Jullie wintersituatie!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:04

In de winter gaat die van mij zes uur naar buiten en 'snachts op stal.
Ze staat in een grote weide met 3 andere pony's. :D

lovesrosalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:17

ik hou altijd zeker 1 weide voor in de winter.
verder mogen ze ook op de paddoc

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:29

mijn paardjes lopen in de winter over het hele stuk 2,5ha ze hebben dan gewoon gras om te knabbelen
en lopen niks stuk als er sneeuw ligt krijgen ze voor de hele dag hooi of kuil (dus onbeperkt)
ze staan in de winter van 8 tot ong 5 uur buiten als ik minder grond zou hebben zou ik een goede
droge paddock maken ipv ze op bv een klein modderig weiland laten lopen volgens mij worden
ze daar ook niet beter van

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:47

De mijne gaat om ongeveer + - 9 uur of 10 uur naar buiten en gaat tegen schemertijd weer naar binnen.
En daar krijgen ze altijd voldoende hooi, En als het echt koud is krijgen komt de eigenaar van de stal een paar x per dag verwarmt water brengen

melanie81

Re: Jullie wintersituatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:44

mijn paarden staan op een pensionstal. ze gaan in de winter 's ochtends rond half 10 naar buiten en komen er dan tegen 18.00 uur weer op stal. ze lopen in het weiland, maar hebben het open met de paddock. de paarden kunnen dus kiezen waar ze willen lopen, steen, zand of weiland. daarnaast worden ze nog bijgevoerd met hooi

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:49

De paarden staan 24/7 op de weide. Op een groot deel van de ene wei ( andere wei blijft afgesloten) en dat stuk is zo groot dat ze het niet stuklopen. Het gras wat er nog staat eten ze op, bevroren en wel soms... (jammie ??)

Ze krijgen hooi gevoerd maar eten liever het bevroren gras... :)

Hebben wel een klein schuilstukje maar staan daar nooit...
kleine notitie: het zijn ijslanders dus die zijn er dan ook zeer goed in om zo te staan :D

fairmaiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:53

Ze staan bij ons 24/7 buiten, hebben schuilgelegenheid en krijgen, hoewel ze op het land staan, onbeperkt bijgevoerd :) Gaat prima!
En bij extreem weer of na zware arbeid mogen ze een nachtje op stal.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:01

Mijn paard en pony lopen 24/7 op de weide,er staat nog heel wat gras voor ze(ze zijn beide veel te dik),en ze hebben een schuilstal van 4,5 meter bij 3,en een afdak van 3 bij 3. Ze krijgen sinds vandaag een paar wortelen bijgevoerd en in de winter brok,maar niet veel. Wel krijgen ze als het gras op is 2 keer per dag ruim ruwvoer(kuil van goede kwaliteit). Ik voer liever hooi,maar dat is schaars, vandaar kuil. Als het gras op is blijven ze in het voorste stuk land,ongeveer een kwart hectare,en daar staat altijd wel wat te knabbelen,ze lopen het nooit zwart. Ze zijn altijd tevreden,ook bij extreem rotweer,ze geven er niet om. Ook hebben ze de bak geheel tot hun beschikking,die is altijd droog.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:05

Voor mijn paarden is er geen verschil tussen zomer en winter wat betreft hun dagritme. Op de dag staan de staldeuren open en 's avonds gaan ze dicht, zodat elk paard in zijn eigen box staat. Ze krijgen altijd onbeperkt ruwvoer, hetzij gras of hooi.

Ik heb ze thuis.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:07

De paarden bij ons staan nu nog 24/7 buiten. Als het weer slechter wordt, gaan ze 's nachts naar binnen. Ze staan dan van half 8 tot 5 op de wei. Ze krijgen gewoon de hele weide, aangezien we op zandgrond zitten en de winterweide net iets hoger gelegen is, wordt het ook niet zo snel kapot gelopen. Indien nodig wordt er hooi bijgevoerd.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:07

Hier staan de pony's nog steeds lekker 24/7 op het land. Zodra het echt te nat wordt gaan ze 24/7 op de paddock met kuil en schuilmogelijkheden.
Geloof dat ze tussendoor -zodra het weer het eventjes toelaat - weer van het gras mogen genieten.
Ideaal dus!

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:43

Ik sta pensionstal... jammergenoeg kan ze *als ik haar niet zelf loszet* niet naar buiten hier... wel gaat ze in de stapmolen ca. 45 min. iedere dag... ben wel aan het kijken of ik iets kan regelen onderling qua loszetten enzo.
Lijkt me toch wel het leukste als ze lekker naar buiten kan =D

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:51

Ze gaan een uurtje of 4 per dag naar buiten op een grote weide die ze niet kapot lopen. Dit dagelijks, ook met sneeuw e.d. Daarnaast komen ze in de molen en worden ze dagelijks gereden. Heerlijk bij huis :)

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:06

Die van ons staan van 9-17 uur buiten, op de wei. Meestal krijgen ze daar alleen hooi bij als het gesneeuwd heeft oid. Lopen het land niet kapot, het is groot zat voor het aantal paarden wat er staat. We hebben 2 groepjes van 2 paarden, en 5 weiden. Dus als het gras op is, kunnen ze een andere wei in. Meestal juist teveel gras. Als het echt geijzeld heeft (vorig jaar maar 2 dagen), dan mogen ze niet op de wei (te gevaarlijk) en gaan ze op een verhard stukje voor de stallen (ijsvrij gemaakt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 21:17

Hier staan ze om beurt per 2 buiten op een kleine paddock van 10x 15m denk ik. Daar voer ik hooi bij.

Ofwel gaat het ene duo nacht+dag buiten en dan het andere duo nacht+dag, ofwel is het ene duo 's nachts en het andere duo overdag. Als ik er ben probeer ik ook altijd 1 of 2 paarden die samen kunnen in de bak te laten zolang ik er ben, meestal uurtje of 2.

Als het echt te koud is of gure wind staan ze voorlopig 's nachts op stal, er is geen beschutting tegen wind of regen op de paddock. Ben van plan dat op te lossen met winddicht ongevoerd regendek, hun vacht is voorts dik genoeg om ze warm te houden. Het dek is alleen om te voorkomen dat ze doorweekt raken.
Het uur dat ze naar buiten gaan en hoe lang varieert met mijn werkritme, omdat ik alles zelf doe in halfpension.

Als het echt te nat wordt blijven ze 's nachts binnen, de paddock is kleigrond. Bij sneeuw mogen ze gewoon buiten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:41

Ik sta bij iemand in pension met mijn shet & merrie. Hijzelf heeft 3 paarden. In de winter mogen ze niet meer op het land, en staan ze grotendeels in de bak (met hooi, wilgentakken). Gemiddeld 4 uur, ik heb dat vorige winter zoveel mogelijk zelf gedaan (wordt in de winter niet altijd buiten/binnen gezet). Als het vriest, en de grond is flink hard, dan mogen ze weer het landje in want dan trappen ze het niet kapot. Vorige winter hebben ze veel in het landje gestaan met die sneeuw & kou. Momenteel lopen ze ook nog op het land omdt het goed te doen is en ze het nog niet kapot trappen, nu nog hele dagen. Bij natter weer komen ze dus in de bak voor minder uren.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:49

Onze wintersituatie vind ik zelf niet ideaal maar we moeten het er maar mee doen totdat we eens een andere wei gevonden hebben.

De ponys en paard staan nu op een stukje wat ze al helemaal kappot gelopen hebben. Hebben wel een schuilstal maar wanneer ze er teveel in plassen is het een smerige bende ivm. zwart zand als ondergrond. Water moeten we van voren halen bij de boerderij, of 10x lopen om de tuinslangen weer aan elkaar te knopen. Wanneer het veel regent kunnen we water opvangen met regentonnen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:52

Onze paarden lopen gewoon de hele winter op de wei.
Komen elke dag buiten en doen daarom ook geen gekke dingen waardoor alles finaal kapot gelopen wordt.
Staan gewoon rustig aan het hooi te knabbelen wat ze bijgevoerd krijgen.
Hebben afgelopen winter slechts 2 dagen binnen gestaan i.v.m. grote hoeveelheid ijzel.
Dus wat dat betreft ben ik heel gelukkig met deze stal.
Bij de vorige stal kwamen ze niet buiten en dat heb ik geweten, was ook de enige winter dat ik een doodziek paard had.
Dus super fijn dat deze eigenaren daar niet moeilijk over doen.
Mochten de weides te slecht zijn na de winter worden er nieuwe bijgemaakt zodat alles weer tot rust kan komen.

harmony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 12:54

die van mij staan altijd in een in en uit loop stal, en met sneeuw en vorst gaan ze sws naar buiten! mocht het heeel nat zijn, en gevaarlijk worden, dan gaan ze niet meer de wei op, we bekijken het per dag zegmaar

Juliaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:20

Mijn paardje komt zo veel mogelijk in de wei, als het niet te nat is. Want we willen het land niet stuk hebben.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:21

Ik sta op een vol-pension stal.

Mijn tinker staat ook in de winter (als ik wil) 24/7 buiten in de paddock. Ze heeft wel echt een heerlijke box! dus mocht het noodweer zijn (geen schuilstal in de paddock) dan kan ze binnen :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:24

Pensionstal hier: paarden komen ook in de winter de hele dag op de wei. 's morgens erop, 's avonds gaan ze op stal. Stal = een box met paddock eraan vast. Zo hebben ze meer dan het dubbele aan ruimte en kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten staan, of rond gaan lopen.
Op de wei zetten wij een grote baal hooi, dus ook overdag hebben ze ruwvoer zoveel ze willen.

Het land word wel zwartgelopen, maar dit hersteld zich elk voorjaar supersnel als ze een paar weekjes in de andere wei gaan.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:06

Bij ons op stal staan ze in de winter met z'n allen in een grote paddock. Wel met water maar zonder hooi. Ze staan van 12u tot 17u in de paddock.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 22:08

Ik vind het ergens best grappig dat hier nog niemand van de 24/7 op stal mensen zich gemeld heeft..
Waarschijnlijk zien die mensen zelf ook wel in dat ze niet goed bezig zijn.

Ank89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:18

smurffie schreef:
Ik vind het ergens best grappig dat hier nog niemand van de 24/7 op stal mensen zich gemeld heeft..
Waarschijnlijk zien die mensen zelf ook wel in dat ze niet goed bezig zijn.

Wat voegt deze opmerking toe aan dit topic? :)