Tips/trucs lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerkatie

Re: Tips/trucs lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:24

Manen van mijn tinker zitten standaard in een hengstenvlecht, die haal ik er eens per week uit en dan borstel ik het helemaal door, daarna meteen weer in een vlecht. Als ik losse vlechten maak, gaat ze alsnog op de vlechten staan dus kan alleen nog een hengstenvlecht. Geen idee hoe lang de manen zijn, zal rond de 80 cm zijn denk ik. Is wel veel werk, ik heb wel eens serieus overwogen om de schaar er in te zetten. Uiteindelijk toch maar niet gedaan was wel heel zonde.

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:41

Ik doe niet zoveel met de manen van Fly enkel lekker los laten hangen en in de zomer anti-klit en heel af en toe wassen. Manen worden wel na het wassen erg zacht en breken dan best snel af, vandaar dat ik niet veel doe. In de winter af entoe modderkluiten met m'n handen eruithalen. Staart en lijf was ik dan wel vaak.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:06

M'n quarter heeft ook best lange manen, cm of 35 denk ik, meet ik morgen even, ben nieuwsgierig =D
Dr manen hangen eigen 9/10 gewoon los onder het rijden, maar bij het opzadelen let ik wel dubbel op dat ze niet vast zitten onder het zadel.
Verzorging doe ik gewoon met anti-klit en manenborstel.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:22

Hier eentje met bijna een meter manen en altijd in losse vlechten, eens per week andere hoeveelheid vlechten (dus de ene week 6, de volgende week 4) en natuurlijk CM detangler & Shine. Heb hier nooit geen last van afgebroken haren. Op wedstrijd gaat er een hengstenvlecht in

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:38

Hier hangen alle manen gewoon los. KWPN-er ruim 60 cm, Welsh denk zo'n 40 cm en Groninger zijn nog in de groei, maar gaat lekker hard.

Als ik wedstrijd heb, worden ze gewassen en gevlochten (knotten, met naald en draad), verder doe ik er zo min mogelijk mee.

Vwb het niet mooi vinden van knippen, weet even niet meer wie het vroeg, dan kun je beter met een mesje snijden. Ziet er natuurlijker uit.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 08:29

Heeft er trouwens iemand tips hoe ik dotjes kan maken met zo'n lange manen?
Op wedstrijd leg ik een merrievlecht, maar dat kost ons punten.. Haar kortwieken zie ik niet zitten, maar dotjes die groter zijn dan de drollen van m'n mama dr rottweiler is ook geen zicht..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:05

Gewoon vlechten maken. Deze oprollen en met pektouw vastzetten. Werkt perfect.

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:52

Wat een onzin dat er punten worden afgetrokken voor een merrievlecht. Als ik kijk naar de richtlijnen voor het tonen van Iberische rassen (als voorbeeld) dan staat daar dat het paard qua manen getoond mag worden:

Indien ruin of hengst: in hengstenvlecht, gevlochten matje, of los

Indien merrie: in merrievlecht, helemaal geschoren, gevlochten matje, of los

Zelfs los mag dus. Dit is toch wel een stuk flexibeler.

Jury's zouden zich eens moeten richten op belangrijke dingen. Zoals punten aftrekken voor uitgeschoren oren of afgeknipte tastharen. Dat is pas paardonvriendelijk.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 14:50

Bij jelle had ik de manen eigenlijk altijd los en gebruikte ik heel veel anti klit :j (Hi-Gloss) Met rijden vlechte ik ze altijd in (voornamelijk hengstenvlecht). Voorpluk gebruikte ik altijd de hi-gloss gel voor en had ik eigenlijk altijd in een halfe vlecht zitten.. (niet strak gevlochten)..

Ook heb ik stage gelopen tussen de friezen en heb hier ook veel gewerkt met sportpaarden, dekhengsten en keuringspaarden. Eigenlijk stond alles hier met Hengstenvlecht in. Als de vlechten er niet meer mooi in zaten werden ze er uit gehaald, ingesprayd met anti-klit, goed uitgeborsteld en dan weer de vlechten in.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:40

tine10 schreef:
Gewoon vlechten maken. Deze oprollen en met pektouw vastzetten. Werkt perfect.

Maar dat is toch geen zicht met lange manen? Ik heb het 1x geprobeerd, en de dotjes zijn echt.. Groot. Héél groot, helemaal niet mooi dus..

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:42

Het is maar wat je gewend bent. Ik vind die kleine dotten niets. Als je in mijn profiel kijkt, zie je een foto staan.

Ik heb nog nooit commentaar gehad van juryleden, ze vinden het er allemaal mooi uitzien. En het staat in ieder geval veel verzorgder dan een hengstenvlecht. Dat deed ik eerst, maar die zakte tijdens het werk toch altijd iets uit, waardoor je van die rare bochten erin kreeg. Toen ik op de knotten was overgestapt kreeg ik veel positieve opmerkingen, dat dit veel mooier was dan de vlecht.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 17:45

Mijn merrie heeft manen die ruim 1 meter lang zijn, dus dat moet wel in vlechten anders eet ze ze mee... Ik doe er verder niet heel veel aan, haal ze eens in de 3 weken/maand eruit en borstel het dan uit met CM en dan die vlechten er weer in. Het enige nadeel... met vlechten ben ik dan wel een dik uur bezig...
Op wedstrijd kunnen haar manen ook niet in knotten, want behalve lang zijn ze ook heel dik. Dus dan moet het wel in een hengstenvlecht... wat idd niet altijd heel mooi blijft zitten helaas...

brit1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:33

Equi-shine, tegen de klitten! En een mooie glans krijg je cadeau!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:38

Er is al een topic over, ga even graven.

[BKR] Onderhoud lange manen

Zo zal er ook wel 1 bij de tinkers en haflingers zijn.

Laat ik het zo zeggen, heb poging met vlechtjes gedaan, waarbij hij in 1 nacht hele vlecht eruit had gesloopt (gewoon foetsie!).
Sindsdien, hangt het gewoon los.

En na equi shine, global anti klit, cowboy magic, ander merk soort cowboy magic, zit er nu action spul in en blubber.... :+
Bevalt me prima, heb nog niet het verschil tussen de verschillende producten kunnen ontdekken.
Behalve dat die van mij toen ik hem net had, niets met spuitbussen had, maar nu kan ik hem ook met spuitbus overal achterna.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 07:59

tine10 schreef:
Het is maar wat je gewend bent. Ik vind die kleine dotten niets. Als je in mijn profiel kijkt, zie je een foto staan.

Ik heb nog nooit commentaar gehad van juryleden, ze vinden het er allemaal mooi uitzien. En het staat in ieder geval veel verzorgder dan een hengstenvlecht. Dat deed ik eerst, maar die zakte tijdens het werk toch altijd iets uit, waardoor je van die rare bochten erin kreeg. Toen ik op de knotten was overgestapt kreeg ik veel positieve opmerkingen, dat dit veel mooier was dan de vlecht.

Ik vind het ontzettend mooi!
Ik had er eigenlijk helemaal niet aan gedacht het zo te doen.. Die ene keer dat ik het geprobeerd heb, hebben we de vlechten van veel kleinere plukken gemaakt, maar ik vind het zo, met maar een paar dotjes, veel mooier!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 08:28

Dank je. Eigenlijk is het zo gekomen omdat ik in een viertal meereed. Dan moet je allemaal dezelfde aantallen knotten hebben (en dezelde manier van invlechten) Ik had het toen een keer zo gevlochten en geknot en in de les uitgeprobeerd, om te zien of het met die dikke knotten wel bleef zitten tijdens het rijden. Sindsdien doe ik het altijd zo.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:09

Ik wil de manen van mijn paard ook laten groeien maar helaas heeft ze hele dunnen manen.
Het is een kwpn. Ik denk dat ik ze misschien maar kort moet houden want de onderkant is nu bestwel dun.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:12

Cowboy magic en losse vlechten :))
ik heb soms ook een hengstevlecht) zit er gerust 2 weken in, dan weer cowboy magic er in. en dan weer in de vlechten :j

ook ik maak er knotten van :j (oprollen en spektouw erdoor :j )

Kingdom4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:36

Hi Gloss is gewoon super.
Het was een tijdje niet meer verkrijgbaar maar nu gelukkig weer volop leverbaar.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:40

Voor mij ook antiklit, en los laten hangen. Met rijden en warmte vlecht ik het in een hengstenvlecht. ( meerdere ) Hou wel het voorste stuk in de gaten dat ze dat niet naar binnen krijgt met eten.

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:46

Ik heb Xantha's manen bijna altijd los.
Alleen met rijden gaat het in een paar vlechten of een hengstenvlecht.
En als het warm is in een paar vlechten.
Met haar lengte kan dat makkelijk.
Ik ben eigenlijk wel blij dat dat kan want wat heb je aan lange manen als je het altijd in de vlechten zet??
Verder elke dag borstelen en regelmatig antiklit erin. :j