in de winter sta ik al vroeg op, alles staat hier dan op stal en gaat 's ochtends al los in de bak, dan laat ik ze even lekker rond rennen zodat ze weer wat energie kwijt zijn en dan gaan ze weer op stal. als ik dan thuis kom van school dan haal ik ze weer gelijk van stal af en ga ik meestal rijden of longeren, na het rijden/longeren of wat dan ook mogen ze nog even een uurtje lekker los in de bak lopen. in die tijd mest ik alles uit, dan gaan ze weer de stal op. een uur of 3-4 later haal ik ze er weer uit en gaan ze weer de bak in waar ze dan nog even lekker mogen rennen/spelen en dan mogen ze daar ook nog ff lekker los lopen. weer een uur of 3 later haal ik ze er weer uit en dan mogen ze voor de laatste keer hun benen even lekker strekken in de bak en dan gaan ze weer voor een nacht de stal in, om ze de volgende ochtend er al vroeg weer uit te hebben........... per dag ben ik dan gemiddeld zo'n 6 tot 7 uur bezig. en daarbij moet er dan ook nog gevoerd worden, dat heb ik nog niet eens mee gerekend en dat kost me zo'n 10 minuten tot kwartiertje. en in het weekend ben ik vrij en dan nog rustig een uur of 4 meer. Van Februari tot ongeveer november (nu lopen ze nog lekker buiten maar vorig jaar stonden ze al op stal) lopen ze gewoon 24/7 buiten. het enige wat ik dan hoef te doen is van ongeveer augustus tot november 's ochtends hooi te voeren, 's middags te trainen (rijden, longeren, losspringen, wandelen enz) en 's avonds nog een keer te voeren, en natuurlijk de wei uitmesten. in de zomer/lente/herfst komt het vaak zat voor dat we een hele dag gaan rijden, 'sochtends weg 's avonds weer terug dus dan ben ik ook de hele dag bezig. gemiddeld in de winter zo'n 6 tot 7 uur en in de zomer verschilt het heel erg van 3 uur tot 10 uur....
Ik heb zelf geen paard, maar als ik naar de manege ga ben ik er toch al gauw 4 uur per keer Maar dat verschilt ook, gisteren had ik bijv. wedstrijd op de manege en toen was ik er bijna 5,5 uur
mairead
Geplaatst: 20-11-11 13:03
Mijn paard staat op een pensionstal (waar we zelf uitmesten) en ik ben elke dag gemiddeld 2 en een half tot 3 uur op stal. Daar zit ook "reistijd" bij: een klein kwartiertje heen fietsen en een klein kwartiertje terug. Ik ga er elke dag naartoe: weer of geen weer.
ik ga iedere dag naar mijn paard.. staat op een pensionstalling.. ik doe mijn stal zelf en voer hem bij.. dus stalletje doen.. voer maken.. paardje verzorgen (poetsen,rijden).. ben gemiddeld 2 uur per dag daarmee bezig..
byloulou
Geplaatst: 20-11-11 13:19
Ik ben ongeveer als ik ga rijden 2.5 uur tot 3 uurtjes op stal..
Opzadelen poetsen en rijden. Daarna gaatie nog ff een haluurtje lekker droogstappen in de molen.. daarna krijgt hij nog een klein halfuurtje een koelelement on de peesjes (ivm blessure extra aandacht) ik die tussentijd klets ik bij met iedereen op doe ik andere dingetjes.
Soms kom ik ook een dag niet maar dan komt hij zowiezo buiten en in de molen..
Ik ga ongerveer 1-2 uurtjes per dag, maar soms ook veel langer als ik vrij ben en de kids op de opvang dan kan ik lekker heel lang tutten. Maar ik hoef niet te mesten of te voeren, dus het is alleen tutten en de beweging en ik rijd meestal half uurtje.
Ik ben gemiddeld van 9 tot 2/3 op stal. Dus 5 á 6 uurtjes. Soms kan het ook maar een uurtje zijn ivm werk of andere plannen, en soms is het nog langer.
Felien_Kyra
Geplaatst: 20-11-11 14:11
tja... dat verschilt als ik met hem bezig ga; zegmaar egt trainen dan 2 tot 3 uur. Ga ik gewoon even knuffelen/ poetsen dan 5 tot 60 minuten. En ik ben ongeveer 6 keer per week op stal waarvan ik 4/5 keer ongeveer egt actief met hem aan het trainen ben.
Ik ben ongeveer iedere dag 1 1/2 uur op stal. Maar als het erg gezellig is op stal of wat drukker dan ben ik er nog langer Alleen met de winterperiode zal het wel minder worden... (geen dak boven de bak )
Situatie hier is veranderd, ik ben begonnen met mijn stage bij een springstal Ik ben nu ca. 9 uur per dag op stal, van 8.00 tot 17.00
Zilfstar
Geplaatst: 21-11-11 21:19
Tussen de 1 en 4 uur per dag soms langer
Als ik echt weinig tijd heb tussen alle bedrijven door (werk, kids, huishouden etc) dan heb ik een uur nodig voor 2 stallen mesten, hooinetten vullen en bakjes voer klaar maken. Heb ik tijd genoeg dan komt daar dus bij dat ik 2 paarden aandacht moet geven en beweging. Ik wissel dat wel wat af en het is afhaneklijk wat ik doe hoe lang het duurt. WAT ik doe is dus ook afhankelijk van hoeveel tijd ik heb. Vandaag bijv poetsen overgeslagen en lekker met beide dieren (na elkaar ) gaan grondwerken.
(Edit: mesten moet ik dus zelf doen. Kan gedaan worden tegen betaling, maar doe het ook gewoon liever zelf. Voeren wordt gedaan, krachtvoer 2-maal daags, maar ik bepaal graag zelf wat en hoeveel mijn paarden krijgen. Daarom dus de bakjes voer. En hooinetten zijn voor 's nachts. Hooi krijgen ze 3 keer per dag. 2 x los en hoef ik niks voor de te doen. Om 17 uur hun derde beurt en dan gebruik ik dus een hooinet. Sinds ik hooinetten gebruik voor de uren van 17 tot 9 wordt er minder vertrapt en hebben ze de hele nacht iets te doen Vaak zit er de volgende dag nog een plukje in)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 21-11-11 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt
Mijn paard staat volpension, maar heel af en toe moeten we zelf de verzorging doen. Qua tijd verschilt dat enorm. Morgen aan het eind van de middag zet ik ze bijv binnen, dan ga ik naar huis om te eten en uurtje later ga ik er weer heen. Verder ben ik zo'n 3 a 4x per week op stal (bijrijdster gaat ook 2x). Doordeweeks ga ik altijd s'avonds en dan ben ik er wel 1,5u a 2u, en in het weekend ben ik er wel wat langer, want dan ga ik vaak buiten rijden, en verdere verzorging.
thyra89
Geplaatst: 22-11-11 22:22
Het ligt er heel erg aan, als ik door de weeks mijn verzorgpaard doe dan is het meestal 1,5 uur En dan ben ik ook nog 2 uur bezig met fietsen Maar er zijn ook dagen, dan let ik even niet op de tijd en ben ik makkelijk 4 uur op stal
romyloverrr
Geplaatst: 22-11-11 22:29
heb een verzorgpony: staat 24/7 in de weide dus hoef niet te voeren en stal uit te mesten zo niet mijn ''schema'' er uit.
- uit de wei halen 5 minuten - poetsen kwartiertje ( alleen onder het zadel en singel want ze staat 24/7 in de wei zonder dekens) - opzadelen 15 minuten ( neem ik de tijd voor :p ) - rijden/bosrit/vrijspringen/longeren/grondwerk/vrijheidsdressuur/lange lijnen 15 min tot 4 uur - afzadelen 5 minuten - poetsen en lekker vertroetelen kwartiertje - in de wei zetten 5 minuten - tuig poetsen 10 minuten - poetsplaats aanvegen 1 minutje
gemiddeld zoon 18 uur per week ik ga 6 keer per week
Ik sta op een doehetzelf stal in hartje Denhaag Ben dus elke dag op stal aanwezig,en als ik het echt druk heb...ben ik er 2 en half uur. Maar op een normale dag 4 tot 5 uur.
Ik ben meestal zo'n 3 uur op stal. Soms wat korter op doordeweekse dagen en in het weekend vaak weer langer, omdat ik dan rustig aan doe. In die tijd zet ik ze buiten, haal de drollen uit de stal en trek de stallen recht, zet het voer klaar en veeg de boel aan. Daarna ga ik meestal longeren, rijden of wandelen en ik ben dan per paard 30-45 min. bezig met het 'beweging geven'. Poetsen doe ik niet elke dag, net hoe het uit komt.
als ik die tijden zo lees....pfffff ik krijg het net aan rond om 32uur te werken, reistijden van en naar werk, paard te doen (1,5uur) hond aandacht te geven, energie in mn relatie te steken, sociale contacten onderhouden, huishouden organiseren etc. Kom al tijd te kort, laat staan als ik iedere dag 4 uur bij mn paard ben
Haha Colway, dat is een kwestie van keuzes maken. Ik vind sociale contacten onderhouden niet zo belangrijk. Ik heb voldoende aan mijn relatie en mijn paarden. Ik denk dat het maar net is wat je wilt in het leven.
corrina1994
Geplaatst: 23-11-11 10:52
Zo kort mogelijk maar min. 2,5 uur. Ik vind het niet zo gezellig op stal dus ga ik zo snel mogelijk weer weg. Soms kom ik vaker op een dag en dan wat korter maar meestal ben ik 2 uur bezig met rijden en dan spullen opruimen en naar huis.
Mi_Amore
Geplaatst: 23-11-11 10:53
Elke dag 2 uur enkel en alleen aan verzorging en onderhoud. Als er rijden of dergelijke bijkomt, komt er een uurtje bij