Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:30

Ze kostte maar 1750 euro incl alles..
En ik hoor veel slechte verhalen rondom verzekeren,
vooral dat er vaak niet uitgekeerd wordt als
je ze een x nodig hebt. Dan betaal ik het wel direct uit
eigen zak..

Marengogirl

Re: Waarom hebben jullie je paard niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:01

Ik heb mijn paarden niet verzekerd
mijn paard is te oud nu om te verzekeren.

En voor me shet en me paard heb ik gwoon een potje apart

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:37

Ik heb mijn paardje nu ook niet verzekerd, ze is al 13 en was klinisch niet helemaal goedgekeurd (misgestapt dus tijdelijke blessure). Bovendien was ze niet heel duur. Ik heb ook gewoon wat apart staan.

Mijn vorige paard had ik wel verzekerd, (jonger, stuk duurder, en sportpaard) maar ik heb in twee jaar 1 keer wat gehad met haar, dat kostte 60 euro, eigen risico van 50 euro dus dat schoot ook niks op;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:00

Ik heb het zeker overwogen om mijn paard te laten verzekeren toen ik hem kocht op zijn tweede. Maar het niet gedaan, omdat ik liever zelf wat geld spaar, mocht het nodig zijn. Ik heb een zeer gezond, sterk 24/7 weidepaard. Hij heeft heus wel eens wat gehad (onschuldige kwaaltjes), waarbij ik de DA liet komen en dat heb ik netjes zelf betaald. Ik bepaal graag zelf hoe mijn paard behandeld wordt en daarbij vond ik het niet te doen om een keuze te maken waarvoor ik mijn paard wilde laten verzekeren. En om hem nou voor alles te laten verzekeren, is werkelijk een rib uit mijn lijf. :+
Ben blij dat ik al dat geld niet jaarlijks heb weg kunnen gooien aan de verzekering, want dat zou een aardig bedrag zijn geweest na al die jaren. ;)
En dat ben je dan gewoon kwijt.

Een vriendin van mij heeft een halfblind paard en heeft hem daar ook voor verzekerd. Zij haalt het er wel uit en dat vind ik dan wel heel verstandig. Het ligt gewoon aan het soort paard, hoe je hem/haar houdt en als je een beetje weet wat de zwakke plekken van je paard zijn....... Dan nog is het een gok of je het wel of niet doet. Ik voel me tot nu toe prima zonder verzekering. :j

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:08

Ik heb mijn paard niet verzekerd en ben blij toe.
Had me anders heel veel geld gekost jaarlijks, terwijl ze nooit iets noemenswaardigs gemankeerd heeft.
Ik heb haar inmiddels 15 jaar, dus tel uit je winst.
Ik heb er toendertijd niet echt over nagedacht over wel of niet verzekeren. Maar achteraf dus blij dat ik het niet gedaan heb.

Mijn vriendin heeft haar paard echter wel verzekerd vanaf het begin en maar goed ook: die heeft door de jaren heen heel wat DA kosten gehad.

Geen idee wat ik nu zou doen als ik een nieuw paard koop. Ligt er misschien ook aan wat voor paardje en hoe duur die is geweest in aanschaf. Het gaat mij dan met name ook om een vergoeding bij dood door ziekte of ongeval. Met name in geval van een paard wat duurder is in aanschaf (zoals mijn grote droom....om weer eens een Ijslander te bezitten).

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:48

NancyFjorden schreef:
Ik kan me voorstellen dat je iets van zeg maar even wat bv 3000 euro apart houd en elke maand erbij geld spaard maar wat nou als de kosten duurder worden dan dat?
Of zijn daar weer andere oplossingen voor.
Wat een vragen he' hahaha.
Maar wil goed op de hoogte zijn van alles. ;)

Een verzekering keert ook niet meer uit dan dat het bedrag waarvoor je paard verzekerd is. Ik lees hier vaak van mensen die zeggen dat de premie wel veel valt, omdat ze hun paard voor een laag bedrag verzekerd hebben. Maar dan ben je dus ook niet voor hoge ziektekosten verzekerd. Wil je wel voor hele hoge kosten verzekerd zijn betaal je je imo blauw aan premie. Ik heb in 7 jaar tijd ongeveer €1100,- aan onkosten gehad, waarvan één keer bijna 1000,- vanwege koliek op zaterdagnacht met kliniekopname. Stel dat ik mijn paard uitgebreid en tegen ziektekosten had verzekerd met een waarde van €6000,- zou ik €750,- per jaar aan premie hebben betaald. En dus in 7 jaar tijd ruim €5000,- aan premie.
Ik heb een potje van €4500,- en ik spaar iedere maand ongeveer €300,- (niet alleen voor spaarpot paard, ook voor als de auto stuk gaat en om over een paar jaar startbedrag te hebben voor een koophuis). Je hebt niet snel kosten van boven de €3000-4000,- maar mocht dit wel het geval zijn, en ik besluit dat uit te willen geven aan mijn paard, zou ik eventueel mijn trailer kunnen verkopen, of een betalingsregeling kunnen treffen met de DA. Of familie kan helpen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:15

Omdat ik mijn eerste eigen paardje wel verzekerd had, altijd netjes de premie betaald,beestje heeft nooit wat gemankeerd en toen hij 22 werd ,werd hij de verzekering uitgeknikkerd omdat hij te oud werd.
Dag geld, al die jaren voor niks betaald!!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:23

Ik heb mijn paardjes ook niet verzekerd en ondanks dat ze in al die jaren regelmatig de DA op bezoek hebben gehad ,ben ik toch goedkoper zonder dan met een verzekering

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:23

Omdat ik liever mijn eigen rekening spek dan die van de verzekeraar;

Ik stort namelijk elke maand een bedrag opzij, voor (o.a.) ziektekosten
Plus dat ik voor aankoop van mijn paard een jaar heb gespaard en dus zelf over een aardig bedrag beschik.
Mocht mijn paard dus op korte termijn iets ernstig krijgen, is geld geen probleem.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:26

Mijn PRE hengst heb ik verzekerd voor de dood, dus als hij komt te overlijden door ziekte, blessure en dat hij moet worden ingeslpane krijg ik het aankoop bedrag terug.

Mijn draver van 15 heb i kneit verzekerd deze hebben we al 7 jaar en goedkloop gekocht.

Voor de ziektekosten hebben we een spaarrekening.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:31

Ik heb mijn huidige paard ook niet verzekerd.
Mijn vorige paard kreeg een koliekoperatie. Het bedrag wat je dan uitgekeerd krijgt is een schrale troost op het totale bedrag wat je moet betalen. Tevens zit je dan aan het maximum bedrag voor dat jaar.
Als je kijkt wat ik door de jaren heen aan premie hebt betaald was het voor mij rendabeler geweest om geen premie te betalen maar de hele operatie te betalen.

Dat heeft mij doen besluiten om dit paard niet te verzekeren. Verder vind ik het belangrijk dat als mijn paard zou komen te overlijden ik geld heb om eventuele dierenartskosten te kunnen betalen en een nieuw paard. Daar heb ik iig geld voor gereserveerd, maar kost me nu geen maandelijkse premie meer.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:35

Ik heb mijn paard wel verzekerd, zo werd die is ziek en kregen we dure medicijnen was blij dat die daar verzekerd voor is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:37

noviceh schreef:
Ik wil graag zelf zeggenschap over mn eigen paard.

En vaak verdienen ze meer aan je dan dat je er wat aan hebt.

Ik heb een potje achter de hand.

Ook hier nooit gekke dingen meegemaakt, en ik rijd geen wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:38

boemel schreef:
Ik vind een verzekering gewoon erg duur. Had 'm voorheen volledig in de verzekering, maar vorig jaar besloten om 'm voor een veel lager bedrag, nml. € 2500,00 in de verzekering te zetten. Scheelt mij een hoop aan premie. Stel dat hij overlijdt, dan kan ik met spaargeld wel meteen een ander paard kopen.
Verder het voordeel dat levensreddende operaties wel grotendeels vergoed worden.

'Grotendeels' is een belangrijk woord in deze. Je krijgt namelijk naar alle waarschijnlijkheid maar 80% van die totale waarde vergoed en dat is in dit geval 2000 euro, daar gaat ook je eigen risico en andere reeds geclaimde bedragen vanaf en dan kun je dus maximaal 1750 euro terug krijgen voor die operatie, de rest van de kosten betaal je gewoon zelf. In jouw geval zou ik de premie lekker in mijn zak houden en geen geld meer stoppen in deze valse zekerheid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:52

Zo is dat.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:54

Omdat ik dat risico zelf wel kan dragen.

Verder valt de kostenbatenanalyse niet echt positief uit. Ziektekostenverzekeringen voor paarden zijn erg duur en de dekking is vaak nogal beperkt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:55

Precies en soms moet je dan ook nog vooraf gemeld hebben dat je je paard naar een kliniek gaat brengen en met je verzekering overleggen welke kliniek. En daar moet je dan maar net aan denken op zo'n moment.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:28

Mijn binkje is 10 jaar oud en hengst..
Dus "te oud" voor verzekering..En mocht ik willen castreren (wat ik never zal doen) word het ook niet meer vergoed..(max. tot 4 jaar)
En toen ik hem kocht had hij een blessure (wat ik wist), dus dan krijg je m sowieso niet verzekerd..
En dan nog de bijkomende testen en onderzoeken..
Nee bedankt!! Dan laat maar..
En de kosten die bij de blessure hoorde wat ie had, werden toch ook niet vergoed..
Dus vind het allemaal beetje zonde van het geld, en ergens geldklopperij..
In de meeste gevallen word het toch niet vergoed, of maar een klein deel..

Heb gewoon een WA verzekering afgesloten, versteld dat ik een paard heb,
dus mocht hij schade maken of dergelijke, kan ik dat wel op een verzekering verhalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:33

Een aparte WA is vaak ook niet nodig omdat er bij je eigen WA vaak al 1 of 2 dieren meeverzekerd zijn. Dat kun je in je polis terug vinden.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:54

Ja klopt, maar aangezien ik een huis vol huisdieren heb, en een paard elders op stal, heb ik mijn polis gewoon wat aangepast..De WA verzekering zelf had ik al...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:03

Ik heb het niet gedaan omdat ik het paard wat ik kocht al 5 jaar lang kende en in die jaren was is er niets geks geweest, waarvoor ik een verzekering zou willen afsluiten.
Toen ze eenmaal bij mij was heb ik (helaas) wel heel veel DA kosten gemaakt, waarvoor ik achteraf gezien liever wel een verzekering zou hebben afgesloten, maar dat is gel*l achteraf.

Daarbij kan ik wel zelf de kosten dragen als het nodig is en meestal betaal je over het algemeen meer premie dan dat je daadwerkelijk gebruik maakt van de verzekering.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:08

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-09-23 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:18

Fleurtje100 schreef:
Precies en soms moet je dan ook nog vooraf gemeld hebben dat je je paard naar een kliniek gaat brengen en met je verzekering overleggen welke kliniek. En daar moet je dan maar net aan denken op zo'n moment.

Dat gaat volgens mij niet bij iedere verzekering zo hoor! Naar mijn weten bepaal je dat bijna overal zelf dat gewoon zelf, zonder vooraf overleg. Rai is ook basisverzekerd, zoals bovenstaande.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:21

Simpel, hier in België wordt dat eigenlijk vrij weinig gedaan of je moet een knol van + 15.000 euries onder je kont hebben :)

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:21

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Want zo duur was ze niet. En daarbij is het meestal duurder om te verzekeren dan als je paard echt iets heeft het gewoon zelf te betalen. Hangt natuurlijk ook van je paard af hoe gevoelig die is voor ziektes o.i.d. Ik heb mijn paard nu 3 jaar. Ze is nog maar 1x kreupel geweest en verder nog nooit ziek. Dus voor mij had dat veel duurder geweest.