Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
2005 schreef:Mijn paard heeft een lange tijd op vlas gestaan, altijd slechte hoeven (terwijl ze dit normaal gesproken niet heeft). Ze stond nog geen dag op stro en ik hoefde niks meer aan haar hoeven te doen. Vlas schijnt beter voor de luchtwegen te zijn, maar dat betwijfel ik. Zie ook paarden die het beter op stro doen, dan op vlas. Verder vervelen de paarden zich veel sneller op vlas. Valt me vooral op nu mijn paard weer op stro staat, ze graaft er hele kuilen in en is altijd bezig met dingetjes er tussen uit te vissen.
Ekeif96 schreef:Vlas:
Hebben we nu en kunnen niet meer zonder![]()
We doen er eerst zo'n 5 balen vlas in
Dan halen we elke dag alle poep er uit (in het begin zelfs met de hand)(daarna wel handen wassen hoor)
Wat nat is laten we zitten.
& tussen door doen we er nog een keer 2 balen vlas bij.
Op deze manier kunnen wij 4 a 5 (!!!!!) maanden met de stal doen.
Stro:
3 balen stro erin,
elke dag de poep er uit.
Bijna elke dag een hele plak stro erin.
En om de 2 weken alles eruit.
Zo is het dus bij ons wel duidelijk waarom wij voor vlas kiezen
het is veel goedkoper, werkt veel makkelijker/beter.
Irma_Maandag schreef:2005 schreef:Mijn paard heeft een lange tijd op vlas gestaan, altijd slechte hoeven (terwijl ze dit normaal gesproken niet heeft). Ze stond nog geen dag op stro en ik hoefde niks meer aan haar hoeven te doen. Vlas schijnt beter voor de luchtwegen te zijn, maar dat betwijfel ik. Zie ook paarden die het beter op stro doen, dan op vlas. Verder vervelen de paarden zich veel sneller op vlas. Valt me vooral op nu mijn paard weer op stro staat, ze graaft er hele kuilen in en is altijd bezig met dingetjes er tussen uit te vissen.
Heeft dit te maken met de scherpte van het materiaal? Net zoals zaagsel dit is? (Dus scherpe stukjes die de hoef kunnen binnendringen -en evt hoefzweren veroorzaken?)
Wat was het probleem, te droge hoeven -vanwege de grote absorptie? Voor de luchtwegen is het idd een mooi alternatief;minder stoffig.
En een mengvorm van vlas (onderlaag) en stro (toplaag), heeft iemand daar ervaring mee?
danamuts schreef:4 a 5 maanden? Op onze stal doen we het op dezelfde manier, en wij halen 1x per jaar de stal leeg ( om schoon te spuiten), maar zelfs een jaar overgeslagen en toen ging het nog goed.
Paarden staan zomer van 8 tot 22/23 uur in de wei en in de winter van 8 tot 19 uur, en krijgen hooi bij
elke dag mest verwijderen en 1x per week (of per 2 weken de natte RODE plekken eruit) en een half / heel pak erbij
russel schreef:Waar haal jij de vlas?
Als je de natte plekken laat liggen, krijg je dan niet van die harde bulten?