Paard eet enorm snel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Paard eet enorm snel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:27

Hoeft niet hoord, ik heb zat paarden zien schrokken die achteraf en slecht gebit bleken te hebben.

Als een paard zoveel moeite doet om alsnog al dat ruwvoer binnen te krijgen, zelfs ondanks al dat azijn denk ik dat er iets meer aan de hand is.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:36

zou zeker kunnen dat er meer aan de hand is, al heb je ook paarden die gewoon snel en veel eten en niet stoppen tot het op is.

Voor wij hier thuis een slowfeedsysteem hadden werd het hooi ook in rap tempo naar binnen gewerkt. En of ik nu 4 keer per dag aanvulde of 10 keer per dag, ze bleven het naar binnen werken. Onbeperkt voeren was hier dan ook letterlijk onbeperkt eten, niet aan te slepen en niet gezond voor de pony's. Sinds het in fijnmazige netten zit en ze er meer moeite voor moeten doen zijn ze ook rustiger met het hooi bezig en wordt het niet als een gek naar binnen geschrokt. Als ik de schuilstal heb opgestrooid en hij staat open dan wordt het schone stro ook vakkundig door ze naar binnen gewerkt. Ze zijn allevier kerngezond en geen problemen verder aan gebit oid. Sommige paarden houden gewoon van eten ben ik bang. Het enige wat je daaraan kunt doen is zorgen dat ze langer erover doen en het in kleinere porties aan te bieden zodat ze verspreid over een langere periode rustiger aan het eten zijn. Liever 4 of 5 keer per dag een kleinere portie dan 2 keer per dag een paar kilo in een keer.

Maargoed, dat is in het geval dat het paard helemaal gezond is natuurlijk.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 21:58

Schrokken doet hij niet hij eet gewoon nonstop hij krijgt het hooi verdeelt in porties van  ongeveer4 kilo 3 keer perdag muslie word verdeelt over 4 keer perdag 3 keer n kilo 1 keer n halve kilo met wortelen

Paard mankeerd niets heeft 2 dagen full time onderzoeken gehad ook door andere dingen ;)

Wormen vrij is geen een paard maar een normaal aantal teveel bij lange na niet

Heeft 5 paarden vriendjes waarvan 3 echte vriendjes lopen elkaar als hondjes achterna

Tandarts is 6 of 8 weken terug geweest
Ostheopaad is in juli geweest
Paard is qwa gezondheid totaal niets op aan te merken

Dit is allemaal al ruim onderzocht ivm vitamines te kort enz enz

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:06

Oke, dus je hebt eigenlijk alles al uitgesloten/onderzocht.

Poe, lastig dus. Dan zou een korf wellicht toch uitkomst bieden. Veel andere mogelijkheden zie ik zo even niet.

Heb je hem al lang? Deed hij het bij vorige eigenaar ook al? Wat had die als oplossing?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 22:17

Alles is uit gesloten anders was ik niet naar oplossingen gaan zoeken

Muilkorf is in de bestelling
Ik heb hem in januarie een jaar hij doet het sinds n paar weken nu....
Heb m van pensionstalling naar huis gehaalt ben namelijk 100km veder gaan wonen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:04

Gentlegiant schreef:
Ik heb hem in januarie een jaar hij doet het sinds n paar weken nu....
Heb m van pensionstalling naar huis gehaalt ben namelijk 100km veder gaan wonen

Dit vind ik dan toch wel opvallend, tenminste begrijp uit je post dat hij dit gedrag is gaan vertonen nadat je hem hebt verhuisd? Heb je de rantsoenen al met elkaar vergeleken? Kreeg hij op de andere stal precies hetzelfde als nu? Of heeft hij nu een ander rantsoen?

Kan al aan kwaliteit hooi/stro liggen. Het ene hooi kan veel meer vullen dan het andere. Is het weiland erg anders waar hij nu staat? Staat hij veel langer of korter buiten nu? Wat is de kwaliteit van het gras? Zomaar een paar dingen die me te binnen schieten, aangenomen dat dit gedrag is ontstaan na de verhuizing.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:07

Alles is het zelfde alleen ander gras natuurlijk

Ik had een stalleb complex gehuurt en deed alles zelf

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:10

Nouja stel dat het gras van mindere kwaliteit is zou het heel goed kunnen dat hij er niet voldoende uithaalt en zodoende nog veel trek heeft als hij weer op stal gaat?

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 23:24

Gras waar hij eerst op stond was geen gras hahaha

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:32

mijn paard eet ook sneller dan het gemiddelde paard en is ook veel meer hooi nodig dan een ander.
Een flinke lading hooi heeft ze binnen een half uur op, terwijl een ander daar minstens een uur over doet.
Vind dit wel lastig omdat ze op een pension stal staat waar maar 3x per dag gevoerd wordt, ze krijgt wel extra, maar vind het zelf nog niet genoeg.
Zij eet dus ook haar hele stal leeg, daardoor durf ik haar niet op vlas oid te zetten.
Denk dat het heel lastig is om te zorgen dat je paard minder gaat eten, een muilkorf zou een oplossing kunnen zijn, maar zolang je paard niet te dik is zal ik het niet doen. Enkel misschien snachts om te voorkomen dat ie te veel stro zou binnen krijgen.
Wel is het raar dat hij het pas een paar weken doet? dan lijkt het mij dat hij te weinig binnen krijgt. misschien een bloedonderzoekje? Daarin zou je evt kunnen zien of hij iets mist..