waarom hooi, waarom kuilgras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voer jij?

Hooi
29 (47%)
Kuilgras
32 (52%)

Totaal aantal stemmen: 61

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:02

hooi, mijn paard wordt veel te druk van kuilgras er zit meer energie in!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 13:09

roxie schreef:
een paard wat allergisch is voor stof is het beste af met kuil, wil je hooi geven dan moet dat ong 1 dag in het water hebben gelegen vor alle schimmels en stof eruit is. hooi zonder stof bestaat niet.

Dat klopt idd, daarom staan er voor Franzi altijd 2 bakken klaar: in de ene bak zit het hooi wat voor overdag wordt gevoerd, in de andere dat voor ´s avonds. Als je het natte hooi eruit haalt, kiep je het water weg en doe je er weer nieuw hooi met water in. Wij hebben daarvoor van die ronde cement bakken, met daarin een -passende- wasmand met van die gaten; daarmee til je het hooi er zo uit Lachen !

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 16:51

kuilgras, speciaal voor paarden.
De grootste reden is dat het buiten opgeslagen kan worden, sinds ik niet meer bij mijn ouders woon heb ik geen grote boerenschuur meer tot mijn beschikking. Dat het stofvrij is is meegenomen, kunnen ze daar iig geen longproblemen aan overhouden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 18:26

Beide. Zomers krijgen hooi en 's winters eten ze kuil mee met de koeien.
Mis dus een optie...

favorietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:24

favorietje gaat hoesten van gewoon hooi, bovendien wordt ze van kuil iets dikker. Als de kwaliteit van het kuilgras goed is vind ze het ook veel lekkerder!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 20:54

Ok, ik begrijp dus dat het eigenlijk totaal afhankelijk is van het paard wat het beste is,

Kuil:

stofvrij
meer eiwitten
meer energie
makkelijker voor grotere stallen
sommige paarden vinden dit lekkerder

Hooi

Wordt in kleine hoeveelheden verkocht
niet stofvrij
minder energie en eiwitten
paard doet er langer mee

klopt wat ik zeg he? nou de vraag, wat is nou presies het verschil tussen hooi en kuilgras, van wat voor land komt het enzo?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:24

Nouja, wat je zegt klopt in het algemeen vaak wel maar per partij zitten er grote verschillen in.

Het verschil tussen hooi en kuilgras: hooi moet langer drogen. Van ieder soort weiland kun je hooi of kuil maken. Kuil moet over het algemeen 1 a 2 dagen drogen op het land en hooi 2 a 3. (ligt aan het weer)

Hooi van de eerste snee (gras wat voor het eerst gemaaid wordt dat jaar) is over het algemeen minder geschikt als paardenhooi. Het bevat relatief veel eiwitten etc. en een minder grove structuur als hooi van een tweede of derde snee.

Kijk overigens wel uit met het voeren van "vers" hooi. Hooi moet eerst ca. 6 weken "besterven" voordat je het aan je paard voert. Vers hooi is te "scherp" voor een paard en daarnaast kunnen er ook bv. grote hoeveelheiden boterbloemen etc. in het hooi zitten. Boterbloemen zijn vers giftig voor een paard en het duurt ongeveer 6 weken voordat deze gifstoffen geneutraliseerd zijn. Goed gedroogd geven ze geen problemen maar kijk dus wel uit voor al te vers hooi.

Hooi en kuil mag zeker niet schimmelig zijn en moet goed ruiken. Niet muf ofzo. Goede kwaliteit kuil stinkt ook niet. Als kuil wel stinkt is het van mindere kwaliteit en te nat in de baal geperst.