Overlast van buren tijdens het rijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Re: Overlast van buren tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:46

Je kunt ook een paar keer achter elkaar maar 10 minuten gaan stappen...
Baklamp aan, buurman komt naar buiten, zet al zijn spulletjes klaar, begint te zagen.... weg licht... jij op je gemak weer naar binnen en dan staat hij daar met zijn goed gedrag :D Misschien werkt dat en raakt hij het beu :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 08:58

Wennii schreef:
Je kunt ook een paar keer achter elkaar maar 10 minuten gaan stappen...
Baklamp aan, buurman komt naar buiten, zet al zijn spulletjes klaar, begint te zagen.... weg licht... jij op je gemak weer naar binnen en dan staat hij daar met zijn goed gedrag :D Misschien werkt dat en raakt hij het beu :D

Ooooh dit zou ik doen, ik ben enorm slecht :Y)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 09:01

@Wennii Zo'n soort idee kwam vaak genoeg bij mij op. Maar ik denk niet dat de stalhouder daar blij mee word. Deze baklampen kosten namelijk het meeste energie met opstarten. Laatst had me moeder perongeluk de lichten aan gedrukt terwijl ze al aan waren. Duurde bijna 15 minuten voordat ze het weer deden.

Denk dat ik s avonds inderdaad maar in het donker ga rijden.

Maar ik moet bekennen dat ik echt slechtere dingen in me hoofd had hoor :+ .
Briefje in de bus doen of hij 2 linkerhanden heeft? Want het klussen duurt een beetje lang.
Op zondag morgen even mijn kür op muziek gaan oefenen.

Maar ik denk niet dat dat positief zal werken :') .

Thirzjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 09:22

Je kunt toch gewoon even naar de buurman toe gaan?
Even vragen op welk tijdstip hij niet klust zodat jij fijn kunt rijden, lijkt me een kleine moeite.
Als je het probleem uit legt zal hij dat misschien best begrijpen. Als hij ook onredelijk is kun je altijd nog allerlei andere acties gaan bedenken..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:33

Ik vind eigenlijk dat je paard er maar gewoon aan moet wennen. :o

Ik heb hier naast me
1. buren die zeer actief zijn in de tuin, met loslopende kippen, twee kleine jongetjes die graag met stokken vechten en op het klimrek/schommel/glijbaan spelen incl. wapperende lakens, en een kat die er speciaal lol in schijnt te hebben om in de bosjes te gaan ritselen.
2. buren met een zeer actief jong paard dat graag sprintjes gaat trekken terwijl ik rij. Deze buren zijn ook nog aan het verbouwen dus met een beetje pech krijg ik er een betonmolen en een hoop geklop bij, plus een verbrandingston.
3. naast de tuinierende buren zit een transportbedrijf, een hele dag af en aan rijdende vrachtwagens, die laden en lossen met allerlei rammelkarretjes en hun vrachtwagens dagelijks schoonspuiten met een hogedruk.
4. achter ons zit een boomkweker, daar staan regelmatig sproeiers aan en ze komen met allerlei materiaal langs (trekkers, een ding om bomen mee uit de grond te tjoepen,..)
5. daarnaast heb ik zelf een verbrandingston die ook wel eens aan is terwijl ik aan het rijden ben, een trampoline, een kippenren en een dolle hond die liefst in een kuil gaat liggen en dan ineens opduikt :+
Het zit ook vol met kraaien die van de mest bij mij en mijn buren komen pikken en dan opfladderen als je te dichtbij komt.

En in dit tumult maak ik dus paarden zadelmak. Zonder grondhulp. Die schrikken wel eens, en dat mag, maar debiel lopen doen mag niet :P
Mijn eigen paarden moeten al helemaal niet lopen mutsen. En weet je wat? Ondertussen zal een sproeier of een grasmaaier hun echt een biet zijn, maar ik heb er een die nog steeds schrikachtig is voor verkeerd liggende zandkorrels of een rare (eigen) schaduw :D :D :D

Ik zou zeggen, profiteer ervan en ga rijden als de buurman op zijn engst is. Ga zelf niet miepen en spannen, maar zie het als een kans en ga lekker ontspannen rijden en lach erom als je paard ineens een sprint trekt (wat doe JIJ nou gek?!) . Moet je zien hoe braaf jouw paard straks is! Je kunt er alleen maar voordeel van hebben :j

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:14

Misschien helpt het om het niet zo zeer als een confrontatie te zien. Een confrontatie geeft bij mij al snel een negatieve lading en daarmee maak je het misschien groter dan dat het is. Toen wij net in ons appartement woonde hadden wij heel veel overlast van onze buren. Die belde dan rond 1u 's nachts regelmatig en dat ging vaak twee uur door. Het zijn Turkse mensen en ze belde met Turkije, maar ik denk dat ze probeerde om zo hard te praten dat ze het in Turkije ook konden horen zonder telefoon. Het is dat ik de taal niet spreek, anders kon ik gewoon letterlijk verstaan wat er gezegd werd. Ik heb me daar 2 jaar kapot aan lopen ergeren en ben er toen een keer iets van gaan zeggen midden in de nacht. En de reactie die ik kreeg: O sorry dat hadden we niet door. En nu hoor ik ze nooit meer.

Als de buurman gebruik kan maken van het licht van de bak, kan je misschien afspreken dat je het aanzet als je komt en dan na een half uur ofzo wilt gaan rijden, dat hij stopt zolang jij rijdt en dat je het aan laat totdat je weer weg gaat en dat hij dan weer gaat klussen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:21

Olleke2 schreef:
Wanneer de buurman echt bewust wacht op het licht van de bak vraag ik mij af waarom, doet hij het om te pesten of voor zijn gemak?

Het zou in mijn nou nooit opkomen dat iemand zoiets doet om je te pesten. Het lijkt mij volkomen logish dat als iemand snel iets klaar wil hebben hij erg dankbaar is voor een extra uurtje licht.
Eerlijk gezegd zou ik daar ook van profiteren. Niemand die hem tegenhoud, tot nu toe. Daar zit 'm de kneep. Hij WEET TOCH NIET dat iemand er last van heeft?
Waarom uitgaan van een "slechterik"?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:24

Tja, het is denk ik toch een kwestie van je paard hieraan laten wennen...
Hier kunnen ze aan wennen maar waarschijnlijk stap jij al gespannen/geirriteerd op omdat de buurman bezig is en dat draag jij over op je paard.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:27

Goed idee inderdaad in het donker rijden.
Sommige paarden zijn ook bang voor schuduwen waardoot je niet lekker rijd.
Dan rij je ook veel beter in het donker!

Paard kan ook heel goed aanvoelen dat jij geirriteerd bent en spanning hebt hiervan.
Hier reageerd jou paard ook weer op!

Succes met de situatie

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:29

Ariebren schreef:
Ibbel schreef:
Ga eens in het donker rijden. Als buurman naar buiten komt zodra hij de baklampen aan ziet gaan, maar dus níet bezig is in het donker, lijk me dat een simpele oplossing. Paarden zien prima in het donker, en zelf wen je er ook snel genoeg aan.

Ik vind dit tot nu toe de beste oplossing.

En daarnaast, waarom moet het "slachtoffer" naar de dader toegaan ??
En vanaf morgen krijgen we toch slecht weer, dan zal er van klussen weinig terecht komen.

Nouja zeg :') Jij stelt het wel héél erg voor hoor.
Het kan zomaar zijn dat de 'dader' geen flauw benul heeft van de uitwerking van zijn acties op de paarden (staat immers een grote heg tussen) en dus is het niet meer dan logisch dat TS even naar hem toe gaat en wat vragen stelt en aangeeft dat haar paard enorm schrikerig reageerd hierop.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit hier word gevraagd als er nog niet eens naar die man toe is gegaan :') Voor hetzelfde geld zegt meneer: oh sorry! Had ik niet door, geef even een brul als je gaat rijden en dan stop ik met mn werk.
Probleem opgelost....

Dus dat zou ik eerst gaan doen TS. Praten mag je altijd en als je netjes en beleefd blijft lijkt mij dat er niets mis kan gaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 16:54

Het paard is niet bang van schaduwen en normaal met rijden erg braaf.
Ook hoort hij het geluid de hele dag door, want het is ook te horen bij de stallen. Ik hoopte ook dat hij er aan gewend raakte maar ik denk dat als dat was gebeurt, het al eerder was.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 16:57

Hopen dat het tuinhuisje snel af is en er niet meer geklust zal worden... En anders misschien even voorzichtig overleggen met de betreffende buurman? Of eventueel de staleigenaar dit laten doen? maar het lijkt me dat het toch wel een keer klaar zal zijn?
Sterkte ermee in ieder geval..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:05

miss_lizje schreef:
Het paard is niet bang van schaduwen en normaal met rijden erg braaf.
Ook hoort hij het geluid de hele dag door, want het is ook te horen bij de stallen. Ik hoopte ook dat hij er aan gewend raakte maar ik denk dat als dat was gebeurt, het al eerder was.

Heb je al eens door de heg met hem gepraat? Dat doen we hier met mensen in bomen (snoeien, olijvenplukken). Die zien de paarden ook niet en als ze ze zien schrikken ze zich een hoedje. Maar als we ze aanspreken lijken ze het okee te vinden dat er een mensenstem bij hoort en dus geen kwaad kan.

Het lijkt er trouwens op, en dat is ook al genoemd, dat jij je misschien teveel op de man en het schuurtje focussed en daarom het paard het gevoel geeft dat er wel wat aan de hand moet zijn..
Het is nl niet logisch, vanuit paardengedrag gezien, dat een paard blijft schrikken. Probeer maar eens met losgooien...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 19:28

Losgooien word elke dag gedaan en na het rijden mag hij ook nog los. Paard gaat helemaal aan de andere kant van de bak staan en blijft maar snuiven en paniekerig doen.
Ik hoop maar dat het tuinhuisje snel af is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:36

Dan zou ik eerder denken aan een bepaalde LUCHT.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:53

Volgens mij mag je vanaf 08.00 tot en met 22.00 klussen .
Maar iemand die niks van paarden weet of er niks mee heb zal ook niet snappen dat dit een ergenis is.
Aan de ene kant zal jij en je paard aan sommigen dingen moeten wennen, juist omdat de stal in een woonwijk omgeving ligt begrijp ik.

Zo sta ik met me paarden echt pal achter de luchtmacht basis in gilze.
De eeste keren vond ik het echt spannend met me nieuwe paard.
De landings route ligt namelijk over het stal terrein.
En die chinooks maken toch een klere herrie, maar ook dit went :+

Ik vind die dingen ook wel een machtig geluid hebben en geen een paard reageert hierop.

Denk dat de netste oplossing is gewoon de situatie uitleggen en zeggen dat je geen ongelukken wilt

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:58

Kun je niet met die buurman overleggen of het misschien mogelijk is dat er op dat tijdstip (bijv. 1 uur) geen herrie gemaakt word omdat je paard er anders in de bak druk door wordt doordat hij het geluid niet kan zien en je paard rustig aan moet doen?

Anders misschien oordoppen?

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:01

Ik zou gewoon even met de buurman gaan praten dat als jij er bent of die dan misschien heel even een half uurtje wil stoppen dat je tenminste een half uur rustig kan rijden of vragen op welke tijdstippen die neit aan het werk is aan ze tuinhuisje.
sterkte weet hjoe het is heb ook zulke buren

_Dune_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:20

Ik zou niet zo snel naar de buurman stappen. Jij wilt met je hobby bezig zijn, deze man wil zijn schuurtje afmaken. Hij zal zich van geen kwaad bewust zijn met zijn geklus in het donker. Waarschijnlijk heeft deze man ook gewoon een baan en zal hij blij zijn als hij 's avonds een keer een extra uurtje kan klussen door het licht van jullie bak. Dus om te vragen of hij rekening wilt houden met jouw hobby, vind ik eerlijk gezegd een beetje ver gaan.
Kun je niet proberen om over de heg een praatje aan te knopen terwijl je op je paard zit zodat je paard leert dat daar een mens bezig is? Misschien is het daarna minder eng. Ik vind overigens net als Urielle dat je jouw paard hier best aan kan laten wennen, maar dan moet je ook goed op je eigen houding letten. Vooral het gedrag negeren en er niet op gaan zitten wachten totdat hij schrikt.
Nu heb ik wel een heel ander type paard, maar als ik rekening moet gaan houden met wat er allemaal rond onze rijbak gebeurd, dan kan ik nooit rijden. Deze ligt tussen een speelveld en een speeltuin in. De ene keer staat er een springkussen, de andere keer vliegen er ballen de bak in, dan is de stalhouder weer volop aan het klussen (timmeren, zagen, lassen) etc. Probeer het als een uitdaging te zien dit te overwinnen, is alleen maar goed voor jouw zelfvertrouwen en die van je paard.
Succes in ieder geval!

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:28

En ben je van plan om naar je buurman te gaan? Nu denk ik dat het misschien ook wel een beetje aan je eigen instelling kan liggen. Mijn paard schrikt nog van een blaadje wat op de grond ligt en gisteren ging mijn man rijden (die eigenlijk helemaal niet kan rijden), en ze waren een eind verderop de hele avond vuurwerk aan het afsteken. (Waarom weet ik ook niet). Maar mijn man heeft geen flauw idee hoe een paard daar normaal gesproken op reageerd en zegt gewoon hup kom op doorlopen en het paard reageerde er amper op...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 22:35

Ik ga denk ik eerst weer proberen via de stalhouder. Mocht dat niet werken dan probeer ik wel een praatje aan te knopen door de heg heen.

Vind het zelf ook vreemd dat het paard er nog steeds zo heftig op reageerd. Want hij hoort het geluid altijd wanneer de buurman bezig is. Een vreemd luchtje zou inderdaad ook kunnen. Want buiten is het ook gewoon een braaf paard en goed verkeersmak. Natuurlijk schrikt hij wel eens een keer, maar de knallen van het vuurwerk die er nu al zijn doen hem bijvoorbeeld niks.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:29

Euh, weet je al waar hij het tuinhuisje voor gaat gebruiken? Misschien wordt het wel zijn werkplaats }> . (even advocaat van de duivel ;) )

Enerzijds denk ik: jezelf en je paard trainen op het negeren van de herrie. Anderzijds denk ik: je paard is blijkbaar zelfs op stal nog steeds (na 2 maanden!) erg onrustig door de herrie, dus hij is er waarschijnlijk gewoon ook erg gevoelig voor! Dan zou ik nu toch eens gebruik gaan maken van oordoppen. Dit is al eerder genoemd, maar heb hier van jouw kant geen reactie op gezien? Ik zou dat ècht gaan doen, het zal jou en je paard rust geven en wellicht is het voor je paard een opstapje om zo toch meer te wennen aan de herrie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 23:43

Oren is tja een beetje vervelend hier. Ik mag er bijna niet aanzitten en mag met heel veel moeite en geduld er met een bosteltje langs. 1 keer heb ik geprobeerd om een oornetje op te zetten en dat kon hij niet heel erg waarderen. Ik weet niet of ik er oordoppen in zou kunnen krijgen. Terwijl een halster en hoofdstel totaal geen probleem is.

Het is ook niet dat hij de hele dag rondjes loopt te rennen in stal, maar aan de bodembedekker zie je goed dat er veel meer activiteit is dan normaal. Zo ligt de mest in plaats van op de "vaste " plaats nu op hele andere plekken in stal.

Maar ik geef zoiezo niet op en blijf wel in de bak rijden.

poekie68

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 23:46

Je paard alleen nog maar voeren op die enge plek? Daar vastzetten om te borstelen met af en toe iets lekkers? Verder niet extra gaan "troosten" maar boos toespreken dat ie stil moet staan als ie daar onrustig is? Gewoon blijven doen als of er niets vreemds is. Ik kan me bijna niet voorstellen dat na zo'n lange tijd een paard daar schrikkerig van blijft. Ik weet hoe het gaat met klussers in de vrije tijd, die gaan echt geen uurtje niets doen als ze eenmaal bezig zijn. Hij is zich waarschijnlijk ook van geen kwaad bewust.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 00:00

Specifiek trainen op desensibilisatie rondom het aanraken van de oren?