Paard eet vlas en is ontzettend vies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:13

Goh, krantensnippers, Daar heb ik aan zitten denken, wist niet dat het bestaat als "vloerbedekking". Ik ga ervan uit dat de inkt tegenwoordig gifvrij is.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:15

Anniick schreef:
bedankt voor de tips allemaal!

ik heb niet gezien hoe lang die er van eet. Dat zou ik eigenlijk ook een keer in de gaten moeten houden :j

de box is iets kleiner dan 3x3. Ik heb er geloof ik nu ongeveer 3 balen in liggen :) Dat is niet heel veel, maar op het moment probeer ik een beetje een goede balans te vinden tussen niet te veel schoon zodat hij niet te veel ervan gaat eten, en niet te weinig zodat hij het niet te vies maakt.

Het is echt een vervelende combi, paard die vlas eet en stal vies maakt. als je meer andere dingen gaat voeren, zal die ook meer gaan mesten.. Ik denk dat ik eens ga proberen het vlas te bespuiten met azijn en wat stro erbij naast de grote berg hooi.

Soms kun je een paard netter krijgen door in de hoek mest van een hengst neer te leggen, Paard zal dan over de hoop heen mesten.(uit ervaring kan ik zeggen dat bij twee van mijn paarden het werkte , en zij zeer proper op hun stal zijn)
Plassen blijft met de mannen natuurlijk een ongeordende bende }:0 .Hier staan de paarden al jaren op vlas , soms als het helemaal nieuw is nemen ze wel eens een hap , maar echt eten is er niet bij. ( als hij zo n natte stal maakt , en dit buiten verhouding is - doordat hij veel drinkt is dat even iets om in de gaten te houden-)
Op  een oude stal waar ik vroeger stond was ook eendame die altijd een smerige box had , bleek de vloer in lichte mate zo af te lopen , en zij stond met haar paard op het laagste punt....)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:00

Ariebren schreef:
Ik start een 3 x 3 box op met één vlasbaal.

Dat is dus niet zoals vlas bedoeld is, bovendien ligt je paard dan op de vloer, heb jij er rubbermatten onder ofzo?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:21

ik start meestal met 2 balen, en dan elke week een baal er in, en in de winter elke 5 dagen...
wij hebben wel onder het vlas rubber tegels...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:37

anneliesdj schreef:
Ariebren schreef:
Ik start een 3 x 3 box op met één vlasbaal.

Dat is dus niet zoals vlas bedoeld is, bovendien ligt je paard dan op de vloer, heb jij er rubbermatten onder ofzo?

Dat is wat de leverancier van vlas graag wil, gelijk 3 pakken vlas erin, en dan heb je een rotzooi de volgende dag.

Begin er met ééntje em de volgende dag kan je de zeven standaard mest hopen redelijk verwijderen.
Natte plek laten liggen en dan een beetje opstrooien.
Rustig opbouwen die potstal, komende weken.
En vergeet niet, een baaltje vlas kost tegenwoordig ook al bijna 7 euro en meer.

Een potstal ziet er vaak donker uit, maar is droger en warmer dan een stal die regelmatig leeg gehaald wordt.

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:09

je kan ook bij je paard een hooinet kopen waar van die kleine gaatjes in zitten waardoor ze rustiger eten en dan heeft die mischien net zn eten op en kom jij weer of gaan ze na buiten dan heeft die geen flas kunnen eten...

Anniick

Re: Paard eet vlas en is ontzettend vies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 21:39

Goed idee veronique!

Tijd niet gereageerd, maar het gaat nu wel redelijk met zijn stal. Moet het wel echt dagelijks bijhouden anders is het wel drama! Elke dag doe ik de drollen eruit en het plas laten liggen. Het schone vlas over de plas heen en om de dag gaat er 1/4 pak vlas in. Gaat echt goed! :)

carolien64

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:18

vlas eten is gevaarlijk voor de darmen aangezien het scherp is.
plantenspuit vullen met huishoudazijn en over het vlas heen nevelen.
dan blijven ze er af.
probeer ook altijd oud vlas te mengen met nieuw vlas.
sicces

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:48

Lynn_x schreef:
Succes met stal doen, mijn merrie is een ontzettende pismerrie, ik heb alles al geprobeerd :')

Klinkt bekend :D
De mijnes maakte een Limburgs heuvellandschap van haar stal
Wat ik nu gedaan heb:
halve stal met matten gelegd en de plek waar ze altijd poept en kliederd met de waterbak open gelaten, dus geen vlas, alleen matten.
De rest van haar stal ligt vlas en daar kan ze droog liggen en daar plast ze ook. Zodoende gaat het oppotten nu wel goed.
Wel krijgt mijn merrie 3x per dag hooi en savonds plak stro zodat ze snachts wat te knabbelen heeft.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 15:50

mijn paard staat sinds kort ook op vlas, als hij nieuw en schoon vlas krijgt...knabbelt hij ervan...hij krijgt al extra hooi...*zucht* Ga vanavond maar weer aankaarten

Keeltje135

Re: Paard eet vlas en is ontzettend vies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:05

ik heb heel vaak over het stro azijn gedaan, elke dag deed ik dit en mijn paard had iedere keer meer stro erin laten liggen, echt fijn. maar die van mij doet dat alleen in de zomer omdat ze dan veel minder hooi krijgt, in de winter krijgt ze heel veel want er is en minder gras en ze staat veel langer in der stal(dus ze heeft toch lang wat te knabbelen dan gedurende boxuren).

veronique1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:10

mooi dat het nu goed gaat...
ik ga ook flas kopen voor een shet en een tinker...
haal ik de drollen eruit en 1 x in de week of om de 2 weken het plas...
kijken hoe ze daar op reageeren