Droge plek creëren in een paddock: nodig? en hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiesje

Re: Droge plek creëren in een paddock: nodig? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:49

natuurlijk. Als er medische dingen zijn waardoor het nodig wordt is het wat anders. Maar die twee van ons
zijn gewoon gezond, niet gevoelig voor mok etc dus laat ik ze lekker baggeren :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:01

Fijn focussed dat het is opgelost! Wij hebben nog nooit gebroken tegels gehad in meer dan 10 jaar. Goede sterke tegels kunnen wel wat hebben als ze goed gelegd zijn.
Is ook makkelijk schoon te maken!
Veel succes met leggen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 14:03

Wiesje: Die van mij heeft het al niet zo op nattigheid, en plassen in de paddock vindt ze al helemaal niks :+ Dus vandaar dat ik haar sowieso een plekje wil aanbieden waar ze droog kan staan als ze wilt. De praktijk zal uitwijzen of ze er straks ook gebruik van maakt :))

vuurneon: Precies, daarom wil mn vader het ook professioneel laten leggen. Dan kost het je misschien wat (zal misschien niet heel veel zijn, 3x2 meter en zwart verdiend omdat m'n vader hem wss gewoon wat in z'n hand duwt, is een vriend van ons namelijk :+ ) maar dan weet je zeker dat het goed ligt én goed blijft liggen.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:38

heb net in je andere topic ook gereageerd. Zie dat je al tegels hebt. Mijne staan in de winter gewoon in de blub, droogt vanzelf op als ze op stal staan. Heb het zo al zeker 6 jaar en nog nooit mok oid gehad. Ligen doen ze toch niet in de winter in de wei/paddock is mijn ervaring. Hopelijk gaat je paardje er gebruik van maken!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 20:01

Thanks, ja ik hoop het ook!

Ze is niet super mok of rotstraal gevoelig, maar wel een beetje een piepert. Dus vandaar!

Kreeg net een sms en de stratenmaker komt het dinsdagochtend straten! Ga ik dan even met hem mee zodat ik kan helpen en aanwijzingen kan geven!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:14

wij gebruikte snippers, maar rubbermatten lijken me ook wel een goed idee

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:19

ik heb een stukje stoep en de tegels ligge gewoon los en ze liggen nog steeds :D Ik graaf meestal een grote greppel naar de sloot voor de grootste plassen ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 12:11

Ik zit trouwens ook aan 1 kant met een slot!
Hoe kan ik daar nog optimaal gebruik van maken wbt de afwatering?
Ik kan natuurlijk moeilijk met m'n eigen hijskraan langs komen om de paddock even flink te verbouwen, maar miss kleine tips kunnen bruikbaar zijn!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 12:14

schuin af laten lopen naar de sloot toe of een greppel grafen (niet te diep) schuin naar de sloot. Werkt bij mij prima :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:24

Greppel graven? Hoe moet ik dat voor me zien?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:30

Gewoon met een schep een stuk uitgraven haha en dan aflopend naar de sloot. Klein afvoergreppeltje.
Nog makkelijker, even het loonbedrijf inschakelen voor een stevigere greppel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:33

Het is niet mijn eigen paddock want ik sta op een pensionstal. Dus om een heel loon bedrijf te laten komen is misschien iets teveel van het goede! Maar dinsdag komt de stratenmaker annex tuinman annex timmerman dus ik zal vragen of hij misschien wat kan maken :D

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:07

een greppel is een soort gootje naar de sloot toe een soort mini sloot eigenlijk.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 13:01

Ja ik bedoelde meer, hoe groot, hoe diep, hoe lang? En waar, gewoon aan de rand tegen de omheining aan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 14:37

hangt er van af hoe de ligging is van je paddock ten opzichte van de sloot en waar het water heen loopt.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 14:59

De sloot ligt aan de korte zijde van de paddock, de paddock ligt hoger dan de sloot.
De sloot ligt op ongeveer 1 meter van de paddock af.

Is dit een beetje goed omschreven of moet ik nog wat meer vertellen :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:27

als je de paddock af laat lopen richting sloot (dus vooraan zand bijstorten en/of stukje bestratene, en af laten lopen naar achteren, dan krijg je waarschijnlijk bij de omheining een soort van hoefslag met dijkje. dan kun je meerdere greppeltjes maken op de lagere plaatsen, van die hoefslag, door het dijkje, richting die sloot, zodat het water via die greppeltjes de sloot kan bereiken. Dit hoeft niet diep, als het water maar door het dijkje kan en dan verder afloopt naar de sloot zodat het water niet blijft staan. Die greppeltjes moet je dan regelmatig controleren bij regen of ze nog goed werken en anders weer even open maken/bijwerken. Ik heb dit soort "dijkdoorbraakjes" gemaakt over de lange zijde van de lage kant van de bak, waar nog een diepere greppel/minislootje langs loopt om de bak heen naar de sloot.
Als je de greppels/gootjes te diep of groot maakt, spoelt er zand mee de sloot in, dat is ook weer niet de bedoeling...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 13:21

Bedankt joyce B voor de uitleg! Ik moet even kijken of ik dat kan doen want er is een soort klei achter de paddock gestort waardoor je een "dam" hebt..

Net is de paddock bestraat (ligt nog veel zand op de stenen dus je ziet het niet super op de foto's ). Stuk is 3x2.80 meter met een hardhoutenpaal om de hooi kliko aan vast te maken.

Er is nog 3000 kilo extra zand opgekomen, het voorste deel (met de bestrating en een paar meter ernaast en erachter) ligt nu zo'n 15 cm hoger als de rest (achterste gedeelte) dus daar zal het water sowieso heen gaan als het regent! Misschien dat ik vanaf daar nog een greppel kan graven (maar hij zal niet te diep zijn want er ligt daar maar 10 cm zand op het worteldoek.

Moet alleen nog een extra paaltje komen bij de ingang en boven en onderlangs komt nog lint. En dan kan hij opgeleverd worden haha.
Afbeelding
Afbeelding

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:43

en hoe bevalt het? Heb jeeen foto hoe het er nu met zo veel regen uit ziet? wij willen ook de paddock namelijk laten bestraten maar weten nog niet hoe..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:44

als ik jullie was zou ik gewoon gelijk het eerst stuk bij het hek langs bestraten en dan verder naar achteren zand. Of in geval van schuilstal in el kgeval rond de schuilstal met eventueel een pad naar het hek zodat je met water of kruiwagen met mest/strooisel gewoon droog en stevig heen en weer kan lopen.

wij hebben het zo gedaan:
paddock met schuilstal
paddock met nieuwe stal met inloopstal en bestrating rondom

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:53

Wereld: heb ff niet zon snel een foto, zit nu op m'n telefoon! Maar t blijft keurig droog, en omdat ze daar op het hooi eet zijn eventuele restjes ook heel makkelijk weg te vegen!

M'n vader is nu aan het kijken voor een kleine zeecontainer (3x3m). Deze wil hij dan koppelen aan de paddock als schuilstal, aangezien mijn merrie niet 100% gemaakt lijkt te zijn voor slecht weer. Ben benieuwd haha

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 00:15

Ik heb deze roostertegels in het zand bij de voerbak liggen:
http://www.nedlandic.com/index0.php?pag ... 10&group=7

alleen bij echte extreme regen wordt het nog nat, verder staat ze hoog en droog bij de voerbak...
door de roosters stampen ze de grond niet verder aan en komen ze niet rond de voerbak in een nat aangestamp gat te staan, ik vind het ideaal!