Tips voor lange manen en een volle staart

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Tips voor lange manen en een volle staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 14:12

Bedankt voor alle aanvullingen op mijn artikel! Cowboy magic heb ik er inderdaad al in staan, geweldig spul :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

misschien is het een mooie aanvulling om bij oorzaken van jeuk en schuren ook gedroogd zweet en of ontstoken talgklieren te noteren. Dat laatste komt bij paarden niet vreselijk veel voor.. Maar er zijn veel paarden die na de arbeid vaak jeuk hebben en willen schuren door het zweten dat ze gedaan hebben.

goed drogen en rosborstelen is goed voor de doorbloeding van de spieren EN helpt een paard van deze jeuk af. Misschien heel logisch.. Maar veel mensen poetsen alleen voor het rijden merk ik in mijn omgeving ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 18:50

Ja, dat is een goeie :j
Ik doe zelf na het rijden altijd even met warm water afspoelen, anders staan ze hier ook te schuren even later..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 18:56

ja ik alleen het hoofd schoonmaken.. als het heel warm is spuit ik haar met warm water af.. maar dan ligt ze op stal gelijk te rollen :P

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 19:52

in de zomer spoel ik haar altijd even af :) voor de verkoeling voor de jeuk en voor de geur(die vliegen aantrekt) mijn pony heet zomereczeem en dus moet ze een deken op. maar meestal haal ik haar onder het zweet onder de deken vandaan :(

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 21:48

maakt het nog verschil of de manen in losse vlechten of een hengstenvlecht zitten?
bij mij op stal hebben eigenlijk alle 'manenpaarden' een hengstenvlecht, en hier zie ik allemaal losse vlechten. vroeg het me opeens af
ik zag in het artikel van TS dat hengstenvlecht wel wat voordelen heeft. maar geld dat ook voor de groei van de manen?

wow wat een gave before and after foto's
ik ga dat cowboy magic eens opzoeken, ik weet niet wat ik zie...

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:40

Volgens mij maak het niet zoveel uit, als je het maar niet te strak vastmaakt.

Ik zweer echt bij cowboy magic.. alleen moet wel elke keer mijn manen etc nat maken, anders moet ik veel gebruiken..

Disc0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:28

Werkt dat vlechten nou ook echt? ben altijd bang dat ze er alles vanaf schuren en dan zal de eigenaar niet blij zijn van mijn verzorgpaard

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 00:32

bij mij werkte het altijd. mijn vorige pony had heule lange manen en ook altijd gevlochten. Laninthes haar groeit alleen niet zo snel -O-

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:51

Kailonne schreef:
Jack 4 jaar
Afbeelding

<3 *\o/* wat een knappert zeg :j

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:04

weet niet of de staart er ook dikker van word maar helpt wel tegen klitten en voor glans:
gewoon een beetje creme spoeling of cremevoeding na het wassen werkt erg goed en is niet duur :D

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:06

ik had eerst ook een pony die een hele dunne staart had en dat liep op het einde in zo'n punt. ik heb het toen een keer op 1 lengte afgeknipt en nu lijkt ie veel voller en groeit ie ook veel meer.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 22:07

Disc0 schreef:
Werkt dat vlechten nou ook echt? ben altijd bang dat ze er alles vanaf schuren en dan zal de eigenaar niet blij zijn van mijn verzorgpaard

Jazeker :j
Hier ook met Cowboy Magic :j In de vlecht, zo min mogelijk opnieuw, ong. om de 1.5 maand.

Zelfs de voorpluk in de vlecht, anders ziet arme Tolkien niets meer :=
Afbeelding
en dagelijks, in de vlecht:
http://i814.photobucket.com/albums/zz63 ... G_1185.jpg

nmpo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 01:57

Wat een leuke adviezen! Hebben jullie ook tips voor het minder vies worden van manen en staart? :D

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:32

Bij het uitpluizen van mijn nieuwbakken paard's staart bedacht ik me dat ik zo'n topic ging opzoeken.

Ben sinds een kleine maand de trotse eigenares van Nevele, een 8-jarige (nog) hengst die gezegend is met een beste pak manen en staart. Met name de staart doe ik alleen met de handen en minstens éénmaal per week helemaal uitpluizen. In de manen hangt nou 1 vlecht bij de schoft. Het haar uit deze vlecht kwam anders elke keer onder de deken en ik was bang dat het dan zou afschuren.

Verder gebruik ik zo weinig mogelijk glansmiddel en antiklit (lees: in principe niet). Het is me verteld dat hierdoor de haren brozer worden en sneller afbreken. Wel houd ik de manen en staat goed schoon en goed bij.
Zal de site van de openingspost eens goed gaan doorlezen. Wie heeft er nog meer tips?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:54

Avalon_ de meeste antiklit vind ik vervelend, 1: je spuit de helft van de nevel ernaast. 2: de staart wordt nat dus je moet hem eerst drogen..
en als je met een natte staart gaat rijden is hij viezer dan voor je hem inspoot.

Ook met antiklit nat inspuiten en dan uitpluizen vind ik drama.. het is nat, plakkerig.. en IK krijg er alleen dan meer klitten van.
Met de CM heb ik niet het idee dat het brozer wordt... als ik het haar heb behandeld (bijv. staart) en het is
gedroogd.. en ik leg er een knoop in (om bijv sokken te wassen) springt de knoop er net zo hard weer uit. En na het wassen voelt de staart
gewoon "normaal" overigens.. en als ik een haar pak die losgelaten heeft en ik buig hem dan is hij gewoon flexibel, ook zonder CM.

Het wordt er heel glad en veerkrachtig van. Mijn paard verliest bijna geen staartharen.. niet door borstelen iig.

Ik ben er erg over te spreken :j mijn stalgenoten zijn er ook erg enthousiast over want je hebt er maar weinig van nodig en je hoeft het ook
niet vaak te doen.

Vroeger spoot ik in 3 weken tijd een hele fles equi shine weg.. terwijl ik met een hele kleine tube bijna een half jaar doe.. (kost evenveel)
maar snap wel wat je bedoeld hoor :j Tis ook maar net hoe je met de manen en staart omgaat denk ik dan.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:04

Bedankt voor je uitleg SvDijk. Je bedoelt deze tube neem ik aan?

Heb wel vaker positieve verhalen gehoord over CM, denk dat ik toch maar eens een tube'tje aant ga schaffen. Ben erg benieuwd. Hoe vaak behandel je staart en manen met CM ongeveer?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:23

Klopt, die ja.

Wat ik heb gedaan eigenlijk is gewoon de staart een keer gewassen, daarna met een handdoek een beetje droog gemaakt.. toen met de CM de staart gedaan (staartwortel zelf zo min mogelijk.. alleen de haren), dan voorzichtig een beetje "wrijven" zodat de CM verdeeld is (druppel ter grootte van 2 euro munt in je handpalm). De onderkant (laatste 30/40 cm) doe ik vaak wat extra in op de plekken die ik gemist heb en nog even nalopen door te wrijven. (gaat glimmen en voelt direct gladder)

Soms leg ik een vlecht.. maar meestal kam ik hem dan gewoon uit en dan zet ik haar op stal. Als je van onder naar boven begint met kammen ben je er binnen een paar tellen helemaal doorheen zonder vast te zitten in klitten.

Aan de bovenkant van de staart doe ik verder eigenlijk helemaal niets meer tot hij gewassen moet worden, zolang de staart niet erg smerig is/ of ze veel "roos" heeft blijf ik er vanaf. Dus dat is max. 2x per jaar eigenlijk.. heeel afentoe doe ik een klein beetje CM bovenin langs de haartjes halen als hij iets doffer wordt. Maar dat komt niet zo vaak voor.

De puntjes (laatste 10 tot 20 cm) doe ik eens in de week of eens in de 2 weken (hangt ervanaf hoe de staart voelt met borstelen) een heeeel klein beetje in masseren. Heb haar staart over het algemeen iets korter en dat werkt voor mij heel goed. Met een tink met staart tot de grond zul je de onderkant om het echt heel zacht en glad te houden wel vaker moeten doen als hij vaak in het zand staat. (of vlechten)

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:41

Bedankt voor je antwoord nogmaals!
Ben verbaasd dat je het echt maar zo sporadisch hoeft te gebruiken, ben erg benieuwd hoe het voor mij gaat uitpakken. Bestel het volgende week even, tezamen met nog wat andere benodigdheden. Laat mijn mening wel even weten in dit topic.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:50

Avalon_ schreef:
Bedankt voor je antwoord nogmaals!
Ben verbaasd dat je het echt maar zo sporadisch hoeft te gebruiken, ben erg benieuwd hoe het voor mij gaat uitpakken. Bestel het volgende week even, tezamen met nog wat andere benodigdheden. Laat mijn mening wel even weten in dit topic.

Detangler and Shine
Zeer geconcentreerde conditioner met zijdeproteïne voor een prachtige glans en het snel ontklitten van staart en manen. Goede verzorging van het haar met een langdurige werking.

Kenmerken Cowboy Magic Detangler & Shine:

- Het is geconcentreerd:
Pure verzorging; het bevat geen water of alcohol en droogt het haar niet uit.

- Het werkt direct:
Het ontklit terwijl u het inwrijft en het heeft een langdurige werking.

-Het werkt diep in:
Dringt door in het haar en hersteld het vochtgehalte en de sterkte van het haar.
De zijdeproteïnen zorgen voor een natuurlijke glans en zacht haar.

-Het werkt langdurig:
Het stoot vuil, zand en stof af wat resulteert in een langdurige glans.
Het haar voelt niet vettig aan.
Het neutraliseert statische elektriciteit
Het ontwart direct moeilijk doorkambaar haar.
Het voorkomt het afbreken van het haar door kammen en borstelen.
U heeft slechts een kleine hoeveelheid nodig voor een goed resultaat.

Het is écht zo :=

Alleen.. let wel.. als je de manen er mee doet.. en je doet er "te veel" in.. vergeet het vlechten dan maar.. ken je het gevoel van die haarmaskertjes?
Als je haar hebt gewassen en je doet zo'n maskertje erin met creme? En je voelt dan met je vingers door je haar? Dat het mega glad en zacht voelt?
Dat gevoel heb je dan ook.. alleen dan op droge manen en staart := Hoe het vlechten gaat met mooie lange manen dat weet ik niet.. maar als ik bij die
van mij met sportcoupe CM in de manen doe dan krijg ik er echt geen vlechtjes meer in :=

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:58

Nevele is al heel duidelijk geweest over de hengstenvlecht die ik hem laatst in had:
Ik helemaal trots met het resultaat, hij buigt zich naar het elastiekje en trekt het er zo uit met zijn tanden om het vervolgens op de grond te gooien.

Hij houd meer van de woeste look, dus misschien is dit ons wondermiddel juist!

Gevoel van het haarmaskertje herken ik helemaal, doe het niet vaak omdat ik de dag erna niets met mijn té zachte haar kan worden...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:02

hahahaha. een opvlecht maken (over de manenkam) en het vlechtje terugsteken. Kunnen ze er niet meer bij := (maarja als de manen net te kort zijn is het 1x bukken en dan heb je een slangenvlecht _O- )

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:03

Mijn tink had manen van 117 cm, en is gezegend met een mooie volle staart. Tijdje geleden werden de manen wel dun aan de onderkant, dus heb ik (net eigenlijk als bij mensen) een stuk vanaf geknipt. Het groeit nu weer mooi aan.

Hoe ik de verdere verzorging doe:
- manen in dikke vlechten (4 stuks), en 1x per week/twee weken haal ik alles eruit en borstel ik voorzichtig van onder naar boven de manen uit met een manen/staart borstel. Eens in de zoveel tijd doe ik er een beetje CM detangler in, en knip ik de puntjes.
- staart vlecht ik altijd in vanaf net onder de staartwortel (op de staartwortel gaat het trekken/broeien). In de zomer vlecht ik hem een paar slagen in en de onderste helft laat ik los ivm vliegenmepper. In de winter vlecht ik hem zover mogelijk door naar onder.

Ze is helaas niet gezegend met een mooie lange voorpluk. Dit is alles wat ze heeft :')
Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:05

Grappig is dat zeg.. dat lange manen niet altijd betekent ook een lange voorpluk

Wel hele mooie maantjes hoor :j

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:07

Ik heb het idee dat dat komt omdat het zwart is.... Het zwarte plukje manen wat ze heeft wil ook absoluut niet de lengte krijgen als dat de witte manen hebben!