Paard zonder stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: Paard zonder stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:03

ik zou geen stro op een zandbodem gaan leggen. Ze zullen het stro eten en daarbij de nodige zandkorrels mee naar binnen krijgen (koliek!). Wel zou ik een hooinet o.i.d neerhangen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:03

Mindim schreef:
Bij ons eten ze het vlas ook op trouwens.

best link hoor, hier kunnen ze een verstopping van krijgen!

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:49

Hoe zijn jullie ervaringen met rubbere matten in combiatie met vlas?
Ik heb een gigantische viespeuk :o Ze loopt rond etenstijd rondjes in stal (zenuwtic uit haar verleden, hier heb ik al alles aan gedaan) en na 6 weken hebben wij nog geen goede vlasbodem kunnen opbouwen in het midden. Stro eet ze op, dus dat is geen optie. Wij zitten er nu aan het denken om rubbere matten met kleine gaten (die je ook voor je voordeur hebt liggen) in haar stal te leggen zodat ze in ieder geval niet op de koude vloer ligt als ze haar vloer weer kaal heeft gelopen. Hopelijk bouwt ze door de gaten wel een vlaslaagje op, omdat het vlas hier in gaat zitten. Hebben jullie nog tips?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:33

thebjank ik denk dat die matten niet blijven liggen, ik heb matten van 1x2m en 1cm dik, maar die krullen al omhoog als er vlas onder komt. Ik denk dat die voordeurmatjes er gewoon doorheengelopen worden

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:48

Ik denk dat je je helemaal geen zorgen moet maken.
Ik heb hier 4 paarden aan huis met een schuilstal en gaan ook in de winter lekker op het gras of sneeuw liggen en niet in de schuilstal.
Als ze lekker dik in het haar zit hebben ze daar geen probleem mee.

Het is vaak een idee van ons zelf dat ze het koud hebben.
Ook met min 20 graden gaan ze nog heerlijk languit in de sneeuw of op de bevroren grond liggen.

En ziek zijn ze hier bijna nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:45

max66 schreef:
Mindim schreef:
Bij ons eten ze het vlas ook op trouwens.

best link hoor, hier kunnen ze een verstopping van krijgen!

We werken het al door en sproeien azijn.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:18

Nibbit; bedankt voor je reactie.
de rubbermat wordt op maat gesneden (2x2) , maar heeft het idee van een zo'n klein deurmatje. Wel kan ik mij voorstellen dat het vlas er inderdaad onder gaat liggen en dat ze op gaan krullen. :n
Als het goed is komt de mat morgen, ik laat het weten hioe het gaat. Heb jij nog een ander idee?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:31

wij deden ook eerst stro in de inloopstal, maar erop liggen, nee dat niet, wel mesten en piesen. Nu hebben we een gedeelte met rubber matten omdat er toch eentje bij zit met een plekje op de achterbeen van het liggen op het harde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:05

thebjank schreef:
Hoe zijn jullie ervaringen met rubbere matten in combiatie met vlas?
Ik heb een gigantische viespeuk :o Ze loopt rond etenstijd rondjes in stal (zenuwtic uit haar verleden, hier heb ik al alles aan gedaan) en na 6 weken hebben wij nog geen goede vlasbodem kunnen opbouwen in het midden. Stro eet ze op, dus dat is geen optie. Wij zitten er nu aan het denken om rubbere matten met kleine gaten (die je ook voor je voordeur hebt liggen) in haar stal te leggen zodat ze in ieder geval niet op de koude vloer ligt als ze haar vloer weer kaal heeft gelopen. Hopelijk bouwt ze door de gaten wel een vlaslaagje op, omdat het vlas hier in gaat zitten. Hebben jullie nog tips?

Stalmatten (vochtdoorlatende dan) gaan volzitten en werken dan minder/slecht. Matten die jij bedoeld gaan hoogst waarschijnlijk stuk of ze voetbalt er mee. Als je toch met de ellende zit van een draaikont en gedwongen bent om voor vlas of aanverwante te kiezen kan je beter een hitmatras aanschaffen. Kost een klap geld (en levering kan tijd kosten), maar die is vloeistof dicht (dus geen drab en stank er onder), flink zwaar (dus blijft liggen) en bied een goede ligplek. Vlas doe je om het matras heen als toiletplek. Op de matras willen veel paarden niet plassen ivm spetteren en mest veeg je er ook zo af.