Vlas vs Stro ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepelle27

Re: Vlas vs Stro ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:26

Wij hadden ook een pony die vlas ging eten,met als gevolg een slokdarmverstopping.Deze moest dus over op stro.
De pony van mijn dochter kan niet tegen vlas,de hoeven werden er erg slecht van,dit zijn wel voorbeelden die weinig voorkomen.
Verder werkt vlas ideaal,prijs valt ook mee als je meer tegelijk koopt,wij kochten 250 balen voor 5 euro per stuk.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:28

Mijn paard heeft een lange tijd op vlas gestaan, altijd slechte hoeven (terwijl ze dit normaal gesproken niet heeft). Ze stond nog geen dag op stro en ik hoefde niks meer aan haar hoeven te doen. Vlas schijnt beter voor de luchtwegen te zijn, maar dat betwijfel ik. Zie ook paarden die het beter op stro doen, dan op vlas. Verder vervelen de paarden zich veel sneller op vlas. Valt me vooral op nu mijn paard weer op stro staat, ze graaft er hele kuilen in en is altijd bezig met dingetjes er tussen uit te vissen.

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 10:44

vlas vind ik het beste, geen sterke urine lucht meer en wij voeren veel hooi dus altijd wat te knabbelen.
het scheelt ook veel op de mest berg

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 20:50

Bij ons op stal staan alle paarden nu op zaagsel. Ideaal om uit te mesten zeg! 3 kruiwagens verdeelt over 14 stallen! mest. En de mest kar is niet eens een kwart vol. Alleen ziet er wel snel vies uit door het mest en plas

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:53

Ook hier vlas. Stro nam niet genoeg op en kon t niet opslaan.
Balen vlas heb ik buiten met zeil erover.
Composteert ook erg snel.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 00:55

kevje06 schreef:
Ook hier vlas. Stro nam niet genoeg op en kon t niet opslaan.
Balen vlas heb ik buiten met zeil erover.
Composteert ook erg snel.

precies de reden waarom ik het ook gebruik,
ik haalwel 2 keer per dag de mest eruit,
strooi bijna dagelijks wat vlas bij

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:12

2005 schreef:
Mijn paard heeft een lange tijd op vlas gestaan, altijd slechte hoeven (terwijl ze dit normaal gesproken niet heeft). Ze stond nog geen dag op stro en ik hoefde niks meer aan haar hoeven te doen. Vlas schijnt beter voor de luchtwegen te zijn, maar dat betwijfel ik. Zie ook paarden die het beter op stro doen, dan op vlas. Verder vervelen de paarden zich veel sneller op vlas. Valt me vooral op nu mijn paard weer op stro staat, ze graaft er hele kuilen in en is altijd bezig met dingetjes er tussen uit te vissen.

Heeft dit te maken met de scherpte van het materiaal? Net zoals zaagsel dit is? (Dus scherpe stukjes die de hoef kunnen binnendringen -en evt hoefzweren veroorzaken?)
Wat was het probleem, te droge hoeven -vanwege de grote absorptie? Voor de luchtwegen is het idd een mooi alternatief;minder stoffig.

En een mengvorm van vlas (onderlaag) en stro (toplaag), heeft iemand daar ervaring mee?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 01:12

Lopen hier overdag buiten, dus alleen vd nacht mest.
Strooi om de dag baal per 3 boxen, 2 merries schoon, 1 erg vuil, die trek ik wekelijks leeg, andere eens in de maand.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 07:50

@Irma_Maandag, ja een paar jaar terug bij een drachtige merrie en een vieze merrie. Het gaat naar mijn mening alleen goed als je geen graver hebt en het paard een mooie vaste vlas laag heeft. Als het alletwee nog los is, is de kans op mengen heel groot en dat vind ik niet prettig. Bij de smeerpoets was het dus een nog grotere bende, die is op enkel vlas over gegaan, de drachtige merrie hebben we met wat water geholpen, mooie vlaskoek, stro erover en het veulen is gekomen op een vlas bedje en niet op de vloer.

Wij mesten trouwens vlas en stro beide dagelijks uit, ik las van iemand die stro 1x per week uit meste, wordt dat geen enorme bende? Nu met vlas scheppen we 2x, 1x als ze buiten staan en 1x bij de laatste voerbeurt, kunnen ze het ook niet onder lopen of er op gaan liggen.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 07:58

Vlas:
Hebben we nu en kunnen niet meer zonder :j
We doen er eerst zo'n 5 balen vlas in
Dan halen we elke dag alle poep er uit (in het begin zelfs met de hand)(daarna wel handen wassen hoor ;))
Wat nat is laten we zitten.
& tussen door doen we er nog een keer 2 balen vlas bij.

Op deze manier kunnen wij 4 a 5 (!!!!!) maanden met de stal doen.

Stro:
3 balen stro erin,
elke dag de poep er uit.
Bijna elke dag een hele plak stro erin.

En om de 2 weken alles eruit.

Zo is het dus bij ons wel duidelijk waarom wij voor vlas kiezen ;)
het is veel goedkoper, werkt veel makkelijker/beter. :)

ellepelle27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:28

Bij onze pony liet de hoefwand los door de ammoniak ,die staat nu dus op krullen.
Maar pff,vlas werkt toch wel veel fijner.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:38

mijn paard staat ook op vlas, ze is heel schoon, heeft een vaste plasplek en poept vlak voor de achterwand. ( daar laat ik dan ook een geul open) Ik haal dagelijks de mest eruit en eens per week gooi ik er vlas bij. Natte plekken doe ik als ik het nodig is,

ze staat er superschoon bij en het uitmesten is makkelijk :j

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 09:39

Ekeif96 schreef:
Vlas:
Hebben we nu en kunnen niet meer zonder :j
We doen er eerst zo'n 5 balen vlas in
Dan halen we elke dag alle poep er uit (in het begin zelfs met de hand)(daarna wel handen wassen hoor ;))
Wat nat is laten we zitten.
& tussen door doen we er nog een keer 2 balen vlas bij.

Op deze manier kunnen wij 4 a 5 (!!!!!) maanden met de stal doen.

Stro:
3 balen stro erin,
elke dag de poep er uit.
Bijna elke dag een hele plak stro erin.

En om de 2 weken alles eruit.

Zo is het dus bij ons wel duidelijk waarom wij voor vlas kiezen ;)
het is veel goedkoper, werkt veel makkelijker/beter. :)

4 a 5 maanden? Op onze stal doen we het op dezelfde manier, en wij halen 1x per jaar de stal leeg ( om schoon te spuiten), maar zelfs een jaar overgeslagen en toen ging het nog goed.

Paarden staan zomer van 8 tot 22/23 uur in de wei en in de winter van 8 tot 19 uur, en krijgen hooi bij

elke dag mest verwijderen en 1x per week (of per 2 weken de natte RODE plekken eruit) en een half / heel pak erbij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:30

Dus het natte halen jullie er nooit uit?

Ik denk niet dat vlasgebruikers alles er uithalen,ook alleen maar het natte...

Maar ik merk wel dat een stal van 3 x 3 een stuk kleiner is ivm vlas dan een stal van 3 x 4, dat scheelt toch wel een baal of 2..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:31

Wat betalen jullie momenteel voor vlas???

ToCa10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:03

Bij onze manege staan ze voornamelijk op stro. Vlas is misschien makkelijker met uitmesten maar voor paarden die veel op stal staan geeft stro meer afleiding.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:03

russel schreef:

Waar ik mijn vlas altijd haalde kost het nu geloof ik 7,50 per baal.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:07

Mijn paard stond eerst op stro op m'n vorige stal, daar kon ik bijna elke dag de gehele stal mesten, zo'n puinhoop werd dat. Nu op m'n huidige stal staat ze op vlas en dat gaat super! Elke dag alleen de mest eruit, binnen 1 minuut klaar met mesten dus en elke week komt er 1 baal vlas bij waardoor ze nu een lekker bedje heeft gestapeld :) Als ze volgend jaar naar buiten gaan haal ik alles er wel uit aangezien ze zomers 24/7 buiten staan en dan kan de stal luchten.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:10

Rotstraal en niet zo'n beetje ook. Ging heel snel toen ze op vlas kwam. Ik heb een tijd om de dag staan teren, maakte niks uit (en dan wel diep een watje er in zodat je het niet juist erger maakt). Toen nog een ander speciaal spul van dierenarts tegen rotstraal, werkte niet. Ga zo maar door. Toen van stal verhuisd en vanaf de eerste dag op stro heb ik niks meer aan de hoeven gedaan en je zag het echt meteen beter gaan. Ze heeft nu weer prima hoeven, zelfs geprezen door de hoefsmid :D. Waarschijnlijk ging de vlas dus inderdaad overal tussen zitten en het broeide nogal (nou maakte ze daar altijd een lichte vorm van een potstal).
Ze had ook veel scheurtjes in haar hoeven.

Irma_Maandag schreef:
2005 schreef:

Heeft dit te maken met de scherpte van het materiaal? Net zoals zaagsel dit is? (Dus scherpe stukjes die de hoef kunnen binnendringen -en evt hoefzweren veroorzaken?)
Wat was het probleem, te droge hoeven -vanwege de grote absorptie? Voor de luchtwegen is het idd een mooi alternatief;minder stoffig.

En een mengvorm van vlas (onderlaag) en stro (toplaag), heeft iemand daar ervaring mee?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 13:09

russel schreef:

€ 6.50 bij afname van 4 pallets (=144 pakken)zo ff uit mijn hoofd

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:20

danamuts schreef:
4 a 5 maanden? Op onze stal doen we het op dezelfde manier, en wij halen 1x per jaar de stal leeg ( om schoon te spuiten), maar zelfs een jaar overgeslagen en toen ging het nog goed.

Paarden staan zomer van 8 tot 22/23 uur in de wei en in de winter van 8 tot 19 uur, en krijgen hooi bij

elke dag mest verwijderen en 1x per week (of per 2 weken de natte RODE plekken eruit) en een half / heel pak erbij

Ik heb het even aan mijn moeder gevraagt.
Zij zegt dat we er 6 maanden meedoen.
& wij halen niet de natte plekken eruit.

En doen er na zo'n 3 maand 1,5 a 2 balen bij in.

Volgens mij betalen wij voor een baaltje vlas rond de 5 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:22

Waar haal jij de vlas?

Als je de natte plekken laat liggen, krijg je dan niet van die harde bulten?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:28

russel schreef:
Waar haal jij de vlas?

Als je de natte plekken laat liggen, krijg je dan niet van die harde bulten?

http://www.massierdiervoeders.nl/

& we krijgen geen harde bulten hoor.
Zolang de bovenlaag nog helemaal droog, hoef je de stal niet te 'verversen'.

edit; maar zo als ik al zei: ik weet niet de preciese prijs.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:02

Hier een dikke laag stro, er gaat iedere week een baal in (ong. 1,5 kleine baal) en dan iedere dag drollen en natte plekken eruit.
Paard eet het niet op en er mag niks anders op de mesthoop :)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:22

Mijn 2 minishetten die ook echte viezerikken zijn,staan op vlas ;)
Beginnen met een goede dikke laag,,,,en ik haal elke dag met de hand(en handschoen) de drollen eruit...
Na verloop van tijd krijg je een soort vaste bodem,waardoor het makkelijker uitmesten is.
Ik strooi dan een pak per week bij,soms als de natte bodem er te snel doorkomt 2 pakken vlas erop,en zomaar oppotten!
Maar bij mij staat of valt alles met echt goed en secuur de drollen verwijderen,anders krijg een soort mestvlek waar geen urine doorheen gaat en dan is je vlas verpest!
Heb laatst de natte bodem eruit gehaald(oefff mn rug..) en ben er niet eens blij mee,want mn bodem lijkt nu een stuk minder solide en droog bovenop!