je paardje als ze een tijdje op je nieuwe stal staat, helemaal gewend is.
Heb daar paarden zo positief zien veranderen. De nerveuze en vliegerige paardjes werden rustige, stabiele paarden :j
Mocht het weer bar en boos zijn, dan worden de paddocktijden daarop aangepast :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 16:27

Evelli schreef:
Ik denk dat je paardje als ze een tijdje op je nieuwe stal staat, helemaal gewend is.
Heb daar paarden zo positief zien veranderen. De nerveuze en vliegerige paardjes werden rustige, stabiele paarden :j
Mocht het weer bar en boos zijn, dan worden de paddocktijden daarop aangepast :j

Jij kan het natuurlijk het best weten, omdat je er zelf hebt gestaan :D
En dat geeft me weer moed! Ik hoop ook dat Naomi het er echt naar haar zin gaat krijgen :j :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:36

Denk het ook wel hoor :j het is echt een fijne plek om te staan :j
Ook voor komende zomer, dat gaat helemaal goedkomen. De kuddes zijn er erg stabiel en rustig, je zou het een kans kunnen geven. Maar ze kan waarschijnlijk ook haar eigen wei in een wei krijgen. Dat de kudde wel in de buurt kan komen, maar er wel een draadje tussenstaat.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:18

Even snel een update: ben vandaag bij de paddock wezen kijken en hij is 10x5. Dus 50m2 , das wel te doen Voor die paar maanden toch?

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:26

Mijn paardje was bij de vorige eigenaar ook 'verwend'qua huisvesting. Altijd buiten met schuilstal, dus altijd zelf de keuze.
Bij mij heeft- ie dat niet, gaat gewoon met de kudde mee in weer en wind zonder schuil en in de winter s'nachts op stal.

Hij had altijd een hekel aan regen zei zijn vorige baas. Nou, nu is hij er wel aan gewend hoor. Hij staat nooit te drammen bij het hek als het regent, de groep is toch belangrijker voor hem.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:31

10*5 is idd al een heel stuk beter. grenst de stal aan de paddock of niet?
dat zou ook al kunnen schelen, als ze bv gewoon een uitloop aan haar stal heeft

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:36

Zijn geen stallen aan de paddocks. Is dus echt gewoon een paddock.
Voor de omgeving is het wel een van de stallen met de meeste buiten tijd, ruimte en ruwvoer.
Is echt een super fijne stal. Het is dat het te ver weg bij mijn nieuwe huis is, anders had ik er ook nog gestaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:49

Om antwoord te geven op je vraag; ja. Ja je doet hier goed aan. Ten eerste zijn stallen waar 24/7 buiten een heel jaar lang mogelijk is schaars, dus daarin zal je concessies moeten doen, jij doet dat door te kiezen voor 's zomers 24/7 en in de wintermaanden (3/4 maanden) je pony de hele dag buiten in de paddock te laten en 's nachts op stal.

Dit is een hele verbetering. Ik las dat je paddock 10x5 is, dat is een prima formaat. Groter is natuurlijk altijd beter, maar je kan niet alles hebben. Mijn paard staat 's winters ook de hele dag in een paddock met onbeperkt ruwvoer en water, nee, hij kan niet full speed rond galopperen, ja, hij kan wel bokken en zijn benen strekken.

Prima keuze, TS. Ga ervoor en heel veel succes en plezier op je nieuwe stal.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 20:56

Bedankt allemaal!

Wat Evelli zegt klopt precies. Het zijn losse paddocks buiten de stallen.

San87: wat fijn om het zo te horen, maakt me toch weer wat meer zeker over mijn keus!
Bedankt!

Hoe denken jullie trouwens dat t gaat met haar vacht? Ze staat zonder deken en gaat nu ca 3-4 uur naar buiten, rest van de dag staat ze binnen in een stal met 30 paarden (dus wordt nooit koud). Is het dan niet wat teveel als ze opeens 9 uur buiten staat? Of kan ze nog wel flink haar maken (we zitten natuurlijk alweer in december..). Ze heeft nu namelijk nog een hele korte vacht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:57

binnen een weekje heeft ze vacht genoeg bijgemaakt zodat ze warm blijft hoor ;)
vacht wordt niet aangemaakt onder temperatuur, maar onder hoeveelheid licht trouwens ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 21:02

Ja daarom bedoelde ik het ook, eind december worden de dagen alweer langer dus zou je verwachten dat ze weer minder vacht krijgt! Maar binnen een week zal ze t wel aangenaam hebben? Anders heb ik altijd nog dekens achter de hand b

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:05

(lichtgevoerde) regendeken is wel aan te raden als je paard op die kleine paddock geen schuilmogelijkheid heeft.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:05

Zoals hier al genoeg geschreven staat doe je je paard hier echt een plezier mee! Maar ik wou even zeggen dat ik het goed vind van je dat je verder hebt gekeken en iets gezocht hebt wat beter is voor je paardje. Logisch trouwens dat je soms twijfelt. Ik heb zelf mijn pony's 24/7 buiten staan en ben hier een grote voorstander van, maar soms als ik ze in de kou en wind en regen zie staan denk ik ook wel eens vanuit mijn 'mensenverstand' ahgossie ik wil dat ze lekker warm binnen staan :P maarja, dan denk ik altijd meteen weer aan het feit dat het paarden zijn, en dat ze emetioneel en fysiek het meest in balans zijn in als je ze ook paard laat zijn!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:54

fijn dat je paddock toch iets groter wordt.
ik zou wel een deken op doen als hij geen schuilmogelijkheden heeft. persoonlijk zou ik geen ongevoerde op doen, omdat een deken altijd de haren wat plat drukt, waardoor de kans bestaat dat een paard zich minder goed warm kan houden. gevoerde regendeken/winterdeken dus :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 13:58

xDreamerx schreef:
Zoals hier al genoeg geschreven staat doe je je paard hier echt een plezier mee! Maar ik wou even zeggen dat ik het goed vind van je dat je verder hebt gekeken en iets gezocht hebt wat beter is voor je paardje. Logisch trouwens dat je soms twijfelt. Ik heb zelf mijn pony's 24/7 buiten staan en ben hier een grote voorstander van, maar soms als ik ze in de kou en wind en regen zie staan denk ik ook wel eens vanuit mijn 'mensenverstand' ahgossie ik wil dat ze lekker warm binnen staan :P maarja, dan denk ik altijd meteen weer aan het feit dat het paarden zijn, en dat ze emetioneel en fysiek het meest in balans zijn in als je ze ook paard laat zijn!

Hahaha ja dat vermenselijken heb ik wel erg ook :')

Al wordt het wel steeds beter. Ik zet andere paarden ook buiten en dan krijg ik smsjes met: Het waait zo hard laat maar binnen.
En dan denk ik: Ach is een paard, daar kan die wel tegen :+ Haha

Maar goed om te weten dat het handig is om nog een deken achter de hand te houden. Heb alleen een ongevoerde regendeken of een 200 grams regendeken... Zou 100 grams het beste zijn?
Ik wil dan denk ik wel een van Horseware/Bucas, aanraders?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:26

Bokker Josie :j die haalt ze voor mooie prijzen direct uit Engeland. Stuk goedkoper en snelle levering :j
Erg tevreden :j

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:28

Ga ik daar eens naar kijken! :D Thanks voor de tip!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:35

Een paddock van 5x10 lijkt me al een stuk beter dan een stal van 3x3.
Met een goede deken en paarden om haar heen denk ik dat ieder paard dat prima vindt.
Hopelijk went ze dan aan paarden om zich heen en gaat ze dat vluchterige gedrag afwennen.

Ik heb mijn paarden elke dag buiten, en in de winter betekent dat een modderige paddock (40x20 ongeveer) met in het midden een soort schoolplein met een schuilstal. 's Winters scharrelen ze alleen een beetje rond en staan ze hooi te eten, maar ik heb het idee dat alleen het om zich heen kijken en de wetenschap dat ze kunnen lopen als ze willen al fijn is voor een paard. Maar goed dat is maar mijn eigen perceptie...

Succes met de verhuizing! Komt vast goed.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:45

Ik denk dat je heel goed bezig bent. Een grotere ruimte is natuurlijk wel idealer, maar zodra ze lekker in de frisse lucht staat met eten en dat ze lekker haar benen kan strekken, is dat zeker voor de wintermaanden genoeg.
Ook omdat ze natuurlijk na al die jaren een omslag krijgt van binnen naar buiten.
Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat het wel eventjes duurt voordat ze gewend is. Probeer haar daarbij niet te vermenselijk want het blijft een dier.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:47

Naast de heerlijk ruime paddocks is er ook nog een eb/vloed longeercirkel en een eb/vloed buitenbaan die over het algemeen goed begaanbaar zijn. Dus naast veel buitentijd in de paddock kan de TS haar paard ook nog in de grotere ruimtes beweging geven in hoeverre dat gaat met de blessure van haar paard.
In de zomer hebben ze enorme weilanden waar ze zich heerlijk in uit kunnen leven.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:52

Tuurlijk moeten Naomi&souv gaan wennen dat ze zoveel buiten komen, we moeten het een kans geven :j
Als Evelli zegt dat zij gestressde paarden positief ziet verandere, moet het goed komen!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:00

Over het 'ze wil naar binnen', mijn paard deed dit vroeger ook. Na een half uur in de wei stond ze als een gek langs het hek te rennen, en ik kon haar zelf niet binnen halen want ze trok zichzelf los en rende terug naar de stal. Inmiddels staat zij ook 24/7 buiten en ze is het helemaal gewend hoor ;)