Shetlander gevaarlijker/minder gevaarlijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:48

ILOVEJELTJE schreef:
en ik dank dat je beter een verzorg poytje kan nemen dan een shet
die zijn ook mestal niet zo sterk en een shet wel

Verward

Zip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:20

Een shet is net zo gewoon als elk ander paard alleen wat kleiner. Maar het zijn paarden, oke pony's dan, en ze gedragen zich ook zo. En ook met Shetlanders kan vanalles en nog wat gebeuren. En ze kunnen wel klein zijn, dat wil nog niet meteen zeggen dat het ook super makkelijke pony's zijn. Als ik de buurkindjes met mijn shetjes laat lopen kan ik ze binnen 5 minten zelf gaan vangen want ze gaan toch daar waar ze naar toe willen. Je moet gewoon altijd onthouden dat je met levende wezens bezig bent.
Ow en als een shet ervan door gaat, en dan bedoel ik ook dat ie echt wil, dan gaat ie, en dan geloof ik niet dat je hem ooit kan houden, want ze zjn beeeeere sterk Haha!

flubber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:07

4. Denken jullie dat je een shet kan houden, als hij weg wil
rennen door een schrikreactie?

Sorry als het een beetje vaag overkomt,
Alvast bedankt en ik ben benieuwd,
Annemarie[/quote]

nee,weet dit ook uit ervaring Haha! heb n shethengstje en toen ie eenmaal aan de loop ging konden mn verzorgster en ik m ook niet houden Schijnheilig (en dat terwijl we niet de aller dunste zijn Haha! )

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:43

Ik denk dat je zoiezo een paard wat écht weg wilt (maakt niet uit of dat van jou is of van iets engs) dat je die niet kunt houen. Of je moet wel heeeel erg sterk zijn.

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:13

1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?

Nee, ik voel me meer de "baas" over een shetlander als over een grote pony/paard, omdat ze kleiner zijn, daardoor ben ik ook zekerder dan van mijn zaak, maar je moet altijd oppassen, shetlander of shire vind ik.

2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?

Nee eigenlijk niet.

3. Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?

Ja ik miste de pony's heel erg toen ik ze niet meer verzorgde omdat ze verkocht waren...

Nee, een shet is wel paar keer sterker als een mens, hij kan er zo vandoor gaan, en dat je hem niet meer kan houden, dat kan elk paard, dus ook een shet..
En als je niet mag rijden, mag je dan niet mennen ofzo? Misschien vinden je ouders dat minder eng ofzo?
Ik heb ook een paar jaar een paar shetlanders verzorgd, dat was echt heel leuk, we deden alles met die pony's, en op eentje mocht ik ook rijden, ik kon toen echt niet rijden, en toen ben ik er ooit vanaf gevallen omdat hij een scherpe bocht maakte en de singel niet vast zat, dus het zadel hing aan zijn zij en ik zat zodicht bij de grond, dat ik me maar liet vallen *LOL*

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:45

Over punt 4, wat ik hier nog niet heb gelezen is dat een shet naar verhouding sterker is dan wat grotere ponies! Verkijk je niet op zn maat! Ze werden gebruikt om in de mijnen hele zware karretjes te trekken en zijn dus gefokt op kracht! Het is dus niet makkelijker om een shet te houden als hij er vandoor gaat dan een andere pony!

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 12:05

Maar wat willen je ouders dan? Met de fiets kan je onder een auto komen en er is geen sport waarbij je geen blessure kan oplopen. De meeste ouders zijn er juist voor om te sporten. Er kan welliswaar wel eens iets mis gaan, maar dat weegt doorgaans niet op tegen de gezonde aspecten van sporten. En dat zou je vader (als dokter) toch moeten weten.

ILOVEJELTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 17:20

ja maar als hij weg wil rennen dan doet hij dat ook wel hoor denk daar maar aan als hij dat doet moet je gewoon los laten hoor nog weel plezier

Hydra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:15

Verward

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 20:27

Annemarietje schreef:
Hoi Mist,

Mijn ouders vinden het gewoon te gevaarlijk. Als je van het paard valt, of een schop krijg, is de kans groot dat je er ernstige schade aan overhoudt. Mijn vader is arts, en heeft dit dus al vaak zien gebeuren. Hij wil mij hiertegen beschermen... Best lief eigenlijk... Maar toch had ik liever wel gereden.
Maar ach, dat zit er voor mij gewoon niet in.

Ik probeer nu iig een beetje met paarden om te gaan, en ik wil nu dus proberen een verzorgshet te krijgen... Of het lukt? Waarschijnlijk niet, maar hier zal IK de oorzaak niet van zijn, ik zal alles wat in mijn bereik ligt proberen...

Groetjes!

tja.. dan rijd je vader zeker ook geen auto. en zit je broertje (als je die hebt) ook niet op voetbal (mijn broertjes hebben namelijk vaker blessures als mij)
snap wel dat je vader schrik van verhalen van gewonde ruiters, maar als je geen risico kunt nemen in het leven is het leven ook maar saai.

maja hier heb je natuurlijk nix aan want dat verhaal zullen je ouders ook al vaker gehoord hebben.

om antwoord te geven op je vraag een shet is net zo 'gevaarlijk' als een ander pony. ze kunnen ook bijten, trappen, tegen je aan springen, je omver lopen, je eraf gooien enz.

horseslufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 08:56

nou sorry mensen hoor maar shetjes ( somige) die verschillen van karakter
maar ik geef nu eventjes antwoord op je vragen
1. Vinden jullie het verzorgen van shetlanders gevaarlijker of
juist minder gevaarlijk of even gevaarlijk als het verzorgen.
van een normaal paard?
ant: somige shetjes zijn een raar geval duzz daar kan ik ni op antwoorden hoor maja ik weet natuurlijk ni hoe jou verzorg pony is heh
2. Hebben jullie blijvend schade overgehouden na het verzorgen
van een shet, dus niet na het rijden? Zojah, hoe kwam dat?
ant: jah nog mir liefde voor paard
3.Hebben jullie tijdelijke schade overgehouden na het
verzorgen van een shet, dus niet door te rijden?
Zo ja, wat, en wat was daar de oorzaak van?
ant: neej
ant: ik heb dat wel al een paar keer meej gemaakt maar soms heb ik geluk en soms leg ik op de grond met de zadel op me buik hahhahaa
XxxXxxX shirley XxxXxxX

My Dominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 09:12

paarden zijn niet gevaarlijk, als je er maar goed mee om leert gaan
als je het leert met goede begeleiding. is het niet gevaarlijk.
als je er niet mee om leert gaan, zijn shetlanders net zo gevaarlijk als een "gewoon paard"
ik ben sinds ik met paarden omga
2x door een shet tegen mijn knie getrapt (niets aan over gehouden)
1x door mijn paard in mijn maag ( ook niets aan over gehouden)
1x van mijn paard gevallen (eigen schuld, en door vallessen ook niets aan over gehouden)
en 1x van een paard dat ik op proef had, en toen was ik wel bont en blauw, en aan alle kanten geschaaft, maar de dag erna kon ik wel gewoon mijn les op de manege rijden)
ik denk dus dat het er aan ligt, wat je leert.
ik heb leren vallen, en ik weet hoe ik gekke dingen uit moet zitten.
als je dat leert is het al stukken veiliger.
geef mij maar paarden ipv voetbal

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:30

Paarden zijn in enige zin wel gevaarlijk! Het zijn en blijven natuurlijk beesten, maar als je het zo gaat bekijken is alles gevaarlijk! Als je in bad stapt kan je ook uitglijden je hoofd stoten en kan het allemaal afgelopen zijn.
Ik zou gewoon proberen je ouders ervan te overtuigen dat er echt niet zo heel veel ongelukken gebeuren als ze denken!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 14:54

als een shet er echt vandoor gaat houdt je die echt niet..
je zou op zoek kunnen gaan naar een ouder en rustig beestje..
maar paarden zijn vlucht dieren.
dus als ze schrikken kan er altijd iets gebeuren..zowel met grote paarden als met shetjes...

Omar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:10

Ik heb zelf een shetje, en het is een superlief beestje. Shetlanders zijn welliswaar klein, maar vergis je niet ze zijn behoorlijk sterk.
Van nature zijn shetlanders ook wat eigenwijs, maar dat kan ook wel lief zijn.
Over het algemeen zijn shetlanders wel goed handelbare pony's mits ze natuurlijk zijn opgevoed.
Ik heb met die van mij eigenlijk nog nooit problemen gehad.

Ik vraag me alleen af of je al eens een pony hebt verzorgt, want ik denk dat als je een pony zou verzorgen met iemand die er verstand van heeft en de pony goed kent, en je verder niets onverantwoordelijks doet, er verder niet zo'n probleem zou moeten zijn.
Ik ben ook van mening dat iedere hobby of sport wel risico's met zich mee brengt, en misschien zijn je ouders wat overbezorgt.

veel succes,
maartje en omar

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 15:26

Wat rot dat je ouders hier zo bij blijven. ik vind je heel volwassen klinken, en zou in de plaats van jou ouders veel liever hebben dat je 1x per week leerde rijden op een goede manege (en een paar val-lessen kreeg, heel belangrijk!) dan dat je met god-weet-wat-voor Shetlander in een weitje liep. Ik rijd nu.. vierteen jaar geloof ik, waarvan we 8 jaar een eigen paard hebben. Heb ooit een dikke blauwe voet gehad van een (ander) paard dat log over m'n voet walste. De nodige blauwe plekken, een keer in m'n vinger gebeten, en begin van het jaar voor het eerst in jaren van m'n paard afgevallen. Ik landde op m'n voeten en moest er erg om lachen.

In veertien jaar. Als je goed met paarden om leert gaan en in je hoofd houd dat het altijd een dier blijft, is het allemaal zo gevaarlijk niet.

Maargoed, ik begrijp dat je hier weinig aan hebt. Ik vind het heel jammer voor je.