Verschimmelen van kuilgras voorkomen hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Verschimmelen van kuilgras voorkomen hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:39

heeft geen zin Russel, zodra er lucht bij komt begint ook het verrottingsproces.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:42

Ik heb een pak wat redelijk droog spul is, maar dat heb ik al open sinds 2 weken, wel afgedekt...maar als er water in komt en het zit nog dicht, dan zit er daar wel schimmel.

Misshien moet TS goed droog voordroog kopen..

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:42

ik vermoed ook dat het hooi van de TS gewoon niet droog genoeg is om het zo lang goed te houden.
als je droog spul hebt kun je het best lang goed houden.

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:45

Ons voordroog is zeker 2 weken goed te houden, Als het moet nog wel langer, maar de baal is op na 2 weken. Ik voer er 3 paarden mee.

Dit jaar en vorig jaar totaal geen last gehad van schimmel. Het staat gewoon op de grond buiten onder de punt van de kapschuur met een groot stuk afdekzeil er om toe.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:43

Ik had zo'n grote pak ook altijd buiten staan, kon ik ook altijd erg veel weg gooien.. (Maar was voor mij goedkoper dan die kleine baaltjes).

Toen binnen gezet (dus echt binnen, bij de stallen). En bleef het gewoon super. Nu worden er weer meer stallen gebouwd en staat het buiten onder een redelijk groot afdak, gaat tot nu toe ook goed!

Het belangrijkste is dus het gehele plastic eraf, en dan droog weg zetten. Als je het in het plastig laat staan of een zeil erover gaat het naar mijn idee broeien > schimmelen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:33

ja dat denk ik ook nu :) ik kan misschien ook een soort hokje maken van zeilen zodat het zeil niet''op'' het hooi ligt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:25

Als je er voor kunt zorgen dat het zeil niet op je kuilgras ligt maar er echt boven hangt zal het al minder snel schimmelen. De lucht kan er dan omheen. Probeer ook aan zo droog mogelijk voordroog te komen. Hoe droger, hoe langer het goed blijft.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 22:27

oke ga ik proberen! want voorheen pakte ik hem helemaal in :p

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 22:31

Ja, inpakken werkt echt niet. Dan gaat het alleen maar meer broeien en dus schimmelen. Heb je geen andere paarden/stal in de buurt? Kun je misschien samen een baal kopen en delen. Dan gaat het nog sneller.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:15

Nee jammer genoeg niet :( we hebben wel een stal maar daar staan me paarden in :Y)

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:36

Ik heb een haf en een fjord die doen nu 3 weken met een ongeveer 500 kilo baal.
De man die het brengt heeft mij juist aangeraden om het alleen aan de boven kant los te halen en vandaar uit naar beneden te werken
Het onderste stuk zo lang mogelijk goed aangesloten houden.
Eerst deed ik het inderdaad helemaal open halen en zeil er over en toen kon ik veel weggooien.
Nu zorg ik als het droog weer is het zeil er af gaat(zodat damp weg trekt) en als het zeil er over ligt het schuin afloopt en niet op de baal komt anders drupt de condens in de baal en gaat het schimmelen.
Heb tot nog toe nu niets hoeven weggooien gaat perfect.
Ligt dus gewoon buiten onder een boom

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:45

Ik voer het alleen met vorst....dan blijft het langer goed dan met hogere temperaturen.
Ik dek het wel altijd goed af.
Ik heb vierkante pakken en snij een flapje los aan een korte zijde: de onderkant horizontaal open en dan op de hoeknaden recht omhoog. Dan haal ik er steeds een plak vanaf en vouw alles weer dicht.
Ik heb 2 paarden en kan een pak prima opvoeren.

Ik heb gewoon losse baaltjes die ik voer, de 2e snede was te nat voor nog een kleine baaltjes dus doen we die in 8 pakken. Ik kan ze dus ook bewaren tot de vorst goed inzet.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:23

Wij doen een spanband om het midden van het pak heen, goed strak, voor je het pak openmaakt.
Dan kun je eerst de ene helft voeren en blijft de 2e helft redelijk luchtdicht, gaat net iets langer mee.

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:03

Goede tips lees ik hier! Zit zelf nog te twijfelen tussen gewoon hooi en kuil. We hebben niet veel ruimte voor opslag binnen namelijk. Voorlopig komen hier een jonge fjord en een shet te staan, denk dat ik dan ook wel een maand met een groot pak doe? Hebben jullie trouwens zelf de mogelijkheid om grote pakken op te halen of wordt dat gebracht?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 13:16

ik haal nu een groot pak op en laat dit op de aanhanger staan en voer vanaf daar.
Voorheen kreeg ik ze per 2 gebracht en liet dat op een pallet zetten.
Als ik een shetje en jonge fjord had, zou ik normaal hooi gebruiken, een pak voordroog krijg je nooit op in die tijd. Het zijn beide sobere types die echt niet veel nodig hebben

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 20:47

Ik zit momenteel ook te twijfelen of ik hooi of voordroog ga voeren. In de zomer denk ik hooi ( ze kunnen dan ook op het gras) en in de winter voordroog. Ik kan de pakken binnen weg zetten. Ik heb een kruising fjord en shetlander. Vooral de kruising fjord heeft meer nodig dan een "gewone sobere" fjord.
Zou ik een pak voordroog van +/- 400 kilo in de winter goed kunnen houden binnen?