Heeft hij het niet koud?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Heeft hij het niet koud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:01

Ik bedoel dus ook een gevoerde regendeken :?

Van de theorie van PN heb ik nog nooit gehoord, wel van de theorie van Jones (mijn poown die deze herfst een stevige regendeken op had omdat hij zich kapot beet en die ik een maand geleden gelukkig af kon doen. De jeuk werd minder en hij kreeg het koud :brr: En geen deken is met deze temperatuur veel warmer dan met een ongevoerd regendekentje :D )

yliljeey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 08:14

mijn paardje had gister een regendeken om gekregen. maar het is een arabiertje.
maar zo'n haf, je kan het zien aan of hij rilt of niet. als hij rilt dan heeft hij het koud. zo niet maak je dan maar geen zorgen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:49

Sammyoo schreef:
Ik bedoel dus ook een gevoerde regendeken :?

Van de theorie van PN heb ik nog nooit gehoord, wel van de theorie van Jones (mijn poown die deze herfst een stevige regendeken op had omdat hij zich kapot beet en die ik een maand geleden gelukkig af kon doen. De jeuk werd minder en hij kreeg het koud :brr: En geen deken is met deze temperatuur veel warmer dan met een ongevoerd regendekentje :D )

Wij hebben nu 3 stuks met een hele lichte regendeken staan nu het zo regenachtig is, ze hebben tot nu toe grotendeels zonder deken gestaan. Mijn oudere merrie heeft nog niet zo'n ultralicht geval, die heeft een fleece gevoerde regendeken en daaronder een berenvacht waardoor ik die deken met temperaturen rond de 10 graden of hoger echt niet op moet doen, dan staat ze echt te zweten. Die hele lichte regendekens drukken niets plat, maar ze moeten dan natuurlijk wel een wintervacht hebben.
Het aardige van die hele lichte regendekens is dat ze behalve de regen ook de wind tegenhouden en daar kunnen paarden enorm koud van worden.

PN (PaardNatuurlijk) generaliseert dat alle paarden zonder deken kunnen vanwege de werking van de vacht en dat dekens slecht zijn (even kort door de bocht). In mijn ogen gaat dit dus volstrekt voorbij aan het individu dat kan afwijken en de verschillende omstandigeheden waarin verschillende paarden (moeten) leven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:02

Waratje schreef:
Gypsy schreef:
Ja laten we er een regendeken opknallen en het arme beest z'n vachtje compleet om zeep helpen. 8)7

Kom hier maar langs om te voelen hoe "om zeep" de wintervachtjes zijn van af en toe een regendeken. Valt reuze mee en de paarden hebben het met die doorgaande regen en wind tenminste niet koud.

Ja da's leuk, omdat jou paarden het met regendeken niet koud hebben (wie zegt dat ze het zonder wel koud hebben?) moet de ts dat ook maar doen, terwijl niet eens vastgesteld is OF haar poown het wel koud heeft?

Ik ben het niet eens met PN dat ieder paard maar zonder deken moet kunnen. Zo zwart wit zie ik het niet. Maar dan moet jij niet gaan stellen dat ieder paard wel een deken nodig heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 13:19

@Gypsy, ik zeg nergens dat ieder paard een deken nodig heeft, bij ons in de buitengroep staan er ook een aantal zonder en dat is geen probleem (hoewel die ook gebruik maken van de schuilstal). Maar dat zijn bijvoorbeeld een Welsh Cob en een Tinker, die dus hun herkomst hebben in een regenland en niet in een sneeuwland. De haflinger bij ons in de stalgroep overleeft op zich ook best de regen, maar die krijgt ook de hele nacht om weer op te drogen. Zijn vacht is echt van een andere structuur.
Een paard dat geen schuilstal heeft en wel dankzij zijn afstamming een niet op regen "gebouwde" vacht zou toch een regendeken achter de hand moeten hebben en een baas die daar aandacht voor heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 14:30

Paard is als het goed is gisteren naar een andere plek verhuist, wel met schuilstal geloof ik, dus dat gaat dan ook niet meer op. Ik heb overigens ook geen een deken voor mijn paard hoor, het zal wel gaan met d'r.
Laatst beweerde ook iemand dat zij het koud zou hebben, ondanks schuilstal en hooi, want de shet die ernaast stond voelde warmer aan. Toen brak m'n klomp, hoe kun je de vacht van een shet nu vergelijken met die van een boullonais (kruising, maar vacht is typisch boullonais). Ze staat vrolijk naast haar schuilstal in de regen. :+